Full version: Teknikens under
malcolm
På sjuttiotalet trodde jag att det mesta som fanns i teknikväg redan var uppfunnet med tanke på stereoanläggningar, färg-TV mm. men ack så fel jag hade På den tiden var det ingen som hört talas om datorer och digitala kameror och vad det nu finns när det gäller elektronik. Bilar ansågs som slut efter 10.000 mil och drog massor av bensin och man hade TV-antenner på taken, mobiltelefoner fanns inte och när de väl kom så var det en väska som vägde 10 kg. Igår köpte jag en minikamera till sonen som han kan spela in sina mopedutfärder med, den är mindre än en engångständare och spelar in i färg MED ljud, fantastiskt och inte var den dyr heller, 289:90 kr. Var skall det sluta...?
Jubbe063
Slutar nog inte förrän människans fantasi tar slut ;-)
malcolm
Under min uppväxt på 60-talet gick det en amerikansk agentserie på TV som hette Ett fall för John Drake och huvudpersonen hade allehanda elektroniska prylar för att lösa sina uppdrag, mycket betraktades som rena fantasier men tänk att idag finns de flesta av dessa pryttlar.
batski
CITAT (Jubbe063 @ 06-09-2011, 16:00) *
Slutar nog inte förrän människans fantasi tar slut ;-)


Jag är lite av en teknikfantast. Tycker det är sjukt spännande och fanatasikittlande och önskar ibland att jag kunde leva i 500 eller 1000 år till för att kunna se framtidens värld. Eller helst tillräckligt länge så även andra arter har hunnit utvecklas till det stadiet då Homo sapiens inte längre är ensam om att kunna hålla på med avancerad teknik.

Men tyvärr så blir risken att världen och livet som vi känner dem kommer att kollapsa inom en ganska snar framtid alltmer sannolik. Ironiskt nog delvis som en påföljd av våra tekniska uppfinningar. Men huvudsakligen som en konsekvens av ett ekonomiskt system som bygger på ständig tillväxt på en ändlig yta.

Ändå hoppas jag att vi lyckas greja detta innan det är alldeles för sent.
mosquito
Håller med om att det är sjukt spännande o se följa teknikens utveckling. Jag tror att många stora förändringar kommer komma om ca 50-100 år. Robotar verkar ju ha kommit långt i utvecklingen i varje fall, undra när och om det kommer implementeras sånt i samhället.

http://www.youtube.com/watch?v=IhVu2hxm07E...feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=r6-89KO8ZgQ
gnon49
Tror integreringen av it-produkter kommer snabbt inom en relativ nära framtid. Redan ju finns ju tv-apparater för tjänster på nätet. Datorn av idag försvinner nog till förmån för mer avancerade lösningar. 10 år gammal teknik är ju rena stenåldern, så det går fort. SDD-hårddisken kommer allt mer och är nog bara början. Spännande är det i alla fall.
Blomstertanten
Och vi blir bara mer och mer beroende av el! sleep.gif
När strömmen går är hela samhället utslaget, inget fungerar! wacko.gif
skånepåg
Och om några år kommer de nya batterierna som håller 10ggr längre och laddas upp 10ggr snabbare, vilken revolution för mobiler och laptops och fordon med batterier ^^
Carl

Läste någon gång att dom ville lägga ner tyska patentverket i början av 1900 talet. Anledning allt var redan uppfunnit.

malcolm
Det har också sagts att världen skulle klara sig med tre datorer.
Carl

Man kan också säga att så mycket nytt under solen inte har tillkommit de senaste 50 åren. Utan att det är gamla uppfinningar som blivit bättre mindre snabbare och billigare och därmed mer tillgängliga för allmänheten.




malcolm
Tänka sig att faxen är en 1800-talsuppfunning men de första såg knappast ut som dagens och vem minns inte de första släpbara mobiltelefonerna som kom. De kallades dessutom för biltelefoner eftersom ingen bar med sig en sådan utan de var mest fast monterade i bilar.
green
Jag tror att det kommer gå väldigt snabbt för tekniken nu, bara kolla skillnaden på mobiltelefoner idag o sen 10 år bakåt. Tveksam dock om jag hinner få uppleva att man har robotar i sitt eget hem, som visas i detta klipp.

robot i hemmet
mamamaggan
Min " dröm " är att ha en lucka i pannan som jag kan öppna och byta disk när den första blivit full . giggle.gif
jaj-51
CITAT (Blomstertanten @ 30-11-2011, 05:55) *
Och vi blir bara mer och mer beroende av el! sleep.gif
När strömmen går är hela samhället utslaget, inget fungerar! wacko.gif


Hej,
Theo Janeson har löst problemet lite udda ....

Levande varelser ?

Vad nu liv är för något
mosquito
SVT har en ny serie på gång, som har premiär senare i januari. Där robotar ser mänskliga ut. Påminner (super-)lite om filmen A.I från 2001 tycker jag. Några fler som tycker det? äkta människor klipp
Gunilla T
Ja, tekniken är spännande och hur långt kan det gå?

Svar; så långt och så länge som vi har tillgång till billig energi.

Alf Hornborg professor i humanekologi vid Lunds universitet pratar här om maskinen som fetisch. Vi tenderar att se våra tekniska prylar som självgående och glömmer lätt teknikens beroende av ständiga (billiga) energiflöden.

http://www.youtube.com/watch?v=fNtF8BAoZiM
Ugglemormor
Yes, det går lite för fort om man ska hinna följa med det nyaste som kommer ....... tummenupp.gif sen lagrar man på det som inte är längre så aktuellt och den höge n bara växer och växer ...... undrar hur det är egentligen? Men jag gillar de flesta tekniska prylarna även att de inte kanske används för jämnan ..... tummenupp.gif
Motti
Undrar när man kan få köpa en egen "Matilda" en sådan som Doktor Snuggles har som kan diska o laga mat osv när jag jobbar i trädgården rolleyes.gif
*Stintan*
Du kan väl köpa dig en piga så kan du göra RUT-avdrag. Matilda är ju assistent så då kan du kalla din piga hushållsassistent. Robot som robot tongue.gif
Motti
Ligger inte i min natur att vilja ha en som du kallar det "piga " jag är van att jobba själv .Men ibland skulle det vara skönt med lite hjälp så man slapp rusa in och laga mat osv när man är mitt uppe i Trädgårdsarbetet och bara vill vara ute och få göra klart det man påbörjat.Men det är väl något som de flesta fantisera om .
*Stintan*
Det är väl bara att göra smile.gif
Huggorm
CITAT (Motti @ 19-12-2011, 21:19) *
Undrar när man kan få köpa en egen "Matilda" en sådan som Doktor Snuggles har som kan diska o laga mat osv när jag jobbar i trädgården rolleyes.gif

I Thailand sedan länge.
skånepåg
Den tekniken är faktiskt inte så långt fram i tiden, bara man är villig att betala för det ^^
http://www.youtube.com/watch?v=-2faggNVQtM Oled tekniken har funnits ett bra tag men det kostar men bara vänta ^^
http://www.youtube.com/watch?v=tDnEve7A8s8 En enkel robot som finns.
Det finns redan robotar man kan köpa för olika ändamål och inte så jättedyra, Några från Mashable sökning De lägger ut en jäkla massa kul biggrin.gif
http://www.nyteknik.se/ En svensk sida, bara sök och läs, finns hur mycket kul som helst =)
http://www.popsci.com/ En gammal men bra tidning =)

Ugglemormor
Vi i denna by fick ett blad om dem som ställer upp och hjälper till med olika sysslor hemma och trädgård det var också spec. med priser o allt. Har kollat det att det är inte nån skojare i farten och så var det inte....... tummenupp.gif
Dom äldre här har sökt efter detta flera år, så nu startade det ett ifs. ........ tummenupp.gif
skånepåg
Kall fusion är snart här ^^ http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_milj...icle3384168.ece
Gita
CITAT (malcolm @ 06-09-2011, 14:52) *
På sjuttiotalet trodde jag att det mesta som fanns i teknikväg redan var uppfunnet med tanke på stereoanläggningar, färg-TV mm. men ack så fel jag hade På den tiden var det ingen som hört talas om datorer och digitala kameror och vad det nu finns när det gäller elektronik. Bilar ansågs som slut efter 10.000 mil och drog massor av bensin och man hade TV-antenner på taken, mobiltelefoner fanns inte och när de väl kom så var det en väska som vägde 10 kg. Igår köpte jag en minikamera till sonen som han kan spela in sina mopedutfärder med, den är mindre än en engångständare och spelar in i färg MED ljud, fantastiskt och inte var den dyr heller, 289:90 kr. Var skall det sluta...?

Ja du, det slutar nog inte, framtidens teknik kan vi nog inte ens fantisera om.
Gita
Gita
CITAT (malcolm @ 30-11-2011, 08:42) *
Det har också sagts att världen skulle klara sig med tre datorer.

Ett statsråd, jag vill minnas att det var Inez Usman ( S) yttrade de numera bevingade orden "Internet är en övergående fluga".Tänk så fel det kan bli.
Gita

CITAT (*Stintan* @ 19-12-2011, 21:35) *
Du kan väl köpa dig en piga så kan du göra RUT-avdrag. Matilda är ju assistent så då kan du kalla din piga hushållsassistent. Robot som robot tongue.gif

Det där var väl ändå en sån där typiskt sur Stintankommentar?
Gita
jaj-51
Min lilla robot är framme och får sig en vinteröversyn tillverkad i Italien och döpt till Tina i min trädgård.

skånepåg
Då var det en fluga nu vill de stoppa det, men Sopa förlorade, de kommer inte stänga typ halva internet tongue.gif Ipred och Fra har ju typ misslyckats, de kan ju inte hålla kolla på allt men bara vissa viktiga saker, och även där har de gjort lagbrott för att få information tongue.gif
Men återstår att se tongue.gif
jaj-51
CITAT (skånepåg @ 21-01-2012, 21:42) *
Då var det en fluga nu vill de stoppa det, men Sopa förlorade, de kommer inte stänga typ halva internet tongue.gif Ipred och Fra har ju typ misslyckats, de kan ju inte hålla kolla på allt men bara vissa viktiga saker, och även där har de gjort lagbrott för att få information tongue.gif
Men återstår att se tongue.gif

Förstår inte vad du menar!
skånepåg
Internet skulle ju inte stanna som all annan elektronik, men nu för att det finns för fria händer gäntemot vhs och kasett band som staten ville stoppa redan då, så nu vill de göra nya internetlagar tongue.gif
*Stintan*
CITAT (Gita @ 21-01-2012, 20:53) *
Det där var väl ändå en sån där typiskt sur Stintankommentar?
Gita


God morgon! Verkligen ett aktuellt inlägg men inte såg väl smailisen i mitt inlägg särskilt sur ut?
skånepåg
Här är en artikel men ingen större nyhet, bara en av många http://io9.com/5874655/10-technologies-tha...to-kill-or-maim
Gita
CITAT (*Stintan* @ 21-01-2012, 21:53) *
God morgon! Verkligen ett aktuellt inlägg men inte såg väl smailisen i mitt inlägg särskilt sur ut?

Aha..är det så det fungerar? Bara man lägger till en smiley av något slag så kan man skriva vilken dynga eller elakhet som helst.
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 21-01-2012, 22:03) *
Aha..är det så det fungerar? Bara man lägger till en smiley av något slag så kan man skriva vilken dynga eller elakhet som helst.
Gita


Du verkar totalt humorbefriad som sagt, suck!
skånepåg
The future is not long away ^^ http://www.youtube.com/watch?v=klV7b_b7KMc&feature=share
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon