Full version: Banan och fröer
äppel
Jag ska för första gången försöka att spara fröer till nästa säsong. Har alla tidigare år slängt fröerna...
Så nu undrar jag:
Hur brukar ni spara era fröer till nästa säsong?
Och hur "väcker" ni dem på våren sen?

Har också fått tag på "äkta" banan, dvs sådan som får normalstora bär/frukter och som blir flera meter höga. Den är ca 3 cm hög (bladen inräknat), men den hade inga rötter när jag fick den. Planterade den för ca 70 timmar sedan och jag vet att det tar tid att få rötter. Är det någon som vet ungefär hur lång tid det tar för den att få rötter? Och hur vill de ha det? Temperatur? Klimat? Jord?
Det är ett sidoskott, alltså de som kommer direkt ifrån stammen under jorden.

Mvh äppel
Alexander-VG-zon3
Dom är tropiska bananer, och vill ha värme och ljus åretrunt och högfukt. Under tillväxtperioden mycket näring och vatten. Näringsrik men luckerjord.

Har skottet en ''platta'' dvs en bit av jordstammen så får den rötter snabbt. Har skottet inte det så kommer den inte att bilda rötter.

Hur snabbt den bildar rötter beror på, är det kallt och mörkt kommer den hinna ruttna innan den får rötter eller gå mycket sakta. Med ljus och högvärme och lagom fukt bildar den rötter inom 1 till 4veckor.
merlin68
Jag sparar de flest fröer i rumstemperatur i kaffefilter:) Känsliga fröer får ligga i frysen.
Råd ang. ditt bananskott är nog flaxx den som kan sånt bäst här på odla tummenupp.gif

Sedan vill jag vara liiite fräck och kapa tråden för att fråga om det är möjligt att odla banan från de där små fröerna som finns inuti bananen confused.gif
Alexander-VG-zon3
Bananfrukterna som vi kan köpa i Sverige (i vanliga mataffärer) är odlade för att inte ge kärnor. Hittar man i Sverige bananer med kärnor (tror matbananer har kärnor) så gå dessa att så. Så dom i högvärme gärna över 25-30grader då gror dom snabbt och lätt. Man kan också fila på kärnan tills man börjar se frövitan och sedan lägga kärnorna i blöt övernatten (varmtvatten och sedan ställs dom på ett varmt ställe).
äppel
Platta? Menar du att man fått med det vita som var under jorden?
Eller menar du en bit ifrån moderplantans jorddel?

Har för mig att fröna i bananer är rester ifrån tidigare sorter. Och att de "fröerna" är helt odugliga...
Alexander-VG-zon3
Sidoskott börjar ju som en liten knopp på huvudskottes ''platta'' (jordstam) som sedan utvecklas med ''egen'' jordstam och rötter. För att ett sidoskott ska få rötter och leva på egen hand måste man få med en del av en jordstam antingen moderns eller en början till sin egen. Tar man skottet för tidigt så kan den inte bilda rötter.

Jag brukar ta sidoskotten när den börjat bilda en liten stam och har fått minst 2-3blad.

Hittade en bra bild här;
http://www.bananas.org/f2/banana-root-propagation-4335.html
äppel
Som sagt så är den ca 3-4 cm hög, ungefär 2-3 blad. Och jag fick med det mesta utav dens jorddel.
Alexander-VG-zon3
Då ska det inte vara några problem, sätt den varmt och ljust så kommer det nog komma rötter ganska snart.
äppel
Har satt den i vanlig planteringsjord i en 50cl petflaska (på råd från kusinen).
Nu står den under en vanlig lampa.
Scout
CITAT (äppel @ 03-09-2011, 16:13) *
Jag ska för första gången försöka att spara fröer till nästa säsong. Har alla tidigare år slängt fröerna...
Så nu undrar jag:
Hur brukar ni spara era fröer till nästa säsong?
Och hur "väcker" ni dem på våren sen?

Frön, både köpta och hemodlade, som är ordentligt torra förvarar jag i papperspåsar (kan vikas själv eller köpas). Om de torra fröna ligger i rumsvärme händer inte mycket med dem. De flesta frön kan ligga i flera år utan att ta skada, hur länge varierar mellan olika arter. Det som sen händer är bara att grobarheten sjunker med tiden.

Fröbanker fryser ner de torra fröna (bör vara helt torra, annars kan de dö) för att kunna förlänga lagringstiden utan att grobarheten sjunker, men det känns som lite överdrivet i hobbyodling.

Jag vet inte vad du menar med "väcker". Det är ju bara att plantera dem nästa år som du skulle gjort med nyköpta fröer.

Undantaget är väl om fröna är sådana som måste stratifieras (utsättas för tillräckligt mycket vinter för att de ska luras att gro)
äppel
Tack för svar alla!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon