Helen i Skåne
Nu har jag hållit på i dagarna tre med att storstäda huset och kasta ut julen med tillhörande julgran och småkryp! Barnen åkte ut i snön (det lilla som kommit) och maken har sprättat upp klinker i badrummet. Katten har sovit den utmattades sömn mitt i allt larm och väsen och varit helt oberörd av allt. Utom dammsugaren... då blir det fart på honom. Det finns INGET i hela världen som är så läskigt. Jag är efter de här dagarna benägen att hålla med. Men OH! så fint det blir. Badrummet var inte så svårt att fixa och försäkringsbolaget har ÄNTLIGEN sagt ja så att vi kan börja renovera efter vattenskadan. Ser ut som om det finns en ände på all röra till slut! laugh.gif
Ikväll blir det "köpepizza" med kompisarna och morgon middag borta. Känns bra med en vilohelg... wub.gif
Ha en trevlig helg alla odlare!
Hannele
Bra idé! Kasta ut barnen också.... tongue.gif
Jag har roat mej med att kasta och lämna in några säckar gamla kläder och annat...
Betty
Egentligen är det väl jul en vecka till... men jag städade åxå bort alltihopa idag! Jag passade på nu när jag är ledig, nästa vecka är ju tyvärr arbetsvecka igen, tänk vad fort man vänjer sig med ledighet!
Det finns nog inget som jag tycker känns så "fel" som att se solen lysa på julgranen! Tänk, hela november och halva december längtade jag efter att få börja julpynta och göra det så mysigt och juligt, och direkt efter nyår vill jag bara bli av med alltihop! Jag vill ha VÅR nu!!! Mer sol på mina stackars svältfödda krukväxter, mer värme på mej! Såg nyss väderleksrapporten... det ska bli mer kyla... just nu -15 grader...brrr! sad.gif
Iris i V-botten
Visst är vi lustiga figurer, vi kvinnor. Först så längtar vi nästan ihjäl oss efter att få julpynta. Sen kan vi inte fort nog plocka bort "skiten". Själv har jag bestämt mig för att inte röra nåt förrän helgerna är över. Men jag köpte tyg till nya köksgardiner i november och dom ska jag iallafall sy i helgen. Och så ska jag läsa mina gamla trädgårdstidningar och drömma om våren. Här är det 27 grader kallt .......brrr.
Posse
ohmy.gif Julen ska väl vara ända - om inte precis till påska - till fastan...?
Betty
Men VEM orkar vänta så länge??? wink.gif
Eva i Skåne
Jag känner precis som Iris. Det är så roligt att plocka fram och första dagarna njuter jag verkligen av mitt pynt, men nu skulle jag gärna sett att det själv kröp tillbaka i lådorna för jag är både trött på det och tycker det är tråkigt att plocka ner, men sen känns det så rent. Jag har så mycket tomtar så när jag tar fram dem åker andra prydnader undan i skåpet och vissa år har jag njutit så av renheten att jag inte tagit fram något annat efter tomtarna på flera månader.
På trettondagen ska jag ha mitt sista julkalas så fram till dess får allt stå, men sen ska jag nog börja så smått. Kanske fönsterstjärnor/ stakar får stå en vecka längre för det är det enda jag verkligen saknar sen. Även om jag har andra fönsterbelysningar resten av året så blir det inte lika mysigt som ljusstakarna.
Fialotta
Nu åker julen ut i dag!

Men jag brukar ha stakarna kvar en tag till under
den mörka tiden här ute i skogen,
dom får lysa upp ett tag till!
Men nu blir det ljusare o ljusare rolleyes.gif
Åhhhh...va skönt! rolleyes.gif
Posse
Till tjugondagknut
bör man hålla ut! biggrin.gif
Cilla
Jag låter julkrimset vara kvar till våren... Men så har jag inte så mycket heller, och huset håller jag julfritt så när som på en doftsoppa (se recept). Jag sätter luciaglitter runt ratten på skutan, en liten 12V mini-adventsstake i en av hennes ventiler och så mässingskulor i oljelampan.

Sen sätter jag luciaglitter i bruksbåten också, som står som fanor rätt ut när man kör. Det får också hänga kvar till dess den ska pyntas med något annat roligare. Ballonger till någons födelsedag till exempel...


Höstdekorerad båt under kidnappning och födelsedagsfirande i höstas. Fick vara kvar under Halloween som konstrast till alla dystra skelett som dinglade på ön. Nu är båten juldekorerad med glitter och ett par illröda plastkulor i pulpit.


Ballonger är fina i frosten.
Förr om åren köpte jag hundratals och hängde i snören i träden när snön kom. Ser kul ut med färgerna mitt i vintern, och de vajar skönt i vinden om man låter snörena bli lite långa!
Med lite experimenterande kom jag på att de som är lite transparenta i färgerna är finast och ger häftigaste, närapå magiska effekten. Särskilt i månsken...
*Felix matte*
Än hänger alla stjärnor och ljusstakar kvar
granen står också grann som aldrig förr
Väntar ett tag till med att packa ihop allt.
Posse
Jag kan tyvärr inte se bilderna till Cilla's inlägg, inlagt 09-01-2003, 01:48. unsure.gif
Cilla
Hej Posse,
De återkommer under morgondagen. Har strul med min sajt och alla bilder överallt från mig blir tomma för tillfället...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon