Ålgryte
Nu börjar snart skolan igen och lärarna har slut på sin lååånga ledighet. Då skickas ett öppet brev till utbildningsministern om hur de har det på jobbet !

Kan det vara sant att skolan har förändrats så mycket sedan jag själv var elev??? confused.gif

Läs om hur lärarna uppfattar sin situation på http://www.namninsamling.com/bjorklund11
varghem
Mina barn har haft en otrolig dålig skoltid, då lärare var alltför upptagna med 40 elever per klass, så dom som behövde lite extra hjälp helt enkelt blev undanskuffade.
Har jobbat en del i skolan och måste säga att lärarna verkligen har en hel del att stå i om dom ska hålla klassen på någorlunda lika nivå. Det lyckas man inte så bra med som det ser ut i dagens läge.
Det sas ju för inte så hemskt länge sen att svenska skolan fortfarande lyckas att producera analfabeter.
Piccante
allt över 20 är olämpligt, runt 40 i en klass borde vara ren katastrof. Skolan är idag det enda som kommunerna verkar kunna spara på därför gör de det med.
Anki på Öland
Mantrat har väl fastnat.... fast nu inom spar-området..... vård-skola-omsorg.
kerstin z5-6
Det är en oerhörd skillnad på skolan nu och förr.Arbetsbelastningen har gått upp, lönen procentuellt sett ner,nerskärningarna ökar,fler elever,färre skolpersonal ,kuratorer med mera.
zaaritha
Klart att skolan förändrats!
Eleverna skriker o svär åt sina lärare!
Det kan du ej missat?!
merlin68
Här tänder de eld på skolorna. Lärarna har misshandlats och hotats till livet. Så här mot slutet av sommarlovet börjar kringdragande barn/ungdomar krossa fler fönster per vecka än de gör annars och skolgården är fullt med glassplitter och tomma ölburkar och fimpar sad.gif . Inte lätt att vara lärare idag....
Anma
Jag skulle skulle snarare säga: Varför klagar inte lärarna MER på sin situation?
Aqvakul
CITAT (Anma @ 13-08-2011, 00:10) *
Jag skulle skulle snarare säga: Varför klagar inte lärarna MER på sin situation?


De flesta lärare älskar sitt jobb trots tuffare arbetsvillkor och usel löneutveckling. Problemet är hur man ska kunna rekrytera nya duktiga lärare i konkurrens med andra attraktivare akademiska yrken.
Farbror Blå
CITAT (Ålgryte @ 12-08-2011, 14:43) *
Nu börjar snart skolan igen och lärarna har slut på sin lååånga ledighet. Då skickas ett öppet brev till utbildningsministern om hur de har det på jobbet !

Kan det vara sant att skolan har förändrats så mycket sedan jag själv var elev??? confused.gif

Läs om hur lärarna uppfattar sin situation på http://www.namninsamling.com/bjorklund11



Lärarna har inte sommarlov!
De har fem veckors semestertid som alla andra.
Hemma längre? ja, det är dom, men idag är deras tider 45,5 timmar/ vecka för att jobba in de veckor då barnen ändå inte är på plats.
betänk också att de 10, 5 timmar/vecka som ska göras utanför skolan, telefonsamtal, rättning (just det, lärarna FÅR inte rätta i skolen enligt avtal..) möten mm, inte ersätts med någon som helst övertid eller ob.
Om du eller jag arbetar två timmar extra ska vi ha mertid och övertid och kanske ob om det är sent. Lärare kan träffa elever till tietiden på kvällen för att diskutera deras framtid med föräldrarna utan att få ett öre eler en minut komp för att det är efter arbetstid.
Rihane
Tror du är ironisk.
Min son ska börja tvåan och ja. Skolan har förändrats.
Eva i Skåne
Jag beundrar de som ut bildar sig till lärare idag och tackar min lyckliga stjärna att jag inte satsade på yrket när jag var i rätt ålder. De medelålders lärare som fortfarande har ambition att göra ett bra jobb är också beundransvärda.
Tyvärr har mycket förändrats sen mitt äldsta barn började skolan i mitten av 80-talet. Det var en lättnad när den yngste slutade grundskolan 2005. Jag kan inte erinra mig något som blivit bättre under dom åren sad.gif
Christa
Vad beror det då på att barn och ungdomar ofta är tykna mot sina lärare och inte håller tyst på lektionerna?

Många elever blir ju också trakasserade av andra elever.

Aqvakul
CITAT (Christa @ 13-08-2011, 12:51) *
Vad beror det då på att barn och ungdomar ofta är tykna mot sina lärare och inte håller tyst på lektionerna?

Många elever blir ju också trakasserade av andra elever.


Ett förenklat svar, som dock äger en hel del giltighet: "Dålig uppfostran hemifrån"
eugenia
CITAT (Farbror Blå @ 13-08-2011, 09:37) *
Lärarna har inte sommarlov!
De har fem veckors semestertid som alla andra.
Hemma längre? ja, det är dom, men idag är deras tider 45,5 timmar/ vecka för att jobba in de veckor då barnen ändå inte är på plats.
betänk också att de 10, 5 timmar/vecka som ska göras utanför skolan, telefonsamtal, rättning (just det, lärarna FÅR inte rätta i skolen enligt avtal..) möten mm, inte ersätts med någon som helst övertid eller ob.
Om du eller jag arbetar två timmar extra ska vi ha mertid och övertid och kanske ob om det är sent. Lärare kan träffa elever till tietiden på kvällen för att diskutera deras framtid med föräldrarna utan att få ett öre eler en minut komp för att det är efter arbetstid.


Precis, vi lärare har lika mycket semester som alla andra. Jag har börjat jobba efter en ledighet på 7 veckor och två dagar. Jag har alltså ferietjänst. Det ingår i avtalet att arbeta drygt två timmar varje kväll utanför skolan. Jag tycker att klarar man att få gjort det man ska under den tiden så är detta ett bra system. Det är intensivt att vara lärare, som att vara i livesändning 8.00-16.00, varje dag+ extratimmarna. Men jag försvarar ferietjänst-systemet därför att semestertjänst skulle göra att man inte skulle få återhämta sig och ladda om.

Det är en skröna att klasserna har fyrtio elever. De skriker slåss och svär inte heller mer än folk i allmänhet. Om man jobbar på hotell, på restaurang, på flyget, finlandsbåtarna eller något annat ställe där människor trycks ihop lite grand uppstår ibland slagsmål, snokighet, hot osv. Det är människans natur.
Gita
Ett av problemen med läraryrket är väl att det inte finns några karriärvägar för dem som verkligen är duktiga lärare. För riktgt duktiga lärare finns och de är värda sin vikt i guld, tyvärr finns det minst lika många urusla lärare och innehållet i lönekuverten skiljer sig väl inte nämnvärt åt. Eftersom läraryrket idag inte har någon högre status så är det nog en hel del som väljer den utbildningen i brist på alternativ.Kanske borde intagningen till lärarutbildningen kräva mer av personlighetstester för vad hjälper det att vara kunnig i sitt ämne om man inte kan lära ut.
Gita
gnon49
Själv tror jag det började gå åt pipsvängen när man såg klassen som en enda stor elev. Alla i klassen skulle ha exakt samma förutsättningar i alla ämnen.
Ingen skulle va bättre och ingen sämre än snittet. Verkligheten är ju att alla är bra på något, mindre bra på något annat. Att satsa på skolan i form av duktiga lärare, fler lärare kanske, bättre skolmiljö, snabbt och tydligt agerande mot mobbning och annat som inte hör hemma i en skolmiljö. Skolan skall ju vara grunden för vår framtida välfärd. I vår globaliserade värd vinner dom länder som frambringar dom bästa eleverna. För företag existerar inga gränser.
Azur
CITAT (Christa @ 13-08-2011, 12:51) *
Vad beror det då på att barn och ungdomar ofta är tykna mot sina lärare och inte håller tyst på lektionerna? Många elever blir ju också trakasserade av andra elever.

Den som har svaret på det, och hur man kommer åt det, har nog svaret på många problem i samhället tror jag.

Mitt intryck från min idag rätt avlägsna skoltid var att de som bråkade och trakasserade helt enkelt inte ville vara i skolan. De såg ingen nytta med det, för dem var skolan bara ett fängelse, och lärarna deras vakter. Uppstudsigheten och att tvinga läraren att gå igenom allt fyra gånger var för dem en protest.

Det var för mig en enorm befrielse att komma till universitetet, till en klass där alla ville vara och alla ville lära sig.

Samtidigt hade jag tur. Idag ska all undervisning ske genom grupparbeten, tanken är att eleven ska "lära sig själv" - men jag tycker om den klassiska föreläsning-modellen. I dagens skola hade jag varit förlorad.
Aqvakul
Samhällsutvecklingen har gått från kollektivt tänkande (familj, släkt, samhällsklass) till extrem individualism. Alla ska förverkliga sig själva på en individuell basis. Samtidigt som vi ger våra barn dessa värderingar, ska de i kollektiva former utbildas under minst 12 år. När sedan de som ska leda denna verksamhet varken ges verktyg eller resurser för att fixa denns våra uppgift. Ja, då har vi den skola vi förtjänar...
Eva i Skåne
... och ungdomsgenerationen står på gungfly
Christa
CITAT (Azur @ 15-08-2011, 00:46) *
Den som har svaret på det, och hur man kommer åt det, har nog svaret på många problem i samhället tror jag.

Mitt intryck från min idag rätt avlägsna skoltid var att de som bråkade och trakasserade helt enkelt inte ville vara i skolan. De såg ingen nytta med det, för dem var skolan bara ett fängelse, och lärarna deras vakter. Uppstudsigheten och att tvinga läraren att gå igenom allt fyra gånger var för dem en protest.

Det var för mig en enorm befrielse att komma till universitetet, till en klass där alla ville vara och alla ville lära sig.

Samtidigt hade jag tur. Idag ska all undervisning ske genom grupparbeten, tanken är att eleven ska "lära sig själv" - men jag tycker om den klassiska föreläsning-modellen. I dagens skola hade jag varit förlorad.


Det är nog många som upplever skolan som meningslös som du skriver. Jag led mig själv igenom skoltiden eftersom jag tyckte att mycket av det vi skulle lära oss kändes meningslöst. Jag var dock en snäll flicka som gjorde mitt bästa och fick bra betyg.

Jag tycker dock fortfarande att vi lärde oss fel saker i skolan och att mycket skulle kunna göras annorlunda. Jag förstår att många tröttnar.

Att trakassera, förstöra och bära sig åt förstår jag dock inte. På en del skolor förekommer hot och att de stjäl både pengar och annat från varandra. Förtal är vardag för många och man undrar hur det blivit så illa på en del skolor. Har för mig att de tog upp det i Uppdrag granskning.
Aqvakul
Lärare lever farligt...
Piccante
CITAT (Azur @ 15-08-2011, 00:46) *
Den som har svaret på det, och hur man kommer åt det, har nog svaret på många problem i samhället tror jag.

Mitt intryck från min idag rätt avlägsna skoltid var att de som bråkade och trakasserade helt enkelt inte ville vara i skolan. De såg ingen nytta med det, för dem var skolan bara ett fängelse, och lärarna deras vakter. Uppstudsigheten och att tvinga läraren att gå igenom allt fyra gånger var för dem en protest.

Det var för mig en enorm befrielse att komma till universitetet, till en klass där alla ville vara och alla ville lära sig.

Samtidigt hade jag tur. Idag ska all undervisning ske genom grupparbeten, tanken är att eleven ska "lära sig själv" - men jag tycker om den klassiska föreläsning-modellen. I dagens skola hade jag varit förlorad.

"lära sig själv" flummet med pbl (problembaserat lärande) är det värsta sveket mot svaga elever. För när elever som inte vill lära sig något själva får sätta ribban o jobba så mycket de vill (eller lite) så blir det därefter...
Gita
CITAT (Aqvakul @ 13-08-2011, 13:57) *
Ett förenklat svar, som dock äger en hel del giltighet: "Dålig uppfostran hemifrån"

Ja, man skall nog inte glömma bort föräldrarnas betydelse, de är minst lika viktiga som lärare och skola.
Nästan alla barn med resursstarka och engagerade föräldrar klar sig ju bra trots en skola med stora brister.
Gita
Krolliljan
Barnen idag lever i en annan välrd än vad jag själv gjorde och faktiskt vad barn gjorde bara för 15 år sedan. De är så medialt utsatta , använder en helt annan teknik och vet saker som en annan inte hade en aning om eller hade tillgång till.
Föräldrar i all ära men det är ett samhällsansvar att "uppfostra" barn.
Fler lärartjänster till att göra mindre grupper och för att lärarna ska hinna med att dokumentera och följa upp resulten.
Det blir allt svårare att rekrytera lärare med de arbetsförhållandena de har nu bl a den höga förändringstakten från regeringen.
Azur
CITAT (Markus_H @ 15-08-2011, 14:33) *
"lära sig själv" flummet med pbl (problembaserat lärande) är det värsta sveket mot svaga elever. För när elever som inte vill lära sig något själva får sätta ribban o jobba så mycket de vill (eller lite) så blir det därefter...

Jag var inte en svag elev, men jag har alltid varit en lat elev. I grupparbeten innebar det att jag gjorde så litet som möjligt, och om all undervisning varit uppbyggd kring grupparbeten hade jag fått usla betyg.
Gita
CITAT (Krolliljan @ 15-08-2011, 18:07) *
Barnen idag lever i en annan välrd än vad jag själv gjorde och faktiskt vad barn gjorde bara för 15 år sedan. De är så medialt utsatta , använder en helt annan teknik och vet saker som en annan inte hade en aning om eller hade tillgång till.
Föräldrar i all ära men det är ett samhällsansvar att "uppfostra" barn.
Fler lärartjänster till att göra mindre grupper och för att lärarna ska hinna med att dokumentera och följa upp resulten.
Det blir allt svårare att rekrytera lärare med de arbetsförhållandena de har nu bl a den höga förändringstakten från regeringen.

Jag håller inte riktigt med dig i att det är samhällets ansvar att "uppfostra" barn, det är i allra högsta grad ett föräldraransvar.Nästan alla föräldrar (undantag finns förstås) vill sina barns bästa. Samhällets, dvs. skolans ansvar är att förmedla kunskap.
Gita
Krolliljan
Jag menar inte att inte föräldrarna har ansvaret för barnens "uppfostran". Uttryckte mig kanske lite slarvigt. Det har de naturligtvis men alla barn har inte samma förutsättningar att få det stöd de behöver där kommer skolan in. I skolan ska alla få förutsättningar att "skolas in i samhället". Eftersom inte alla har samma förutsättningar får skolan möta upp.
Sen tycker jag nog att alla inte bara skolan har ett ansvar för ungdomarna. Jag beundrar de som t ex går nattvandringar.
Meriona
CITAT (Krolliljan @ 15-08-2011, 21:38) *
Jag menar inte att inte föräldrarna har ansvaret för barnens "uppfostran". Uttryckte mig kanske lite slarvigt. Det har de naturligtvis men alla barn har inte samma förutsättningar att få det stöd de behöver där kommer skolan in. I skolan ska alla få förutsättningar att "skolas in i samhället". Eftersom inte alla har samma förutsättningar får skolan möta upp.
Sen tycker jag nog att alla inte bara skolan har ett ansvar för ungdomarna. Jag beundrar de som t ex går nattvandringar.

Har inte läst hela tråden, men detta håller jag med om helt och hållet. tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon