Mi70
Hej!

Vi har oturen att ha riktigt onda grannar dessvärre....... De pratar illa om oss bakom vår rygg och vi blir anklagade för att göra saker vi inte gjort. Vi bor i radhus och har pyttesmå trädgårdar som vetter mot en allmänning. MÅnga av husen har häckar mellan trädgårdarna, ingen har staket, varför den iden liksom faller bort.... En häck således.

Jag skulle vilja ha tips på en häck, gärna med vassa taggar på (!), som tål att klippas (så att inga grenar ens nuddar deras sida av gränsen, jag har nämligen blivit anklagad för att ha en bärbuske vars gren var PÅ VÄG att växa in så den hängde över på deras sida.....), som blir ganska hög (1,20 typ) och som inte växer alltför långsamt..... Vi har småbarn så inget giftigt, och bor i zon II (Stockholm). De har hög häck runt hela sin tomt utom längs min sida, som de använder att gena över för att nå allmänningen där komposterna står.... *Morr* Skall bli kul att se dem försöka gena mellan tagghäcken!

Vi har grannar som bara på några år lyckats få upp en tujahäck i 2 meter, vilken sort kan det vara, och tål något sådant att klippas i höjdled och sidled? Mellan grannar gäller väl samma regler som plank och staket, max höjd 110 cm???

Tacksam för tips!
Åsa, mälardalen zon 2
Riktigt taggigt är vresrosor ex. sorten Hansa och den tål t.o.m total nedklippning med slåtterbalk så en häcksax lär den klara utmärkt. Brukar kunna bli runt 1,5-2m hög.

Det finns inga regler för hur hög en häck mellan grannar ska vara vill du ha en 4m tuja häck så får du ha det.

Det enda tillfället där det kan finnas kommunala regler för hur hög häck du vill ha är om den är trafikfarlig ex. vid korsande cykelväg och bilbana ska inte häcken vara så hög och tät att bilarna inte ser ifall det kommer en cyklist på cykelbanan.

Thuja brukar klara klippning ganska bra bara man inte klipper in hårt så att det inte finns något grönt kvar. OBS! Toppen på thujan klipps inte förren den nått önskad höjd.
Maria i Helsingborg
Kort svar beträffande Tuja - som jag lärt mig HÄR! smile.gif
Tuja ska inte klippas upptill förrän den nått önskad höjd. Efter detta breder den sedan ut sig tvären sas.

Vi bor också i radhus, men nere i Skåne. Än så länge är läget neutralt mellan oss (på hörnet) och våra grannar. Vi har ett staket mellan våra tomter som MÅSTE bytas ut i år, låt oss hoppas att neutraliteten inte förbyts i negativitet!! unsure.gif

Känsligt läge....... vad tråkigt för er. Bästa sättet är väl som vanligt att försöka snacka om saken. Inte sällan grundar sig det mesta på falska grunder och missförstånd verkar det som.

Lycka till!
Mi70
Tack för era svar!

Jag kikade runt lite på nätet, och hittade något som hette amerikansk hagtorn, anspråkslös, kan bli mellan 1-3 m, TAGGAR , vita blommor och röda bär...... Vad tror ni, någon som vet något om den (crataegus intricata)?

Aha, jag trodde det fanns högsta höjd även på häckar!??? Då är det med andra ord fritt fram att sätta en hög häck på min sida om gränsen! Hurra!

Prata med dem, tja, de är jättetrevliga då vi pratar med dem, men så får man höra från grannarna att de pratar skit om oss.... Då grannarna uppmanat dem att prata med oss istället om det var något de störde sig på (vi har en kallbänk och en sandlåda strax utanför vår tomts gräns, ute på allmänningen, precis som hälften av alla andra i föreningen har.... Detta gillar de INTE). Då tyckte de att "nej, det är väl inte så farligt"......

Vresrosor, kan de tuktas plana på ena sidan, mot grannarna?
Åsa, mälardalen zon 2
En uppvuxen hagtornshäck som är formklippt tar man sig inte igenom så lätt. Den är dock inte riktigt lika "taggig" som vresrosor.
(hagtorn har botaniskt sett inga taggar, hagtorn har tornar, taggar kan man lätt bryta av utan att växten skadas, tornar har ledningsbanor och sitter väl ihop med stammen den är fäst på så bryter man av en sådan brukar de bli ett sår)

Vresrostaggar (bild från virtuella floran)


Hagtorns tornar
Mi70
Tack för förklaringen!

OCh var hittar du så fina bilder???? *avis* Hursomhelst ser båda avskräckande ut! Får nog bestämma mig då jag sett buskarna irl så att säga, en tur till zetas så snart de öppnar för vårsäsongen!

tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Hagtornsbilden hittade jag via Googles bildsök
http://www.google.se/imghp?hl=sv&tab=wi&ie...=UTF-8&oe=UTF-8

Och rosbilden kommer från virtuella floran
http://linnaeus.nrm.se/flora/welcome.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon