Full version: Tulpanträd
eva zon 1
Jag har ett tulpanträd som växer helt otroligt fort.Nu undrar jag, går den att beskära ? Och när i så fall ?
Åsa, mälardalen zon 2
Enligt Nya beskärningsboken beskärs Liriodendron tulipifera under JAS (Juli, Augusti, September), trädet kan underhållsbeskäras. För hårt tror jag inte att man ska beskära den om man vill ha blom i framtiden. Tulpanträd kan bli enormt stora.

I denna träddatabas finns bilder på träd i parker och trädgårdar + lite info ex. tulpanträdet vid karsholm slott är 24m högt och har en krondiameter på 18m

http://www-alnarp.stud.slu.se/applications...Gardening/Tree/
Hannele
Ja, tulpanträd, Liriodendron tulipifera, mår bäst av att beskäras på sensommaren; juli, augusti, september.

Tulpanträd är ett stort och högt träd. Själv tror jag att jag kommer att "tukta" mitt nyplanterade variegerade tulpanträd en del...
Jag tittar på hur trädet ser ut, går runt och funderar. Det ska se vackert ut - ifall
man inte är galen i FORMklippta träd och buskar, som jag är...

Alla träd ska hållas efter från unga år - att bara såga ner ett gammalt träd är sällan nån hit.

Anna C
Huvaligen! Blir de så stora?

Vi har ett litet tulpanträd som jag misstänker inte alls är placerat för att kunna bli jättestort. När börjar det accelerera i sin tillväxt? Ska vi flytta på det så fort som möjligt eller kan vi vänta tills vi tycker att det verkar bli för stort? Går det överhuvudtaget att flytta?

Och när kan man börja hoppas på blommor?

Anna
Cilla
Anna, hur stort är trädet i höjd och stambredd? Ofta går det utan problem att flytta träd som är ca 5 år gamla. Sedan blir det lite mer jobb, men kan gå ändå.

Man förbereder på sensommaren, i Mellansverige i augusti. Skär med en spade ned i jorden runt trädet i så stor jordklump som man tänker flytta. Då vänjer sig trädet vid en mindre rotmassa. På våren förbereder man flytten med den nya gropen och jorden. Trädet kan också behöva stagas. Efter flytten blir det mycket vattning under sommaren till dess att trädet etablerat sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon