Sidor: 1, 2, 3
Anma
"Regeringen gjorde sig av med gamla och sjuka
När regeringskansliet skulle spara pengar sades 33 personer upp.
Men det var inte sist in, först ut som gällde.
I stället var det äldre, sjuka och fackligt aktiva medarbetare som sades upp, visar en genomgång som SVT:s Uppdrag granskning har gjort.

Lagen om anställningsskydd, LAS, är helig i svenskt arbetsliv. Så väl den socialdemokratiska som den nuvarande regeringen säger sig värna om spelreglerna på den svenska arbetsmarknaden.
Men när det gäller regeringens egen personal är regeln sist in, först ut inte lika viktig. Det visar en granskning som SVT:s Uppdrag granskning har gjort.
I samband med att ett sparpaket på 50 miljoner kronor klubbades igenom år 2009 sades 33 personer upp. Men det var inte i första hand de senast anställda som fick gå. I stället var de uppsagda i genomsnitt 53 år och hade arbetat inom regeringskansliet i 16 år. 13 av dem hade varit sjuka eller haft någon form av arbetshandikapp och flera av dem var fackligt aktiva, uppger Uppdrag granskning. Dessutom skulle ingen av dem ha sagts upp om arbetsgivaren följt LAS.
"Avancerat sätt"
Tvärtemot reglerna valde regeringskansliet att göra de så kallade turordningsgrupperna väldigt små. I vissa fall bestod gruppen av bara av en person, som då fick gå eftersom ingen annan i gruppen hade arbetat kortare tid.
- Det här är ett mycket, mycket avancerat sätt att gå runt anställningsskyddslagen. Det skulle vara intressant att få en prövning i Arbetsdomstolen om regeringskansliet tillämpat samma metoder som det privata näringslivet, säger Kurt Junesjö, som är en av Sveriges främsta experter på arbetsrätt, till Uppdrag granskning.
Ett exempel var på it- avdelningen med 50 anställda där en it-tekniker, som varit sjuk, placerades i gruppen "skrivarkoordinator". Där skulle en person sägas upp - han själv. Det trots 10 år på avdelningen och att 100 personer anställts efter honom.
- Det är verkligen uppsägningar av personliga skäl man håller på med här, säger Kurt Junesjö till Uppdrag granskning.
Enligt förvaltningschefen Anna-Karin Jatko har ledningen haft ett detaljerat omplaceringsarbete enligt avtal.
- Inom ramen för den här omställningen har jag stor förståelse för att enskilda medarbetare har tyckt att det har varit väldigt svårt. Det är en väldigt blandad grupp medarbetare som vi tyvärr inte kunnat ha kvar. säger Jatko till Uppdrag granskning.
Programmet sänds i SVT2 klockan 20.00 på onsdagen."

KÄLLA

Det är väl så här det ska vara här i samhället. Eller vad säger ni Alliansare?
Jan Lindgren
Hej!
Det här sättet att hantera personal har varit vanligt i statliga verk sedan länge. Det har inget att göra med vilken regering vi har. Jag tror inte ministrarna har laglig rätt att bestämma vilka som ska sparkas. Det är ofta lika illa i kommuner också. Man kan säga som en av kommunens högre tjänstemän här i kommunen sa under en skyddsrond. Det är inget svårt att bli av med personal, i värsta fall kostar det en och en halv årslön. När jag fick sparken av socialdemokraterna så kostade det något mer än vanligt eftersom jag var huvudskyddsombud.
Anställningsskyddet är inte mycket till skydd. Det är därför det är så viktigt med starka fackföreningar som inte har några politiska bindningar.
MVH
Jan Lindgren
Anma
Jan, Jobbade du åt socialdemokraterna?
Jan Lindgren
[quote name='Anma' date='21-09-2011, 17:02' post='1464784']
Jan, Jobbade du åt socialdemokraterna?

Hej!
Jag jobbade i en kommun som styrdes av socialdemokrater. De gillade inte att jag som huvudskyddsombud tyckte att kommunen skulle behandla sin personal på ett vettigt sätt.
Jag har barn som jobbar i ett statligt verk och har på så sätt hört om statens bristande ansvar för sin personal under olika regeringar, även socialdemokratiska.

Ett stakt opolitistiskt fack är det enda som kan hjälpa arbetstagarna.
MVH
Jan Lindgren
Huggorm
Alla som haft ett jobb vet att folk är olika engagerade och energiska i sitt arbete. Vissa sitter mest av tiden och gör inte vad de skall, för de vet att de inte kan bli avskedade ändå. Inte konstigt att företagen tar chansen att göra sig av med dessa istället för duktigare medarbetare som anställts senare.
gnon49
Är dom inte fackanslutna på regeringskansliet eller? Facken kanske samtyckte eller inte brydde sig.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 21-09-2011, 17:52) *
Är dom inte fackanslutna på regeringskansliet eller? Facken kanske samtyckte eller inte brydde sig.

Det hävdas ju att vissa avskedades just på grund av att de var fackrepresentanter. Och generellt är chansen för fackanslutning större ju mindre en arbetare presterar på grund av sjukdom eller andra orsaker, så de flesta var nog anslutna.
andersen
CITAT (Huggorm @ 21-09-2011, 18:06) *
Och generellt är chansen för fackanslutning större ju mindre en arbetare presterar på grund av sjukdom eller andra orsaker, så de flesta var nog anslutna.


Då menar du att tex metall som är ett stort förbund, att dom anslutna inte presterar så mycket? och vad grundar du ditt huvudlösa inlägg på? Jag vill påstå att det är tvärt om,starka företag i tex industrin har många anslutna, därimot svaga företag och kommuner med dålig ledning, där är anslutningsgraden låg och det kan tyckas konstigt, men det är min erfarenhet.

Red Top
CITAT (Huggorm @ 21-09-2011, 18:06) *
Det hävdas ju att vissa avskedades just på grund av att de var fackrepresentanter. Och generellt är chansen för fackanslutning större ju mindre en arbetare presterar på grund av sjukdom eller andra orsaker, så de flesta var nog anslutna.

Efter det yttrandet borde du nog ställa dig i skamvrån.
andersen

Hej!
Jag jobbade i en kommun som styrdes av socialdemokrater. De gillade inte att jag som huvudskyddsombud tyckte att kommunen skulle behandla sin personal på ett vettigt sätt.
Jag har barn som jobbar i ett statligt verk och har på så sätt hört om statens bristande ansvar för sin personal under olika regeringar, även socialdemokratiska.

Ett stakt opolitistiskt fack är det enda som kan hjälpa arbetstagarna.
MVH
Jan Lindgren
[/quote]

Ja Jan, att vara ett bra huvudskyddsombud är ju att vara en "vagel"i ögat på arbetsgivaren och det är många kamrater som har blivit utköpta pga det.

Men jag tycker tvärtom ang politiskt fack, det är viktigt att få politiskt samverkan mellan fack och socialdemokraterna, och det har ju format hela vårat samhälle.
Huggorm
CITAT (andersen @ 21-09-2011, 18:29) *
Men jag tycker tvärtom ang politiskt fack, det är viktigt att få politiskt samverkan mellan fack och socialdemokraterna, och det har ju format hela vårat samhälle.

Hur många av de som har ett arbete var det som röstade på socialdemokraterna, var det 20%? Inte speciellt smart med täta band mellan sossarna och facken då, när arbetarna inte delar åsikter med sossarna? Vi ser ju att graden av fackanslutning minskar stadigt, och det finns en anledning.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 21-09-2011, 18:38) *
Hur många av de som har ett arbete var det som röstade på socialdemokraterna, var det 20%? Inte speciellt smart med täta band mellan sossarna och facken då, när arbetarna inte delar åsikter med sossarna? Vi ser ju att graden av fackanslutning minskar stadigt, och det finns en anledning.


Det är för dyrt!
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 21-09-2011, 18:45) *
Det är för dyrt!

Ja, det är inte mycket värde man får för den kostnaden...
andersen
CITAT (Huggorm @ 21-09-2011, 18:38) *
Hur många av de som har ett arbete var det som röstade på socialdemokraterna, var det 20%? Inte speciellt smart med täta band mellan sossarna och facken då, när arbetarna inte delar åsikter med sossarna? Vi ser ju att graden av fackanslutning minskar stadigt, och det finns en anledning.


Fast politik handlar mycket om att förändra, och har vi inte något koppling till varandra så blir det svårare att vara med och påverka, många om inte dom flesta förändringar som socialdemokraterna har drivit igenom under alla dom åren som dom var vid makten, är ju frukter av politisksamverkan.
Sedan är det ju helt klart så att företagen driver en politisksamverkan som är mycket agresiv, och skall vi då lägga oss.....platta? nä det gäller att vi ställer upp till kamp mot den här regeringen.
andersen
CITAT (Huggorm @ 21-09-2011, 18:53) *
Ja, det är inte mycket värde man får för den kostnaden...


Av en livsmedelsarbetares avgift på 687kr/månad går 287kr till a-kassan, då är det 400kr kvar, och då får du hemförsäkring,och dom andra vanliga försäkringarna + medlemstidning.

A-kasse avgiften beslutar regeringen om så med den här regeringen så blir det svårt att förändra den. Fackavgiften var avdragsgil under socialdemokraternas tid vid makten.
Red Top
CITAT (*Stintan* @ 21-09-2011, 18:45) *
Det är för dyrt!

Och det kan vi tacka alliansen(moderaterna) för.

Egentligen är det ju inte själva fackföreningsavgiften som är hög. Det är a-kasseavgiften.
Huggorm
CITAT (Red Top @ 21-09-2011, 19:12) *
Och det kan vi tacka alliansen(moderaterna) för.

Egentligen är det ju inte själva fackföreningsavgiften som är hög. Det är a-kasseavgiften.

Fast avgifterna är ju uppdelade nu för tiden, så man behöver bara betala det man vill ha.

När jag började nytt jobb för tre veckor sedan var det fyra personer som kom fram första dagen och frågade om jag var fackansluten. De hävdade att samtliga på företaget var anslutna, och det skulle bli en "mycket konstig situation" om jag stod utanför. Men jag står fast vid mitt fristående, mig har maffian inga hållhakar på naughty.gif
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 21-09-2011, 19:23) *
Fast avgifterna är ju uppdelade nu för tiden, så man behöver bara betala det man vill ha.

När jag började nytt jobb för tre veckor sedan var det fyra personer som kom fram första dagen och frågade om jag var fackansluten. De hävdade att samtliga på företaget var anslutna, och det skulle bli en "mycket konstig situation" om jag stod utanför. Men jag står fast vid mitt fristående, mig har maffian inga hållhakar på naughty.gif


Varför vara solidarisk, när man kan åka snålskjuts.. naughty.gif
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 21-09-2011, 19:26) *
Varför vara solidarisk, när man kan åka snålskjuts.. naughty.gif

Om alla löneförhandlade själv på egna bedrifter, så skulle lönesättningen vara rättvisare.
andersen
CITAT (Huggorm @ 21-09-2011, 19:23) *
Fast avgifterna är ju uppdelade nu för tiden, så man behöver bara betala det man vill ha.

När jag började nytt jobb för tre veckor sedan var det fyra personer som kom fram första dagen och frågade om jag var fackansluten. De hävdade att samtliga på företaget var anslutna, och det skulle bli en "mycket konstig situation" om jag stod utanför. Men jag står fast vid mitt fristående, mig har maffian inga hållhakar på naughty.gif


Det är väl självklart att det blir en konstig situation, eller tacker du nej till fördelar på din arbetsplats som facket har förhandlat fram?
Huggorm
CITAT (andersen @ 21-09-2011, 19:28) *
Det är väl självklart att det blir en konstig situation, eller tacker du nej till fördelar på din arbetsplats som facket har förhandlat fram?

Jag får även delta i nedskärningar som sker på grund av att företaget tappar ordrar på grund av orimligt högt satta löner.
Anma
Ja, solidaritet är ju något fult och äckligt och gammalmodigt. Något alla bör spotta på och trampa på och slå sönder och samman.
Individualismen, den individualismen!
Hylla individualismen!

Låt gemenskapen ruttna i skamvrån.
Fy för gemenskap!
Fy för solidaritet!

Låt ropen skalla!
Alla för ingen, ingen för en själv!
Men se till att du ropar ensam!!!



*ironi

CITAT (Huggorm @ 21-09-2011, 19:31) *
Jag får även delta i nedskärningar som sker på grund av att företaget tappar ordrar på grund av orimligt högt satta löner.

Men du är ju för låga löner. Var nöjd, gosse.
Grattis till nya jobbet.
Huggorm
CITAT (Anma @ 21-09-2011, 19:39) *
Men du är ju för låga löner. Var nöjd, gosse.
Grattis till nya jobbet.

Problemet med nedskärningar är att lönerna inte sänks till rimliga nivåer, utan att folk avskedas. Eller snarare aldrig anställs.

Tack för grattiset, tror det är tredje jobbet jag börjar i år biggrin.gif
Eva i Skåne
CITAT (andersen @ 21-09-2011, 19:00) *
det gäller att vi ställer upp till kamp mot den här regeringen.



tummenupp.gif
Anma
CITAT (Huggorm @ 21-09-2011, 19:42) *
Tack för grattiset, tror det är tredje jobbet jag börjar i år biggrin.gif

Ja, vi får väl hoppas på att du kan göra dig så pass oumbärlig så att det är någon annan som får sluta före dig denna gången då. Förslagsvis någon gammal och/eller sjuk.
Eva i Skåne
CITAT (Huggorm @ 21-09-2011, 19:28) *
Om alla löneförhandlade själv på egna bedrifter, så skulle lönesättningen vara rättvisare.


Det kan du väl inte mena!!!!!!??????
help.gif
Huggorm
CITAT (Eva i Skåne @ 21-09-2011, 19:45) *
Det kan du väl inte mena!!!!!!??????
help.gif

Jo, det är väll klart? Varför skall två personer ha samma lön om den ena uträttar dubbelt så mycket som den andra?

CITAT (Anma @ 21-09-2011, 19:45) *
Ja, vi får väl hoppas på att du kan göra dig så pass oumbärlig så att det är någon annan som får sluta före dig denna gången då. Förslagsvis någon gammal och/eller sjuk.

Det har jag lyckats med förut, så det skall nog gå bra biggrin.gif
Gita
CITAT (Red Top @ 21-09-2011, 19:12) *
Och det kan vi tacka alliansen(moderaterna) för.

Egentligen är det ju inte själva fackföreningsavgiften som är hög. Det är a-kasseavgiften.

Det där är inte riktigt sant, oftast är fackföreningsavgiften (vilken regeringen inte kan styra) nästan dubbelt så hög som avgiften till a-kassan. Så är det för mig och säkert för de flesta andra också

"en livsmedelsarbetares avgift på 687kr/månad går 287kr till a-kassan, då är det 400kr kvar, och då får du hemförsäkring,och dom andra vanliga försäkringarna + medlemstidning." ett citat från Andersen.
Gita
Anma
CITAT (Gita @ 21-09-2011, 20:14) *
Det där är inte riktigt sant, oftast är fackföreningsavgiften (vilken regeringen inte kan styra) nästan dubbelt så hög som avgiften till a-kassan. Så är det för mig och säkert för de flesta andra också

"en livsmedelsarbetares avgift på 687kr/månad går 287kr till a-kassan, då är det 400kr kvar, och då får du hemförsäkring,och dom andra vanliga försäkringarna + medlemstidning." ett citat från Andersen.
Gita

Tidigare var A-kassan 80 kr/mån, innan alliansens höjning. En rejäl ökning i procent.
Huggorm
CITAT (Anma @ 21-09-2011, 20:16) *
Tidigare var A-kassan 80 kr/mån, innan alliansens höjning. En rejäl ökning i procent.

Men då fick man betala resten av avgiften via skattsedeln i stället...
Eva i Skåne
CITAT (Huggorm @ 21-09-2011, 19:49) *
Jo, det är väll klart? Varför skall två personer ha samma lön om den ena uträttar dubbelt så mycket som den andra?


Det finns inget lönesystem som blir helt rättvist, men jag ser hellre att någon åker snålskjuts på fackets förhandlingar än att man gynnar de bruna tungorna. fear.gif
gnon49
Facken behövs. Synd bara att facken i LO inte kan kapa banden med socialdemokratin och arbeta med det dom är till för, sina medlemmars bästa för ögonen.
Minst hälften av medlemmarna, troligtvis fler , röstar ju borgerligt. Då vill man ju inte att fackavgiften skall sponsra S valkampanj. Förmånerna man får genom facket skall ju inte heller gynna en spec. aktör på marknaden. Mina försäkringar t.ex vill jag själv bestämma över. Avknoppa facken från S och inför obligatorisk a-kassa. Facken kommer inte att försvagas det minsta och a-kassan kanske betalas ut i tid för en gångs skull.
Red Top
CITAT (gnon49 @ 21-09-2011, 21:01) *
Facken behövs. Synd bara att facken i LO inte kan kapa banden med socialdemokratin och arbeta med det dom är till för, sina medlemmars bästa för ögonen.
Minst hälften av medlemmarna, troligtvis fler , röstar ju borgerligt. Då vill man ju inte att fackavgiften skall sponsra S valkampanj. Förmånerna man får genom facket skall ju inte heller gynna en spec. aktör på marknaden. Mina försäkringar t.ex vill jag själv bestämma över. Avknoppa facken från S och inför obligatorisk a-kassa. Facken kommer inte att försvagas det minsta och a-kassan kanske betalas ut i tid för en gångs skull.

A-kassan sorterar redan nu under staten, så det skulle nog inte bli någon större skillnad vad gäller utbetalningarna.

CITAT (Gita @ 21-09-2011, 20:14) *
Det där är inte riktigt sant, oftast är fackföreningsavgiften (vilken regeringen inte kan styra) nästan dubbelt så hög som avgiften till a-kassan. Så är det för mig och säkert för de flesta andra också

"en livsmedelsarbetares avgift på 687kr/månad går 287kr till a-kassan, då är det 400kr kvar, och då får du hemförsäkring,och dom andra vanliga försäkringarna + medlemstidning." ett citat från Andersen.
Gita

Avgiften till A-kassan är helt beroende av vilken yrkesgrupp du tillhör. Är det stor arbetslöshet inom gruppen, är avgiften också stor.
herkules
mera skit från allianspajasarna:
http://www.etc.se/nyhet/riksdagen-körs-öve...jukförsäkringen
(om sjukförsäkringen)
Gita
CITAT (Red Top @ 21-09-2011, 23:41) *
A-kassan sorterar redan nu under staten, så det skulle nog inte bli någon större skillnad vad gäller utbetalningarna.
Avgiften till A-kassan är helt beroende av vilken yrkesgrupp du tillhör. Är det stor arbetslöshet inom gruppen, är avgiften också stor.

Det är väl helt rimligt, det kallas ju arbetslöshetsförsäkring och i försäkringar sätts väl premien efter en riskbedömning.
Gita
Red Top
CITAT (Gita @ 22-09-2011, 10:47) *
Det är väl helt rimligt, det kallas ju arbetslöshetsförsäkring och i försäkringar sätts väl premien efter en riskbedömning.
Gita

Som vanligt njuter du av att tillhöra de bättre ställda.

Det är många, som har en orimligt hög avgift till arbetslöshetskassan. Helt i linje med övrig högerpolitik. "Skyll dig själv om du är arbetslös, sjuk eller pensionär. Som straff får du förmånen att betala högre skatt och högre avgifter".

Ordet och känslan av solidaritet har de kraftiga högervindarna blåst så långt bort det bara går.
Anma
Nu är den där Katrine Kielos i farten igen. Jag tror att jag älskar henne.

"Där gick finansministern och pratade om skyddsvallar och trygghet. Budgeten i ett blågult band, på väg över bron mot en riksdag där han inte har majoritet. Budgeten var främst präglad av detta - hur mycket Anders Borg än försökte få det till att låta som att det handlade om ekonomi.
Regeringen bränner iväg en tredjedel av reformutrymmet på sänkt krogmoms i vad som kan vara det proportionellt sett dyraste försöket att tillfredsställa miljöpartiklarna någonsin. Nästan ingen seriös bedömare tror att reformen kommer skapa några jobb att tala om. Men Borg är finansminister i den kanske svagaste regeringen sedan lotteririksdagen 1973 och statsministern saknar en parlamentarisk strategi.
Verkar ha gett upp
Gällande jobben verkar regeringen hursomhelst ha gett upp. Arbetslös­heten ökar till åtta procent nästa år enligt finansministern. Det innebär 70 000 fler arbetslösa. Och vad hände med alla löften om att bryta utanförskapet?
Skattesänkningar för dem som har jobb skulle leda till att de som inte hade jobb skulle bli anställda och friska. Men varken arbetslösheten eller utanförskapet har minskat. Inte ens de så kallade jobbcoacherna, där regeringen tog hjälp av före detta sektledare, fingerpåläggare och hypnotisörer, verkar ha funkat.
Attans! Antalet unga som förtidspensioneras har ökat med 37 procent. Det pratar inte Anders Borg om.
Skapat en helt ny bransch
Fas 3 är i dag en större arbetsgivare i Sverige än Volvo AB. På denna slutstation i den Reinfeldtska arbetslinjen ägnar man sig åt gratisarbete – många gånger med konstruerade arbetsuppgifter. Regeringen har skapat en helt ny bransch: företag som tjänar pengar på Fas 3. Inte på att producera något. Men på att producera sysselsättningsplatser.
I SVT:s Agenda sa statsministern att Sverige inte kan göra några större infrastruktursatsningar, trots att tågen inte går i tid. Det finns inte tillräckligt med utbildad arbetskraft: ett sällsynt underbetyg av den egna arbetsmarknadspolitiken i ett läge när det råder massarbetslöshet.
Ska nöja oss
Om det är något regeringen har lyckats med så är det att få oss att nöja oss. Vi ska nöja oss med en av Europas sämsta a-kassor. Vi ska nöja oss med en sjukförsäkring som vi skäms för. Vi ska nöja oss med en skola där eleverna lär sig allt mindre. De nya skolanslagen räcker inte ens för att klara det nya kravet på lärarlegitimation. Vi ska nöja oss med en sämre miljö. Borg minskar miljöanslagen med 25 procent för åren fram till 2014. Och vi ska nöja oss med ökade klyftor.
Det kommer i alla fall bli billigare att gå på restaurang.
Och visst är den där finansministern bra på att prata.
"

Källa

Mina fetmarkeringar. Det blev många såna.
herkules
billigare att gå på restaurang
istället för 100 kr kommer det kosta 88,50, hela 11,50 billigare!!
thanks.gif

xlxl67
Kan någon föklara varför man sänker restaurangmomsen? Vem har råd att gå på restaurang speciellt ofta? Inte ens när jag tjänade som mest (och det vr inte speciellt mycket) hade jag råd att bränna pengar på restaurangmat.

Är det inte bättre att satsa på andra/viktigare näringar?
herkules
CITAT (xlxl67 @ 22-09-2011, 11:46) *
Kan någon föklara varför man sänker restaurangmomsen? Vem har råd att gå på restaurang speciellt ofta? Inte ens när jag tjänade som mest (och det vr inte speciellt mycket) hade jag råd att bränna pengar på restaurangmat.

Är det inte bättre att satsa på andra/viktigare näringar?

erfarenheter från andra länder säger att det skapas iaf inga nya jobb. förklaringen kanske är att den här borgarregeringen är inkompetent?
xlxl67
CITAT (herkules @ 22-09-2011, 11:50) *
erfarenheter från andra länder säger att det skapas iaf inga nya jobb. förklaringen kanske är att den här borgarregeringen är inkompetent?

Kanske de är lite väl stockholmsifierade kanske? De tror kanske att det är normalt att alla springer på stureplan/gamla stan etc på fina middags/lunchkrogar och käkar alla sina (affärs)måltider?
gnon49
Fas 3 har väl alltid funnits, fast under annat namn. På min arbetsplats hade vi gratis arbetskraft, bara att ringa AF. Vet inte vad S kallade det. Fas 4 kanske. whistling.gif Skola, vård o omsorg har inte förbättrats över hövan precis, men har inte heller försämrats mot tidigare. Nu gör man ju förbättringar för fas 3 personer och även sjukförsäkringen. Inte tillräckligt men ett steg i rätt riktning. Så länge vi slipper några större nedskärningar i välfärden är mycket vunnet. Skrämmande hur många länder inom EU som lever över sina tillgångar. Notan skall en gång betalas.
herkules
förbättringarna i sjukförsäkringen verkar borgarregeringen hoppa.
Gita
CITAT (herkules @ 22-09-2011, 11:50) *
erfarenheter från andra länder säger att det skapas iaf inga nya jobb. förklaringen kanske är att den här borgarregeringen är inkompetent?

Inte riktigt sant, beror lite på hur man läser. Sant är att få nya jobb har tillkommit när det gäller små, familjeägda restaranger men att när det gäller större aktörer, t.ex de stora snabbmatskedjorna så gäller motsatsen. Och de stora har ca 80% av marknaden.

Sen kan man ju tänka sig att det blir precis som med rut-avdraget som ju skapat flerdubbelt nya jobb än vad man vågade räkna med.
Personligen tycker jag förstås att momsen skall sänkas för hela tjänstesektorn, de skulle ge massor med nya jobb.
Gita
Anma
CITAT (Gita @ 22-09-2011, 13:19) *
Inte riktigt sant, beror lite på hur man läser. Sant är att få nya jobb har tillkommit när det gäller små, familjeägda restaranger men att när det gäller större aktörer, t.ex de stora snabbmatskedjorna så gäller motsatsen. Och de stora har ca 80% av marknaden.

/.../

Gita

Källa på det där?
herkules
klart det är sant, eventuell vinst som skulle kunna anställa mer personal stoppas i ägarnas fickor - varför ändra konceptet mycket vill ha mer?
Jubbe063
Sänkt moms kostar ca 5,4 miljarder per år. Regeringen räknar med ca 3500 jobb genom detta.

Total kostnad blir då 600.000 kr per arbetstillfälle.

Skulle staten avlöna dessa 3500 personer utan motkrav blir kostnaden hälften. Alltså billigare att ge vettig lön direkt till dessa personer.

En motorväg kostar enligt trafikverket 50k per meter, dvs 500 miljoner peer mil, vilket skulle ge 10 mil ny motorväg per år för samma summa som sänkt restaurangmoms. Eller 270 mil gc-bana per år...... Detta skulle generera många nya jobb och dessutom permanenta och användbara resultat för samhället..... Medan en momssänkning troligtvis går konsumenterna obemärkt förbi.

Sänkt moms som ej resulterar i billigare priser blir i praktiken dold prishöjning.

Jag tror även att sänkt skatt till pensionärer med samma summa skulle generera större vinst för staten eftersom marginaleffekten oavkortat skulle gå till större konsumtion.
*Stintan*
CITAT (Gita @ 22-09-2011, 13:19) *
Inte riktigt sant, beror lite på hur man läser. Sant är att få nya jobb har tillkommit när det gäller små, familjeägda restaranger men att när det gäller större aktörer, t.ex de stora snabbmatskedjorna så gäller motsatsen. Och de stora har ca 80% av marknaden.

Sen kan man ju tänka sig att det blir precis som med rut-avdraget som ju skapat flerdubbelt nya jobb än vad man vågade räkna med.
Personligen tycker jag förstås att momsen skall sänkas för hela tjänstesektorn, de skulle ge massor med nya jobb.
Gita


Vilka är de stora snabbmatskedjorna och varför ska man gynna dom?
Gita
CITAT (Anma @ 22-09-2011, 13:37) *
Källa på det där?

Förmodligen samma som du, dvs. vad jag kiunnat få ut av debatten i media.
Gita
herkules
http://mobil.aftonbladet.se/senastenytt/tt...icle13667970.ab
(sjukförsäkringen)
personligen hoppas jag att regeringen fälls, de är odugliga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon