silos
CITAT (merlin68 @ 01-09-2011, 13:18) *


HUR kan de göra på det viset??? Stackars,stackars djuren sad.gif
batski
CITAT (silos @ 01-09-2011, 13:28) *
HUR kan de göra på det viset??? Stackars,stackars djuren sad.gif


Många människor anser att vi får bete oss hur som helst mot djuren helt enkelt för att vi kan. Makt ger rätt mao. Samma ideologi som har lett till alla de stora orättvisorna och förtryck genom mänsklighetens historia.

Om man vill göra nånting för djuren i Sverige (och i världen) kan man ta kontakt med

Djurens Rätt

och/eller

Djurrättsalliansen
skånepåg
Jag orkade knappt ens se den första minuten, när det kom till katterna så stängde jag av -cry-.gif
Hemskt!!
Jubbe063
Jag säger inget, så har jag inget sagt. Annars är risken stor att jag använder ett ociviliserat språk.

CITAT (batski @ 01-09-2011, 14:15) *
Många människor anser att vi får bete oss hur som helst mot djuren helt enkelt för att vi kan. Makt ger rätt mao. Samma ideologi som har lett till alla de stora orättvisorna och förtryck genom mänsklighetens historia.

Om man vill göra nånting för djuren i Sverige (och i världen) kan man ta kontakt med

Djurens Rätt

och/eller

Djurrättsalliansen


Gillar djurätt, men rätt skeptisk till Djurens rätt. Synd att rötägg förstört ett annars bra tänk.
*Stintan*
Har ni inget annat att göra än att leta eländigheter. Jag öppnar inga såna länkar längre för inget blir bättre av att jag gör det och dessutom mår man bara dåligt av att se eländet.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (*Stintan* @ 01-09-2011, 14:30) *
Har ni inget annat att göra än att leta eländigheter. Jag öppnar inga såna länkar längre för inget blir bättre av att jag gör det och dessutom mår man bara dåligt av att se eländet.


Men Stintan du vet väl att militanta veganer och djurrättsaktivister tror att dom äger rätten till allt.

Merlin och batski har nu många gånger påstått att alla djur på gårdar mår dåligt.....
Det gör dom inte, jag vet. Merlin och batski vilken erfarenhet och kunskap ha rni om jordbruk? Tänkte att fråga är om det förut när jag läste i en annan tråd. Säkert inge....

Jag har haft jordbruk ihop med min förre detta. Vi hade många djur och alla mådde bra, inget djur led på något sätt. Samma sak nu som en av mina döttrar driver gården. Varende en ko känner igen henne när hon viasar sig i stallet eller på ängen.

Alla våra djur hade ju ett namn och gick man ut på ängen så ropade man ett namn, kon kom ochg lade det stora huvudet på min axel. Tror ni att hon hade gjort det om hon led?

Fanatiker är alltid farliga och sådana hätska debatter av några fanatiker är rent förkastliga.

Elisabeth




herkules
äh, det är väl kalasbra att en del djur har det bra? synd bara att inte alla har det sad.gif jag tycker att det är bra när det upplyses om att djur blir misshandlade.
sen kan ju folk sitta där o tugga på sitt nöt/griskött.
*Stintan*
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 01-09-2011, 15:50) *
Men Stintan du vet väl att militanta veganer och djurrättsaktivister tror att dom äger rätten till allt.

Merlin och batski har nu många gånger påstått att alla djur på gårdar mår dåligt.....
Det gör dom inte, jag vet. Merlin och batski vilken erfarenhet och kunskap ha rni om jordbruk? Tänkte att fråga är om det förut när jag läste i en annan tråd. Säkert inge....

Jag har haft jordbruk ihop med min förre detta. Vi hade många djur och alla mådde bra, inget djur led på något sätt. Samma sak nu som en av mina döttrar driver gården. Varende en ko känner igen henne när hon viasar sig i stallet eller på ängen.

Alla våra djur hade ju ett namn och gick man ut på ängen så ropade man ett namn, kon kom ochg lade det stora huvudet på min axel. Tror ni att hon hade gjort det om hon led?

Fanatiker är alltid farliga och sådana hätska debatter av några fanatiker är rent förkastliga.

Elisabeth


Framför allt är det tröttsamt och väldigt mycket grova generaliseringar.

När jag ser en rubrik som den denna tråd har undrar jag om TS tror att alla människor behandlar djur illa och om h*n själv verkligen behandlar djur illa. Oss människor måste väl betyda alla inkl TS eller? Det är likadant i en del andra nu aktuella trådar att man buntar ihop människorna till en genuin massa som inte gör annat än förstör och inte bryr sig om varken hur djuren eller naturen mår. Jag känner ingen som inte bryr sig och jag känner många verkliga djurvänner som dessutom värnar om miljön.

Snacka med bovarna istället kan jag tycka ibland men det är jag det.
skånepåg
Min pappa har en ekologisk bondgård och alla hans djur mår bra, kossorna kommer glatt in i deras karusell när de vill bli mjölkade, och de har en sån borste som snurrar i (hang outen) Haha som de gottar och kliar sig emot ibland, alltid kul att hälsa på.
Många bönder missköter ju sina gårdar med, man kan ju se döda grisar som de andra grisarna äter på men vi är djurvänner wub.gif
Det finns många rötägg och de borde ju inte ha djur, tycker man kan införa nån sorts av djurkörkort så man får lära sig hur man ska träna och uppfostra djur och annat =)
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (herkules @ 01-09-2011, 15:57) *
äh, det är väl kalasbra att en del djur har det bra? synd bara att inte alla har det sad.gif jag tycker att det är bra när det upplyses om att djur blir misshandlade.
sen kan ju folk sitta där o tugga på sitt nöt/griskött.


oh ja vi äter kött, åt precis skinkstek. Jag äter visserligen helst fisk.

Dom flesta djur mår bra. Sen finns det alltid undantag, dom finns blad föräldrar, medborgare, politiker osv

Inte säger jag att alla föräldrar misshandlar sina barn bara för att några gör det eller hur

Batski vill väl nu pracka på oss sin radikala inställning, uppfattning osv

silos
CITAT (*Stintan* @ 01-09-2011, 14:30) *
Har ni inget annat att göra än att leta eländigheter. Jag öppnar inga såna länkar längre för inget blir bättre av att jag gör det och dessutom mår man bara dåligt av att se eländet.


Det är oerhört vikigt att leta efter dessa "eländigheter" för då kan man se hur det ligger till på många många ställen här i världen,även här i Sverige!

Jag mår mer än gärna dåligt av att se dessa filmklipp,det är ju ingenting jämfört hur dåligt de stackar djuren mår!
Stintan,se du alltid efter ditt eget mående och inte vill se den hemska verkligheten i världen?
Det är ju dessa icke seende som tillåter allt elände att pågå,okej inte alla....

Om någen enda människa i min närheten behandla sina djur eller barn så anmäler jag dem,är ett som är klart!!!
merlin68
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 01-09-2011, 15:50) *
Men Stintan du vet väl att militanta veganer och djurrättsaktivister tror att dom äger rätten till allt.

Merlin och batski har nu många gånger påstått att alla djur på gårdar mår dåligt.....
Det gör dom inte, jag vet. Merlin och batski vilken erfarenhet och kunskap ha rni om jordbruk? Tänkte att fråga är om det förut när jag läste i en annan tråd. Säkert inge....

Jag har haft jordbruk ihop med min förre detta. Vi hade många djur och alla mådde bra, inget djur led på något sätt. Samma sak nu som en av mina döttrar driver gården. Varende en ko känner igen henne när hon viasar sig i stallet eller på ängen.

Alla våra djur hade ju ett namn och gick man ut på ängen så ropade man ett namn, kon kom ochg lade det stora huvudet på min axel. Tror ni att hon hade gjort det om hon led?

Fanatiker är alltid farliga och sådana hätska debatter av några fanatiker är rent förkastliga.

Elisabeth



Att se omvärlden som den är är ingen fanatism. Dina skruvade påhopp är bara löljiga och förkastliga.
Jag är uppväxt på en gård med djur. Grisar, kor, getter, hästar, gäss, katter, hundar, kaniner smile.gif
Jag är utbildad djurskötare med inriktning lantbruk samt utbildad hundtränare. Bland annat. Jag har hållit på med djur i hela mitt liv (jag är 40+) Ju mer jag har lärt mig genom åren ju större insikt har jag fått om hur stort lidandet är hos djur. Om ni hade några kor och de kände igen er så är det väl bra men du tror väl inte själv att ett sådant "drömscenario" motsvarar den industiella uppfödningens brutala verklighet ? Ingen kan vara så naiv...
Jubbe063
CITAT (silos @ 01-09-2011, 16:39) *
Det är oerhört vikigt att leta efter dessa "eländigheter" för då kan man se hur det ligger till på många många ställen här i världen,även här i Sverige!

Jag mår mer än gärna dåligt av att se dessa filmklipp,det är ju ingenting jämfört hur dåligt de stackar djuren mår!
Stintan,se du alltid efter ditt eget mående och inte vill se den hemska verkligheten i världen?
Det är ju dessa icke seende som tillåter allt elände att pågå,okej inte alla....

Om någen enda människa i min närheten behandla sina djur eller barn så anmäler jag dem,är ett som är klart!!!


Man måste inte se dessa eländigher för att bry sig och ogilla det. Jag är emot misshandel, men letar inte upp bilder och filmer som visar misshandel. Gillar inte mord heller trots att jag avstår att se på mord.

Så, jag tittar inte på alla dessa vidriga videoklipp, jag klarar nog att ta avstånd från djurplågeri i alla fall, jag har fantasi nog att kunna tänka för att förstå.
*Stintan*
CITAT (silos @ 01-09-2011, 16:39) *
Det är oerhört vikigt att leta efter dessa "eländigheter" för då kan man se hur det ligger till på många många ställen här i världen,även här i Sverige!

Jag mår mer än gärna dåligt av att se dessa filmklipp,det är ju ingenting jämfört hur dåligt de stackar djuren mår!
Stintan,se du alltid efter ditt eget mående och inte vill se den hemska verkligheten i världen?
Det är ju dessa icke seende som tillåter allt elände att pågå,okej inte alla....

Om någen enda människa i min närheten behandla sina djur eller barn så anmäler jag dem,är ett som är klart!!!


Det där får stå för dig. Jag är tillräckligt medveten om hur det ser ut. De stackars djuren får det inte ett dugg bättre för att jag tittar på en massa klipp. Gör något åt det istället ni som orkar och kan, på laglig väg alltså. Mitt liv är för kort för för att sitta och titta på klipp. Allt blir så negativt om man bara pratar om elände. Människor behöver se mer positiva saker.
batski
CITAT (Jubbe063 @ 01-09-2011, 14:30) *
Gillar djurätt, men rätt skeptisk till Djurens rätt. Synd att rötägg förstört ett annars bra tänk.


Får man veta varför du är skeptisk till Djurens Rätt? Om du av någon anledning inte vill posta det här går det bra att skicka ett PM. Jag säger inte att Djurens Rätt är perfekt, men det är ändå Sveriges största Djurrätts/djurskyddsorganisation och gör en hel del för att hjälpa djuren.

Annars finns det ju som sagt Djurrättsalliansen.
batski
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 01-09-2011, 15:50) *
Men Stintan du vet väl att militanta veganer och djurrättsaktivister tror att dom äger rätten till allt.


Det är tråkigt att du slänger ur dig såna här fördomar. Det tyder på att du inte känner många djurrättsförespråkare. Och vad har militanta veganer med detta att göra?

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 01-09-2011, 15:50) *
Fanatiker är alltid farliga och sådana hätska debatter av några fanatiker är rent förkastliga.


Vem är det som är hatisk här?? Tycker du är riktigt otrevlig här thumbdown.gif Känner du mig eller merlin68? Vet du hur vi är som människor eller hur vi lever? Du har ingen rätt att kalla oss fanatiker! Skärpning!!


CITAT (silos @ 01-09-2011, 16:39) *
Jag mår mer än gärna dåligt av att se dessa filmklipp,det är ju ingenting jämfört hur dåligt de stackar djuren mår!


Precis! tummenupp.gif Det är märkligt att man ska få ta emot så mycket skit för att man bryr sig om de svaga och vill bidra till att göra den här världen till en lite bättre plats för alla att leva i.
Jubbe063
CITAT (batski @ 01-09-2011, 17:01) *
Får man veta varför du är skeptisk till Djurens Rätt? Om du av någon anledning inte vill posta det här går det bra att skicka ett PM. Jag säger inte att Djurens Rätt är perfekt, men det är ändå Sveriges största Djurrätts/djurskyddsorganisation och gör en hel del för att hjälpa djuren.

Annars finns det ju som sagt Djurrättsalliansen.


Ja, utan att gå in på detaljer så svarar jag gärna. Har träffa på allt för många medlemmar och företrädare därifrån som varit antingen fanatiker, rabiata, flummiga eller bara allmänt obalanserade och världsfrånvända utan verklighetsförankring.

Så visst finns det säkert vettigt folk där, men den organisationen verkar locka till sig allt för många individer som jag inte vill förknippas med.
batski
CITAT (Jubbe063 @ 01-09-2011, 17:38) *
Ja, utan att gå in på detaljer så svarar jag gärna. Har träffa på allt för många medlemmar och företrädare därifrån som varit antingen fanatiker, rabiata, flummiga eller bara allmänt obalanserade och världsfrånvända utan verklighetsförankring.

Så visst finns det säkert vettigt folk där, men den organisationen verkar locka till sig allt för många individer som jag inte vill förknippas med.


Oj var i Sverige var detta? Känner inte igen den bilden. Visst har jag träffat en och annan knasig person ibland men det är ju långt ifrån alla. Fast det kan nog vara olika i olika delar av landet. Vem som helst är välkommen att bli medlem så visst kan det även bli knasigt folk ibland. Tack för svaret iaf!
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (merlin68 @ 01-09-2011, 16:52) *
Att se omvärlden som den är är ingen fanatism. Dina skruvade påhopp är bara löljiga och förkastliga.
Jag är uppväxt på en gård med djur. Grisar, kor, getter, hästar, gäss, katter, hundar, kaniner smile.gif
Jag är utbildad djurskötare med inriktning lantbruk samt utbildad hundtränare. Bland annat. Jag har hållit på med djur i hela mitt liv (jag är 40+) Ju mer jag har lärt mig genom åren ju större insikt har jag fått om hur stort lidandet är hos djur. Om ni hade några kor och de kände igen er så är det väl bra men du tror väl inte själv att ett sådant "drömscenario" motsvarar den industiella uppfödningens brutala verklighet ? Ingen kan vara så naiv...


Nu fick du mig i alla falll att skratta någon gång..... Vi hade "några" kor a0a.gif

Och när man är aktiv inom jordbruk så känner man många, inte bara i samma by utan i hela området.

Och nej Merlin vi hade inte nån ko, nån get, några kaniner osv som dina föräldrar. Men hästar hade vi också 3 st (min och mina barns)

Vad du skriver om din utbildning osv är för mig helt oviktig, viktig är bara vad du skriver här. Allt annat säger du men vad är sant?

Batski det är inte några fördomar jag slänger ur mig utan allt det där man läser och hör. Läs alla polisrapporter. Folk som blir hotade av djurrättsaktivister osv....... Ingenting som är gripen ur luften.

Det är bara kanske några dagar sen som en affär slutade i Göteborg efter alla hotelser, inte bara mot affären utan mot hela familjen.

Varför jag skrev det om militanta veganer? Det var med tanken på allt du skrev om köttatandet i en annan tråd

Elisabeth
Gossen Ruda
Vi kan ju bara ta såna fullkomliga idioter som släpper ut minkar och andra som försvarar det. De är försedda med mentala skygglappar så de inte ser vilket lidande de utsläppta djuren får och vilken katastrof det är för den vilda naturen.
batski
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 01-09-2011, 18:27) *
Batski det är inte några fördomar jag slänger ur mig utan allt det där man läser och hör. Läs alla polisrapporter. Folk som blir hotade av djurrättsaktivister osv....... Ingenting som är gripen ur luften.


Jag har aldrig hotat någon och är starkt emot sånt (så jag förstår fortfarande inte varför du tog upp det i den här tråden som ju inte hade nånting med sånt att göra). Den stora majoriteten av djurrättsförespråkarna är fredliga människor. Bland oss finns läkare, universitetsprofessorer, lärare, filosofer, jurister, musiker, skådisar, socionomer, osv (ja jag har träffat/känner/känner till djurrättsförespråkare inom samtliga av dessa yrkesgrupper).

Tyvärr finns det i varje social rörelse som verkar för en god sak alltid en liten klick människor som beter sig som idioter. Så var fallet även med antislaverirörelsen, medborgarrättsrörelsen, suffragetterörelsen och så är det tyvärr med djurrättsrörelsen. Men man kan inte döma ut en hel rörelse och det den kämpar för pga dessa få människor (som tyvärr for oproportionerligt stor utrymme i media för att media gillar sensationalism).

Om det inte hade varit för sociala röresler som har kämpat/kämpar för att förändra världen till det bättre hade du som kvinna inte haft rösträtt, svarta i USA hade inte haft samma rättigheter som vita osv osv.
batski
CITAT (Gossen Ruda @ 01-09-2011, 18:30) *
Vi kan ju bara ta såna fullkomliga idioter som släpper ut minkar och andra som försvarar det. De är försedda med mentala skygglappar så de inte ser vilket lidande de utsläppta djuren får och vilken katastrof det är för den vilda naturen.


Då kan jag informera dig om att Djurens Rätt inte släpper ut minkar och det gör inte heller Djurrättsalliansen. Bara så det inte blir några missförstånd.
merlin68
Jag anser att det är viktigt att människor blir mer medvetna om hur vi utnyttjar och plågar djur för våra egna syften.
Det är så lätt att göra livet bättre för djur, exempelvis köpa hudvårdsprodukter som inte är testade på djur, inte köpa kött, ägg och mejeriprodukter som har sitt ursprung i djurfabriker.
Om vissa här på forumet inte vill se sanningen i vitögat så tycker jag det är ett sorgligt karaktärsdrag men det är så en del personer fungerar - tyvärr. Annars vore jorden en bättre plats att leva på för alla varelser! Människor har i historien blundat alltför många gånger för orättvisor, batski tog upp några liknelser i den här tråden.
*Stintan*
CITAT (merlin68 @ 01-09-2011, 19:35) *
Jag anser att det är viktigt att människor blir mer medvetna om hur vi utnyttjar och plågar djur för våra egna syften.
Det är så lätt att göra livet bättre för djur, exempelvis köpa hudvårdsprodukter som inte är testade på djur, inte köpa kött, ägg och mejeriprodukter som har sitt ursprung i djurfabriker.
Om vissa här på forumet inte vill se sanningen i vitögat så tycker jag det är ett sorgligt karaktärsdrag men det är så en del personer fungerar - tyvärr. Annars vore jorden en bättre plats att leva på för alla varelser! Människor har i historien blundat alltför många gånger för orättvisor, batski tog upp några liknelser i den här tråden.


Bara för att jag säger att jag inte vill öppna länkarna betyder det inte att jag blundar och inte har en aning om vad som sker. Det är faktiskt tvärtom. Jag har sett så mycket elände både i Sverige och utomlands så det räcker och blir över. Varför ska man känna sig tvungen att öppna länkar med hemskheter när man bara mår dåligt av att titta på det? Vet inte hur många såna länkar jag sett genom åren men det är många.
Jag gör vad jag kan för att göra livet bättre för djur, köper inga hudvårdsprodukter, köper inte kött och ägg från djurfabriker, köper arlas vispgrädde och jag köper smör och bregott. Jag tror inte dom mjölkkorna har det dåligt. Jag ger min hund svenskt foder men den mängd hon äter är försumbar.

Ditt inlägg är oförskämt! Du har nämligen ingen aning om vad jag gör och har jag gjort för djurens väl och ve under mitt liv och det är betydligt längre än ditt. Jag har haft djur omkring mig i hela mitt liv. Om jag inte vore den djurvän jag är så känner jag efter ditt inlägg att jag skulle vilja göra allt det där man inte bör göra. En del skriverier kan nämligen få motsatt effekt!
Gossen Ruda
CITAT (batski @ 01-09-2011, 19:19) *
Då kan jag informera dig om att Djurens Rätt inte släpper ut minkar och det gör inte heller Djurrättsalliansen. Bara så det inte blir några missförstånd.

Och du kan garantera att ingen medlem på eget bevåg gör sånt?
batski
CITAT (Gossen Ruda @ 01-09-2011, 20:35) *
Och du kan garantera att ingen medlem på eget bevåg gör sånt?


Vad är det för en fråga? Det kan man givetvis inte. Djurens Rätt har över 30 000 medlemmar, så hur skulle det kunna vara möjligt att veta vad varje enskild medlem har för sig? Ingen organisation kan det. Men på vilket sätt är det organisationens ansvar om någon medlem gör nånting som inte är i linje med organisationens policies? Skulle du ha ställt samma fråga om det rörde sig om t ex. Amnesty (där jag också är medlem) eller Greenpeace? Allvarligt talat!
Gossen Ruda
CITAT (batski @ 01-09-2011, 20:56) *
Vad är det för en fråga? Det kan man givetvis inte. Djurens Rätt har över 30 000 medlemmar, så hur skulle det kunna vara möjligt att veta vad varje enskild medlem har för sig? Ingen organisation kan det. Men på vilket sätt är det organisationens ansvar om någon medlem gör nånting som inte är i linje med organisationens policies? Skulle du ha ställt samma fråga om det rörde sig om t ex. Amnesty (där jag också är medlem) eller Greenpeace? Allvarligt talat!

Jag tycker nog att du kunde uttryckt dig lite tydligare. Det var det jag ville ha sagt. Frågan är vad organisationerna gör för att få medlemmarna att följa svensk lag? Uteslutning eller tar på skygglapparna? Du behöver inte svara.
merlin68

Men det gäller ju alla organisationer och företag. Ingen kan garantera för enskilda individer. Tänk på kvinnan som efter en brand fick sina pengar stulna av någon /några ohederliga poliser thumbdown.gif . Även där finns rötägg trots noggrana intervjuer vid antagningen till polishögskolan... Hur ska då en stor organisationsom exempelvis Djurens rätt eller Amnesty eller RK kunna kontrollera sina medlemmar om inte ens den sveska polisen klarar av det?
Gossen Ruda
CITAT (merlin68 @ 01-09-2011, 22:03) *
Men det gäller ju alla organisationer och företag. Ingen kan garantera för enskilda individer. Tänk på kvinnan som efter en brand fick sina pengar stulna av någon /några ohederliga poliser thumbdown.gif . Även där finns rötägg trots noggrana intervjuer vid antagningen till polishögskolan... Hur ska då en stor organisationsom exempelvis Djurens rätt eller Amnesty eller RK kunna kontrollera sina medlemmar om inte ens den sveska polisen klarar av det?


Självklart går det inte att övervaka alla men vad händer om nån blir påkommen? Jag är synnerligen tveksam om att en polis som åker fast ordentligt får stanna kvar.
Motti
Människorna är dom värsta djuren helt klart !men alla är inte djurplågare som tur är ,min man är uppvuxen på en gård med köttdjur häster grisar höns alla hadde det bra där.Man kan inte dra alla över en kam de är väldigt få människor som missköter sina djur men dom som gör det ska fan i mig klämmas åt och det ordentligt ,här i Sverige är det bara för jäkla mesigt med djurskyddet ,finns djur som får plågas yterligare några månader för att veterinärer mm inte får tummen ur ändan ,de har helt enkelt för lite befogenheter och måste vänta på att polisen ska agera också. Vi borde ha Djurpolis i Sverige det behövs verkligen .Innan alla myndigheter har fåt ihop det här med sina jäkla papper osv så hinner djur dö av svält och djurplågeri .
merlin68
CITAT (Motti @ 01-09-2011, 22:46) *
Människorna är dom värsta djuren helt klart !men alla är inte djurplågare som tur är ,min man är uppvuxen på en gård med köttdjur häster grisar höns alla hadde det bra där.Man kan inte dra alla över en kam de är väldigt få människor som missköter sina djur men dom som gör det ska fan i mig klämmas åt och det ordentligt ,här i Sverige är det bara för jäkla mesigt med djurskyddet ,finns djur som får plågas yterligare några månader för att veterinärer mm inte får tummen ur ändan ,de har helt enkelt för lite befogenheter och måste vänta på att polisen ska agera också. Vi borde ha Djurpolis i Sverige det behövs verkligen .Innan alla myndigheter har fåt ihop det här med sina jäkla papper osv så hinner djur dö av svält och djurplågeri .


Helt rätt. Många tar väl hand om sina djur men några gör det inte. Det är just problematiken med kontrollerna att det inte finns utrymme i den statliga och kommunala budgeten till detta. I min kommun har vi inte ens tilläckligt många närpoliser så kommunen satsar noll kronor på djurskyddet. Djursamlare, djurplågare och andra olämpliga personer kan alltså härja fritt rätt länge utan att upptäckas.
*Stintan*
CITAT (merlin68 @ 01-09-2011, 22:56) *
Helt rätt. Många tar väl hand om sina djur men några gör det inte. Det är just problematiken med kontrollerna att det inte finns utrymme i den statliga och kommunala budgeten till detta. I min kommun har vi inte ens tilläckligt många närpoliser så kommunen satsar noll kronor på djurskyddet. Djursamlare, djurplågare och andra olämpliga personer kan alltså härja fritt rätt länge utan att upptäckas.


Upplysningsvis ligger inte djurskyddet hos kommunerna utan hos länsstyrlserna. Poliser är inte kommunala tjänstemän. Så självklart avsätter inte kommunerna pengar till något som inte är deras ansvarsområde. Med det inte sagt att jag tycker det är bra som det är.
Motti
Japp här hinner det gå alldeles för långt innan någon aggerar !katthemen är överfulla ingen tar in nya katter snart har vi samma problem med hundar eller vi har redan problem med hundar som sitter på hundhem !Vi borde ha djurinspektörer som åker direkt och kollar akut och som har befogenhet att omhände ta djur på stående fot direkt .I dag har vi en lag som säger att en katt ska ha tillsyn minst två gånger om dagen att en hund ska rastas minst fyra gånger om dagen ! inte klokt att vi ska behöva stiffta lagar för att få folk att förstå att vi måste ta hand om de djur vi skaffar då är något väldigt fel !borde göras ett Tv program om vilket annsvar man ha som djurägare .Undrar just hur många katter som blev övergivna av sina ägare den här sommaren inlåsta med ett kilo torrfoder i två veckor,har set det !hur folk åkt på semester och lämnar sina katter på semestern med en bunke torrfoder utan tillgång till vatten inlåsta eller utslängda .
merlin68
Kommunens ansvar flyttades visst över 2009 till länsstyrelsen? Verka inte ha fungerat något vidare...

http://djurarken.blogspot.com/2011/02/djur...ara-pengar.html

http://www.vf.se/asikter/djurskyddet-fungerar-inte
*Stintan*
Djurskyddinspektörer kostar pengar Motti! Be Anders Borg att skicka lite så att länsstyrelserna kan anställa fler för det behövs.

CITAT (merlin68 @ 01-09-2011, 23:16) *
Kommunens ansvar flyttades visst över 2009 till länsstyrelsen? Verka inte ha fungerat något vidare...

http://djurarken.blogspot.com/2011/02/djur...ara-pengar.html

http://www.vf.se/asikter/djurskyddet-fungerar-inte


Det fungerade varken före eller fungerar efter. Ändå genomförs ca 23 000 djurskyddskontroller varje år.
batski
CITAT (Motti @ 01-09-2011, 22:46) *
Vi borde ha Djurpolis i Sverige det behövs verkligen .


I Stockholm finns det det numera - Vi hade två av dem som hedersgäster på Djurens Rätts senaste Riksstämma. De var där för att ta emot Guldråttan - och det är på G på flera andra håll i landet.
merlin68
CITAT (batski @ 01-09-2011, 23:24) *
I Stockholm finns det det numera - Vi hade två av dem som hedersgäster på Djurens Rätts senaste Riksstämma. De var där för att ta emot Guldråttan - och det är på G på flera andra håll i landet.


Ett steg i rätt rikting bravo.gif
Motti
Yes !äntligen,men jag har för mig att man fick rösta någonstans här på någon kattsite om det ,ja det här om vi ville ha Djurpolis jag vet bara att jag röstade för men det är nog ett par år sedan .Men vad härligt :)men visst är det drivet privat och med donationspengar ?och vilka befogenhetr har de då som Djurpolis kan de omhändeta djur direkt eller måste de gå omvägar för att få tillstånd ?Vill att de ska kunna ta djur på plats direkt om de är vanvårdade eller misshandlade.
batski
CITAT (Motti @ 02-09-2011, 00:09) *
Yes !äntligen,men jag har för mig att man fick rösta någonstans här på någon kattsite om det ,ja det här om vi ville ha Djurpolis jag vet bara att jag röstade för men det är nog ett par år sedan .Men vad härligt :)men visst är det drivet privat och med donationspengar ?och vilka befogenhetr har de då som Djurpolis kan de omhändeta djur direkt eller måste de gå omvägar för att få tillstånd ?Vill att de ska kunna ta djur på plats direkt om de är vanvårdade eller misshandlade.


De är riktiga poliser och har exakt samma befogenheter som andra poliser.


Ibland kan vi också vara schyssta mot djur:

Saving Valentina: A Whale of a Tale

biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon