Rihane
Skaffade en echinacea purpurea som var rosa. Kollade sortnamnet på etiketten och den hette echinacea purpurea"Magnus"
Frågade någon som jobbade på handelsträdgården om det verkligen kunde vara en 'Magnus' med den färgen och då sa han att den var frösådd.
Bild på solhatten har jag i följande inlägg
http://forum.odla.nu/index.php?s=&show...t&p=1431635

Fick en kommentar på min blogg att sortnamn måste vara vegetativt förökade för att få heta exempelvis Echinacea Purpurea"Magnus" eller Echinacea Purpurea "Purity". Är dom frösådda så heter dom bara Echinacea Purpurea.

Stämmer det?

Jag är ju lika glad för det för jag fick den färg jag ville ha men jag vill då ändra till korrekt namn, Echinacea Purpurea. Vill inte skriva ut namnet direkt heller på handelsträdgården förrän jag vet hur det är. Hon som lämnade kommentaren är trovärdig men jag vill ha en till källa.

Edit och tillägg: Här är länken till inlägget med kommentaren. länk
Gunilla T
CITAT (Rihane @ 10-07-2011, 20:44) *
Stämmer det?


Ja, det stämmer.
Rihane
Tack! thanks.gif
Irene_L
Japp så är det!
Eva 33c
När det gäller Magnus så kan den visst frösås. Under förutsättning att man får fröet från en seriös fröfirma. Magnus är inte en klon utan en sk "frölinje" där man under en längre tid förädlat en art så att avkomman blir stabil. Men om man tar fröer från sin egen Magnus i trädgården så får de inte kallas Magnus, för nu har man ju ingen koll på pollineringen. Men det har folk gjort och till sist har vi fått många Magnus som inte håller måttet i omlopp.
Från tex Jelitto kan man köpa rent frö till Magnus.
Om man delar sin planta så får den förstås heta Magnus.
Rihane
Vad intressant. tummenupp.gif
Har lite att googla på nu.
Tror att jag kan lita på handelsträdgården och att jag nog kan ange sortnamnet som Echinacea Purpurea "Magnus" med tillägget att den är frösådd och rosa.

Vad är egentligen det korrekta att göra? Skulle vara intressant att veta.

Det här bekräftar bara det jag listat ut. Vill man prompt ha en växt med ett visst utseende får man skaffa den när den är tillräckligt stor för att ha det önskade utseendet.
Som sagt, jag är inte lurad på utseendet i just det här fallet.


Edit och tillägg: googlade lite på det jag menade att jag skulle googla på och hittade den här tåten från AoT.
har fel i min text och det ska åtminstonde se ut så här Echinacea Purpurea 'Magnus'
KarinSKARA

Fört skall det vara purpurea med litet p
Sedan är det EJ korekt att kalla en frösådd för 'Magnus' OM man inte då skriver:
Frösådd efter E. p. 'M'

Jag köpte min 'Magnus' av Magnus själv för några år sedan och frågade just om detta med fröplantorna. Han svarade då att efter denna ÄKTA planta jag fick ur hans hand, fick jag kalla fröplantorna för E. p. 'Magnus' men därefter var det EJ tillåtet.

Tyvärr skiter större firmor i att detta är en underbar blomma med utstående kronblad som tog MÅNGA år att få fram. Numera sälj massor med detta namnet och de ser ut som fy skam i mina ögon. Hängande kronblad och inte alls den vackra djupa färgen de skall ha.

Eva 33c
"Magnus" har alltid varit en frösträng och inte en klon. Äkta frön till Magnus kan köpas från Jelitto, som var de som namngav frösträngen till ära för dess upphovsman. Läs här på Jelittos sida om "Magnus" historia. Men precis som Karin skriver har sortnamnet använts alldeles för "flitigt" så att man numera inte kan vara riktigt säker på hur plantan kommer att se ut.
Jelitto är en fröfirma som odlar och förädlar fröerna själva, alltså inte bara en återförsäljare av fröer.
Rihane
Intressant med alla synpunkter. Bra att veta hur seriösa trädgårdsmänniskor tänker. Vad skönt också med klargörandet i dom senare kommentarena med tanke på kommentaren jag fick på min blogg. Då var hon korrekt i sin kommentar, med förbehållet frön från "Jelitto".

Egentligen är jag bara mer förvirrad men förstår förvirringen lite bättre.
Borde kalla min solhatt för Echinacea purpurea. Om fröet till plantan verkligen kommer ifrån Jelitto har jag inte spårat . Den ser ju faktiskt inte ut som en 'Magnus', om man frågar mig.
Eva 33c
Om den inte ser ut som Magnus tycker jag som du att du ska nöja dig med Echinacea purpurea. Någonstans i sin släkt har den säkert Magnus men anlagen har blivit för "utspädda" så att den nu avvikit från standarden för Magnus.
kerstin z5-6
Jag skriver som karin i Skara
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon