Full version: Papaya problems!
sanna
Mors i forumet!

Köpte papayafrö när jag var på Kanarieöarna i december. Alltsedan dess har fröna stått på groning i "kuvös", men FORTFARANDE har inget tittat upp!
Jag har försökt med vanlig rumsvärme, över 25-gradig värme - kanske uppåt 28 grader - samt källarsvalka...inget händer. Snart tre månader utan tecken på liv.
Ska det vara på detta viset?

Någon som har testat att så papaya? Är de svårgrodda? Har jag fått tag i för gamla frön, kanske? Hur väcker jag de små raringarna?

Help me out here, babes... wub.gif

Sanna smile.gif
Dan i Nacka
Jag borde väl inte oroa dig men jag sådde frön från en papaya förra året och de tittade upp inom en vecka. Möjligen är det olika sorter men lite konstigt verkar det allt.
Något annat som jag lärde mig den hårda vägen var att de små plantorna är väldigt känsliga och inte vill bli utflyttade till ett växthus med "bara" 15 °C.
De flesta dog obönhörligt. Två till dog i vinter så nu har jag bara en ynklig sak kvar så mitt råd är att vara försiktig med de små.
Om du tröttnar på att vänta så tycker jag du skall köpa en mogen frukt och så fröna från den.

Vänliga hälsningar

Dan
Christer i Falköping
De vill ha det varmt när de gror, så källarsvalkan var nog inte bra. De är väldigt känsliga för drag och kyla. Men om du köper en papya i affären, så får du ju hur många fröer som helst att plantera. Kom bara ihåg att ta bort hinnan runt fröerna, den hämmar groningen annars.
Christer.
Tesa
Jag är inne på min andra fröpåse från Impecta och har inte heller lyckats att få dem att gro trots iaf 4 olika försök efter konsten alla regler som säger blötläggning ett dygn före sådd och undervärme och plastpåse över för jämn fuktighet... fast sista omgången har "bara" stått i 2 veckor, så än lever hoppet....
sanna
Hmmm... unsure.gif ...tittade upp inom en vecka...hmmm...tack för era svar, verkar som det är lite kört för mina frön. De har väl förmodligen hängt i det där kryddstället sedan Kanarieöarna började exploateras för turism på 60-
talet! smile.gif


Tack för svar i alla fall!
Sanna
smile.gif
Lötchey
Papaya e ganska jobbiga att få att överleva faktiskt..håller också på och försöker nu, det har kommit några stycken. Om man köper en frukt får man massor av frön och dessutom gror de väldigt lätt, en grej man kan göra e att försöka skala av det yttre skalet om fröet (inuti det svarta finns själva fröet, tar man bort det svarta gror frön lättare).
Sen ska man vattna lagom, inte för mkt inte för lite.
Christer i Falköping
Ja, de är kinkiga även som större plantor. De vill helst ha tropisk värme hela året. Drag dödar dem fort dessutom. De är till och med svåra att ha ute en varm sommar.
Christer.
sanna
Men om man köper färsk papaya i affären, är inte risken ganska stor att man får en F1-hybrid då?

Sanna
sanna
Förresten Christer - och ni andra som har lyckats få papaya att gro: har någon lyckats få frukt? Och hur blir den frukten då?

Sannapanna!
Christer i Falköping
Nix, den har alltid gett upp och dött långt innan.
Christer.
Dan i Nacka
Inga blommor ännu. Den lilla jag har kvar är ett år gammal och är nu inflyttad från växthuset. Den står under plasthuva för ökad luftfuktighet och med extra belysning.
Den har nog tagit skada av för kall luft men hoppas kan man ju alltid.

Funderar dock på att så nya nu för de växte så det knakade förra året innan jag flyttade ut dem till växthuset. Den jag har kvar är bara obetydligt större än de plantor jag för knappt ett år sedan flyttade till växthuset.

I Johan Lemte's bok "Kulturväxter i kruka" skriver han att papayan kan blomma redan inom ett år från sådd. Jag antar att de då måste stå varmt och gott under hela den tiden. Vidare bör man ha flera exemplar eftersom både han- och honkönade plantor behövs om man vill ha frukt. Detta om man inte har turen att få fram en hermafrodit.
Könet går heller inte att bestämma före blomningen.

Vänliga hälsningar

Dan

PS Johan Lemte's bok är en riktig "bibel" om man gillar kulturväxter DS
Noemi
Hej,
Jag är ingen expert men jag kommer från Peru. Min morfar hade sommarställe och odlade flera sorters papaya.

När han var vid liv visade han mig att det finns han och hon planta av papaya. Man så inte papaya utan tar ett barn från en planta.

Själv har jag velat ha en papaya planta här i Sverige eftersom det är inte så stort. Det finns små plantor som ger oranga frukt. Har ni plats ? Jag kanske kan skaffa en sådant men jag har ingen plats hos mig jag bor i STH.
zaaritha
Köp papaya i frukt- o grönt, på t.ex. ICA, de jag tagit frö ur har grott snabbt o vuxit bra.
M-B
sanna
Ha-ha!!! biggrin.gif
Papayan har äntligen tittat upp! Jag satte alltså fröna vid juletid 2003!
Skam den som ger sig!

*sjunger lyckligt: papaya coconut och en plats i soooolen.
Ja, det är allt som behövs för att tina en frusen själ.
En papaya coconut, lata dar vid poolen
och kanske någon att hålla i handen räcker bra för mej!
En papaya coconut, en plats i solen med dej.

Kommer vintern så blir den lång, is och snö på samma gång
det är sommar nånannanstans -så slit dej loss
ge livet en chans

du kan flyga åhå åhå
du kan sväva åhå åhå
börja leva åhå åhå åhå åhå*


Text och musik: inte den blekaste
Towanda
Det är la Kikki Danielsson som sjunger den va? =)

Mvh,
Lena
Ti bee
Ja, jag kan se dig sitta där med ett isfyllt glas färskpressad papayajuice med ett litet sidenparaply i (joo, just ett sidenparaply tongue.gif ) om ett par år! smile.gif

Grattis!! smile.gif

Är det inte Lotta Engberg som sjunger? huh.gif smile.gif
Towanda
Lotta sjöng ju "fyra bugg och en cocacola" eller sedermera "bungaloo dansar rock'nrola" eller vad det nu var de hittade på för knasig titel. Men "papaya coconut" var allt Kikkis låt, fast de låter nog ganska lika. =)

http://www.mariann.se/skiva.php?skiva=330

Jag har inte vågat mig på att odla papaya, tror inte att jag skulle kunna få dem att överleva.

Mvh,
Lena
Ti bee
Du har så rätt! smile.gif Ja, de låter faktiskt riktigt lika, jag hade kunna sätta en kruka svartöga på att det var Lotta Engberg...... laugh.gif
Towanda
Hmm, jag blev allt lite inspirerad ändå. Är det för sent att sätta papayafrön nu?

Mvh,
Lena
sanna
Ja, Towanda!
kom med i Papaya-klubben! tongue.gif
Om det är för tidigt eller sent att sätta frön vet jag dock inte...tror att man kan sätta året om, allvarligt talat...
Lötchey
Är det bara jag som alltid får stora problem med att få Papayorna att överleva?
De är så känsliga, har aldrig riktigt lyckats, bladen vissnar lätt om man vattnar för mkt eller för lite ju..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon