Full version: Barrväxter
Gunilla T
Det kommer väldigt få frågor eller synpunkter om barrväxter här på forumet. Kanske är intresset lågt, vilket är synd, eller så finns bilderna kvar från 70- och 80 - talets förvuxna barrträd i trädgårdarna, kvar i minnet.

Jag är ingen expert på barrträd, krävs kanske en hel livslängd för att bli det men mitt intresse för barrväxter har ökat med åren och barrväxterna blir fler och fler. Det finns barrväxter för alla lägen, både stora och små trädgårdar. De flesta är förhållandevis toleranta och lättodlade. Svårigheten kan kanske ligga i att man bör veta om de med tiden blir alltför stora.

Barrväxter har en enorm form- och färgrikedom och kan få stort genomslag i en trädgård, inte minst under höst och vinterhalvåret. De behöver ljus och utrymme för att komma till sin rätt. Intryckta bland buskar och höga perenner "försvinner" deras funktion och de utvecklas inte bra.

Utbudet av litteratur på svenska när det gäller barrväxter är riktigt dålig men det finns en utomordentligt välskriven och gedigen bok "Barrväxter" av Brita johansson.

Häromdagen fotograferade jag lite barrväxter i min trädgård och jag tänkte dela med mig av bilderna och hoppas att det är fler här som upptäckt dessa vackra växter.

Chamaecyparis obtusa `Nana ´ japansk dvärgcypress med intensivt gröna barr. Mycket långsamväxande - växten på bilden har jag haft i ca 6 år. Härdig här i zon 2 - 3 men bör skyddas med skuggväv om tjälen är djup på våren. `Nana ´ går utmärkt att forma som Bonsai träd om man önskar. Nana i växtsammanhang betyder dvärg

[attachment=63899:DSCN09970001.JPG]

Släktet Thujopsis är unikt såtillvida att det bara har en art Thujopsis dolobrata `Hiba ´ Den härstammar från Japan och är härdig, iaf upp till zon 3. Finns även en dvärgform av hiba. Den växer också långsamt och sägs föredra fuktig jord men hos mig har den ganska torrt utan att ha fått skador. Bildar gärna flera toppskott så vill man inte ha den buskaktig får man ta bort konkurrerande toppskott.

[attachment=63900:DSCN10090001.JPG]
Fågelvägen
bravo.gif Gunilla för att du startade en barrväxttråd! Hoppas många fyller på med erfarenheter och bilder. Härliga växter och så mycket roligare än 70-talets tujor.

Men tyvärr råder rådjursvarning också här: pelarformade enar (t.ex. sorten 'Arnold'), Taxus 'Hillii' och avlagda "julcypresser" (Chamaecyparis nånting) har alla fejats våldsamt hos oss. Man blir arg och ledsen. Som vanligt.

Det är alltså barrväxter med en tydlig stam som förstörts hos oss. Jag skulle gärna vilja veta om de riktigt lågväxta, buskartade barrväxterna får vara i fred för rådjur.
Erfarenheter, någon?
niggle
Glädjande att ha en frände!
Jag tycker mycket om barrväxter och har en del i min lilla radhusträdgård.
För egen del tror jag att barrväxternas tid kommer. Det finns massor av små, långsamtväxande sorter.
Jag har bl.a. en liten balsamgran som gör sig jättefint tillsammans med lavendel (hidcote blue) och djupt orangea kryddtagetes.
Efter lite ansträngning, lyckades jag skaffa en pinje som nu står i en kruka. Om vintrarna bor den i vårt uterum.
För många år sedan tog jag en liten cypress från en julgrupp och satte i en kruka. Den har levt ett hårt liv, utomhus året om. Men den ha ändå växt och är nu ca 1,5 meter hög. Den ska få pryda vår entré med en ljusslinga i sig till jul.

Barrväxter är fantastiska och hör dessutom hemma i vår miljö.
När alla andras trädgårdar är bruna och döda, har vår täppa grönska.

Hälsningar,
Niggle
vanjalarsa
Jag håller med. Gillar också barrväxter jättemycket.
mvh Vanjalarsa rolleyes.gif
Gunilla T
CITAT (niggle @ 13-08-2011, 13:35) *
Barrväxter är fantastiska och hör dessutom hemma i vår miljö.
När alla andras trädgårdar är bruna och döda, har vår täppa grönska.


Just det smile.gif en vacker trädgård hela året - det är en utmaning det!!!

Kul att det finns flera här som upptäckt dessa trevliga och användbara barrväxter!

Fågelvägen...jag har endast vid enstaka tillfällen fått skador på barrväxter. Taxus baccata `Fastigiata ´ en riktigt snygg form av idegran blev helt uppäten en vinter. Jag hade inte nätat den eftersom jag utgick från att den var giftig och inte dög som föda. Misstänkte haren men det kan likaväl ha varit rådjur.

Min irländska pelaren `Juniperus communis´ `Hibernica´ åts upp av Helge på vintern för två år sedan. Allt som stack upp ovanför snön var uppätet. Köpte en ny men den är ännu inte lika fin som den förra. Hibernica passar mycket bra som solitär och är härdig i zon 1 - 3. Kan skadas av mycket blötsnö så det är bra om man snurrar en lina, typ metrev, runt hela växten innan snön kommer och tynger ner grenarna.

Såhär ser den nya Hibernican ut idag;

[attachment=63903:DSCN09850001_1.JPG]

Ena av mina absoluta favoriter är solfjäderstallen Sciadopitys verticillata Den är långsamväxande med extremt långa barr. En surjordsväxt som vill ha näringsrik, sur sand/grus jord och halvskugga. Klarar sig bra i mörka lägen. Tyvärr är härdigheten inte mer än zon 2 och för två år sedan frös en del grenar ner, toppen klarade sig! I år har den satt ordentlig fart. Inte det vackraste exemplaret pga nedfrysning men jag är glad att den lever och hoppas att denna vinter blir bättre. Växer den oskadd några år går den säkert att stamma upp.

[attachment=63904:DSCN10040001.JPG]

Huggorm
Jag uppskattar barrväxter och särskilt då olika tallar, mer allt eftersom vintern går. Men när våren med all sin friska grönska kommer, så känns de flesta barrväxter grå och trista
Gunilla T
Abies koreana koreagran finns i en mängd sorter och färger. De är härdiga och har en långsam tillväxt, stort odlingsvärde.

Abies koreana `Blauer Eskimo´ är en dvärgform av koreagran på stam. Vackert gråblåa barr med silvergrå undersida.

[attachment=63915:DSCN09910001.JPG]

Lärkträd är ju också barrträd men fäller sina barr på hösten, får oftast en vacker gul höstfärg innan barren faller.

Larix kaempferi `Diana´ en japansk lärk med längre barr än den europeiska. Den skall vara härdig i zon 1 - 4 men hos mig har den toppfrusit några år. Till min stora glädje har den bildat nytt toppskott i år, återstå att se om de nya skotten klarar vintern. Den har en skruvad form i sitt växtsätt. Lärk vill ha solig växtplats.

[attachment=63916:DSCN09780001.JPG]
Gunilla T
Abies koreana `Icebreaker´ - en häxkvast med krulliga barr med silverfärgad undersida. Den finns både på stam och som lågväxande och är som alla häxkvastar långsamväxande.

[attachment=63962:DSCN10270001.JPG] [attachment=63963:DSCN10280001_1.JPG]
ingrids
Vilken helt fantastisk häxkvast! Nästa gång en kamrat säger att barrväxter är tråkiga ska jag dänga Icebreaker och din slingriga lärk i huvet på dem ninja.gif
niggle
Man kan ha lite tur..... jag fick två taxusar till skänks av fåglarna. Två små plantor som var ganska olika.
De har jag flyttat till varsitt bra ställe där de nu växer och frodas.
Cilla
Härliga bilder, inspirerande Gunilla! Bra initiativ!

Jag undrar om barr har med ålder att göra... En sorts barrmognad hos oss människor. Det tog mig till för bara några år sedan att bli intresserad av barrväxter. Trots att jag jobbat med träd en tid känns det som att börja från noll - spännande!

Nu testar jag hej vilt, försöker läsa på och lära av de som kan. Snackar med skogsbönder, kör femtitals mil med vanliga pytte gran- och tallplantor plockade längs väggrenar i en proviniens som jag hoppas ska fungera för min egen tomt. Köper en och annan större barrplanta för att se vilka utmaningarna är. Har ruinerat mig på douglasgran, coloradogran och ponderosatall, fått dem skadade av rådjur (inte utarbetat bra skydd för barrträd än!) och pysslat med dem för att få dem att komma igen. Satt en större serbgran i alltför god jord, vattnat för flera hundr ai månaden säkert, och satt olika enar på omöjliga ställen.

Känner på långbarriga tallar (för närvarande favoriterna) där jag stöter på dem, smakar på kåda och klättrar upp i en och annan för att länna svikten. Marken i Cedergrenska parken i Stocksund är häftig för en nybliven barroman. På håll ser skogen ut att innehålla vanlig gran och tall, men paletten av mystiska kottar på marken skvallrar om att skogen verkligen är ett arboretum med minst 20 olika arter (och en mängd hybrider). I denna park finns bl a en stor och gammal Hiba, ser inte så märklig ut men är det på dessa breddgrader.

Just hemkommen från en resa i Fulufjäll och alla dessa mäktiga träd i dalgångar, längs bergslänter, strax intill trädgränsen. Arterna är visserligen få men variationerna i växtsätt är oändliga. Här finns ju det som sägs vara världens äldsta träd också, http://info.adm.umu.se/Nyheter/Pressmeddelande.aspx?id=3061. Själv tog jag ca 200 bilder på den mäktigaste tall jag beskådat, nära trädgränsen på norska sidan. Säkert finns här också de högsta träden på våra breddgrader. Barriga granar förstås!
Cilla


Pinus ponderosa, ponderosatall. Blir ett mäktigt träd, på håll kan man tro att det är fel på ögonen. Kronorna ser ut att darra.



Allt är stort och mäktigt med detta träd!


Gunilla T
Mäktiga bilder av barrisar Cilla! Ja, det är ståtliga växter, dock får man läsa på noggrant innan man planterar barrväxter i trädgården. Gör man inte det så riskerar man att snabbt få för stora träd.

Ja, kanske handlar det om ålder - för mig var det fullständigt otänkbart med barr för 10 år sedan no.gif Nu håller jag på att göra om mycket av det jag en gång planterade och många perenner får tacka för sig och ersättas av barrväxter och små träd. Det blir betydligt mera lättskött samt ger en helt annan struktur åt trädgården.....har för länge sedan tröttnat på skräpiga perenner på sensommaren. Vill ha det snyggt även på hösten biggrin.gif



Gunilla T
Eftersom jag startade tråden tar jag mig friheten att sväva ut lite...

Denhär rabatten i trädgården gör ingen glad just nu....helt fel växter som planterades där en gång när vi grävde upp allt sly och ogräs som växte där. Stenarnas placering är okej men inte växterna. Glanskörsbäret i bakgrunden planterade jag för 6 - 7 år sedan och det är ff ett av mina favoritträd med sina vackra stammar så det blir kvar. Till höger om gången växer en stor björk. Dessutom är detta den enda plats i trädgården där sydvästvinden verkligen kan få fart och solen ligger på hela dagarna. Att plantera höga perenner här var väldigt ogenomtänkt.

Jag skall ta bort det mesta som växer här utom Azorellan på stenarna och jättetåteln. Jorden skall förbättras med torv och grus och så skall jag plantera skulpturala barrväxter och vår- och höstblommande ljung. Barrväxterna skall vara modell mindre men i olika färger och former samt någon pelarformad uppstickare.
Dessa växter kommer att tåla både sol och vindar....kommer nog inte hinna i höst eftersom andra projekt väntar men kanske nästa år...

[attachment=64005:DSCN10530001.JPG] [attachment=64006:DSCN10540001.JPG]
Fågelvägen
Gunilla, fint att du nämnde ljung i barrsammanhanget! Vår lilla "ljunghed" har blommat flitigt både vår och höst. Blommorna är otroligt vackra på nära håll. Såg till min förtjusning att Zetas verkar ha utökat sitt ljungsortiment riktigt ordentligt.

De här här bilderna är tagna i april:[attachment=64010:SAM_0109.jpg]

[attachment=64011:SAM_0128.jpg]
Bassam
Hej

Det är bra med barr växter även man ska jobba med dem bra första tre år för att de behöver etablera sig och rötter blir stora för att de ska ta själva tillräckliga vatten och de kan stå bra mot vårsol så är viktigt att de får tillräckligt vatten första tre år och skydd mot vårsol.

H.Bassam
Gunilla T
CITAT (Fågelvägen @ 17-08-2011, 11:05) *
Gunilla, fint att du nämnde ljung i barrsammanhanget! Vår lilla "ljunghed" har blommat flitigt både vår och höst. Blommorna är otroligt vackra på nära håll. Såg till min förtjusning att Zetas verkar ha utökat sitt ljungsortiment riktigt ordentligt.

De här här bilderna är tagna i april


Såå fint Fågelvägen! Ljungen blommar länge och kräver inte mycket omsorg - verkligen en bra växt men som ännu inte fått så stort genomslag i våra trädgårdar! Gör sig otroligt bra mot grusunderlaget som du har.

Var till Zetas i förra veckan och kom hem med ljungplantor förstås....gråbarriga, gulbarriga och grönbarriga biggrin.gif

De är planterade men kanske får flytta när jag gjort klart rabatten eller så köper jag nya wink.gif
Fågelvägen
Mera bilder?
biggrin.gif
Cillavan
Fantastiska bilder!

Undrar om någon tror att en tall kan passa att sätta i en beteshage som är helt trädfri (gammal vall)? I så fall kunde en sån där Ponderosatall kanske bli väldigt snygg lite längre bort i hagen. Den är 2 hektar, så det finns plats. Och tall är väl inte giftigt? Det är väl bara olika idegranar som är det?
Bassam
Hej

Varför inte men om området soliga mycket behöver vattna mycket första 3-4år plus skydd från starka vår sol.


H.Bassam
Huggorm
CITAT (Cillavan @ 19-08-2011, 11:34) *
Fantastiska bilder!

Undrar om någon tror att en tall kan passa att sätta i en beteshage som är helt trädfri (gammal vall)? I så fall kunde en sån där Ponderosatall kanske bli väldigt snygg lite längre bort i hagen. Den är 2 hektar, så det finns plats. Och tall är väl inte giftigt? Det är väl bara olika idegranar som är det?

Vill du ha en långbarrig tall kan Weymouthtall (pinus strobus) kanske också vara ett alternativ. Jag tror det är dessa som planterats längst ute vid kusten här, och som tycks klara den ständiga vinden bättre än våra inhemska träd. Kan passa bra som solitär i en hage där kanske vinden får fart.

Finns det fler barrträd än tallarna som väljer ett oregelbundet och brett växtsätt? De allra flesta verkar liksom svenska granen föredra strikt rak, genomgående stam och grenar i krans
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon