Full version: Khaddafi död!
*Stintan*
http://www.dn.se/
Red Top
Man kan ju alltid hoppas......


att han inte återuppstår. ninja.gif

Men jag hade nog önskat att han ställts inför rätta.
gnon49
Ja nu får man hoppas att landet går mot demokrati och inte mot religiöst förtryck. Nästa land är väl Syrien, förhoppningsvis följt av Iran. Får demokratin fotfäste i regionen så löser sig säkerligen många av problemen o motsättningarna. Länderna har ju en historia med många intressanta resmål så turistnäringen kan säkert bli en bra inkomstkälla.
Rebecca
Finns det någon HELT SÄKER källa på att han är död? Vad jag vet är det bara en bild som en rebell tagit, på en man som uppenbarligen ser ut som en mycket nerblodad Khadaffi, men det är väldigt svårt att avgöra om han lever eller inte...
Eva i Skåne
Jag skulle också vilja ha en tillförlitlig bekräftelse.
Huggorm
CITAT (Rebecca @ 20-10-2011, 15:53) *
Finns det någon HELT SÄKER källa på att han är död? Vad jag vet är det bara en bild som en rebell tagit, på en man som uppenbarligen ser ut som en mycket nerblodad Khadaffi, men det är väldigt svårt att avgöra om han lever eller inte...

Det var ju inte länge sedan man hävdade att man dräpt en av Khadaffis söner, men denne dök sedan upp på en lokal radiostation och kungjorde att han var fullt levande slap.gif

Vi får väll se hur det går med demokratiseringen av Libyen, men jag är skeptiskt. Om nu Khadaffi är död så går väll striderna in i nästa fas, då skall rebellerna strida mot varandra ett tag för att se vem som skall bli nästa diktator.
andersen
CITAT (Huggorm @ 20-10-2011, 16:19) *
Det var ju inte länge sedan man hävdade att man dräpt en av Khadaffis söner, men denne dök sedan upp på en lokal radiostation och kungjorde att han var fullt levande slap.gif

Vi får väll se hur det går med demokratiseringen av Libyen, men jag är skeptiskt. Om nu Khadaffi är död så går väll striderna in i nästa fas, då skall rebellerna strida mot varandra ett tag för att se vem som skall bli nästa diktator.


Håller med det ser mörkt ut för den Arabiska våren, men något annat var det nog inget att vänta.
Gita
CITAT (andersen @ 20-10-2011, 16:27) *
Håller med det ser mörkt ut för den Arabiska våren, men något annat var det nog inget att vänta.

Jag hade föredragit att han ställts inför domstol.
Gita
Huggorm
Han hade alltså gömt sig i ett kloakrör, vilket påminner lite om var Saddam Hussein hittades. Han dog dock mera likt Usama BinLaden. Politik är spännande i den muslimska världen.
gnon49
Undrar om dom ens ville ha en rättegång. Han var nog dödsdömd. Rättvisan i MÖ är något annorlunda än i den västliga världen. Att bygga upp ett samhälle grundat på demokratiska principer är nog ingen lätt uppgift. Religiösa grupperingar vill säkert ha ett ord med i laget och då kan vad som helst hända. Makten hägrar nog för många grupper i samhället.
Rebecca
CITAT (Huggorm @ 20-10-2011, 16:19) *
Det var ju inte länge sedan man hävdade att man dräpt en av Khadaffis söner, men denne dök sedan upp på en lokal radiostation och kungjorde att han var fullt levande slap.gif



Precis, det var detta jag hade i åtanke. Man ska inte ropa hej...
xlxl67
CITAT (Rebecca @ 20-10-2011, 17:58) *
Precis, det var detta jag hade i åtanke. Man ska inte ropa hej...


Synd att de inte kunde ta honom levande.
Huggorm
CITAT (xlxl67 @ 20-10-2011, 19:06) *
Synd att de inte kunde ta honom levande.

Kunde inte eller ville inte?
RitRat
Hämndbegäret var nog för stort i den folkhopen. Och med rätta. Jag känner några libyer i den stad där jag jobbar, och de har haft ett H-e med den mannen. Som miljoner andra också förstås. Det fanns ingen annan möjlighet än att dräpa honom, tyvärr.
Huggorm
Med tanke på hur mycket libyerna springer omkring och skjuter i luften var det väll ren otur för Khadaffi att någon hade patroner kvar när han hittades
xlxl67
CITAT (Huggorm @ 20-10-2011, 19:16) *
Kunde inte eller ville inte?


ville...
Motti
Jag förstog av nyheterna att han togs han levande men blev dödad av mobben ! och jag kan inte tycka annat att han har gjort sig förtjänt av det i tanke på hur han har behandlat sitt folk,hur många har inte blivit torterade misshanlade våldtagna mm under alla år han regerat och varit envåldshärskande diktator och tyran.
gnon49
Kaddafi är borta men landet balanserar just nu på avgrundens brant verkar det som. Alla vapen i omlopp i ett land utan fungerande samhällsapparat. Valet i Tunisien blir nog en måttstock på vad komma skall. Sekulärt eller religiöst, frihet eller förtryck, välstånd eller armod. Får dom religiösa islamisterna makten är allt förgäves. Då är Tunisien tillbaka på ruta ett. Egypten står o vacklar medan ett smärre religionskrig utkämpas i landet. Man får hoppas på det bästa och att folket en gång för alla slänger av religionens unkna ideologi.
Motti
Föresten ?har undrat över namnet i nyheter och press stavas hans namn Ghaddafi !skit samma han förtjänade sitt öde ,vad jag förstog har han levt sitt liv ensam i ett avlpppsrör=vattenrör så ingen ville väl ha med han att göra i det sista när han krympt som människa och inte kunde utöva sitt skräckhäravälde längre.
Och visst kommer det att bli kaos i Libyien efter som det är uppbyggt på stammafolk !men nog har Libyen en större chans att bli en demokratisk stat efter Ghaddafi ,men som sakt många stammar många viljor och åsikter det kommer att ta tid.
Huggorm
Det sades på nyheterna igår att övergångsrådet eller vem det nu var, skulle uppmana folk att lämna in sina vapen. Jag tror inte mycket kommer lämnas in, inte i ett land fullt av klaner och stammar som inte kan komma överens. Folk kommer behålla sin kalashnikov hemma för säkerhets skull, man vill ju inte stå utan om det blir inbördeskrig.
andersen
CITAT (Motti @ 21-10-2011, 23:52) *
Föresten ?har undrat över namnet i nyheter och press stavas hans namn Ghaddafi !skit samma han förtjänade sitt öde ,vad jag förstog har han levt sitt liv ensam i ett avlpppsrör=vattenrör så ingen ville väl ha med han att göra i det sista när han krympt som människa och inte kunde utöva sitt skräckhäravälde längre.
Och visst kommer det att bli kaos i Libyien efter som det är uppbyggt på stammafolk !men nog har Libyen en större chans att bli en demokratisk stat efter Ghaddafi ,men som sakt många stammar många viljor och åsikter det kommer att ta tid.


Knappast Libyen har nog tyväär ingen möjlighet att bestå som stat,utan landet kommer att falla sönder,eller styras av andra länder/bolag ty landet är rikt på olja.
Huggorm
CITAT (andersen @ 22-10-2011, 09:57) *
Knappast Libyen har nog tyväär ingen möjlighet att bestå som stat,utan landet kommer att falla sönder,eller styras av andra länder/bolag ty landet är rikt på olja.

Alternativet är att någon ny stark diktator lyckas samla och kuva folket
andersen
CITAT (Huggorm @ 22-10-2011, 09:58) *
Alternativet är att någon ny stark diktator lyckas samla och kuva folket


Ja det är ju åxå en möjlighet.
RitRat
CITAT (Motti @ 21-10-2011, 23:52) *
Föresten ? har undrat över namnet i nyheter och press stavas hans namn Ghaddafi! skit samma han förtjänade sitt öde


Hans namn är omöjlig att stava exakt med våra latinska bokstäver, vi har inte tecken för alla de arabiska ljud som namnet innehåller. Därför förekommer det många olika stavningar. VÄstvärlden har inte kommit överrens om en enda stavning.
Huggorm

Libyen skall basera sin nya lagstiftning på Sharia och i Tunisiens första fria val blir ett islamistiskt parti störst. Den arabiska våren verkar följas direkt av den arabiska hösten.
gnon49
CITAT (Huggorm @ 24-10-2011, 21:22) *

Libyen skall basera sin nya lagstiftning på Sharia och i Tunisiens första fria val blir ett islamistiskt parti störst. Den arabiska våren verkar följas direkt av den arabiska hösten.

Risken finns väl att MÖ blir en krutdurk om islamisttokarna får makten börjar härja fritt. Israel måtte bäva för situationen om man blir omgiven av nyckfulla grannländer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon