JamtNilla
HJÄLP!
Nån som kan hjälpa mej med fakta hur man tar rätt på stoooora frökapslar på svärdslilja?
Har kollat lite på nätet, men hittar bara info hur växten sköter sej själv planterad i vattenbrynet av dammar sad.gif
Mina plantor står i vanliga blomrabatten bredvid dammen - alltså ingen vattenkontakt alls - och trivs, men som sagt; hur kan jag bäst ta rätt på frökapslarna innan de vissnar/brister?? Vore kul testa fröså nya plantor juu...
Tack för snabb hjälp!
varghem
När frökapslarna börjar spricka upp är fröna mogna... du kan så dom direkt i en kruka och ställa dom skyddade ute över vintern. Vet inte hur länge det tar att få igång dom eller när dom skulle kunna börja blomma.
Azur
Jag tittade på Optimal Frösådd, och de listar en massa Iris, men det finns inget riktigt mönster. De flesta har satt sina frön i mars-april, och de grodde då i maj-juni året efter. Som de själva säger:

"Såråd
Mer underlag behövs för att dra alltför generella slutsatser. Dessutom borde nog först detta stora släkte spaltas upp i grupper. Dock förefaller det som om tidig sådd ute skulle vara en användbar såmetod."


Jag tror varghems tips att så direkt när fröna är klara, och sen låta krukorna stå ute i ett skyddat läge under vintern kan vara en god idé, med lite tur gror de då till senvåren.
Helen i Piteå Zon 5
Vill du ha fler plantor av svärdsliljan behöver du egentligen inte göra någonting, låt fröna falla i backen och det växer nya plantor runt om. För att begränsa antalet kan du ta bort alla frökapslar och spara bara en, det finns gott om frön i varje.
JamtNilla
Jo, brukar ju låta Naturen sköta sej själv...
Tänkte mer om jag vill ha lite kontroll s a s; om man vill ta rätt på fröna - samla in dom - för att så själv...

Kanske man kan testa knepet med att linda gasbinda runt kapseln så när fröna 'släpper' så far de inte iväg utan hamnar i tyget?
Borde väl även funka för frökapslarna på Gräsirisen eller?
tepa
Hej

Jag fick ju några Svärdsliljor av min favoritgranne (kallar henne så för jag har fått plenty av henne...). Det tog något år innan jag fick dem att blomma (efter flytt). Men sen i somras märkte jag en massa hårda grässtrån bredvid. Dom liknade Svärdsliljeblad. Dom fick vara kvar, dom flesta, men några tog jag och planterade vid stugan. Dom har vuxit, så vi får ju hoppas dom klarar vintern. Jag kan inte ha kvar resten i marken, får nog flytta. Och gallra bort, det blir för trångt...

Häls Tepa
Helen i Piteå Zon 5
Är du duktig på att hålla koll på Svärdsliljans frökapsel så ser du då fröskidan sakta öppnar sig i toppen, då är fröna färdiga för att skördas. Annars går det jättefint att knyta fast en gasbinda runt om så faller fröna dit. Fröså i kruka och låt sådden stå ute under vintern, det gror ute under våren.
Avvaktar du med frösådd och vill fröså senare under vintern bör du slipa fröna lite lätt mellan 2 sandpapper, 1 dygn liggande i vatten efter det frösådd i såjord, låt krukan stå inne 1 dygn ställ sedan ut. Låt väder och vind påverka. har du snö så skotta över, glöm ej att passa krukan mot torka under våren. Lycka till!
JamtNilla
Tack för tipsen och info - ska nog både hålla koll och linda gasväv runt - lite livrem o hängslen *S* - så ska jag nog få till lite frön.
Inga problem slänga ner dom i jord i plastkruka och ställa ut och låta snön täcka under vintern.

Själva plantan har jag haft massa år, men den började blomma först för några år sedan när vi hade torka och jag punktvattnade hysteriskt i rabatten. För några år sedan byttes jorden och plantan delades till två och de frodas med rotskott. Men vill undvika 'naturlig' sådd. Räcker med att nicklökarna och aklejrutan spritt 'miljoner' småplantor i år (måste absolut rensas till sommaren) biggrin.gif

Återigen tack för alla svar - hoppas även andra har användning för dom! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon