Eva i Skåne
Läste i aftonbladet om föräldrar i Indien som låter könsoperera sina flickor i 1-5-årsåldern för att de hellre vill ha söner!!! Inga enstaka fall utan ett tusental. Vilka tragedier!
Hur ser livet ut för dessa barn när de växer upp??? Och finns det ingen moral alls hos läkare som utför dessa operationer??? Och föräldrarna som tar ett sånt beslut - HUR kan dom???
Fy vad jag blir illa berörd -cry-.gif
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13232142.ab
malcolm
Bedrövligt. Såg ett program för en tid sedan om att det var mycket vanligt att man gjorde ultraljudsundersökningar i Indien enbart för att fastställa könet och visade det sig att barnet skulle bli en flicka gjordes abort och vissa föräldrar hade genomgått den proceduren flera gånger. Sedan fanns det föräldrar som struntade i om det blev en pojke eller flicka också förstås men det var inte det programmet handlade om.
silos
Fruktansvärt!!!!!!!
mamamaggan
Barnmisshandel av värsta sort !!!!!


Fast det här med att man gör abort om det är fel kön förekommer här i Sverige också och även i andra länder i Västvärlden.
*Stintan*
För jävligt! Det måste vara ett påfund av män.
Huggorm
Snopet för den kvinna som så småningom gifter sig med en av dessa "män", bröllopsnatten lär bli ett fiasko biggrin.gif Men jag undrar hur bra det där könsbytet blir, jag antar att det kommer krävas fler operationer. För inte lär väll utseendet på syntetpenisen bibehållas genom hela uppväxten och puberteten, och än mindre utvecklas för att så småningom se ut som en vuxen mans penis. Dyrt lär det bli, i förlängningen förmodligen lika dyrt som hemgiften för dottern skulle ha blivit.

CITAT (mamamaggan @ 27-06-2011, 11:03) *
Barnmisshandel av värsta sort !!!!!
Fast det här med att man gör abort om det är fel kön förekommer här i Sverige också och även i andra länder i Västvärlden.

Åtminstone här i Sverige var det så vanligt inom vissa invandrargrupper, att det erbjudande om könstest som gravida kvinnor tidigare fick togs bort.
Eva i Skåne
Vilket kön kommer dessa "män" förälska sig i? Nu kanske inte förälskelse är det viktiga vid bröllop i Indien (jag vet inte!) men jag kan tänka mig att många äktenskap inte blir lyckliga. Jag tror det ger dessa flickebarn som opereras ett svårt liv på onödigt många sätt.
Att abortera ett foster med "fel" kön är hemskt, men dessa operationer tror jag kan leda till ett helt liv med problem.
rtfm.gif
Meriona
Funkar det ens att könsoperera någon som inte varit i puberteten? Saker växer ju menar jag? ohmy.gif Och har de råd att ge stackarn hormoner resten av livet?

Vore det inte bättre att någon ansvarsfull förälder från Väst eller annat land fick adoptera de små?
Huggorm
CITAT (Meriona @ 27-06-2011, 18:40) *
Funkar det ens att könsoperera någon som inte varit i puberteten? Saker växer ju menar jag? ohmy.gif Och har de råd att ge stackarn hormoner resten av livet?

Min lekmannamässiga gissning är att det fungerar bättre om man börjar redan när barnet är litet. Förutsatt att man fortsätter hormonkuren hela tiden då. Icke desto mindre är det ett övergrepp av värsta sort mot det stackars barnet.
Meriona
Självklart är det det! Att föräldrar ens funderar på det gör dem förverkade som föräldrar.
Gossen Ruda
Det har gjorts ett försök i Canada. Vid en omskärelse av en liten pojke lyckades klantläkaren bränna bort hela penisen. Grabben gjordes därför om till flicka och sen försökte man få honom att bli en sån också med hormoner och annat. Det lyckades inte, han kände sig ändå som en pojke. Till slut fick man göra om honom till en pojke igen men det slutade med att han tog livet av sig. Så gjorde även hans bror.

Indien är ett märkligt land med märkliga sedvänjor. Flickor är inte mycket värda i ett land där ett människoliv normalt inte är värt mycket.
Fjortispower
Men hjälp! Saknar ord! Och jag funderar på vad som händer med barnens sexuella läggning som i framtiden utvecklas, om ni förstår... Man kan ju inte ändra den, så det lär bli många homosexuella, vilket också är förbjudet i landet? Stackare :S
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 27-06-2011, 20:00) *
Indien är ett märkligt land med märkliga sedvänjor. Flickor är inte mycket värda i ett land där ett människoliv normalt inte är värt mycket.

Man tycker ju att den allt mer trängande hustrubristen borde öka flickornas värde, men det är väll en process som tar tid
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 27-06-2011, 21:07) *
Man tycker ju att den allt mer trängande hustrubristen borde öka flickornas värde, men det är väll en process som tar tid

Fruar i lämplig mängd köps in i form av unga flickor från fattiga människor. En form av slavhandel.
Meriona
CITAT (Gossen Ruda @ 27-06-2011, 21:20) *
Fruar i lämplig mängd köps in i form av unga flickor från fattiga människor. En form av slavhandel.

Såg det i nån dokumenter ja, fattiga familjer från bergsområdena sålde för några hundralappar. sad.gif

Eller tusenlappar, lågt var det iallafall. sad.gif
Huggorm
CITAT (Meriona @ 27-06-2011, 21:37) *
Såg det i nån dokumenter ja, fattiga familjer från bergsområdena sålde för några hundralappar. sad.gif

Eller tusenlappar, lågt var det iallafall. sad.gif

Var det den dokumentären från Afghanistan som gick för kanske ett halvår sedan? I såna fall var det väll runt 12000kr. Lite pengar för oss, men mycket för dem. Vad jag inte förstår är varför man måste betala en rejäl hemgift för att gifta bort sin dotter, medan man kan få betalt för att sälja henne?
gnon49
Dom flesta av barnen kommer nog att gå en grym framtid till mötes. Sexualiteten kan man inte opera bort.
Meriona
CITAT (Huggorm @ 27-06-2011, 21:40) *
Var det den dokumentären från Afghanistan som gick för kanske ett halvår sedan? I såna fall var det väll runt 12000kr. Lite pengar för oss, men mycket för dem. Vad jag inte förstår är varför man måste betala en rejäl hemgift för att gifta bort sin dotter, medan man kan få betalt för att sälja henne?

Jag minns bara att det var bergsbyar flickorna kom ifrån, och jag känner att det var närmare ett år sen, men det stämmer säkert med det du säger. Minns även att en stor del av flickorna såldes vidare till prostitution.

CITAT (gnon49 @ 27-06-2011, 21:44) *
Dom flesta av barnen kommer nog att gå en grym framtid till mötes. Sexualiteten kan man inte opera bort.


Så sant så!

Men även om man inte är av fel kön (om man säger så) måste det vara fruktansvärt att bli tvångsbortgift med någon du inte varken älskar eller respekterar. sad.gif

CITAT (gnon49 @ 27-06-2011, 21:44) *
Dom flesta av barnen kommer nog att gå en grym framtid till mötes. Sexualiteten kan man inte opera bort.


Så sant så!

Men även om man inte är av fel kön (om man säger så) måste det vara fruktansvärt att bli tvångsbortgift med någon du inte varken älskar eller respekterar. sad.gif
Huggorm
Undrar hur omfattande operationerna är? Kan bli lite panik annars när pojkarna kommer in i puberteten och plötsligt får mens biggrin.gif
Gossen Ruda
Nja, Afganistan är ett annat kapitel i människans nattsvarta bok. Programmet om Indiens flickor gick för några år sen.
Motti
Det måste väl i så fall vara välbärgade Indier som låter könsoperera sina barn för det lär vara kostsamt i flera år med tanke på att de måste äta hormoner över hela puberteten .
Icke önskvärda kvinnor brukar de ju hälla kokande olja över "av misstag" .
Camelian
CITAT (Huggorm @ 27-06-2011, 17:31) *
Åtminstone här i Sverige var det så vanligt inom vissa invandrargrupper, att det erbjudande om könstest som gravida kvinnor tidigare fick togs bort.


Detta lär vara en vandringssägen. Man brukar kunna se könet på fostret när ultraljudet genomförs efter ca vecka femton. Orsaken till att man i de flesta landsting inte längre berättar vilket kön fostret har är för att detta inte går att fastställa helt. När det sedan förekom att man könsbestämt fel blev föräldrar (oavsett etnicitet) besvikna eller upprörda över att det blev "fel" kön på barnet. Detta istället för att vara glada över sin (friska) bebis. Babyrummet hade man målat i ljusblått istället för rosa osv...

Vilka invandrargrupper kan detta i så fall ha gällt?
mamamaggan
Har inte hört att det skulle vara invardrare som gjorde så här men såg på TV om det , att man aborterade foster som hade " fel " kön.

Kommer inte ihåg när det var eller vilket program som tog upp det men man hade sett en ökning av aborter som inte gick att förklara på ett " normalt " sätt . Då gjordes ett reportage om det. Har för mig att man redovisade uppgifter från andra länder också och att det var likadant där.


Mycket vanskligt eftersom man . som Camelian skriver , inte kan säkerställa med 100% säkerhet vilket kön fostret har. Jag har för mig att man också kunde ta något prov , fostervattenspov kanske , för att kunna bestämma fostrets kön.
Motti
Vet att i just tex Kina könsbestämer man fostret eftersom flickor inte är lika önskvärda och bara för några år sedan fick man bara föda ett barn per familj där,nu har det förändrats så två barn är lagligt nu mer .Att pojkar är mer önskvärda beroro väl på vissa länders tradition ,det är männen som försörjer sina föräldrar flickor gifter man bort och de bidrar aldrig till försörjningen efter som de inte får arbeta,men som sakt Kina har ändrat sin familjeplanering.Men i vissa östliga länder får inte kvinnan vistas bland män och arbeta ,gammla traditioner biter sig kvar i byarna och i klanerna .
anncharlotte
I Indien är det viktigt att få pojkar, traditionen säger att pojkarna stannar kvar i hemmet och försörjer sina föräldrar, medan döttrarna ska giftas bort. Och där är problemet, fortfarande lever seden kvar att döttrar ska ha med sej en betydande hemgift när dom gifter sej, vilket gör att många familjer med flera döttrar helt enkelt inte har råd.
Det är inte ovanligt att föräldrarna blir tvungna att skuldsätta sej så pass mycket att dom aldrig kommer ur skuldfällan för att gifta bort sina döttrar.
Trots att kastväsendet egentligen är förbjudet idag så lever det fortfarande kvar, man gifter sej inom sitt kast, att tillhöra ett högre kast behöver inte betyda att man har gott om pengar, vilket gör att vissa familjer har svårt att klara mannens krav på hemgift.
Men jag är ändå lite tveksam till denna artikeln, tycker att det verkar lite konstigt att operera döttrarna till man för att det betyder ju att dom inte kommer bli fertila som vuxna och kan därmed inte själva alstra barn, vilket ju är viktigt.
Så jag är rätt tveksam till sanningshalten i den.
Gossen Ruda
Man kan vara tveksam över sanningshalten eftersom artikeln kommer från Aftonbabblet. Ett korn av sanning kan det dock finnas. Beträffande att sonen skall försörja föräldrarna så stämmer det så länge pappan är i livet. Om han dör först slängs ofta änkan ut på gatan. Förr i tiden hände det ofta att hurstun brändes tillsammans med den döde, hon hade ändå ingen framtid. Ni har väl läst Jorden runt på 80 dagar? Hur vanligt det var vet jag inte.
Eva i Skåne
Aftonbabblet smile.gif) Det ska jag lägga på minnet Ruda
anncharlotte
CITAT (Gossen Ruda @ 30-06-2011, 09:46) *
Man kan vara tveksam över sanningshalten eftersom artikeln kommer från Aftonbabblet. Ett korn av sanning kan det dock finnas. Beträffande att sonen skall försörja föräldrarna så stämmer det så länge pappan är i livet. Om han dör först slängs ofta änkan ut på gatan. Förr i tiden hände det ofta att hurstun brändes tillsammans med den döde, hon hade ändå ingen framtid. Ni har väl läst Jorden runt på 80 dagar? Hur vanligt det var vet jag inte.



En änka tas också hand om av sina söner om hon har några, däremot så mister hon ofta sin "status" i hemmet och svärdöttrarna tar över bestämmanderätten.
Däremot en svärdotter som blir änka men lever i mannens familj utan att ha fått barn riskerar klart att kastas ut i hemlöshet om hon inte kan återvända till sitt eget föräldrahem.
Huskatten
Operationen gäller barn alltså med oklar könsidentitet, dvs dubbla yttre och/eller inre genitalier. Vad man kallade hermafrodier förr i tiden. Det är vanligen enklare att operera bort de manliga könsorganen och "skapa" en kvinna än tvärtom. Att man försöker göra om just dessa barn till pojkar i Indien beror på det ekonomiska dilemmat (som diskuterats) med hemgift med mera.

Oavsett vilket är operation av det här slaget helt förkastligt, och det börjar man inse så smått i väst. Bättre att vi accepterar att naturen slarvar lite ibland och det blir som det blir. Även på kromosomnivå kan det vara besvärligt för naturen att få till rätt kön alla gånger. Människor är vi först och främst, och vi borde vara mer ödmjuka inför det faktum att även om det finns både logiska och uppenbara skillnader mellan män och kvinnor - så är uppdelningen i man resp. kvinna inte helt solklar på genetisk/fysiologisk nivå.

Vår framgång som art har mestadels (framför allt den långa tid vi levde som jägare/samlare) byggt på ett gott samarbete mellan könen, något man kunde önska att vi kunde hitta tillbaka till igen. Men, det var väl kanske lite utanför ämnet!
Gossen Ruda
CITAT (anncharlotte @ 30-06-2011, 10:58) *
En änka tas också hand om av sina söner om hon har några, däremot så mister hon ofta sin "status" i hemmet och svärdöttrarna tar över bestämmanderätten.
Däremot en svärdotter som blir änka men lever i mannens familj utan att ha fått barn riskerar klart att kastas ut i hemlöshet om hon inte kan återvända till sitt eget föräldrahem.

Det förekommer också att änkan körs ut. Något slags kvarsitter i orubbat bo existerar inte.
Huggorm
Men indierna har även andra lösningar på överbefolkningen. Den som frivilligt steriliserar sig deltar i ett lotteri där man kan vinna en TV eller en bil. Man får väll hoppas att inte föräldrarna låter sterilisera sina ungar i hopp om att vinna en bil, men för trångboddheten vore det ändå en vinst.

Det säger ju en del om landsbygdsindiens fattigdom, när man offrar sin fortplantningsförmåga för motsvarande en trisslott...

http://www.dn.se/nyheter/varlden/sterilise...-vinst-i-indien
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon