Full version: Frökedja
Sidor: 1, 2
Margith
Vad tycker ni?
Skulle det vara kul att göra om det här i år igen?

Den som ev tycker det, var snäll och PM:a mig namn och adress, det räcker bra tills vidare.

Den här tråden skulle jag vilja handlar om "regler/villkor/hur fungerar det här"
En tråd som det sen går att gå tillbaka till, när nån ny på Odla tycker att det låter spännande.

Vi har ju haft lite bekymmer av och till med frökedjorna och därför skulle jag vilja säga så här:

Jag börjar kedjan med att skicka minst 10 frökuvert
Fröerna kan vara 1-åringar, 2-åringar eller perenner, dock INTE grönsaker
Fröerna kan antingen vara plockade i min egen trädgård eller överblivna 'slattar' (minst 50% av ursprungligt innehåll) från nån köpt påse, men inga fröer får vara äldre än 1 år
Mottagaren av kuvertet tar ut de fröpåsar som man vill behålla och lägger tillbaka minst lika många egna fröpåsar
Kuvertet ska inte innehålla mer än 2 likadana fröpåsar
Kuvertet går runt 2 gånger. Vill du inte vara med på varv 2, måste du stryka ditt namn på adresslistan
När du får kuvertet måste du skriva en liten kommentar på Odla om att du fått kuvertet
Kuvertet ska skickas vidare inom 3 dagar *
Observera att de som är med får uppgifter om ditt nick på Odla och ditt riktiga namn och adress.

Har jag glömt något?
Vad tycker ni?
Jag är öppen för synpunkter, frökedjan är nåt vi gör tillsammans tummenupp.gif


* Om kuvertet börjar närma sig dig och du har en inbokad utlandsresa, PM:a mig så flyttar jag om dig i adresslistan så att du kan ta semester i lugn och ro smile.gif


Peztis
Självklart ska vi ha frökedjor även i år!

JAG ÄLSKAR DEM - HELT OCH TOTALT!!!!!!

En stötesten brukar vara det där med att plocka ur frön ur välfyllda påsar. Hur resonerar vi där?

Jag tänker som så att om jag har mycket av ett typ av frö så kan jag:
1, Göra flera små portionsförpackningar.
2, Lägga allt i en Minigrip-påse där andra lätt kan plocka ur det de vill ha. Dock ska det ALLTID-ALLTID-ALLTID finnas minst en försvarlig mängd frön kvar i påsen.

Personligen förespråkar jag alt 2 då det för mig ibland passar att endast plocka ur 2-3 frön av något. Trist att sitta med 50 frön jag inte tycker mig behöva men som någon annan gärna velat ha.

Och så att ni vet, frösamlandet är i full gång!
Garden bliss
Jag vill gärna vara med. Ska bli kul! =)
sqrulan
smiley_small_hug.gif Jag är med! Skickar ett PM i morgon till dej Margith!
DykUnderYtan
Ja men självklart! Skickar PM... smile.gif
Lina och Olav
Klart vi ska ha frökedjor igen! Det är ju en av vinterns höjdpukter!!!! yaay.gif

Jag tycker det är helt ok att lägga i flera portionspåsar av samma sort fast givetvis under förutsättning att det är "bonuspåsar". Du kan inte ta 3 olika påsar och ersätta dom med ex. tre påsar av petuniafröerna du råkar ha mycket av.

Nu är jag kanske hård, men jag tycker också att det är ok att stryka någon som vill vara med på ett varv till om personen i fråga inte har följt reglerna innan. Nu menar jag inte att man ska åka ut så fort man råkar hålla på kuvertet en dag extra eller råkar ut för något som hindrar en att skicka det vidare. Men nu under senaste vintern upplevde jag det som om samma person varv efter varv skickade vidare kuvertet efter väldigt lång tid och utan någon som helst förklaring. Inte ok tycker jag. Vad tycker ni?
lilla mamma
I år har jag inte planerat några operationer...
Och jag skall följa reglerna
Får jag vara med ändå?
Prövar iaf att skicka ett pm
sqrulan
Kanske det vore bra om "personen" åtminstone har varit inne här på Odla ett visst antal gånger så att man vet
att det är en seriös person? Det blev ju lite jobbigt i vinter!
RB9310
CITAT (sqrulan @ 10-09-2011, 10:40) *
Kanske det vore bra om "personen" åtminstone har varit inne här på Odla ett visst antal gånger så att man vet
att det är en seriös person? Det blev ju lite jobbigt i vinter!


Förstår att man vill ha lite koll på dom som är med. Hade gärna varit med själv men måste bygga upp min fröbank först och samtidigt hinner jag göra mig känd här på odla smile.gif

Hösten 2012 ska jag vara med...
lilla mamma
Jag trodde väl i min enfald att alla skulle vara lika välkomna att vara med i kedjan, hur tidigt eller sent vi reggat oss
Och mig veterligen så är det Margit som i slutet bestämmer vem,var och när detta skall ske och vi andra lyder och gör som vi blir tillsagda
catski
Jag vill också vara med smiley_small_hug.gif
Margith
Tack för era synpunkter så här långt.

Jag tycker så här: (i samma ordning som inläggen kommit in)

Peztis: Om fröerna ligger i en zip-påse och det är fler fröer än man vill ha, då plockar man ut de fröer man anser sig behöva och skickar påsen vidare, MEN det "kostar" en ny fröpåse smile.gif

Lina och Olav: Jag tycker att det inte ska vara mer än 2 påsar av samma sorts frö i kuvertet. Anledningen är att portot för kuvertet kan bli onödigt hög.
Angående att stryka de som inte skött sig... ledsen, men det tar jag inte på mig (även om jag iofs kan hålla med dig) men det skulle innebära att jag ska sitta som nån överdomare och avgöra huruvida man skött sig eller inte. Det är oftast inte så lätt att veta vem i kedjan som brustit. Därför skrev jag in regeln "du måste skriva på Odla när du får kuvertet"

lilla mamma: självklart är du välkommen i år igen, lasarettsbesök kan vara svåra att planera -cry-.gif . Och här vill jag nog säga att vi alla måste ha lite tålamod. Även om kuvertet ska gå vidare inom 3 dagar, kan det ju faktiskt hända saker som vi inte kan rå över.

sqrulan: jag håller tyvärr inte med dig. Den här kedjan är väl ändå optimal för att dra ner stackars ovetande i fröträsket? ninja.gif Här tycker jag att min nya regel "du måste skriva på Odla när du får kuvertet" räcker.

RB9310: Du behöver inte bygga upp nån fröbank för att kunna vara med i vår frökedja. Utan att höra vad de andra tycker bestämmer jag alldeles själv att du är välkommen att vara med i år. PM:a mig namn och adress flirting.gif

lilla mamma: jag håller alltså med dig om att nya på Odla ska vara välkomna. MEN jag håller inte med dig om att det i slutänden är jag som bestämmer. Frökedjan gör vi tillsammans, jag vill att vi alla ska vara överens om villkoren. Enda gången jag anser mig ha vetorätt, är om ni vill nåt som innebär en massa merjobb för mig biggrin.gif

Det här var vad jag tycker, kom med fler synpunkter! Jag ska försöka att sammanställa det här till en "regelbok" som jag skriver i inlägget där jag uppmanar de som vill vara med att PM:a mig.

Många har redan anmält sig, det är noterat, fast jag inte hunnit höra av mig ännu shy.gif
GunillaS
JA! Förra årets kedjor var till så mycket glädje, så det är klart att vi ska skicka frön i år igen!
GunillaS
RB9310
CITAT (Margith @ 10-09-2011, 12:26) *
RB9310: Du behöver inte bygga upp nån fröbank för att kunna vara med i vår frökedja. Utan att höra vad de andra tycker bestämmer jag alldeles själv att du är välkommen att vara med i år. PM:a mig namn och adress flirting.gif


Tack Margith men jag har precis börjat med odling och anser att jag inte har något vettigt att skicka vidare så därför avvaktar jag ett år smile.gif Att börja med odling på hösten gör ju inte direkt att man köper på sig/sparar en massa fröer. Hann knappt få upp växthuset men nästa sommar blir det andra bullar.
Margith
CITAT (RB9310 @ 10-09-2011, 13:43) *
Tack Margith men jag har precis börjat med odling och anser att jag inte har något vettigt att skicka vidare så därför avvaktar jag ett år smile.gif Att börja med odling på hösten gör ju inte direkt att man köper på sig/sparar en massa fröer. Hann knappt få upp växthuset men nästa sommar blir det andra bullar.


Du är välkommen nästa år.. för visst återkommer väl kedjan även nästa år g.gif
Lycka till med dina nya trädgård och grattis till växthuset. Får du bekymmer av något slag: visst vet du att här på Odla kan du få svar på de flesta frågor.
tulle
Önskar naturligtvis att vara med i år igen. Det har liksom blivit ett trevligt måste för mig.
sqrulan
sqrulan: jag håller tyvärr inte med dig. Den här kedjan är väl ändå optimal för att dra ner stackars ovetande i fröträsket? ninja.gif Här tycker jag att min nya regel "du måste skriva på Odla när du får kuvertet" räcker.

Okej Margith! 000.gif
kerstin z5-6
Jag kommer inte att delta iår av den orsaken att jag bara ska så sommarfrö" och några få sorter som kan hysas in hos nån pålitlig vattnare
Om det går som jag planerar kommer jag att åka bort en längre tid i slutet maj+ juni.
Återkommer 2012.
(De jag privat lovat frö till eller sambeställningar av frö påverkas inte av detta!)
RB9310
CITAT (Margith @ 10-09-2011, 13:51) *
Du är välkommen nästa år.. för visst återkommer väl kedjan även nästa år g.gif
Lycka till med dina nya trädgård och grattis till växthuset. Får du bekymmer av något slag: visst vet du att här på Odla kan du få svar på de flesta frågor.


Tack Margith jag kommer garanterat att fortsätta bomba forumet med frågor och även återkomma nästa år för att byta fröer smile.gif
sqrulan
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-09-2011, 16:53) *
Jag kommer inte att delta iår av den orsaken att jag bara ska så sommarfrö" och några få sorter som kan hysas in hos nån pålitlig vattnare
Om det går som jag planerar kommer jag att åka bort en längre tid i slutet maj+ juni.
Återkommer 2012.
(De jag privat lovat frö till eller sambeställningar av frö påverkas inte av detta!)


smiley_small_hug.gif Synd att du inte är med men jag hoppas att du får en trevlig resa. (jag är avensjuk på din kamin) giggle.gif
kerstin z5-6
tack:) ja det blir trevligt alldeles säkert o djupa hål i växtplånboken ..
Peztis
CITAT (lilla mamma @ 10-09-2011, 10:38) *
I år har jag inte planerat några operationer...
Och jag skall följa reglerna
Får jag vara med ändå?
Prövar iaf att skicka ett pm

Men självklart ska du vara med! Känner mig fortfarande skyldig för att du skulle må dåligt över detta med frökedjan!
smiley_small_hug.gif

CITAT (Margith @ 10-09-2011, 12:26) *
...Peztis: Om fröerna ligger i en zip-påse och det är fler fröer än man vill ha, då plockar man ut de fröer man anser sig behöva och skickar påsen vidare, MEN det "kostar" en ny fröpåse smile.gif
...

Jamen självklart!
Lina och Olav
CITAT (Margith @ 10-09-2011, 12:26) *
Lina och Olav: Jag tycker att det inte ska vara mer än 2 påsar av samma sorts frö i kuvertet. Anledningen är att portot för kuvertet kan bli onödigt hög.
Angående att stryka de som inte skött sig... ledsen, men det tar jag inte på mig (även om jag iofs kan hålla med dig) men det skulle innebära att jag ska sitta som nån överdomare och avgöra huruvida man skött sig eller inte. Det är oftast inte så lätt att veta vem i kedjan som brustit. Därför skrev jag in regeln "du måste skriva på Odla när du får kuvertet"


Ok! Då kör vi på zippåse med "nallningsmöjlighet". Och du har nog rätt i att det svårt att se exakt var kedjan brister ibland. Synd om någon oskyldig ska drabbas.
kerstin z5-6
Tycker att Margits strategi är utmärkt! blomma.gif Tack för allt jobb i fjol!
Eva 33c
Jag hoppade över i fjol pga av resa men är gärna med i år igen tummenupp.gif
Skickar PM till dig Margith
Margith
OK, då försöker jag att sammanställa synpunkterna så här långt (mest bara för att lyfta tråden smile.gif )

Jag börjar kedjan med att skicka minst 10 frökuvert och en adresslista
Fröerna kan vara 1-åringar, 2-åringar eller perenner, dock INTE grönsaker
Fröerna kan antingen vara plockade i min egen trädgård eller överblivna 'slattar' (minst 50% av ursprungligt innehåll) från nån köpt påse, men inga fröer får vara äldre än 1 år
Mottagaren av kuvertet tar ut de fröpåsar som man vill behålla och lägger tillbaka minst lika många egna fröpåsar
Om någon fröpåse innehåller fler fröer än du tycker att du behöver, plocka ut de fröer du vill ha och skicka påsen vidare, men du måste lägga in en ny fröpåse
Kuvertet ska inte innehålla mer än 2 likadana fröpåsar
Kuvertet går runt 2 gånger. Vill du inte vara med på varv 2, måste du stryka ditt namn på adresslistan
När du får kuvertet måste du skriva en liten kommentar på Odla om att du fått kuvertet
Kuvertet ska skickas vidare inom 3 dagar
Observera att de som är med får uppgifter om ditt nick på Odla och ditt riktiga namn och adress.

Fler synpunkter?

Nu har alla de som anmält sig fått ett litet svar av mig. Har du anmält dig och inte fått nåt svar, hör av dig igen. Jag har inte uteslutit någon, iaf inte medvetet biggrin.gif
Monica, Norrbotten zon 5
Oh.. Jag vill också vara med! I fjol hade jag inte tid för vi renoverade huset, men nu har jag tid igen smile.gif
Pm är på väg...
Eva zon 1-2
Kul att det blir en kedja i år också .Jag vill gärna vara med. tummenupp.gif
Anki V
Jag me........PM kommer./Anki
Peztis
Idag har jag rensat fröer, sitter redo! biggrin.gif
blomkronan
Självklart att man måste vara med yahoo.gif p:m kommer...

smiley_small_hug.gif Margith du är en pärla som vill hålla i detta år efter år... biggrin.gif
Wilmer
CITAT (RB9310 @ 10-09-2011, 13:43) *
Tack Margith men jag har precis börjat med odling och anser att jag inte har något vettigt att skicka vidare så därför avvaktar jag ett år smile.gif Att börja med odling på hösten gör ju inte direkt att man köper på sig/sparar en massa fröer. Hann knappt få upp växthuset men nästa sommar blir det andra bullar.

Du kan ju köpa reafröer nu flirting.gif

Jag tycker att nya ska få vara med, men ETT inlägg i tex. denna tråd INNAN typ "jag vill vara med" kanske kan visa på lite engagemang? Noterade att den stannade förra året på en person, samma ett år innan som aldrig gjort ett enda inlägg här. Inga förklaringar, det var bara borta veckor i streck. Inte så kul för oss engagerade. Saker kan hända förstås, men flera år i rad verkar lite nonchalant faktiskt.

Margith, du är min hjältinna kompiskram.gif
LottaJo
Oh, låter underbart kul, jag vill gärna vara med! Har inte hunnit skriva så många inlägg än, men det boror mest på att de flesta saker jag funderat på redan fanns avhandlat i gamla trådar... smile.gif Pratar trädgård gör jag dock gärna även utan speciell anledning!
Crazy4Flowers
Självklart, man är ju så nyfiken på vad som finns i kuverten man kan bara inte låta bli, PM på väg med..... "nätet"
Wilmer
CITAT (LottaJo @ 12-09-2011, 06:36) *
Oh, låter underbart kul, jag vill gärna vara med! Har inte hunnit skriva så många inlägg än, men det boror mest på att de flesta saker jag funderat på redan fanns avhandlat i gamla trådar... smile.gif Pratar trädgård gör jag dock gärna även utan speciell anledning!

Det tog flera år innan jag gjorde inlägg eller ens reggade mig, det gjorde jag första gången jag inte hittade svar på en fråga utan var tvungen att fråga själv... Men när man inte gjort ett enda inlägg ens för att ursäkta sin försening på flera veckor (eller förklara) så tycker jag det är nonchalant, det var därför jag puffade lite på inläggsbiten.. Kul att du vill vara med kompiskram.gif
hattstugan

Hjälp!!! Var köper man såna däringa små påsar med zip-lås????????????
Lina och Olav
CITAT (hattstugan @ 13-09-2011, 17:28) *
Hjälp!!! Var köper man såna däringa små påsar med zip-lås????????????


http://www.ziddharta.se/ klicka på "pärlbutiken". Efter att ha letat runt både i butiker och på nätet så tror jag att det är det absolut billigaste stället.
Ally
Är det för sent att anmäla sig? unsure.gif
År efter år har jag läst om det här frökedjorna, och alltid för sent!
Jag PM'ar dig Margith, utifall....
Gåsis
Jag har missat den här tråden, men självklart vill jag vara med! Fast det är ju mest min frökedja som krånglar, kanske kan jag få en egen eller så... coolgleam.gif

/Åsa
Irene_L
Jag vill gärna var med i år också! yahoo.gif

Pm skickat till Margith!
Iren
CITAT (Lina och Olav @ 13-09-2011, 18:04) *
http://www.ziddharta.se/ klicka på "pärlbutiken". Efter att ha letat runt både i butiker och på nätet så tror jag att det är det absolut billigaste stället.


Gjorde det men hittade inte påsarna... hjälp!
Gåsis
I vänstra kanten finns zip och display, där är dom.

/Åsa
Iren
Tack Gåsis! nu kom jag rätt!
Anki V
Är det något jag avskyr så är det små zip-plastpåsar.

Vissa frösäljare använder sig av så´n där ”häxplast” devil.gif .

Små frön är i det närmsta omöjliga att få ut ur påsen……eller är det jag som gör fel?



/Anki
Wilmer
Du får slicka på fingret... rolleyes.gif
Margith
Anki, ett annat alternativ än att slicka på fingret är (om du är högerhänt): ta påsen i vänster hand. Håll upp påsen vid låset. Vänd påsen upp och ner över såkrukan. Det som eventuellt inte vill ramla ut, petar du ut med höger hands pekfinger. Lätt som en plätt.
Bör jag tillägga att det kan vara en god idé att fylla krukan med såjord först? crazy.gif
Jag tycker att zip-påsarna är helt suveräna. Lätta att öppna och stänga och väger ingenting när de ska in i ett kuvert.

Nu är det så här att hittills är vi nu 35 st anmälda till årets frökedja.
Några till ryms, men sen är jag tyvärr tvungen att sätta stopp för fler anmälningar.

Peztis
Man brukar kunna hitta påsar på Tradera också.
Wilmer
Var e kuvertet jag har samlat fröer i dag smiley_small_hug.gif Såååå spännande!!! Jualfton!!
EsterM
Hej,
jag har kikat på er så länge och ni verkar ha så kul, jag vill också vara med.
Ester
Peztis
Vad skoj att det fortfarande är så poppis. Och kul att det är en blandning av oss gamla frö-iter och blivande sådana.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon