novi
Hej
Jag har ett äppelträd av okänd sort som troligtvis stått i 40-50 år. I början på sommaren upptäckte jag det började växa en vit svamp som var alldeles sammetslen och relativt mjuk. Den växer där man för många år sedan har har kapat av en gren ca: 6-7 cm i diameter. Nu verkar den ha avstannat i växt och blivit lite mer gulvit/brun på ytan.

Vad kan det vara och vad ska jag göra? kan man göra något åt det?

Mvh från en fullständig novis på detta!
Jultorpet
Skulle tro att det är någon sorts ticka.

http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/v...ickor.1659.html
Cilla
Det låter som en ticka ja. Det är en svamp, och det du ser utanpå grenen är fruktkroppen. Mycelet, rötterna, sitter inne i veden.

De flesta tickor angriper försvagad ved. Tickor är vanliga på hårt beskurna träd, och särskilt på de grenar där större snitt gjorts.

Vad man gör med fruktkroppen sägs inte spelar roll. Ofta blir det ett sår, en öppning till trädet, där man tar bort fruktkroppen.

Tyngre grenar eller träd med tickor bör man kolla hållfastheten av. Ett äppelträd med tickor kan stå länge, men grenar bryts snabbare än på träd utan.

Det förvärrar oftast saken att skära bort grenar med tickor. Tag bara bort grenar om de riskerar att skada människa eller värdefulla föremål när de faller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon