batski
Tråkigt att såna här positiva fredsinitiativen inte uppmärksammas i den internationella media

Marching for independence – Solidarity with Palestine! Israeli and Palestinian Women Demonstrate Together
silos
Det håller jag med om!
batski
Tyvärr verkar media mest vilja ha svart-eller-vitta nyheter med Hollywood-liknande good guys och bad guys. Är vi verkligen så simpla?
Piccante
CITAT (batski @ 13-09-2011, 15:05) *
Tyvärr verkar media mest vilja ha svart-eller-vitta nyheter med Hollywood-liknande good guys och bad guys. Är vi verkligen så simpla?

Ja thumbdown.gif

Eller det långa svaret. Israel har en högerregering stödd av extremhöger och nationalister. Efter att en olaglig bosättning på västbanken nyligen avvecklats (eg är ju alla olagliga) så har extremhögern radikaliserats och utfört hämndåtgärder mot palestinier och säkerhetstjänsten har ökat intresset för väpnade grupper enligt Al Jazeera idag.
450,000 israeler demonstrerade förra veckan mot höga huspriser och försämrad privatekonomi, Israel isoleras internationellt för att de vägrar frysa utbyggnaden av de bosättningar som regeringen sanktionerat, de fick kritik i en rapport för bordningen av Ship to Gaza, de har diplomatisk kris med Turkiet, deras tidigare bästa muslimska bundsförvant tillika NATO-land osv...
Vad högerregeringen behöver nu är raketbeskjutning från Gaza så de kan starta ett krig igen o piska upp lite nationalistisk stämning och sammanhållning så de kan gömma sina interna problem bakom något större hot. En fredsdemonstration är ju det minst intressanta att rapportera om, tyvärr...
batski
CITAT (Markus_H @ 13-09-2011, 15:48) *
En fredsdemonstration är ju det minst intressanta att rapportera om, tyvärr...


Ja men inte desto mindre skulle den typen av rapportering behövas för att ge en mer nyanserad och sannare bild av situationen. För vilka och vad gynnas av att media bara ignorerar de som kämpar för fred? Inte är det freden iaf...
Huggorm
Hur många i Israel kämpar egentligen för fred? 5%? Jag tror det är en ganska liten minoritet i alla fall. På båda sidor då, palestinierna har ju röstat fram Hamas.
gnon49
Undrar om någon sida i konflikten vill ha fred. Hamas måste ju ha ett yttre hot för att överleva som terrororganisation. Tror den arabiska våren kan övergå i höst om inte länderna tar chansen att utvecklas demokratiskt medan tid finns. Revolterna i MÖ stöds ju även av Al-Qaida, fast av andra orsaker än väst.
Måtte demokratin o förnuftet segra i slutändan. Och att Israel taggar ner något.
batski
CITAT (Huggorm @ 13-09-2011, 17:23) *
Hur många i Israel kämpar egentligen för fred? 5%?


Kan din gissning på 5% bero iaf delvis på den bilden man får via media?

CITAT (Huggorm @ 13-09-2011, 17:23) *
Jag tror det är en ganska liten minoritet i alla fall. På båda sidor då, palestinierna har ju röstat fram Hamas.


Ironiskt nog verkar våldet ofta gynna våldsverkarna...


CITAT (gnon49 @ 13-09-2011, 17:26) *
Undrar om någon sida i konflikten vill ha fred. Hamas måste ju ha ett yttre hot för att överleva som terrororganisation. Tror den arabiska våren kan övergå i höst om inte länderna tar chansen att utvecklas demokratiskt medan tid finns. Revolterna i MÖ stöds ju även av Al-Qaida, fast av andra orsaker än väst.


Ja jag är också orolig för att det kan bli som i Iran om folk inte aktar sig...

CITAT (gnon49 @ 13-09-2011, 17:26) *
Måtte demokratin o förnuftet segra i slutändan. Och att Israel taggar ner något.


tummenupp.gif
Piccante
CITAT (Huggorm @ 13-09-2011, 17:23) *
Hur många i Israel kämpar egentligen för fred? 5%? Jag tror det är en ganska liten minoritet i alla fall. På båda sidor då, palestinierna har ju röstat fram Hamas.

Israeliska fredsorganisationer försöker iofs mobilisera nu men propagandaapparaten jobbar på med. många israeler verkar totalt ovetande eller bryr sig inte om vad som sker på de ockuperade områdena.
Många gör inte kopplingen dålig ekonomi/ ockupation. Trots att de demonstrerar för social rättvisa så byggs illegala bosättningar, murar och en ockupationsarmé finansieras av staten. Bosättare på ockuperad mark betalar visst inte ens statlig skatt läste jag härom dagen för de verkar ha egen beskattningsrätt.
batski
Här är ett par organisationer för fred. Den ena i Israel och den andra i USA:

Israelis For Palestine

Jewish Voice for Peace
batski
Och här är en från den Palestinska sidan:

Palestinians for Peace and Democracy
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon