VeraK
[attachment=65083:IMAG0620.jpg]Hittade ett gäng sådana här i min rabatt när jag satte lökar idag. Någon som vet vad de är, bra eller dåliga? rolleyes.gif
Jultorpet
Kan vara larv av pingborre eller någon annan liknande skalbagge.
VeraK
Hjälp. Är inte dom jobbiga?? Tror jag haft dem i svärm ett år här.
Peztis
Är det de där larverna som brukar ligga ihoprullade i komposten? Feta och vita. sick.gif

Hmmm... fast mina brukar jag inte se så mycket fötter på...

Jag trodde att mina de där feta larverna blir skalbaggar med grönt metalliskt skal? Fast det kanske är olika? Eller så har jag trott fel...
imjoh
Vi har sådana här i jorden och grannen kallar dem knäpparlarver.
Jultorpet
CITAT (imjoh @ 25-09-2011, 18:45) *
Vi har sådana här i jorden och grannen kallar dem knäpparlarver.


Nej, knäppare är det inte de är mer helbruna, ljusbruna och smalare.

http://www.alltomtradgard.se/tradgardslist...elanotus-villo/
Eva 33c
Något slag av skalbaggelarv är det, jag tror det finns flera arter som liknar varandra lite. De finns "alltid" i jorden i viss utsträckning när man gräver tycker jag, tror att de lever av gräsrötter. Blir det massinvasion kan de förstås käka upp en gräsmatta men det finns ingen anledning att få panik om man hittar några enstaka här och där. När jag gräver i rabatternab rukar jag få sällskap av rödhaken som väntar på att jag ska dela med mig av det jag hittar... Fast ibland tycker de nog att den här vita är för stor!
imjoh
Träffade på en gammal bekant till mina föräldrar som jag vet kan mycket om odling och trädgård han sa att det är ollonborren som lägger dessa larver. Googlade på ollonborre och det verkar stämma. Så ser larverna
ut vi har här även skalbaggarna.
Eva 33c
Det finns flera "borrar" (pingborre, ollonborre, kastanjeborre, trädgårdsborre hittade jag vid en sökning och deras larver är ganska lika så utan specialkunskap är det nog inte helt lätt att skilja dem åt. Men de kallas ofta ollonborre allihop som ett samlingsnamn. Men alla är inte lika glupska på gräsmatterötter. Jag tror pingborren är värst..?
Hittade detta på nätet:
Vita larver i gräsmatta
Om Ollonborrar, Naturhistoriska Riksmuséet
lotta65
Hej
Pingborrar och trädgårdsborrar brukar härja i gräsmattan medan ollonborrar är under buskar och i rabatter. Ollonborrelarver blir stoora, som ett litet lillfinger. Jag hittar mycket information på www.bionema.se som har nematoder mot larver
Lotta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon