Sidor: 1, 2
silos
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10453531.ab

http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/noahs-a...et-3195031.html

Vad tror ni om detta? Jag vet faktiskt inte vad jag tror!
*Stintan*
Det är inte första gången någon påstår sig ha funnit Noaks ark och antagligen inte den sista heller.
silos
CITAT (*Stintan* @ 15-08-2011, 12:27) *
Det är inte första gången någon påstår sig ha funnit Noaks ark och antagligen inte den sista heller.


Kunde precis tänka mig det!
Anma
Aftonbladet artikeln är från 2004 och den norska från 2010... Inte dagens nyheter direkt!
silos
CITAT (Anma @ 15-08-2011, 12:44) *
Aftonbladet artikeln är från 2004 och den norska från 2010... Inte dagens nyheter direkt!


Det såg jag!
Azur
Enligt uppgift försörjer sig lokalbefolkningen på att hjälpa framförallt rika amerikaner "upptäcka" Noaks Ark uppe på Ararat, och för att hålla igång kommersen bär de upp träbitar på toppen så turisterna ska ha nåt att hitta.
Piccante
Man har visat bilder på bergsformationer från Ararat flera gånger som påstås vara Noaks ark. Problemet är att träbåtar blir inte sten på 4000 år och sedan har man en bestämd bild av hur en ark ser ut och söker efter något som liknar en stor glassbåt på satellitbilder.

Att man hittar gamla trästycken sedan på ett berg i en del av världen där det har funnits högkulturer i 10000 år är kanske inte så konstigt heller. Jag kan tänka mig mängder av helt naturliga förklaringar till en trähög där uppe. Det kan lika gärna ha varit en hydda för spanare, vandrare, herdar... inte nödvändigtvis ett bibliskt mysterium så fort man hittar något.
Gossen Ruda
Eftersom hela historien om Noak är en påhittad skröna får man nog leta efter arken i fantasin. Dock kan det det finnas en grund till historien i det faktum att många landområden blev översvämmade när isen här uppe smälte vid istidens slut. Sålunda var Nordsjön torrmark, Medelhavet var en liten innansjö utan avlopp med en yta som låg mer än hundra meter under den nuvarande, Persiska viken torrlagd mm. Sen har berättelserna vandrat genom många munnar.
gnon49
Syndafloden var ju guds straff, och man trodde på det. När naturen var grym så var det guds straff. Idag vet vi ju att det ligger helt andra orsaker bakom katastrofer än att gud är vred. Oro i världen har tolkats som värdens undergång. Visst kan världen gå under i rök o eld, men då får vi nog skylla på oss själva i första hand. Allt är en tolkningsfråga på vad man vill se o tro. Alla historiska händelser är nedskriva av människor, som skrev dom utifrån sin tids uppfattning om saker o ting. Skulle bibeln skrivas idag så fanns nog inte mycket gemensamt med originalet misstänker jag.
Lena i Torslanda
Senaste dygnets regnväder i Gbg fick mig att önska en ark!
batski
Det intressanta är att berättelser om hur mänskligheten och andra arter överlevt nån stor översvämningskatastrof finns i lite olika versioner, på helt skilda platser och inom olika religiösa traditioner rumt om i världen. Kanske har en sån katastfof verkligen hänt (hur omfattande den kan ha varit går säkert att diskutera) för många tuseltals år sen och sedan blivit en del av människors mytologiska berättelsetraditioner.
Huggorm
Bilderna i det norska reportaget visade ju trä som såg nästan färskt ut. inte ens på 5000m höjd borde det vara så välbehållet. Bondfångeri är vad det är.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 15-08-2011, 17:20) *
Bilderna i det norska reportaget visade ju trä som såg nästan färskt ut. inte ens på 5000m höjd borde det vara så välbehållet. Bondfångeri är vad det är.

tummenupp.gif
silos
CITAT (Gossen Ruda @ 15-08-2011, 14:05) *
Eftersom hela historien om Noak är en påhittad skröna får man nog leta efter arken i fantasin. Dock kan det det finnas en grund till historien i det faktum att många landområden blev översvämmade när isen här uppe smälte vid istidens slut. Sålunda var Nordsjön torrmark, Medelhavet var en liten innansjö utan avlopp med en yta som låg mer än hundra meter under den nuvarande, Persiska viken torrlagd mm. Sen har berättelserna vandrat genom många munnar.


Nu är det så här att Bibeln är helt och hållet sann,men detta med funnen ark är troligen osant!

CITAT (batski @ 15-08-2011, 16:35) *
Det intressanta är att berättelser om hur mänskligheten och andra arter överlevt nån stor översvämningskatastrof finns i lite olika versioner, på helt skilda platser och inom olika religiösa traditioner rumt om i världen. Kanske har en sån katastfof verkligen hänt (hur omfattande den kan ha varit går säkert att diskutera) för många tuseltals år sen och sedan blivit en del av människors mytologiska berättelsetraditioner.


Det är klart att det har hänt!
Anma
CITAT (silos @ 15-08-2011, 18:08) *
Nu är det så här att Bibeln är helt och hållet sann,men detta med funnen ark är troligen osant!

Hur vet du att bibeln är het och hållet sann? Eller tror du bara att det är så?
Huggorm
CITAT (silos @ 15-08-2011, 18:10) *
Nu är det så här att Bibeln är helt och hållet sann,men detta med funnen ark är troligen osant!
Bibeln är full av både rena osanningar och andra dumheter
Piccante
CITAT (silos @ 15-08-2011, 18:10) *
Nu är det så här att Bibeln är helt och hållet sann,men detta med funnen ark är troligen osant!
Det är klart att det har hänt!

Bibeln är mest ett hopkok av diverse gamla sägner som återfinns i flera uråldriga religioner i Indien och mellanöstern. Myten om Noaks ark har funnits sedan sumererna och assyriernas tid och finns i flera tappningar i alla 3 abrahamitiska religionerna.
silos
CITAT (Anma @ 15-08-2011, 18:10) *
Hur vet du att bibeln är het och hållet sann? Eller tror du bara att det är så?


Jag vet att Bibeln är sann!Det har jag kunnat läsa mig till och numera tvivlar jag inte!
Och Bibelns profetiors exakthet fortsätter att visa sig i världen,men människor varken ser eller hör.

CITAT (Huggorm @ 15-08-2011, 18:20) *
Bibeln är full av både rena osanningar och andra dumheter


Bibeln är full av sanningar och absolut inga dumheter!

CITAT (Markus_H @ 15-08-2011, 18:23) *
Bibeln är mest ett hopkok av diverse gamla sägner som återfinns i flera uråldriga religioner i Indien och mellanöstern. Myten om Noaks ark har funnits sedan sumererna och assyriernas tid och finns i flera tappningar i alla 3 abrahamitiska religionerna.


Det är en lögn!!!!!
Whiskuchi
CITAT (silos @ 15-08-2011, 18:25) *
Jag vet att Bibeln är sann!Det har jag kunnat läsa mig till och numera tvivlar jag inte!

Läst det i... bibeln?
Piccante
CITAT (silos @ 15-08-2011, 18:25) *
Jag vet att Bibeln är sann!Det har jag kunnat läsa mig till och numera tvivlar jag inte!
Och Bibelns profetiors exakthet fortsätter att visa sig i världen,men människor varken ser eller hör.
Bibeln är full av sanningar och absolut inga dumheter!
Det är en lögn!!!!!

Du kanske borde granska dina källor lite bättre innan du kallar andra för lögnare silos!
CITAT
Noas ark (arabiska: سفينة نوح, Safina Nuh, hebreiska: תיבת, Tevat Noach) är det fartyg som, enligt första Moseboken i Bibeln, byggdes av Noa enligt Guds anvisningar. Noa fick i uppgift att rädda sig själv, sin familj och jordens alla djur från en världsomfattande översvämning, syndafloden. Berättelsen förekommer i de abrahamitiska religionerna; judendomen, kristendomen och islam men även i andra religioner som påverkats av dessa. Andra berättelser om översvämningar finns på flera platser och har förmodligen uppkommit oberoende av den bibliska berättelsen. Det finns också berättelser som förmodligen påverkat den bibliska, till exempel Gilgamesheposet, Atrahasiseposet och den sumeriska berättelsen om Ziusudra.
...................................lite längre ned
CITAT
Jezidernas svarta bok [redigera]

Enligt Jezidernas heliga skrift Jezidernas svarta bok var det inte bara en utan två översvämningar. Den första syndafloden överlevdes av Na'umi, Hams far, vars ark strandade vid Ain Sifni i regionen Mosul. En tid senare kom en andra flod, som bara drabbade jeziderna, den övelevde av Noa. Den stötte emot ett berg i Sinjar för att sedan stranda på berget Cudi som beskrivet i den muslimska traditionen.

Assyriologen George Smith blev världsberömd när han översatte en babylonsk text om en stor översvämning. Andra utforskanden och upptäckter uppdagade flera översvämningsmyter i Mesoptomanien och den som är mest lik den i Bibeln om Noas ark är Gilgamesheposet.



http://sv.wikipedia.org/wiki/Noaks_ark
silos
CITAT (Whiskuchi @ 15-08-2011, 18:52) *
Läst det i... bibeln?


Ja,när man studerar Bibeln så vet man att Bibeln är absolut sann!
Piccante
CITAT (silos @ 15-08-2011, 18:57) *
Ja,när man studerar Bibeln så vet man att Bibeln är absolut sann!

som att jorden har fyra hörn och grisar består av bölder och människors synd (därför ska de ej ätas).... sos.gif
RB9310
Som den ateist jag är hävdar jag med en dåres envishet att arken aldrig existerat och ja... jag har läst bibeln. Har även läst mein kampf osv osv. Tycker det är viktigt att bilda sig en egen uppfattning. Hatar tidningarnas försök att sälja med gamla nyheter och totalt nonens.
silos
CITAT (Markus_H @ 15-08-2011, 18:55) *
Du kanske borde granska dina källor lite bättre innan du kallar andra för lögnare silos!
...................................lite längre ned
http://sv.wikipedia.org/wiki/Noaks_ark


Jag skrev inte att du var en lögnare!

Jag tror bara på Bibeln och INGEN annan skrift från någon annan kultur!!!
silos
CITAT (Markus_H @ 15-08-2011, 18:59) *
som att jorden har fyra hörn och grisar består av bölder och människors synd (därför ska de ej ätas).... sos.gif


Var i bibeln står det att jorden har fyra hörn? Jag vill gärna veta!

Grisar skall man helst inte äta,du skulle bara se vad de kan har inom sig...bilder från slakterier finns på youtube!

Annars så sa Jesus att:det som kommer ur människans mun förgiftar människan!
Alltså det som står i GT var för de Judiska folket,Jesus befriade oss från det!

CITAT (RB9310 @ 15-08-2011, 18:59) *
Som den ateist jag är hävdar jag med en dåres envishet att arken aldrig existerat och ja... jag har läst bibeln. Har även läst mein kampf osv osv. Tycker det är viktigt att bilda sig en egen uppfattning. Hatar tidningarnas försök att sälja med gamla nyheter och totalt nonens.


Och jag hävdar med trons styrka att arken har funnits!

Jag kan hålla med dig om tidningarnas nyheter!

Men du,många ateister har ändrat sin syn på tron på dödsbädden!
Piccante
CITAT (silos @ 15-08-2011, 19:03) *
Jag skrev inte att du var en lögnare!

Jag tror bara på Bibeln och INGEN annan skrift från någon annan kultur!!!

Men snälla människa, bibeln är baserad på gamla myter som har förts vidare i orienten från kultur till kultur. bibeln var inte först, har inga förstahandsuppgifter förutom Jesusdelen då. Biblen är som Bröderna Grims sagor dvs gamla folkliga föreställningar som tillslut skrevs ned.

CITAT (silos @ 15-08-2011, 19:11) *
Var i bibeln står det att jorden har fyra hörn? Jag vill gärna veta!

Grisar skall man helst inte äta,du skulle bara se vad de kan har inom sig...bilder från slakterier finns på youtube!

Annars så sa Jesus att:det som kommer ur människans mun förgiftar människan!
Alltså det som står i GT var för de Judiska folket,Jesus befriade oss från det!
Och jag hävdar med trons styrka att arken har funnits!

Jag kan hålla med dig om tidningarnas nyheter!

Men du,många ateister har ändrat sin syn på tron på dödsbädden!

Förklara då hur jorden kunde översvämmas så att det var 150 m vatten över de högsta berg??? Då skulle det krävas mer vatten än vad som finns samlat på hela jorden????

Dessutom drunknade fåglarna i syndafloden? hur i h****** dränker man djur som flyger????? Varför överlevde inga dinosaurier om Noa räddade 2 av varje sort????
Piccante
CITAT (silos @ 15-08-2011, 19:11) *
Var i bibeln står det att jorden har fyra hörn? Jag vill gärna veta!

Läs din bibel då!

Anders Gardebring - 13 Juni 2007 02:14 -

“Sedan såg jag fyra änglar stå vid jordens fyra hörn och hålla fast jordens fyra vindar, för att ingen vind skulle blåsa över jorden eller havet eller mot något träd.”
(Uppenbarelseboken 7:1).
Jordens fyra hörn nämns också i Jesaja 40:22 och Jesaja 11:12 m. fl.
Jorden är alltså, enligt bibeln, inte bara platt. Den är fyrkantig och platt.
http://www.credoakademin.nu/index.php/foru...thread/146/#741
silos
CITAT (Markus_H @ 15-08-2011, 19:19) *
Men snälla människa, bibeln är baserad på gamla myter som har förts vidare i orienten från kultur till kultur. bibeln var inte först, har inga förstahandsuppgifter förutom Jesusdelen då. Biblen är som Bröderna Grims sagor dvs gamla folkliga föreställningar som tillslut skrevs ned.
Förklara då hur jorden kunde översvämmas så att det var 150 m vatten över de högsta berg??? Då skulle det krävas mer vatten än vad som finns samlat på hela jorden????

Dessutom drunknade fåglarna i syndafloden? hur i h****** dränker man djur som flyger????? Varför överlevde inga dinosaurier om Noa räddade 2 av varje sort????


Du ställer många frågor som jag inte kan svara på,jag önskar att jag kunde men jag litar fullständigt på vad som är skrivet i bibeln!
Gossen Ruda
Det går inte att övertyga en troende med all fakta i världen, tron är som impregneringsvätska. Jag är som alla vet inte troende, men eftersom jag inte vill kalla mig för ateist måste jag ju vara vetande istället. jag vet att bibeln är bara bluff. beträffande arkebn så var det någon som tillskrev Lloyds skeppsregister vad de hade om detta fartyg. Svaret blev som det står i bibeln med mått och byggsätt. Byggt för kreaturstransport. Ägare Noak & söner. Senast kända position: Spå berget Ararat. biggrin.gif För övrigt måste Noak vara skepparhistoriens sämste kapten, ett enda berg sticker upp över vattenytan och han kör rätt på. laugh.gif
gnon49
Troende eller ateist kvittar lika. Finns en himmel kommer alla dit, finns den inte, kommer ingen dit. En gud som gör åtskillnad vill jag inte stifta bekantskap med.
Rihane
Man har funnit spår av en översvämning i Warka, det forna Ur. Den var knappast allomfattande men för folket som bodde där i tvåflodslandet var ju det världen. Gilgamesh-eposet är intressant att läsa som en förlaga till Bibeln.
RB9310
CITAT (silos @ 15-08-2011, 19:11) *
Och jag hävdar med trons styrka att arken har funnits!

Jag kan hålla med dig om tidningarnas nyheter!

Men du,många ateister har ändrat sin syn på tron på dödsbädden!


Ok det kan jag respektera men nu är det upp till dig att bevisa att arken faktiskt har existerat annars känns det ungefär lika trovärdigt som t ex jultomten, utomjordingar osv. Allt som har inträffat går att bevisa.

Mvh
silos
Jag återkommer och svarar imorgon,nu är jag både trött och hungrig.
RB9310
Ok sov gott smile.gif

Vill bara att du ska veta att jag har inget problem med att folk har en annan tro eller tror på något jag inte tror på. Tycker dock att det är intressant att diskutera och vill gärna ha bevis för att jag har fel smile.gif
malarmaster
ska bli kul att se vem som övertygar vem, har haft många diskussioner med några från Jehova men de gav upp till slut.
gamla testamentet är judarnas historia,deras uppfattning om hur världen skapades,deras moralregler m.m.saker som den katolska kyrkan tog över för det passade in i deras världsuppfattning.
nya testamentet är en samling skrifter sammanställda av ett kyrkomöte på 400-talet efter kr. alla skrifter är skrivna 50-100 år efter jesus förmodade korsfästning. vem som är författare till dem är inte klarlagt då ny forskning menar att de flesta är skrivna av samma person.det finns dessutom många motsägelser i skrifterna som gör det lite konstigt.
att lärjungarna skulle skrivit dem ifrågasätts då de flesta troligen var analfabeter. det finns dessutom många "testamenten" som aldrig kom med i Bibeln troligen för att de inte passade in i kristendomen.
har då jesus funnits? ja,forskningen bekräftar att han levt o verkat i palestina men kanske inte som det beskrivs i bibeln.det finns många böcker i ämnet för den som är intresserad av den "verklige" jesus.
Har nu detta någon egentlig betydelse för en troende?troligen inte,då de flesta starkt religiösa inte bryr sig om fakta eller logik. min egen personliga uppfattning är att låta människor ha sin tro så länge de inte skadar sig själva eller samhället.det är när de passerar gränsen o blir fanatiska man måste sätta stopp,på något sätt glömmer de då bibeln o budskapet om kärlek.
Jag har läst Bibeln o tillika många av de skrifter som inte kom med,dödahavsrullarna m.m.likaså har jag följt forskningen om jesu liv o kan bara konstatera att bilden som ges av jesus i bibeln knappast är korrekt.han framstår där som en perfekt människa,ett ideal som ju är den bilden man vill förmedla.
det är ju det kyrkan vill förmedla,bli som jesus o samhället blir perfekt. Ulf
Huggorm
Det här med att jorden skapades på sex dagar, och för inte speciellt länge sedan då? Och Adam och Eva, är inte det lite svårt att tro på nu för tiden?
Rihane
CITAT (Huggorm @ 15-08-2011, 19:56) *
Det här med att jorden skapades på sex dagar, och för inte speciellt länge sedan då? Och Adam och Eva, är inte det lite svårt att tro på nu för tiden?


Dom kallas kreationister och finns även i Sverige.
Whiskuchi
Apropå bokstavstroende, här är dagens boktips: http://www.ajjacobs.com/books/yolb.asp

CITAT
The Year of Living Biblically is about my quest to live the ultimate biblical life. To follow every single rule in the Bible – as literally as possible. I obey the famous ones:

* The Ten Commandments
* Love thy neighbor
* Be fruitful and multiply

But also, the hundreds of oft-ignored ones.

* Do not wear clothes of mixed fibers.
* Do not shave your beard
* Stone adulterers
malarmaster
CITAT (Huggorm @ 15-08-2011, 19:56) *
Det här med att jorden skapades på sex dagar, och för inte speciellt länge sedan då? Och Adam och Eva, är inte det lite svårt att tro på nu för tiden?
snacka om incest, o det finns inte heller någon förklaring på om adam o eva var vita,svarta eller något annat.endast att de var en avbild av Gud. var kommer då de andra ifrån?likaså jordens ålder,dinosaurier?,det finns ju kulturer som är äldre än bibelns tideräkning.
Nej ,det finns inte mycket som stämmer avseende planeten,universum,evolution m.m. Men som historiebok över judarnas tidiga historia kan den vara intressant,och att vårt samhälle vilar på den gode boken går inte att förneka.både historiskt o nu. Att en del människor behöver en religion,ett letande efter meningen med livet samt livsregler är en annan historia.det finns en uppsjö av religioner att välja på,eller tro inget,det är också ett val. Ulf
batski
Det låter intressant! Jag vill gärna ha tips på några såna böcker (gärna någorlunda lättlästa tongue.gif ) som ger en annan bild av Yeshua ben Yosef eller ben David som han också kallas i nya testamentet.


CITAT (malarmaster @ 15-08-2011, 19:53) *
ska bli kul att se vem som övertygar vem, har haft många diskussioner med några från Jehova men de gav upp till slut.
gamla testamentet är judarnas historia,deras uppfattning om hur världen skapades,deras moralregler m.m.saker som den katolska kyrkan tog över för det passade in i deras världsuppfattning.
nya testamentet är en samling skrifter sammanställda av ett kyrkomöte på 400-talet efter kr. alla skrifter är skrivna 50-100 år efter jesus förmodade korsfästning. vem som är författare till dem är inte klarlagt då ny forskning menar att de flesta är skrivna av samma person.det finns dessutom många motsägelser i skrifterna som gör det lite konstigt.
att lärjungarna skulle skrivit dem ifrågasätts då de flesta troligen var analfabeter. det finns dessutom många "testamenten" som aldrig kom med i Bibeln troligen för att de inte passade in i kristendomen.
har då jesus funnits? ja,forskningen bekräftar att han levt o verkat i palestina men kanske inte som det beskrivs i bibeln.det finns många böcker i ämnet för den som är intresserad av den "verklige" jesus.
Har nu detta någon egentlig betydelse för en troende?troligen inte,då de flesta starkt religiösa inte bryr sig om fakta eller logik. min egen personliga uppfattning är att låta människor ha sin tro så länge de inte skadar sig själva eller samhället.det är när de passerar gränsen o blir fanatiska man måste sätta stopp,på något sätt glömmer de då bibeln o budskapet om kärlek.
Jag har läst Bibeln o tillika många av de skrifter som inte kom med,dödahavsrullarna m.m.likaså har jag följt forskningen om jesu liv o kan bara konstatera att bilden som ges av jesus i bibeln knappast är korrekt.han framstår där som en perfekt människa,ett ideal som ju är den bilden man vill förmedla.
det är ju det kyrkan vill förmedla,bli som jesus o samhället blir perfekt. Ulf

batski
Mycket intressant Markus! Vilka andra berättelser förutom Noaks ark finns även i andra böcker/skrifter än det överenskomna gamla testamentet?


CITAT (Markus_H @ 15-08-2011, 18:55) *

Huggorm
Stackars Silos, den här tråden utvecklade sig inte alls som det var tänkt
Piccante
CITAT (batski @ 15-08-2011, 21:38) *
Mycket intressant Markus! Vilka andra berättelser förutom Noaks ark finns även i andra böcker/skrifter än det överenskomna gamla testamentet?

Jag vet inte? Jag är ingen religionsexpert, snarare en religionskritiker naughty.gif Men Jesus är ju ifrågasatt. Inte därför att man tvivlar på att det funnits en historisk person som hetat "Jesus" utan att det var ett ganska vanligt namn och det kan ha funnits flera Jesus på flera platser som varit i profetbranschen. Jag har hört att man dragit paralleller med Buddha med fast då är det ju inte guds son som startar en religion utan en kungason som blir revolutionär.
Huggorm
Var det inte en del slag och krig i bibeln som bevisligen ägt rum i verkligheten? Samt en del personer som även nämnts i andra källor? Typ romerska kejsare och så?
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 15-08-2011, 21:51) *
Var det inte en del slag och krig i bibeln som bevisligen ägt rum i verkligheten? Samt en del personer som även nämnts i andra källor? Typ romerska kejsare och så?

Jo, det finns en del faktauppgifter som stämmer var för sig men inte ihop. Sålunda verkar det ha hänt att en egyptisk här sveptes bort av en flodvåg men det skedde vid Medelhavet och inte vid Röda havet och i en helt annat tid än när Moses knatade iväg med judarna.
Noak
Jag har INTE lagt någon ark på Ararats berg! Så det så!
Piccante
CITAT (Noak @ 15-08-2011, 22:05) *
Jag har INTE lagt någon ark på Ararats berg! Så det så!

inte ens ett pappersark ?
Anma
CITAT (Noak @ 15-08-2011, 22:05) *
Jag har INTE lagt någon ark på Ararats berg! Så det så!

fear.gif Det måste vara en bedragare som gjort det då!! fear.gif

-fear-.gif
Meriona
Jag tror att både Ararat, arken och Noak och hans tre söner Ham, Sem och Jafet enkom tillkommit för att passa in i korsord, för de förekommer då där hela tiden! shy.gif Liksom Rakel och Lea, Rut, Lot, Mose och Aron.
Azur
CITAT (batski @ 15-08-2011, 21:38) *
Mycket intressant Markus! Vilka andra berättelser förutom Noaks ark finns även i andra böcker/skrifter än det överenskomna gamla testamentet?

Moses i vassen kommer ur Gilgamesh-eposet (därifrån kommer också Noaks Ark historien), och lagarna i gamla testamentet är baserade på Hammurabis lagsamling (världens äldsta). Alltsammans är saker judarna plockat upp under sin fångenskap i Babylon.

Apropå fångenskap finns det inga historiska eller arkeologiska bevis för att judarna nånsin hölls i fångenskap i Egypten, däremot som sagt i Babylon. Egypten ockuperade däremot i flera hundra år det som idag är Israel. Sannolikt blev det lite förvirring under de många hundra år som förflöt innan gamla testamentet nedtecknades.

Historiciteten på gamla testamentet är mycket låg. Nya Testamentet är bättre, men inte mycket. Det skedde t.ex. ingen skattskrivning vid åren kring Jesus födelse, och Herodes gav inte order om att döda alla gossebarn i Palestina, kanske för att han dog flera år innan jesus föddes, och ingen jordbävning eller solförmörkelse drabbade Jerusalem kring Jesu död. Men Herodes har existerat, liksom Pilatus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon