Full version: Rengöra vaser
Ålgryte
Här på Odla finns så mycket kunskap som jag saknar och jag lär mig massor yes.gif

Har ni några bra knep på hur jag ska få kristallvasen ren när den blivit lite "dimmig" och det finns grön beläggning i botten?
Det är svårt att komma åt i botten även med flaskborste.

Hur gör jag ?dunno.gif
Gröna mormor
Jag häller i varmt vatten och diskmedel och låter det så över natten. Sen tar jag och torkar ur med hushållspapper. Fast det mjölkiga tar det inte bort, bara dom gröna algerna i botten.
Iren
Jag har provat att ha i grovsalt med lite vatten o diskmedel o skakar om, det tar lite mer mekaniskt tycker jag där man inte kommer åt annars...
*Stintan*
Ättika kanske man kan testa med.
ninnisky
CITAT (Ålgryte @ 25-07-2011, 14:23) *
Här på Odla finns så mycket kunskap som jag saknar och jag lär mig massor yes.gif

Har ni några bra knep på hur jag ska få kristallvasen ren när den blivit lite "dimmig" och det finns grön beläggning i botten?
Det är svårt att komma åt i botten även med flaskborste.

Hur gör jag ?dunno.gif


Där jag inte kommer år tar jag en av mina gamla akvarell- eller oljefärgspenslar (finns att köpa i hobbyaffärer bl a) och lite diskmedel - men det "dimmiga" går inte att tvätta bort tyvärr!
Gossen Ruda
Risken är att det någon slags etsning i själva glaset. Det går kanske med kaustiksoda som får verka en vecka?
ninnisky
CITAT (Gossen Ruda @ 25-07-2011, 16:15) *
Risken är att det någon slags etsning i själva glaset. Det går kanske med kaustiksoda som får verka en vecka?


Har testat med kaustiksoda och det funkar inte det heller, tyvärr. I varje fall inte i mina vaser!
Gossen Ruda
Tyvärr är det nog frågan om den sk glassjukan. http://www.nyteknik.se/popular_teknik/tekn...rticle42572.ece Googla på "glassjuka" för fler länkar.
anne-li i olofstorp
Kallas även för Kristallsjuka,,, Men beläggningar lossar ganska bra med hjälp riskorn som man skakar runt en stund...
Meriona
Har flera gamla karaffer som är vitbelagda, går inte bort med varken citronsyra, bakpulver eller nåt annat hejsantjosan-husmorstips som jag provat med. Det sitter där det sitter och det ser jättetrist ut. sad.gif
Motti
Jag smular sönder en bit av en Diskmaskinstablett lägger i och spolar i hett vatten låter stå över natt !klart !

Ni som har gammla vaser !häl i vätesuperoxid 3% låt stå över natt diska ur .
Meriona
Diskmaskinsmedel tar inte bort dimman, tro mig, jag har provat. Det där andra medlet vet jag inte ens var man får tag i, färgaffären eller?
*Stintan*
Har du provat 24% ättikssyra, häll i och låt verka ett dygn men skaka runt då och då.
Meriona
CITAT (*Stintan* @ 26-07-2011, 09:36) *
Har du provat 24% ättikssyra, häll i och låt verka ett dygn men skaka runt då och då.

Nä det kanske man skulle testa. Får köpa.
*Stintan*
Annars kan skjöljmedel/spolglans till diskmaskinen funka, genom att man skjöljer ur vasen med detta så ska visst glaset se klart ut. Man får nog göra om proceduren nästa gång man använt vasen.
Meriona
AHA! Ännu ett tips som måste provas! smile.gif
Garden bliss
Vanliga alger och beläggningar tar jag bort genom att hälla i ett par msk ris och nån dl vatten och skaka i 20-30 sek.
Biggan_
Ättika och grovt grus brukar jag rengöra trånga vaser med!
Farbror Blå
Strunta i alla förslag om sand och grus, det äääääääääääär ju kristall vi pratar om!
Lös istället upp en diskmaskinstablett i en halv liter kokande vatten. Låt lösningen svalna en stund och häll sedan i vasen så att det täcker de fläckade ställena.
Inget repande, Inget trassel, BRA resultat.
Eva i Skåne
Jag håller med farbror Blå. I en "fin" kristallvas skulle jag inte heller vilja skaka runt grus och annat som kan repa och orsaka nya skador.
Maskindiskmedel är nog ok, men får man inte det gröna att släppa är det handkraft som gäller. Nån "pinne" som man kan komma åt bottnen med och toppen inlindad i nån mjuk trasa så den tar det gröna.
Betr det gråa tror jag tyvärr det är glassjuka som Ruda nämner och för den finns ingen bot sad.gif
*Stintan*
CITAT (Eva i Skåne @ 27-07-2011, 13:19) *
Jag håller med farbror Blå. I en "fin" kristallvas skulle jag inte heller vilja skaka runt grus och annat som kan repa och orsaka nya skador.
Maskindiskmedel är nog ok, men får man inte det gröna att släppa är det handkraft som gäller. Nån "pinne" som man kan komma åt bottnen med och toppen inlindad i nån mjuk trasa så den tar det gröna.
Betr det gråa tror jag tyvärr det är glassjuka som Ruda nämner och för den finns ingen bot sad.gif


Men om det bara är på insidan verkar det konstigt om det skulle vara glassjukan.
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 27-07-2011, 13:23) *
Men om det bara är på insidan verkar det konstigt om det skulle vara glassjukan.

Men det är just där glassjukan uppträder. En del glassorter tål inte vatten under längre tid, en del ämnen lakas ur.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 27-07-2011, 13:30) *
Men det är just där glassjukan uppträder. En del glassorter tål inte vatten under längre tid, en del ämnen lakas ur.


Att glassjuka skulle uppstå om man har vatten i en glasvas eller dricksglas tror jag inte på alls. Om man läser vad som står i länken så skulle jag också undvika att försöka rengöra med maskindiskmedel. Att det blir beläggningar i vaser är ju inget ovanligt och det behöver inte betyda att det är fråga om glassjuka.


http://sv.wikipedia.org/wiki/Glaspest
Eva i Skåne
Såklart att det inte måste vara glassjuka, men jag har sett det i annan kristall, en karaff t ex.
OM det nu inte är det ska man väl inte riskera att själv skada genom att hälla runt vasst grus som kan repa insidan wacko.gif

-----
Maskindiskmedel är tydligen inte alls att rekommendera har jag nu läst mig till. Är det inte glassjuka så kan det kanske bli... nono.gif
Biggan_
CITAT (Farbror Blå @ 27-07-2011, 12:43) *
Strunta i alla förslag om sand och grus, det äääääääääääär ju kristall vi pratar om!

Så blir det när man inte läser hela tråden! blush.gif
Naturligtvis använder man inte grus i en kristallvas! slap.gif
Ålgryte
Tack för alla svar thanks.gif

I länken som Gossen Ruda tipsar om kan man bl.a läsa: "Att tömma vatten i konstglasvaser anser jag som samlare vara liktydigt med att slå sönder glaset. Att maskindiska kristallglas är ett helgerån! Ett råd till den som får blommor men "bara" har mormors gamla fina kristallvas att sätta dom i: "Sälj vasen på Bukovskis och köp en metallvas för pengarna eller ställ in ett vanligt sodaglas med vatten inuti vasen"! Där sägs att fukt är boven! Men hur gjorde man förr ? Före diskmaskinen när man använde karaffer ?

Riksantikvariet skriver om glas som gråter pga hög luftfuktighet shy.gif

Jag får acceptera att vasen blivit dimmig -cry-.gif
*Stintan*
Alla kristallföremål får ju inte glasjuka även om de används flitigt. Jag har fått lära mig att det i grunden beror på felaktig sammansättning i glasmassan och man vet också vilka glasbruk som hade problem med detta för länge sen. Många glas och karaffer har används och diskats och torkats för hand utan att bli sjuka. Däremot är det nog vanligare att det blir beläggningar som biter sig fast i vaserna om man inte diskar dem ordentligt efter användandet. Hur som helst lär det dröja ett antal hundra år innan sjukt glas vittrar sönder.

Här pratas det glas och också glassjuka: http://svtplay.se/t/103972/antikmagasinet
Meriona
Vad sjutton ska man med en vas till om den inte tål vatten? confused.gif
Biggan_
CITAT (Meriona @ 28-07-2011, 12:54) *
Vad sjutton ska man med en vas till om den inte tål vatten? confused.gif


Kan man undra! Eterneller?
Meriona
CITAT (Biggan_ @ 28-07-2011, 12:59) *
Kan man undra! Eterneller?

Skulle va det då. wink.gif
Ålgryte
Ja inte ska det vara långlivade blommor i, iaf och ur karaffen ska det serveras ngt "försvinnande gott" rotfl.gif
Gossen Ruda
Om jag förtstått saken rätt så är det den totala tiden det stått vatten i exempelvis vasen det gäller plus att ju "finare" glaset är desto sämre våtegenskaper.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 28-07-2011, 17:36) *
Om jag förtstått saken rätt så är det den totala tiden det stått vatten i exempelvis vasen det gäller plus att ju "finare" glaset är desto sämre våtegenskaper.


Kolla programmet jag länkade till!
niggle
CITAT (*Stintan* @ 26-07-2011, 09:36) *
Har du provat 24% ättikssyra, häll i och låt verka ett dygn men skaka runt då och då.

Det har jag provat, med framgång. Ättika och hett vatten. Låt det stå länge.
Har vasen fått riktig glassjuka,hjälper ingenting.
Ättika löser kalk och i viss mån smuts.

Funkar även på toa, om man har kalkavlagringar (som i sin tur samlar skit och bakterier).
Bättre än klorin.


niggle
Anki på Öland
CITAT (niggle @ 29-07-2011, 22:46) *
Det har jag provat, med framgång. Ättika och hett vatten. Låt det stå länge.
Har vasen fått riktig glassjuka,hjälper ingenting.
Ättika löser kalk och i viss mån smuts.

Funkar även på toa, om man har kalkavlagringar (som i sin tur samlar skit och bakterier).
Bättre än klorin.
niggle

Citronsyra är bäst på toa..... kanske funkar på kristall också??
Meriona
Nej citronsyra funkar inte på dimmig kristall, det har jag testat flera gånger. sad.gif
Motti
En bit maskindisktabblet och het vatten !det gör susen.
Meriona
Nej Motti, för andra gången, det funkar inte på det dimmiga.
Meriona
De där städtanterna på TV4 plus nyss gjorde rent karaffer med ris och vinäger. Åtminstone i programmet funkade det perfekt. Sen gjorde de rent duschkabinen med 50%vinäger också, lika enastående resultat. Verkar ju vara rena dundermedlet? ohmy.gif
Måste testas.
Motti
Det dimmiga blir svårt att få bort !glas är inte homogent uten tar upp fukt särskillt då kristall ,kristal ska aldrig diskas i hett vatten utan ljumet sådant .Har man kristalglas konstglas eller antikt glas ska det aldrig diskas i het vatten eller i diskmaskin .Har aldrig hört att man kan få bort dimman i glas !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon