Gossen Ruda
För några veckor sen var ett av grannhusen ute till försäljning. Jag såg några spekulanter som var där på visning men hörde inget mer. Så förrförra veckan dök det upp ett par som började röja på den igenvuxna tomten. Gräsklippning och nerklippning av buskar mm. Jag bytte några ord med mannen. Han hade stora planer på vad som skulle bort och göras mer och det var en hel del. Han frågade dock en konstig sak, om han kunde få låna ström av mig för elverket ville inte koppla på strömmen innan köpet var klart. Han hade dock redan kommit överens med grannen till höger så jag behövde inte ställa upp. Han behövde ström till motorsågen. Och den fick jobba. Titta bara på bilden hur äppleträden ser ut. De var där hela veckan på kvällarna och härjade, på helgen och sen sen var han där hela dagen förra måndagen. Sen har det varit helt tomt, ingen verksamhet alls. Igår såg jag en skymt av de forna ägarna men fick ingen pratstund. Jag börjar fundera på om köpet inte gått igenom av någon anledning. Elverkets agerande gör mig misstänksam. I så fall har de tilltänkta köparna en del att förklara. biggrin.gif Fortsättning följer.

tepa
...intressant...

Hälsn Tepa
spacepingo
Märkligt. Verkar ju onödigt att lägga ner massa jobb på något man e spekulant på när allt inte är klart. Säljaren kanske ändrar sig och har fått en tillfixad trädgård tongue.gif
Kan ju vara så att tillträdet inte är förrän sent i höst/vinter så de kommit överens om att köparen får fixa lite nu medan det går.
Gossen Ruda
Tillträdet är nog inget problem, säljarna tömde huset redan innan det bjöds ut till försäljning. Du har ett hus till på Källö-Knippla och har skaffat en övernattningslägenhet i stan.
Gossen Ruda
Hade jag väntat några timmar hade det inte blivit någon tråd för nu var han tillbaka med sågen. biggrin.gif Bortavaron förklarades med att han jobbar på Stena Germanica. En vecka i stöten. Övertaget sker fö den 13:e men han får härja i trädgården. Det förklarar också varför inte strömmen kan kopplas på.
Fågelvägen
Klassisk ny husägare som genast vill sätta sin egen prägel på trädgården? "Här rivs för att få luft och ljus" (redan Strindberg var på den linjen).
Du kan väl vara uppmuntrande och tipsa om Roundup för det som motorsågen inte biter på?
Hoppas grannen är trevlig när han väl lugnat sig lite.
Gossen Ruda
Vi får se hur det blir. Han pratar om att första prioritet är att dränera om huset. Kan nog vara dags, det har jag behövt göra i 10 år. Fast det är väl inte rätt tid att hårdbeskära äppleträd nu?
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 06-09-2011, 13:20) *
Fast det är väl inte rätt tid att hårdbeskära äppleträd nu?

Jo, det är just det som det är. Juli-augusti-september är vad som gäller.
spacepingo
Allt hade tydligen en logisk förklaring. Men det är sällan lika roligt som det man kan fantisera ihop om grannarna utifrån de observationer man gör naughty.gif
Gossen Ruda
CITAT (spacepingo @ 06-09-2011, 19:52) *
Allt hade tydligen en logisk förklaring. Men det är sällan lika roligt som det man kan fantisera ihop om grannarna utifrån de observationer man gör naughty.gif

Den krassa verkligheten ÄR oftast tråkig. biggrin.gif
Klint
För oss tog det jättelång tid innan köpet blev klart pga att tomten skulle styckas vilket ägare begärt 1/2 år tidigare så våra grannar funderade nog varför vi inte var där alls.Men något kan ju hända så vi kunde inte börja härja förrän köpet var klart.
När vi sålde vårt gamla hus var det också ganska struligt med elen men till slut kunde de skriva över till nya ägarna.Jag jobbar ju skift och då levwer man i perider!
Men ta det vackert sjömän är inte å leka med! flirting.gif
malcolm
CITAT (Gossen Ruda @ 06-09-2011, 21:45) *
Den krassa verkligheten ÄR oftast tråkig. biggrin.gif

"Tyvärr" är det ofta så, hade hoppats på en mer spännande upplösning av dramat. När vi köpte detta hus fick vi tillgång till det ca. två veckor innan det officiella köpdatumet men det var mitt i vintern så det blev inga jobb i trädgården. Däremot började vi ta hit saker som gick att frakta i vanlig personbil men det var ingen granne som reagerade på det och elen var inkopplad hela tiden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon