Sidor: 1, 2
Biggan_
Slänga ut en gammal sjuk kvinna på 91 år ur landet! ranting.gif

Det är förskräckligt tycker jag!
Det hade varit bättre dom slängde ut dom där ligorna som huserar hej vilt i landet!

Ut ur landet!
Aqvakul
Fy fan!
thumbdown.gif
Blomstertanten
Det är verkligen skamligt!!!! ranting.gif
Hur fan kunde man komma fram till att det inte finns ömmande skäl????????
Är det inte ömmande skäl med en 91-årig dement dam med hjärtfel och synskada som inte kan ta hand om sig själv och inte har någon släkt kvar i hemlandet?????

Jag skäms över att vara svensk!!!! sleep.gif
Cacki
Man skäms mer och mer över att vara svensk. Det är tydligen full fart på utrensningen av alla sorters obekväma människor i det här landet...och vi låter det bara ske mitt framför ögonen på oss. sad.gif
Red Top
Jag vill inte vara kvar i Sverige längre.

Det finns in någon som helst etik och medmänsklighet kvar hos våra myndigheter och det måste vara något allvarligt fel på lagen, om något sådant här kan hända.

Det gäller inte bara den här äldre kvinnan utan alla människor i Sverige, som förnedras och spottas på av handläggare på A-kassor och Försäkringskassa.

Nu måste högern bort från makten!

Jag spyr varje gång jag hör Reinfeldts lismande ord om respekt för den lilla människan och allas lika värde. För att inte tala om alla stackare som befinner sig i "utanförskap". [attachment=65076:vomit.gif]

Jag tror förrestem att jag flyttar till Afghanistan, där man håller familjen högt och har stor respekt för äldre människor.

gnon49
Visst är det fruktansvärt. Det gör ont att se henne. Och ändå har lagarna mjukats upp sen tidigare regering. Problemet är att hon väl inte har rätt till sjukvård här i Sverige. Så var det i alla fall under förra regeringen. Och sjukvård behöver hon ju. Stackars människa.
Eva i Skåne
Skandal thumbdown.gif
Red Top
CITAT (gnon49 @ 24-09-2011, 18:31) *
Visst är det fruktansvärt. Det gör ont att se henne. Och ändå har lagarna mjukats upp sen tidigare regering. Problemet är att hon väl inte har rätt till sjukvård här i Sverige. Så var det i alla fall under förra regeringen. Och sjukvård behöver hon ju. Stackars människa.

Vilka lagar har mjukats upp?
andersen
CITAT (Red Top @ 24-09-2011, 18:35) *
Vilka lagar har mjukats upp?


En till som undra,väntar på svar.
gnon49
Infördes inte en lag om särskilt ömmande fall har jag för mig. Tidigare var det än svårare att få stanna i Sverige. Men visst, att få uppehållstillstånd i Sverige är svårt även under denna regering även om regelverket har mjukats upp något.
herkules
är det inte tvärtom mot vad gnon skriver - det är svårare att få uppehållstillstånd i Sverige med nuvarande regering?
Meriona
För jävligt, jag blir skogstokig! ranting.gif ranting.gif ranting.gif
Det verkar vara ett jävla lotteri vem som får stanna och inte. sad.gif Imorse läste jag i lokalblaskan om en 60-årig kvinna i (tror jag) Mellerud som först fått nej sedan överklagat till Migrationsdomstolen och där fått rätt och har nu uppehållstillstånd. Hon var också sjuklig och hade inget manligt kontaktnät i hemlandet, som det stod. Var sjutton hon var i från är jag inte säker på, men det var något muslimskt land iallafall. Jag blev glad då, men det fick man raskt stoppat i halsen. sad.gif

91 år? Hur länge lever tanten till? Det är väl ganska SJUKT att inte låta henne stanna hos sin släkt den tid hon har kvar? ohmy.gif
andersen
CITAT (gnon49 @ 24-09-2011, 18:43) *
Infördes inte en lag om särskilt ömmande fall har jag för mig. Tidigare var det än svårare att få stanna i Sverige. Men visst, att få uppehållstillstånd i Sverige är svårt även under denna regering även om regelverket har mjukats upp något.


Är det det här du tänker på?

Bakgrund

Den 31 mars 2006 trädde en ny utlänningslag i kraft. Främst var det en ny instans- och processordning som började gälla men även materiella bestämmelser ändrades. Den tidigare bestämmelsen om humanitära skäl ersattes bland annat av den mer precisa bestämmelsen om synnerligen ömmande omständigheter. Undantagsvis ska den nya bestämmelsen (5 kap. 6 § utlänningslagen) kunna ge grund för uppehållstillstånd när ingen av huvudgrunderna i utlänningslagen är tillämplig. Enligt lagtexten ska en samlad bedömning göras. Särskilt ska beaktas sökandens hälsotillstånd, anpassning till Sverige och situation i hemlandet. För barn behöver omständigheterna inte vara av samma allvar och tyngd för att uppehållstillstånd ska kunna meddelas.

Utvärderingsutredningen gjorde en stor utvärdering av reformen med ett slutbetänkande i juni 2009 (SOU 2009:56).

Om jag förstår saken rätt så är det inget som har gjort att flera får stanna, tvärt om humanitära skäl är väl lättare att hänvisa till.
katah
Vi blir också sura på riktigt!!

Den där spy-smalysen var dagens bästa " Red Top"!

Grr!
silos
HEMSKT!!!
Vad har et blivit av Sverig???
*Stintan*
Ja det är väl helt i linje med de styrandes usla människosyn. För jävligt lindrigt uttryckt men vem är längre förvånad sick.gif ranting.gif
Huggorm
Om nu hela familjen bor i Sverige, så har de nog råd att lägga ihop ett par tusenlappar per månad. Det bör räcka till ett ypperligt ålderdomshem åt tanten hemma i Ukraina.

Hade inte familjen hållit på och överklagat och krånglat så hade tanten varit hemma igen långt innan hon blev så gammal och sjuk.
Red Top
CITAT (Huggorm @ 24-09-2011, 19:50) *
Om nu hela familjen bor i Sverige, så har de nog råd att lägga ihop ett par tusenlappar per månad. Det bör räcka till ett ypperligt ålderdomshem åt tanten hemma i Ukraina.

Hade inte familjen hållit på och överklagat och krånglat så hade tanten varit hemma igen långt innan hon blev så gammal och sjuk.

Nu passerade du gränsen.
gnon49
CITAT (Huggorm @ 24-09-2011, 19:50) *
Om nu hela familjen bor i Sverige, så har de nog råd att lägga ihop ett par tusenlappar per månad. Det bör räcka till ett ypperligt ålderdomshem åt tanten hemma i Ukraina.

Hade inte familjen hållit på och överklagat och krånglat så hade tanten varit hemma igen långt innan hon blev så gammal och sjuk.

Det handlade väl om hon inte hade någon anhörig i Ukraina. Då tycker jag hon gått kunde fått stanna. Sedan blir hon säkert väl omhändertagen även i Ukraina men nära o kära finns ju inte i närheten. Sedan kan man ju alltid spekulera i om migrationsverket har uppgifter som dom inte talar om. Vi får ju bara höra ena sidan av saken även om den är beklämmande nog. Men en myndighet kan ju av förklarliga skäl inte ta med känslor när man beslutar utan skall följa dom regler som gäller. Fast undantag kan kanske göras och här är ju ett sånt fall tycker jag. Trots allt så ligger ju Sverige i topp avseende asyl o flyktingpolitik.
Så visst är jag stolt över att vara svensk. Ett av världen bästa länder.
andersen
CITAT (gnon49 @ 24-09-2011, 20:33) *
Trots allt så ligger ju Sverige i topp avseende asyl o flyktingpolitik.
Så visst är jag stolt över att vara svensk. Ett av världen bästa länder.


Nej det gör vi inte... länder som Pakistan,Iran, Syrien tex, tar imot myckt flera flyktingar än vad Sverige gör, och det är hur man än räknar.
Meriona
CITAT (Huggorm @ 24-09-2011, 19:50) *
Om nu hela familjen bor i Sverige, så har de nog råd att lägga ihop ett par tusenlappar per månad. Det bör räcka till ett ypperligt ålderdomshem åt tanten hemma i Ukraina.

Hade inte familjen hållit på och överklagat och krånglat så hade tanten varit hemma igen långt innan hon blev så gammal och sjuk.

Om du hade haft några kompisar i samma situation så hade du vetat att de mer än gärna hade betalat uppehället för de anhöriga bara de hade fått stanna. sad.gif Såklart finns det en gräns om de är svårt sjuka när samhället måste gå in och betala ändå, men är det verkligen nån som tycker att det är fel? ohmy.gif

Huggorm
Men hur får man uppehållstillstånd om man är från Ukraina förresten? Där råder ju varken krig eller svält, så någon flyktingstatus bör väll ingen i gänget ha haft?
Meriona
CITAT (Huggorm @ 24-09-2011, 21:48) *
Men hur får man uppehållstillstånd om man är från Ukraina förresten? Där råder ju varken krig eller svält, så någon flyktingstatus bör väll ingen i gänget ha haft?

Man kan ju faktiskt vara hotad till livet ändå.
Myosotis
-fear-.gif Men hallå, var är vi?! Det kan inte vara sant!!

För några år sen var det ju en flicka med en ögonsjukdom som skulle utvisas till Exjugoslavien, det innebar att hon skulle bli blind men det brydde de sig inte om.

CITAT (Huggorm @ 24-09-2011, 19:50) *
Om nu hela familjen bor i Sverige, så har de nog råd att lägga ihop ett par tusenlappar per månad. Det bör räcka till ett ypperligt ålderdomshem åt tanten hemma i Ukraina.

Hade inte familjen hållit på och överklagat och krånglat så hade tanten varit hemma igen långt innan hon blev så gammal och sjuk.

Fy fan vad du är cynisk, du kan inte mena det här på riktigt?!! -fear-.gif

Jag såg ett reportage från Ukraina på tv en gång. Unga par som gifte sig skulle alltid fotograferas framför en staty med alla bröllopsblomsterbuketterna i bakgrunden. De lämnade kvar blommorna när de gick. Efter en stund kom det fram gamla gummor och stal buketterna för att sedan ställa sig på torget och försöka sälja dem. Det var deras enda inkomst, sen odlar väl de flesta så mycket av sin mat som de kan. Det finns säkert gamla rika människor också men rent allmänt tror jag faktiskt inte det finns så värst många "ypperliga ålderdomshem" där unsure.gif
gnon49
Sedan >Ukraina blev fritt från kommunismen råder nog inte förtryck o elände som man kan åberopa misstänker jag. Så flyktingstatus är nog aldrig aktuellt om man kommer från stabila länder med uns av demokrati.
Huggorm
CITAT (Myosotis @ 24-09-2011, 22:56) *
-fear-.gif Men hallå, var är vi?! Det kan inte vara sant!!

För några år sen var det ju en flicka med en ögonsjukdom som skulle utvisas till Exjugoslavien, det innebar att hon skulle bli blind men det brydde de sig inte om.
Fy fan vad du är cynisk, du kan inte mena det här på riktigt?!! -fear-.gif

Jag såg ett reportage från Ukraina på tv en gång. Unga par som gifte sig skulle alltid fotograferas framför en staty med alla bröllopsblomsterbuketterna i bakgrunden. De lämnade kvar blommorna när de gick. Efter en stund kom det fram gamla gummor och stal buketterna för att sedan ställa sig på torget och försöka sälja dem. Det var deras enda inkomst, sen odlar väl de flesta så mycket av sin mat som de kan. Det finns säkert gamla rika människor också men rent allmänt tror jag faktiskt inte det finns så värst många "ypperliga ålderdomshem" där unsure.gif

Nja, om man betalar själv får man nog tillgång till utmärkta ålderdomshem. Att det allmänna saknar sådan service tvivlar jag inte på.

De flesta skulle nog vilja låta denna dam stanna, men problemet är att det blir svårt att neka andra i framtiden. Och då kommer mängder med invandrare ta hit sina föräldrar på ålderns höst, och kostnaderna kommer bli väldigt höga. Det här är ju inte enda fallet som är aktuellt i media just nu, vi har även detta: http://hd.se/angelholm/2011/09/20/vardbero...g-utvisas-fran/
merlin68
Det är synd och skam att utvisa en gammal 91-årig gumma . Hon har ju sina anhöriga här i Sverige som gärna vill ta hand om henne trostar.gif . Undrar hur människor som fattar sådana beslut är funtade....
malarmaster
kommer du från ukraina har du väl ingen flyktingstatus? det är ju ett demokratiskt,låt vara fattigt land,men i bättre ordning än t.ex ryssland.håller med migrationsverket,man har följt regelverket o det är givetvis ett hårt beslut för damen.
visst kan man vara blödig o låta henne stanna,men jag anser att är man inte flykting o kommer från ett land i krig så är det faktiskt det land man är medborgare i som har ansvaret.ukraina faller knappast under det kriteriet utan det är ukraina som har ansvaret för sin medborgare.
ett enstaka fall har sverige givetvis råd med men det finns många liknande fall som detta. Ulf
*Stintan*
Verkar vara mest herrarna på forumet som helt tycks sakna humanitär känsla. Undrar vad det beror på? Taskig uppväxt eller vad har ni att skylla på?
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 25-09-2011, 17:15) *
Verkar vara mest herrarna på forumet som helt tycks sakna humanitär känsla. Undrar vad det beror på? Taskig uppväxt eller vad har ni att skylla på?

Det är väll snarare så att män generellt är mer sansade och objektiva, medan kvinnor är känslomänniskor som genast går igång på en snyftartikel i Aftonblaskan?
Anma
CITAT (Huggorm @ 25-09-2011, 17:27) *
Det är väll snarare så att män generellt är mer sansade och objektiva, medan kvinnor är känslomänniskor som genast går igång på en snyftartikel i Aftonblaskan?

Hahahaha.... haha... där kom den!!! biggrin.gif


Huggorm
CITAT (Anma @ 25-09-2011, 17:30) *
Hahahaha.... haha... där kom den!!! biggrin.gif

Så du satt och väntade och vågade inte skriva det själv? naughty.gif
malarmaster
ligger nog en kärna sanning i det huggis säger. ulf
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 25-09-2011, 17:27) *
Det är väll snarare så att män generellt är mer sansade och objektiva, medan kvinnor är känslomänniskor som genast går igång på en snyftartikel i Aftonblaskan?



You dream it! giggle.gif




malarmaster
[quote name='*Stintan*' date='25-09-2011, 17:15' post='1466335']
Verkar vara mest herrarna på forumet som helt tycks sakna humanitär känsla. Undrar vad det beror på? Taskig uppväxt eller vad har ni att skylla på?
[/quote
tror inte någon kan anklaga mig för att sakna en humanitär insikt.mer än en gång har jag gett bort min sista krona för att hjälpa en medmänniska.
men man måste vara realist,dvs vi har ett regelverk att följa,skall vi bortse från det kommer vi att översvämmas av folk från hela världen.
ett land har ansvar för sina medborgare,oavsett hur fattigt det är.ömkande fall kan du hitta i varje fall som avslås,alla har sina skäl för att stanna.
men har du inte flyktingstatus skall du inte beviljas tillstånd ,oavsett hälsoillstånd o ålder.
sällskapade en tid med en tjej från just ukraina o vet lite om hur landet är,hon kom hit inte som flykting utan som arbetskraft,välutbildad sköterska,lärde sig flytande svenska på 3månader o jobb fick hon omedelbart.lämnade en 10-årig son i kiev för att söka sig en framtid här,hon försörjer nu sina föräldrar o son på sin svenska lön,jobb finns i ukraina men lönen går inte att leva på.
framtiden för den 91-åriga damen är tyvärr svart,hon hamnar förmodligen på ett fattighus o kommer att tyna bort.
enda chansen är att hennes anhöriga här skickar ner pengar till ett äldreboende så hon åtminstone får det någorlunda drägligt.
men min ståndpunkt att varje land måste ta hand om sina medborgare viker jag inte på. Ulf
gnon49
Skulle migrationsverket grunda sina beslut på känslor skulle kaos utbryta i systemet. Visst, vara enskilt fall kan vara en tragedi för den inblandade, en del berör mer än andra. Men så har det varit oavsett regering. Och så fungerar det i alla länder. Det är ju bara om du är svensk medborgare som du har all rätt att bo i Sverige. Övriga prövas enligt gällande praxis. Inget system är ofelbart, så visst blir det säkert fel ibland. Lagar o regler förändras över tid men det är inget myndigheterna kan göra något åt. Dom måste följa aktuella lagar o regler, stabiliteten i samhället.
Anma
CITAT (Huggorm @ 25-09-2011, 17:32) *
Så du satt och väntade och vågade inte skriva det själv? naughty.gif

Du, du kan sluta att försöka provocera mig för du kommer inte att lyckas. Pöss i pannan pårej.
Red Top
CITAT (Huggorm @ 24-09-2011, 21:48) *
Men hur får man uppehållstillstånd om man är från Ukraina förresten? Där råder ju varken krig eller svält, så någon flyktingstatus bör väll ingen i gänget ha haft?

Du bara kan inte sluta.

Ingen har påstått att hon är flykting.

Hon är "bara" en gammal människa, som efter mannens död ville bosätta sig i samma land som barn och barnbarn bor i sedan 20 år tillbaka. Eftersom alla andra släktingar var döda.

Men det kan väl inte du ha någon förståelse för. Störst, bäst och starkast. Och ensam. Du lär ju aldrig hamna i den situationen när du blir gammal.
Huggorm
CITAT (Red Top @ 25-09-2011, 20:15) *
Du bara kan inte sluta.

Ingen har påstått att hon är flykting.

Hon är "bara" en gammal människa, som efter mannens död ville bosätta sig i samma land som barn och barnbarn bor i sedan 20 år tillbaka. Eftersom alla andra släktingar var döda.

Men det kan väl inte du ha någon förståelse för. Störst, bäst och starkast. Och ensam. Du lär ju aldrig hamna i den situationen när du blir gammal.

Jag hade missat att det var tjugo år sedan släkten kom hit, och undrade hur de fått uppehållstillstånd hela gänget när de var från ukraina, det var vad det handlade om
Red Top
CITAT (Huggorm @ 25-09-2011, 20:30) *
Jag hade missat att det var tjugo år sedan släkten kom hit, och undrade hur de fått uppehållstillstånd hela gänget när de var från ukraina, det var vad det handlade om

OK!

Ta reda på fakta först. Kom med provokationer se'n. flirting.gif
tomas99
CITAT (Red Top @ 26-09-2011, 09:41) *
OK!

Ta reda på fakta först. Kom med provokationer se'n. flirting.gif


tummenupp.gif
silos
Ha ha,nu förståe jag varför du har Huggorm som ditt nick!
tomas99
CITAT (silos @ 26-09-2011, 11:16) *
Ha ha,nu förståe jag varför du har Huggorm som ditt nick!


Fast det är nog tur att han inte är en äspling,dom är giftigare.
*Stintan*
Äspling???? Huggormshonan(äspingen) är inte giftigare! Ungarna inte heller! Det är en myt.
abbbe
CITAT (tomas99 @ 26-09-2011, 12:18) *
Fast det är nog tur att han inte är en äspling,dom är giftigare.

Knappt huggorm ens, kackerlacka skulle passa mer.
Huggorm
CITAT (abbbe @ 26-09-2011, 14:54) *
Knappt huggorm ens, kackerlacka skulle passa mer.

Och du har fortfarande långt till mästarnivå.
abbbe
CITAT (Huggorm @ 26-09-2011, 16:00) *
Och du har fortfarande långt till mästarnivå.

tack laugh.gif
Carl

Finns säkert runt en Miljard personer som som av fattighets/ålder/sjukdom/krig osv som skulle villa komma till Sverige. Någonstans måste vi dra gränsen.
merlin68
Familjen tänker ju dessutom försörja henne:

citat

– Min mormor kanske har några få år kvar att leva. Hon kostar inte samhället en krona eftersom vi försörjer henne. Jag förstår inte hur de resonerar.

Den gamla damen har dessutom bott i Sverige sedan 2003. Inga anhöriga finns i hemlandet och hon är dement.

Hoppas hon får vara kvar. För mig går gränsen helt klart att man inte får utvisa dementa åldringar nono.gif .
Rihane
För er som inte vet vad demens är hänvisar jag till vårdguidens beskrivning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon