Gröna mormor
Det var inte mycket växter i denna trädgård när vi köpte huset för 17 år sedan, men två vintergröna buskar med läderartade blad och ros blomställning fanns här. Jag vet inte vad busken heter och heller inte vilka växtförhållande den vill ha. Har under åren testat olika placeringar, men inget hjälper, buskarna är och förblir små. Är det kanske en dvärgvariant?
*Stintan*
Lagerhägg, tror inte att dom är så snabbväxande.
Eva 33c
En annan gissning är skimmia japonica, vinterbär. Fast den går inte att odla hos mig i zon 5 så jagvet inget om hur den vill ha det. Men det finns vissta ganksa många varianter av den.
*Stintan*
CITAT (Eva 33c @ 22-08-2011, 10:23) *
En annan gissning är skimmia japonica, vinterbär. Fast den går inte att odla hos mig i zon 5 så jagvet inget om hur den vill ha det. Men det finns vissta ganksa många varianter av den.


Ja det är det nog, fel av mig!
Gröna mormor
Tack för snabbt svar, ja det är en skimmia japonica, eller vinterbär på svenska. Hur jag än googlar hittar jag inga uppgifter om skötsel. Kanske någon här på forumet vet?
Alexander-VG-zon3
Dom vill ha skyddat och varmt läge i halvskugga och luckerjord med lågt ph inte allt för sommartorrt läge för att växa bra, dom är lite känsliga både på vårvintern och mot dom kallaste nätterna under vintern, zon 1-2. Dom blir inte så höga, de största jag sett har varit ca 1m bredd och ca 70-90cm höjd.

Är i samma familj som Citrus.
Gröna mormor
CITAT (flaxss @ 22-08-2011, 11:27) *
Dom vill ha skyddat och varmt läge i halvskugga och luckerjord med lågt ph inte allt för sommartorrt läge för att växa bra, dom är lite känsliga både på vårvintern och mot dom kallaste nätterna under vintern, zon 1-2. Dom blir inte så höga, de största jag sett har varit ca 1m bredd och ca 70-90cm höjd.

Är i samma familj som Citrus.


Tack flaxss! Då skall jag följa dina råd, för mina buskar är 50 cm i diam och endast 40 cm höga!
Alexander-VG-zon3
Dom växer sakta och vill nog inte byta plats allt för mycket, utan nog stå orörda i ett lugnt läge. Hur står dom nu ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon