Full version: Vildapel?
Gröna mormor
Jag har ett självsått träd som nu är 15 år gammalt och 3-4 m högt. Har alltid trott att det är en vildapel, men när jag läser om den på nätet skall frukterna vara gröna. På detta träd blir dom små äpplena knallröda, ca 2 cm stora och hänger kvar hela vintern, till fåglarnas förtjusning! Har tyvärr ingen närbild på varken blommorna eller bladen men kan kanske få hjälp ändå.
Gröna mormor
Det har slutat regna så jag gick ut och tog den här närbilden på blad och frukter. Ser inte alls ut som beskrivningarna på en vildapel. Kan någon säga mig vad det är för träd?
kerstin z5-6
Det ser definitivt ut som en Malus- i gruppen bärapel.Det finns flera i den gruppen som har röda frukter på hösten och vit blommning
Malus baccata och malus sargentii tex har bägge röda bär.De korsar sig dessutom vilt så är det ett självsått träd tex en fågel så kan det vara svårt att definitivt bestämma art
Gröna mormor
Tack snälla Kerstin, så här glad blir jag över att äntligen fått veta vad det är för ett träd
smiley_small_hug.gif
kerstin z5-6
laugh.gif De bäraplar jag har,har röd frukt och är jättefina i kransar på hösten.Just för att de inte trillar av så lätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon