xlxl67
Jo jag tänkte sätta upp en fotoutställning. Kanske redan till våren.

Har ngn här haft utställning av något slag?
Vad har ni för tips i så fall.
Ngn som kanske varit på utställning som också har lite tips?

Det jag funderar främst över är hur många bilder/ramar som man orkar att kolla på?

Det blir förstås naturfoto men texten är lika viktigt som själva fotot - idén är klar.
Myosotis
Var ska utställningen vara? Jag har haft några utställningar, dock inte foto. Man ska inte ha för mycket text!! Gärna stor och lättläst, korta stycken eller enstaka meningar. Folk läser inte! En genomsnittlig besökare som inte är specialintresserad tittar på en utställning i 10 minuter. Försök att få allting sagt på 10 minuter! Sen kan du ju ha ytterligare text till dem som vill läsa mer, kanske ett litet häfte som de får ta med sig eller en länk till en hemsida om du har en.
En vän till mig hade just fotoutställing på ett litet bibliotek, det var tydligen många som var intresserade hade personalen sagt. Hon hade många bilder, säkert över 50 gissningsvis, men ingen text.
*Stintan*
Min ena dotter jobbar just på en fotoutställning hon ska ha om ett par veckor. Det är 3:e gången. Kan inte säga hur många foton hon har med i år, det beror lite på lokalen, men hon har inte alls mycket text utan bilderna får tala för sig själva. Hon har mest naturbilder och en del har hon gjort vykort av till försäljning men hon säljer även bilder. Det varar i 2 dagar och hon är självklart där själv hela tiden.

Den här gången är det i samband med en marknad på en hembygdsgård som brukar vara väldigt välbesökt och de flesta brukar gå runt och kolla i de gamla husen där en hel del utställare av olika saker huserar. Men som Myo säger så kollar man nog inte mer än 10 minuter innan man vandrar vidare.
Myosotis
CITAT (*Stintan* @ 25-08-2011, 19:09) *
...hon säljer även bilder...

Hur gör hon då? Får folk köpa dem direkt och så blir det ett hål eller måste de komma tillbaka på utställningens sista dag?
*Stintan*
Hon levererar dom i efterhand. Dom är numrerade så det är bara att skriva upp nummer, namn, adress o tel.nr i ett block. Skulle flera vilja ha samma så fixar hon det hemma sen.
Myosotis
Det blir aldrig så att folk hoppar av för att de tycker det är för krångligt eller för att de skulle vilja ha bilden NU?
*Stintan*
Det vet jag faktiskt inte men det är väl inte brukligt att man plockar ner tavlor eller andra utställningsföremål innan utställningen är över, möjligen sista timmen eller så. Jag har inte hört att det varit några problem med det. Det har nog hänt att hon monterat bilder på kvällen före sista dagen om hon fått beställningar eftersom många besökare kommer båda dagarna. Sen så är de flesta besökare kommuninnevånare så det är sällan något behöver skickas per post.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon