Camillan
Anlade en ca 50m2 stor köksträdgård för 3 år sedan ovanpå gräsmattan. Lade ut markduk och därefter singel som i efterhand visade sig vara alldeles för näringsrikt för allt oönskat grönt. Mellan mina fyra odlingslådor, stenplattor som bildar en gång och runt bärbuskarna så växer ogräs hej vilt av alla möjliga slag.
Min tanke var att singel skulle hjälpa till att hålla köksträdgården "ren och fräsch" och att all kraft skulle kunna läggas på att odla goda ätbara saker och så småningom skörda.
Jag har funderat på om jag ska lägga ännu ett lager markduk för att kväva allt ogräs och därefter lägga nytt toppskikt. En del av ogräset består av smultron som har spritt sig enormt och även om bären är ljuvliga så vill jag inte ha smultron ÖVERALLT.

Söker bra tips från er......

EKLO
Jag tror inte jag riktigt begriper vad som hänt - växer ogräset i löv och annat som fallit ned på singeln, eller vad menar du med att det är för näringsrikt? Har du ett tjockt singellager och markduk under behöver du väl eg. bara skyffla gruset med jämna mellanrum? Men det är klart att inget underlag är helt ogräsfritt, och på grus och småsten ramlar det ju gärna ner en del jord och annat - men kan du inte bara rensa upp det med skyffeljärn tror du?


Camillan
Det jag menar med näringsrikt är att det är singel och grus/stenmjöl i underlaget, tog helt enkelt vad jag hade liggandes när jag anlade köksträdgården. Inte speciellt smart har det visat sig i efterhand och nu fastnar alla sorters fröbärande ogräs så det växer nästan mer på utsidan odlingslådorna än på insidan. Skyffla gruset är ju en jättebra idé men kanske inget man gör regelbundet....??

Fick rådet att kratta igenom singeln med jämna mellanrum men jag testade det och eftersom grushalten är hög så är det nästan omöjligt att lyckas flytta singel med ogräs..... suck.....

Dessutom har jag miljarder självsådda smultronplantor som glatt tittar fram på nya ställen när jag ryckt bort de gamla..... suck igen....

Det enda jag vill är att det ska se prydligt ut mellan och runt odlingslådor och bärbuskar men det verkar vara en orimlig önskan i nuläget....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon