GudrunS
[attachment=64667:CIMG3337___Kopia.JPG]Det är mitten av september och en av mina rhododendron blommar nu! Den har väl ändå tagit fel på tiden. Min fråga är: finns det risk att den far illa i vinter och vad kan jag göra för att hjälpa den i så fall?
Aqvakul
Utgår från att det är Cunningham White, som tyvärr gärna höstblommar. Det begränsar blomningen något under våren. Busken i sig far inte illa.
GudrunS
Den har ganska många stora knoppar. Kommer de att blomma normalt i vår, om de inte slår ut i höst förstås? Brukar höstblomningen bestå av enstaka blommor eller brukar alla slå ut?
tepa
CITAT (Aqvakul @ 11-09-2011, 20:49) *
Utgår från att det är Cunningham White, som tyvärr gärna höstblommar. Det begränsar blomningen något under våren. Busken i sig far inte illa.


Aquakul, varför då "tyvärr" ? Är det inte bra...?

Tepa
Aqvakul
CITAT (tepa @ 19-09-2011, 15:17) *
Aquakul, varför då "tyvärr" ? Är det inte bra...?

Tepa


Det blir lite halvdant. Det är bättre med en rejäl blomning på våren, tycker jag..
Fågelvägen
Typiskt att Cunninhams White gör så. Ofta är knopparna stora, men en del av dem hinner inte slå ut före vintern utan fryser. Det minskar vårblomningen och de frusna knopparna är bruna.
Därför blir det "tyvärr" också hos oss. sad.gif
tepa
I see, men jag har ju ingen sån och ska nog inte ha heller då.

Tack.

Mvh Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon