Full version: sjuka träd ?
monarped111
hej har ett plommonträd som är 10 år och jättefint ,förra året gav det massa frukt,säkert 10 icakassar

men i våras när det började bli grönt var det 2 grenar som var vissna

jag sågade bort dom i dag ,synd för det blev inte mycke kvar.

är det nån röta det drabbats av tro,för se nästa sommar är nog resten dött ochså

det är stora sprickor i barken som om det vuxit för fort

vad tror ni ,de ser inte bra ut va

ja la upp nåra bilder i mitt fotoalbum

men gjorde ja rätt som sågade bort dom 2 grenarna som var vissna

för dom måste ju vatt döda

jaha då va de dags igen

två stora grenar på ett träd ,buske 8-10 från plomonträdet

har vissnat kan de va nått från plommonträdet som spridigt sej

snart har väll alla träd i trädgården dött

måste ja såga bort den här med eller kan den ta sej igen
Cilla
Jag kan inte hitta bilderna med det du beskriver stämmer in på köldskador. Plommon kräver lite varmare klimat och odlar du i zon 3-4 kan en hård vinter slå ut träden.

Köldskador visar sig ofta efter lövsprickning och blomning, och sedan lägger hela elelr delar av träden av.
Placera gärna bilderna i inlägget här så kan an säga mer.
*Stintan*
Du måste ange att bilder i albumet ska visas för alla. Prova att lägga in dom i ett inlägg här också.
Huggorm
Många plommonträd dog tyvärr i vintras, bland annat min fars stora träd som gav mängder med frukt så sent som i höstas var stendött i våras...
monarped111
CITAT (*Stintan* @ 22-07-2011, 11:37) *
Du måste ange att bilder i albumet ska visas för alla. Prova att lägga in dom i ett inlägg här också.


jag försöker lägga in bilder men får svaret att filen är för stor
dom ligger på ca 1,5 meg varje foto
*Stintan*
Förminska dom i Paint t.ex. kanske räcker det att bilden är 25% av nuvarande storlek. Du kan prova om det blir bra nere i testforum. Glöm bara inte att spara bilden med annat namn när du förminskat så att inte originalbilden försvinner.
monarped111
okej plommonträd o nått annat träd,buske

träd

träd
monarped111
träd
Cilla
Ser ut som att grenen på första bilden började visa gula och vissnande blad en bra bit efter bladsprickning?
Det skulle också kunna vara vissnesjuka. Läs lite här och återkom! http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=1...&pid=111491
monarped111
frågan är ju om ja ska såga bort dom vissna grenarna eller vänta till nästa sommar
för e de sån där svamp så kommer ju hela trädgården dö
*Stintan*
Är busken en syren så är det bara att kapa bort det som vissnat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon