Full version: Sjuk rönn?
imjoh
Har en stor rönn som aldrig har haft så mycket fina rönnbär som i år, har väntat på en frostknäpp så det kunde bli till gele, det behövs när man har en jägare. Var bortrest under helgen och när jag kom hem så fanns det varken bär eller blad kvar. Har varit runt i närområdet under dagen och alla rönnar ser lika ut. Vad kan ha hänt med dem? Jag som var rädd att skatorna skulle ta förmånga, nu blir det ingen gele i år heller. -cry-.gif
Huggorm
Rönn släpper löven ganska tidigt på hösten. Här omkring har de också gjort det redan, och det kan ju ha varit blåsigt väder som rev av de sista väldigt snabbt. Att de haft dåligt med höstfärger i år beror på att det ännu inte varit någon frost. Så det är nog helt naturligt.
ingrids
Såg sidensvansar idag - de renäter rönnar ganska raskt. Inga rönnbär i ett helt område pekar på sidensvans. Kanske säkrare att skapa egen frostknäpp med frysen?
Gossen Ruda
CITAT (ingrids @ 04-10-2011, 19:41) *
Såg sidensvansar idag - de renäter rönnar ganska raskt. Inga rönnbär i ett helt område pekar på sidensvans. Kanske säkrare att skapa egen frostknäpp med frysen?

Ser man på att det ligger drivor med urätna bär på marken.
imjoh
Då måste det ha varit många och hungriga så enormt med bär det fanns,har aldrig sett sidensvansar i rönnen förut det brukar vara skatorna som är där men dom brukar hålla sig upp i toppen. Mamma sa alltid att rönn och slån ska frysa på plats innan skörd, är det någon som vet om det blir någon skillnad om man plockar innan frost och fryser själv, har aldrig provat.
ingrids
Min mor frös i frysbox för rönnbärsgelé och syrran också, kan inte säga att jag märkt någon skillnad. Jag har alltid trott att det var själva frysinverkan och inte om det var natur eller box.
imjoh
Då ska jag prova nästa år om det finns bär, dom två sista åren har det inte funnits bär varken här eller där vi har sommarstället. Det var lite härsket att bli av med dem i år. Kanske jag kan hitta på sommarstället nästa helg, har inte varit där på en månad.
Peztis
De brukar ju säga det om bär (rönnbär, slån...) som behöver en frostknäpp att man kan slänga in dem i frysen. Har också gjort det med bra resultat.
imjoh
Då vet jag att jag lungt kan göra det med bara jag hittar bär, tack för all hjälp.
Cilla
Här kommer starar i små flockar och äter upp alla rönnbär på ett par timmar. De verkar bestämma sig för en speciell dag när bären är mogna. I samband med deras ätning dräller de en del också och många hamnar på marken.
Annars släpper ju trädet bären själva också. Bra för koltrastar och många andra.

Jag har också flera gånger blivit för sen för plockningen. Snopet, men de kommer dock till dem som behöver dem...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon