irhen
Önskar en höstsyren. Försökte få tag på en, men blev övertalad att köpa en vipphortensia. Gjorde så, men det blev inte alls vad jag tänkt.
Min granne har en höstsyren. Går det att ta stickling från denna? I så fall, när ska man ta den, nu eller till våren? är det överhuvud taget möjligt att skapa ett nytt träd / buske av höstsyren?

Hoppfull!

kerstin z5-6
Kan gå med avläggare men tar lång tid innan du har blommning.Sen är frågan vad du eg vill ha?
Höstsyren?/syrenhortensia/vipphortensia är ju samma sak? ? =Hydrangea paniculata
Däremot finns många olika varianter inom det släktet-namn sorter som ser lite olika ut
En del har stora blomklasar i vitt som rodnar vid kallare väder och slutar helt rosa
Andra har mer axlika blommor, det finns de som är helvita till slutet, limefärgade med mera
Om din grannes har runda bollar som börjar i vitt o slutar i rosa är det antagligen H paniculata "'Grandiflora' du ska söka efter.

irhen
Ja, precis, grandiflora är det jag menar. Den jag köpte, Heter hydrangea paniculata 'huyusi'. Visserligen är blomklasarna stora, men de liknar definitivt inte grandifloras enorma klasar.

Lång tid till blomning vid förökning - nja då får jag nog leta igen. Grandiflora fanns inte att få tag på när jag skulle köpa. Väntar till nästa år med att köpa en. Då borde det också att flytta hyusin till annan plats.

Tack för svaret!
kerstin z5-6
Hortogreen har den alltid i sortimentet:) bra pris md
Hortogreen
irhen
Tack Kerstin!
Den länken har jag sparat nu! De hade verkligen mycket att välja på.

Irhen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon