Red Top
Grisslakt mer värt än biltillverkning och sänkt skatt för pensionärer.


svt Rapport

"Staten vill subventionera slakt

Publicerad 7 september 2011 - 19:18
Uppdaterad 8 september 2011 - 06:56

Regeringen ska subventionera gris och nötköttsproducenterna framöver. I budgeten som presenteras om två veckor kommer staten att förse branschen med 90 miljoner kronor årligen. Totalt alltså uppemot 300 miljoner kronor under mandatperioden.
Pengarna ska gå till att subventionera den avgift som betalar veterinärkontrollerna vid landets alla slakterier. I dag står branschen för hela kostnaden kontrollerna.
-Vi vill ha fler bönder i Sverige som har en lönsam produktion och är konkurrenskraftiga gentemot den import som kommer till vårt land i dag, säger landsbygdsminister Eskil Erlandsson, C.
Produktionen av framförallt griskött i Sverige är i dag satt under hård press. Uppemot en tjugondel av produktionen har försvunnit hittills i år.
S: Haltande logik
Samtidigt innebär inte den statliga subventionen en särskilt stor förtjänst när det gäller just grisproduktionen. Nedsättningen av kontrollavgiften innebär enbart tio kronors sänkning per slaktad gris, jämfört med dagens kontrollavgift vid de större slakterierna.
Socialdemokraternas ordförande i riksdagens jordbruksutskott är kritisk till att staten nu tycker att det är självklart att införa en subvention.
-Jag har svårt att se logiken hos den svenska regeringen. Här tycker man uppenbart att det är självklart att stoppa in 90 miljoner för att öka vinsterna för svenska slakteriägare, men samtidigt tycker den svenska regeringen att det är lika självklart att inte ge det stödet till bilarbetare på Saab och den svenska bilindustrin som också är i en stor kris. Jag tycker logiken haltar helt enkelt, säger Matilda Ernkrans (S), ordförande i riksdagens jordbruksutskott.."


Jag vill då inte att mina skattepengar ska gå till subventionerad slakt!
*Stintan*
Han måtte ha kronisk tandvärk den där Eskil Erlandsson angry.gif
merlin68
Varför förvånas jag fortfarande över detta vansinne confused.gif
Jag är då inte med på att mina skattepengar används till subventionerad massmord på kor och grisar ranting.gif De ska gå till skola, vård och omsorg angry.gif
gnon49
Det ena utesluter ju inte det andra. Staten subventionerar mycket i samhället. Som väl är subventionerar dom inte Saab som ju i praktiken är ett dött företag.
Carl

Tycker själv att är toppen! Om vi inte får samma kostnadsbild som i övriga så kommer denna svenska grisen att försvinna. I dag importeras över hälften av allt griskött som säljs i Sverige. Tänk så många arbeten som skulle komma till om vi var självförsörjande eller tom kunde exportera.
Red Top
Det skulle vara bättre om pengarna gick till de svenska grisbönderna. Snart har vi inte några sådana kvar.
*Stintan*
CITAT (Red Top @ 08-09-2011, 16:25) *
Det skulle vara bättre om pengarna gick till de svenska grisbönderna. Snart har vi inte några sådana kvar.


Absolut!
Gossen Ruda
CITAT (Red Top @ 08-09-2011, 16:25) *
Det skulle vara bättre om pengarna gick till de svenska grisbönderna. Snart har vi inte några sådana kvar.

Troligen går inte EU med på direktsubventioner, så man får gå en omväg.
*Stintan*
Kan vi inte gå ur EU snart?????
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 08-09-2011, 17:07) *
Kan vi inte gå ur EU snart?????

När som helst, så vi kan skjuta våra vargar utan inblandning. biggrin.gif
Motti
man kan ju undra hur det kommer sig att man kan köpa Dansk Fläskfile för 69 kr kilot och den Svenska koster 99-110 kr kilot ?om man tänker på fraktkostnaden mm.Såg tex på City Gross att Kängurufilen kostar 260 kr kilot men älgfilen 580 kr kilot ?nog borde Kängurufilen vara dyrare efter att ha fraktats runt halva världen i flyg med kylrum ?Ibland undrar man hur det är ställt ?Går man till Willys ja där finns inte någon Svensk oxfile utan den är impoterad från Uruguai eller Brasilien ?hur är det möjligt att ha dom priserna efter att ha åkt jorden runt ?
Gossen Ruda
CITAT (Motti @ 08-09-2011, 21:15) *
man kan ju undra hur det kommer sig att man kan köpa Dansk Fläskfile för 69 kr kilot och den Svenska koster 99-110 kr kilot ?om man tänker på fraktkostnaden mm.Såg tex på City Gross att Kängurufilen kostar 260 kr kilot men älgfilen 580 kr kilot ?nog borde Kängurufilen vara dyrare efter att ha fraktats runt halva världen i flyg med kylrum ?Ibland undrar man hur det är ställt ?Går man till Willys ja där finns inte någon Svensk oxfile utan den är impoterad från Uruguai eller Brasilien ?hur är det möjligt att ha dom priserna efter att ha åkt jorden runt ?

Sverige har ett högre kostnad- och löneläge och en uppsjö av olika regler som fördyrar.
Motti
Jo det är jag fullt medveten om och det beror ju på vår extremt höga levnadstandard och löner .Men vi kan ju inte lägga ner Jordbruket och förlita oss på att andra länder ska förse oss med kött, inte bra alls.Vi har en Bonde vi köper en halv gris ifrån för 40 kr kilot !eller nörkött för 70 kr kilot allt stämplat och kontrolerat,allt annat utöver det är ju mellanhänder och det beror på avstånden mellan slakterierna bla.Sen kanske man inte ska köpa Danskt billigt kött utan hålla sig till Svenskt kött ,det gör vi här ! Om vi fortsätter köpa Danskt Brasilianskt Uraguaiskt Irländskt kött så undergräver vi ju de Svenska köttbönderna och i sista änden får vi betala för det på något vis eller hur ?då får vi lägga ner all köttproduktion i Sverige till sist för ingen Bonde lär ha råd att driva köttproduktion och konkurera med resten av EU eller andra Sydamerikanska länder eller tex Irland.
Cacki
CITAT (Motti @ 08-09-2011, 21:30) *
Jo det är jag fullt medveten om och det beror ju på vår extremt höga levnadstandard och löner .Men vi kan ju inte lägga ner Jordbruket och förlita oss på att andra länder ska förse oss med kött, inte bra alls.Vi har en Bonde vi köper en halv gris ifrån för 40 kr kilot !eller nörkött för 70 kr kilot allt stämplat och kontrolerat,allt annat utöver det är ju mellanhänder och det beror på avstånden mellan slakterierna bla.Sen kanske man inte ska köpa Danskt billigt kött utan hålla sig till Svenskt kött ,det gör vi här ! Om vi fortsätter köpa Danskt Brasilianskt Uraguaiskt Irländskt kött så undergräver vi ju de Svenska köttbönderna och i sista änden får vi betala för det på något vis eller hur ?då får vi lägga ner all köttproduktion i Sverige till sist för ingen Bonde lär ha råd att driva köttproduktion och konkurera med resten av EU eller andra Sydamerikanska länder eller tex Irland.


Egentligen håller jag verkligen med dej Motti, men kan ni (inte just du Motti) se ett problem här, om faktiskt inte alla har råd att köpa svenskt kött även om de skulle vilja??
Carl

Kan tänka mig att köpa svensk mat om pris skillnaden är rimlig. Har också tänkt som exempel varför Holländska tomater kostar hälften av svenska. Orimligt! Samma som ni skriver om svenskt kött kostar för mycket i mina ögon. Därför måste den svenska kostnadsbilden radikalt ändras.
*Stintan*
Tänk på att det inte är bonden som tjänar stora pengar på dyrt svenskt kött liksom det inte är odlaren som sätter priset på Svenska tomater. Jag hörde en grisbonde säga häromdan att hans vinst per gris var 40:- .
Carl

Känner inte till lönsamheten i alla led. Men din kommentar inne bär att bondens vinst måste öka. Det kan man göra på två sätt höja priset eller sänka kostnaden. Höja priset går inte pga utländsk konkurrens. Då kvarstår att man måste sänka kostnaden.
*Stintan*
CITAT (Carl @ 09-09-2011, 10:23) *
Känner inte till lönsamheten i alla led. Men din kommentar inne bär att bondens vinst måste öka. Det kan man göra på två sätt höja priset eller sänka kostnaden. Höja priset går inte pga utländsk konkurrens. Då kvarstår att man måste sänka kostnaden.


+ Omfördelning! Varför ska mellanhänder och butiker tjäna mest och göra minst i ledet?
malarmaster
CITAT (*Stintan* @ 09-09-2011, 09:20) *
Tänk på att det inte är bonden som tjänar stora pengar på dyrt svenskt kött liksom det inte är odlaren som sätter priset på Svenska tomater. Jag hörde en grisbonde säga häromdan att hans vinst per gris var 40:- .

såg också ett inslag i tv om grisbonde som födde upp ekologiskt kostnad per gris 1200:-, ut från slakteri 1270:-.det ska skickas många grisar för att han ska få en vettig lön.
felet är ju att i stort hela livsmedelsbranschen är kontrollerad o styrd av ett fåtal aktörer med ICA som etta.
handeln o framförallt de stora ica affärerna skär guld på bekostnad av producenterna,snart lönar det sig inte att producera inom landet,levande landsbygd vart tog du vägen ?
eskil ser problemen o lider med de svenska bönderna o försöker i alla fall göra något.det är ju inte i motsatt någon annan grupp i samhället,vi behöver en vettig matproduktion o djurhållning inom landet o till det krävs bönder,men de vill givetvis kunna leva på sitt arbete. ulf
*Stintan*
CITAT (malarmaster @ 09-09-2011, 11:06) *
såg också ett inslag i tv om grisbonde som födde upp ekologiskt kostnad per gris 1200:-, ut från slakteri 1270:-.det ska skickas många grisar för att han ska få en vettig lön.
felet är ju att i stort hela livsmedelsbranschen är kontrollerad o styrd av ett fåtal aktörer med ICA som etta.
handeln o framförallt de stora ica affärerna skär guld på bekostnad av producenterna,snart lönar det sig inte att producera inom landet,levande landsbygd vart tog du vägen ?
eskil ser problemen o lider med de svenska bönderna o försöker i alla fall göra något.det är ju inte i motsatt någon annan grupp i samhället,vi behöver en vettig matproduktion o djurhållning inom landet o till det krävs bönder,men de vill givetvis kunna leva på sitt arbete. ulf


Ja eskil är ju bonde själv så vore väl konstigt om han inte såg problemet med olönsamheten. Men vad gör han? Grejen är ju att man ofta ger sig på fel människor i kedjan i diskussioner kring detta. Konsumenten ska dra ner sin konsumtion och bonden sina kostnader. Ingen säger att ICA och övriga samt grossister m.fl, mellanhänder ska dra ner sina kostnader. Varför ska maten transporteras landet runt innan den kommer tillbaka till butiken närmast bonden?
malarmaster
detta är ju egentligen en samvetsfråga för framförallt ica som styr priserna.som den största grossisten är det ju dom som har chansen att pressa priser framförallt inom sitt eget verksamhetsområde,men själva uppbyggnaden av ica gör ju att de som tjänar mest på sina affärer ( 10 handlare delade på 100 milj. )inte har något intresse av att minska sin egen förtjänst.
problemet är också att det lokala,närproducerade har svårt att komma in i butiken,en liten producent har ingen chans att komma in i grossistdelen.
vi har ju faktiskt en stor potentiall att utöka sortiment o kvalitet just genom småproducenter men de är oftast hänvisade till lokala matmarknader o småaffärer,gårdsbutiker m.m.
uppbyggnaden av centrallager gör ju också som påpekats att en produkt producerad i närområdet skickas iväg o runt hela sverige innan den hamnar i butiken 1 mil från där den produceras,så var det inte förr,då fanns ett större utbud av "fria"handlare o smågrossister som gjorde att det fanns mer närproducerat.
lokala mejerier,charkuterier,bagerier m.m men kedjorna har krossat allt detta. finns små ljusblinkar i eländet med vissa större mataffärer med egna bagerier,köttdiskar m.m men det kommer vi aldrig att se igen i småorterna. ulf
*Stintan*
Ja så är det och nog sjutton går det att ändra på om bara viljan finns hos framför allt politikerna. Man kan ju fråga sig om det är så här som det är idag som människor vill ha det? Ta bara en sån enkel sak som att ta sig till affären för att handla ett par liter mjölk. Där jag bor så måste man ha bil eller så ta bussen för att kunna göra det eftersom stora supermarkets som ICA och COOP slagit ut i stort sett alla mindre butiker och dessa giganter ligger hoptussade i köpcenter utanför stan. För konsumenten kostar den mjölken mer än priset i affären.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 09-09-2011, 13:07) *
Ja så är det och nog sjutton går det att ändra på om bara viljan finns hos framför allt politikerna. Man kan ju fråga sig om det är så här som det är idag som människor vill ha det? Ta bara en sån enkel sak som att ta sig till affären för att handla ett par liter mjölk. Där jag bor så måste man ha bil eller så ta bussen för att kunna göra det eftersom stora supermarkets som ICA och COOP slagit ut i stort sett alla mindre butiker och dessa giganter ligger hoptussade i köpcenter utanför stan. För konsumenten kostar den mjölken mer än priset i affären.

Vad menar du att politikerna borde göra, förbjuda fri handel? För visst är det konsumenterna som styrt utvecklingen genom att handla på stormarknader istället för att gynna små, lokala handlare.
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 09-09-2011, 19:10) *
Vad menar du att politikerna borde göra, förbjuda fri handel? För visst är det konsumenterna som styrt utvecklingen genom att handla på stormarknader istället för att gynna små, lokala handlare.
Gita


Det finns nånting som heter stadsplanering. Har du hört talas om det?
Det är nog inte så enkelt att man bara kan skylla på konsumenterna.
Får man ogilla stora köpcentra?
Jubbe063
CITAT (*Stintan* @ 09-09-2011, 19:25) *
Det finns nånting som heter stadsplanering. Har du hört talas om det?
Det är nog inte så enkelt att man bara kan skylla på konsumenterna.
Får man ogilla stora köpcentra?


Ja, det har du rätt i. Men även om det nu byggs stora köplador med politikernas goda minne så är det till syvene och sist ändå fritt val att handla där eller på sin lilla butik.

Spela roll om politikerna så ger klartecken för 100 stora köplador på orten, om kunderna inte handlar där utan på sina småbutiker så kommer ju dessa stora åbäken att gå i kk.

men tyvärr är konsumenterna kortsiktiga och dumma och väljer att handla lite billigare i lågprisbutikerna istället för att gynna en lokal handlare. Ingen tänker på att även om det är dyrare så får man mer kvalitet och servicen av att ha butiken runt hörnet. Nej, billigare än billigast lockar kunder.

Så tyvärr. Det är inte politikernas fel eller stadsplanerarnas fel att folk handlar på köpladorna, det är endast konsumenterna själva som bestämmer var de vill handla. Och gynnar konsumenterna lågpriskedjorna så får man ta konsekvensen att annan handel dör ut.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 09-09-2011, 19:25) *
Det finns nånting som heter stadsplanering. Har du hört talas om det?
Det är nog inte så enkelt att man bara kan skylla på konsumenterna.
Får man ogilla stora köpcentra?

Självklart får man det, men det finns också något som kallas etableringsrätt, en ganska viktig faktor om man vill ha ett samhälle som kan kallas demokratiskt.
Sen väljer väl konsumenten med plånboken, den lilla närbutiken i den lilla ort jag bor i är ca 30% dyrare än den jättelika Citygross - stormarknaden som bara ligger en mil bort. Själv handlar jag gärna i hembutiken, men vi är bara två i hushållet och mat/hushållskostnadena är ganska små men som en barnfamilj där just dessa kostnader utgör en större andel tänker man säkert annorlunda.
Sen händer det ju förstås att även jag handlar i stormarknaden eftersom utbudet där är så mycket större/bredare/roligare.
Gita
*Stintan*
Ja inte överlever småbutikerna på några pensionärer som letar rabattkuponger och handlar så billigt det bara går iallafall.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 09-09-2011, 20:29) *
Ja inte överlever småbutikerna på några pensionärer som letar rabattkuponger och handlar så billigt det bara går iallafall.

Tidigare i tråden lät det som du tycker det är fult att vara hyfsat nöjd med sin situation, nu låter det som om du tycker att det är fult att försöka få bästa möjliga utbyte av sin pengar. Erbjuds samma eller likvärdig vara till olika priser väljer jag naturligtvis att köpa där det är mest gynnsamt för mig. Gör inte du det?
Nu är det iofs inte säkert att det alltid är gynnsammast att handla på en stormarknad även om priserna är lägre, det beror ju lite på hur man prissätter sin egen tid också.
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 09-09-2011, 20:58) *
Tidigare i tråden lät det som du tycker det är fult att vara hyfsat nöjd med sin situation, nu låter det som om du tycker att det är fult att försöka få bästa möjliga utbyte av sin pengar. Erbjuds samma eller likvärdig vara till olika priser väljer jag naturligtvis att köpa där det är mest gynnsamt för mig. Gör inte du det?
Nu är det iofs inte säkert att det alltid är gynnsammast att handla på en stormarknad även om priserna är lägre, det beror ju lite på hur man prissätter sin egen tid också.
Gita


Hahaha du är otrolig med dina tolkningar. Jag sa att det är helt Ok att vara nöjd så länge man inte missunnar dom som har det sämst att få det lite bättre. Varför skulle jag tycka det är fult att försöka få bästa möjliga utbyte av sina pengar? Det måste jag varje dag/vecka/månad. En närbutik skulle definitivt inte överleva på såna som mig dvs pensionärer som letar rabattkuponger. Det var vad jag menade.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 09-09-2011, 21:15) *
Hahaha du är otrolig med dina tolkningar. Jag sa att det är helt Ok att vara nöjd så länge man inte missunnar dom som har det sämst att få det lite bättre. Varför skulle jag tycka det är fult att försöka få bästa möjliga utbyte av sina pengar? Det måste jag varje dag/vecka/månad. En närbutik skulle definitivt inte överleva på såna som mig dvs pensionärer som letar rabattkuponger. Det var vad jag menade.

OK, det framgick ju inte riktigt att du syftade på dig själv. Jag har genom tråden fått det intrycket att du enbart gjorde dina inköp i din närbutik (av ideologiska skäl)oavsett pris och utbud. Tydligen fel av mig.
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 09-09-2011, 21:41) *
OK, det framgick ju inte riktigt att du syftade på dig själv. Jag har genom tråden fått det intrycket att du enbart gjorde dina inköp i din närbutik (av ideologiska skäl)oavsett pris och utbud. Tydligen fel av mig.
Gita


Då missade du väl mitt inlägg #22 lite högre upp trots att du svarade på det.
gnon49
Själv veckohandlar jag. Och då blir det automatiskt köpcentret. Priserna är såpass mycket lägre där än i en närbutik att det alltid lönar sig. Sortimentet är ju också betydligt större så det blir aldrig någon extra inköpsrunda utan bara en gång i veckan. Kostnader för bensin är marginell kanske 50-lappen. Handlar för 7-800kr i veckan så visst tjänar jag på att åka till köpcentret. Ekonomin går ju alltid i första hand.
*Stintan*
CITAT (gnon49 @ 09-09-2011, 22:58) *
Själv veckohandlar jag. Och då blir det automatiskt köpcentret. Priserna är såpass mycket lägre där än i en närbutik att det alltid lönar sig. Sortimentet är ju också betydligt större så det blir aldrig någon extra inköpsrunda utan bara en gång i veckan. Kostnader för bensin är marginell kanske 50-lappen. Handlar för 7-800kr i veckan så visst tjänar jag på att åka till köpcentret. Ekonomin går ju alltid i första hand.


Jag handlar en gång i månaden på ICA i köpcentret för ca 1000:- + taxi. Det får räcka.
gnon49
CITAT (*Stintan* @ 09-09-2011, 23:11) *
Jag handlar en gång i månaden på ICA i köpcentret för ca 1000:- + taxi. Det får räcka.

Kan inte annat än beundra dig. Du kan verkligen hushålla med pengar.
Anma
CITAT (gnon49 @ 10-09-2011, 12:17) *
Kan inte annat än beundra dig. Du kan verkligen hushålla med pengar.

Det blir man tvungen till som sjuk i det här landet. Om man inte haft förmånen att tjäna mycket innan sjukdomen och kunnat spara undan/betalt dyra privatförsäkringar (som inte täcker en livstid i vilket fall)
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Anma @ 11-09-2011, 12:51) *
Det blir man tvungen till som sjuk i det här landet. Om man inte haft förmånen att tjäna mycket innan sjukdomen och kunnat spara undan/betalt dyra privatförsäkringar (som inte täcker en livstid i vilket fall)


Men det har alltid varit så
Gita
CITAT (Anma @ 11-09-2011, 12:51) *
Det blir man tvungen till som sjuk i det här landet. Om man inte haft förmånen att tjäna mycket innan sjukdomen och kunnat spara undan/betalt dyra privatförsäkringar (som inte täcker en livstid i vilket fall)

Säg det ställe eller land där det inte är och alltid varit så.
Gita
Anma
På vilket sätt är det en tröst att det alltid varit så? Och den som säger att det inte blivit svårare för de sjuka ljuger och den personen vet det.
smuleborg
Griskrisen - Det finns ett annat sätt att se

Griskris - det tackar vi för!




smuleborg
CITAT (Carl @ 09-09-2011, 08:55) *
Kan tänka mig att köpa svensk mat om pris skillnaden är rimlig. Har också tänkt som exempel varför Holländska tomater kostar hälften av svenska. Orimligt! Samma som ni skriver om svenskt kött kostar för mycket i mina ögon. Därför måste den svenska kostnadsbilden radikalt ändras.



Eftersom tomater har kommit på tapeten, jag klistrar in ett mail jag fått från en svensk odlare

"Du ska fråga i din butik varför de inte har "XXX" som du köpte förra gången du var där. Det är faktiskt så att ICA "dissar" oss och köper inte våra tomater som de lovat och deras ursäkt är att de inte kan sälja dem. Många gånger får vi sälja våra tomataskar till halva priset för att bli av med dem. Detta är väldigt motsägelsefullt för oss eftersom vi får så många mail från kunder som brukat köpa våra tomater i allehanda ICA butiker tidigare och nu inte hittar dem någonstans. Jag tror att sanningen är den att ICA hellre köper in billiga, holländska tomater och sen säljer dem dyrt och därmed tjänar en rejäl hacka. Det är nämligen väldigt turbulent på den holländska tomatmarknaden i år och holländska odlare tvingas sälja sina tomater för ett par kronor kilot. Men kolla in vad tomatpriset i butiken blir sen - guldläge för ICA handlaren. Vi har själv en tomatbutik på gården där vi säljer massor av tomater, absolut inget köpmotstånd."
Bengalow
Svar till Gita: Så har det inte varit i Sverige intill nu. Man kunde leva som arbetsoförmögen, utan att ställas till svars som "samhällsonyttig". Sedan "arbetslinjen" infördes så har det blivit skillnad på folk och folk, och dom som lever gott på jobbskatteavdragen ser ner på människor, som inte kan göra det avdraget. Vi är "tärande", enligt en gammal klyscha från TV - fast vi har betalt vår pension flera gånger om...Fy tussan vilken syn du har på dem som har skapat förutsättning för din utbildning och ev. rikedom!!! Gå och skäms!!!
*Stintan*
CITAT (smuleborg @ 12-09-2011, 21:31) *
Eftersom tomater har kommit på tapeten, jag klistrar in ett mail jag fått från en svensk odlare

"Du ska fråga i din butik varför de inte har "XXX" som du köpte förra gången du var där. Det är faktiskt så att ICA "dissar" oss och köper inte våra tomater som de lovat och deras ursäkt är att de inte kan sälja dem. Många gånger får vi sälja våra tomataskar till halva priset för att bli av med dem. Detta är väldigt motsägelsefullt för oss eftersom vi får så många mail från kunder som brukat köpa våra tomater i allehanda ICA butiker tidigare och nu inte hittar dem någonstans. Jag tror att sanningen är den att ICA hellre köper in billiga, holländska tomater och sen säljer dem dyrt och därmed tjänar en rejäl hacka. Det är nämligen väldigt turbulent på den holländska tomatmarknaden i år och holländska odlare tvingas sälja sina tomater för ett par kronor kilot. Men kolla in vad tomatpriset i butiken blir sen - guldläge för ICA handlaren. Vi har själv en tomatbutik på gården där vi säljer massor av tomater, absolut inget köpmotstånd."


Från en svensk odlare? Det finns väl många! Jag har då köpt svenska tomater till hyfsat pris på ICA hela säsongen. Visserligen lite dyrare än de importerade men det är det värt.
smuleborg
CITAT (*Stintan* @ 12-09-2011, 22:27) *
Från en svensk odlare? Det finns väl många! Jag har då köpt svenska tomater till hyfsat pris på ICA hela säsongen. Visserligen lite dyrare än de importerade men det är det värt.



Jag ville inte skriva ut firmanamnet (XXX) eftersom det var ett "privat" mail.
smuleborg
Jaha.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon