ingalillo
Vi måste ta ner några träd mot vägen som står för nära huset. Men då blir det full insyn! Vill sätta några träd alt stora buskar för att hindra den värsta insynen. Är beredd att lägga några tusenlappar för att få träd/buskar som kommit en bit på vägen - men vad ska vi välja? Vill ha något som växer fort, som är rätt tätt och gärna lite roliga. Ska var 3-4 m höga.

Alla svar mottages tacksamt
Jorgenkarls
Vi har också behov av något liknande. Tips på träd etc ? Thuja i grupp, men den kanske inte är så snabbväxande.

Tacksam för tips.
leibac
Det är tydligen en stort problem för jag har det också. Snabbt svar, TACK!
Huggorm
Det är en av de vanligaste undringarna här på forumet, ett träd som växer fort och blir 3-4m. Problemet är att i princip inga träd som växer fort nöjer sig med att bli 3-4m. Varför rusa iväg under några få år, och sedan stanna? Det finns undantag naturligtvis, och fläder kanske kan passa på önskemålet? Ett annat alternativ är att plantera två träd, ett snabbväxande och ett lågt, så när det lägre blivit stort nog så tar man bort det snabbväxande. Eller så planterar man ett snabbväxande träd, och hamlar det varje år. Men det blir förståss en del jobb.
fvd
Rododendron blir hur höga man vill om man klipper dem och växer ganska fort också. En annan fördel med dem är att de är vintergröna. Jag beställde en gång för några år sedan extra höga hybrididegran "hicksi "till ett stort hål jag ville fylla (1500 spänn). Dessa är det fulaste jag har i min trädgård de är så snedväxta och klämda så det är helt omöjligt att göra något åt dem. Jag köper inget osett sedan dess, så se upp ! Några andra som växer fort är pil och forsythia. Antagligen inte så fort som ni har tänkt men ändå. Det är svårt att få det att fungera med för stora plantor.
Alexander-VG-zon3
Havtorn skulle nog kunna funka om det är i ett soligt läge, växer ca 1m per år åtminstone första åren, kan bli ganska höga. Skickar rotskott och är bra att täcka upp med. Lätt att klippa och väldigt stryktålig.
Huggorm
CITAT (flaxss @ 31-07-2011, 21:53) *
Havtorn skulle nog kunna funka om det är i ett soligt läge, växer ca 1m per år åtminstone första åren, kan bli ganska höga. Skickar rotskott och är bra att täcka upp med. Lätt att klippa och väldigt stryktålig.

Men blir de verkligen 3-4m? Jag har hittat ett ställe där de växer vilt, men de snåren är bara runt två meter höga.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Huggorm @ 31-07-2011, 21:57) *
Men blir de verkligen 3-4m? Jag har hittat ett ställe där de växer vilt, men de snåren är bara runt två meter höga.


Här är min Julia, har passerat 3m, och jag har sett fler som är minst lika stora som mina. Både i böcker och på nätet står det att dom kan bli allt från 2m till 6m, tror både Julia och Romeo är två sorter som blir ganska storväxta. I naturen kan jag dock tänkta mig att dom kan bli mindre.
Huggorm
CITAT (flaxss @ 31-07-2011, 22:16) *
Här är min Julia, har passerat 3m, och jag har sett fler som är minst lika stora som mina. Både i böcker och på nätet står det att dom kan bli allt från 2m till 6m, tror både Julia och Romeo är två sorter som blir ganska storväxta. I naturen kan jag dock tänkta mig att dom kan bli mindre.

Tjusig buske tummenupp.gif
pebblelake
skärmtry 'Lycksele'
Peztis
Sedan finns ju alltid syren men det är kanske inte så "roligt".

Kollat på Blocket? Där brukar det alltid finnas folk som vill bli av med växter som blivit för stora.

Man kan ju plantera lägre och under nästa år sätta i några pinnar som klängväxter täcker över medan man väntar på att buskarna ska komma igång och komma upp sig.

Kanske inte det svar du vill ha men jag försöker bara visa på andra sätt, att det finns alternativ till att köpa redan stora (och dyra) växter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon