ingrid fuxwall

Blev lite oroad när lilla mor nyss dog av en stor hjärnblödning, orsakad av stress och påmindes av vad som hände med lillasyster för 20 år sedan och vilken stress som var inblandad då. Mår jättedåligt och bad läkaren ta blodtrycket idag och det var så högt att jag ska tillbaka nästa vecka.

Lever i en konstant stress och stressar nog upp mig väldigt mycket men vad är högt blodtryck? Och hur kan man påverka så att det blir normalt?
kerstin z5-6
Om du lever i stress så har du ett högre än normalt.Låt dej inte stressas av siffrorna.Det första tex 150/
är hjärtats arbetsfas dvs när det pumpar utblod.Det lägre tex 85 är hjärtats vilofas.. när det inte är sammandraget utan suger in( passivt) blod
Vilofasens tryck säger mer än arbetsfasens.. de ger indikation om dina kärl är lite trånga, vilket de blir, med åldern,o du kan leva till nitti hursom, whistling.gif
slutligen
Om du har ett konstant ej enbart tillfälligt högt tryck finns bra mediciner
tat lugnt!
Meriona
Visst kan man ändå påverka sitt blodtyck, förutom stress så kan kost- och motionsvanor påverka, där tror jag inte nån läkare kan klaga på dina vanor iallafall. Jag får tugga blodtrycksmedicin, men inte för att jag har så extremt högt undertryck, utan för att det inte är tillräckligt lågt för nån som bara har en njure.

Det är väl väldigt troligt att ditt blodtryck är högt just nu p.g.a. stress med över dödfallen du måst ta dig igenom, inte ska du behöva oroa dig för egen skull?

Hoppas att du har en bra läkare som gör en ordentlig utredning!
ingrid fuxwall
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-06-2011, 21:52) *
Om du lever i stress så har du ett högre än normalt.Låt dej inte stressas av siffrorna.Det första tex 150/
är hjärtats arbetsfas dvs när det pumpar utblod.Det lägre tex 85 är hjärtats vilofas.. när det inte är sammandraget utan suger in( passivt) blod
Vilofasens tryck säger mer än arbetsfasens.. de ger indikation om dina kärl är lite trånga, vilket de blir, med åldern,o du kan leva till nitti hursom, whistling.gif
slutligen
Om du har ett konstant ej enbart tillfälligt högt tryck finns bra mediciner
tat lugnt!

165/105 - blev mest oroad av läkarens reaktion

CITAT (Meriona @ 23-06-2011, 22:01) *
Visst kan man ändå påverka sitt blodtyck, förutom stress så kan kost- och motionsvanor påverka, där tror jag inte nån läkare kan klaga på dina vanor iallafall. Jag får tugga blodtrycksmedicin, men inte för att jag har så extremt högt undertryck, utan för att det inte är tillräckligt lågt för nån som bara har en njure.

Det är väl väldigt troligt att ditt blodtryck är högt just nu p.g.a. stress med över dödfallen du måst ta dig igenom, inte ska du behöva oroa dig för egen skull?

Hoppas att du har en bra läkare som gör en ordentlig utredning!

Har helt lagt om mina kostvanor och lever väldigt sunt och promenerar tre fyra timmar per dag och sedan kör jag stenhårt med ved och annat hemma så där kan jag inte ändra på något, mer än att inte stressa upp mig men det är ju just det som både mor och lillasyster dött av och som stressar upp mig - så dum man är wink.gif)
kerstin z5-6
>Jissus.. ta det lugnt! tvinga sej att promenera 3 tim är galet.Trivs du gör det-om inte strunta i det ..
Du ska komma till att inte ha en sprängande känsla i huvudet? och det är banne mej inte alltid motion o kost!Kan vara att bara ta det lugnt.
Anki V
Som vanligt är forskarna inte riktigt överens…….Det finns studier som visar att högt blodtryck inte ökar risken för ”hjärnblödning”. Däremot så är det inte nyttigt att gå med högt blodtryck under en längre tid eftersom hjärtat (enkelt uttryckt) får jobba för hårt och risken finns att man så småningom drabbas av hjärtsvikt och hjärtat då inte orkar pumpa runt blodet som det ska.

Håll koll på ditt blodtryck. Försök att leva så ”sunt” som möjligt och om du röker ska du omedelbart sluta…är du överviktig, försök att minska lite i vikt.

Går inte blodtrycket ner när stressen minskar ev. rökning upphör, du motionerat ”lagom” och är normalviktig så finns det bra och effektiva blodtryckssänkande läkemedel att ta till.

Lagom motion för oss som som blivit lite äldre lär visst vara en timmes rask promenad/dag och ett i övrigt aktivt liv.

/Anki

Meriona
Jag tror nog att det är vovven som är "skulden" till de flesta promenaderna hemma hos Ingrid, är det inte så?

Hoppas att trycket går ner snart, med eller utan medicin.

kerstin z5-6
och jag tror
arv o gener-= mediciner
livsstil= försök göra det som får dej att må bra
lagom är bäst!
Dessuom tror jag att de psykologiska effekterna har väldigt stor betydelse
Lev idag!
ingrid fuxwall
CITAT (Anki V @ 23-06-2011, 22:26) *
Som vanligt är forskarna inte riktigt överens…….Det finns studier som visar att högt blodtryck inte ökar risken för ”hjärnblödning”. Däremot så är det inte nyttigt att gå med högt blodtryck under en längre tid eftersom hjärtat (enkelt uttryckt) får jobba för hårt och risken finns att man så småningom drabbas av hjärtsvikt och hjärtat då inte orkar pumpa runt blodet som det ska.

Håll koll på ditt blodtryck. Försök att leva så ”sunt” som möjligt och om du röker ska du omedelbart sluta…är du överviktig, försök att minska lite i vikt.

Går inte blodtrycket ner när stressen minskar ev. rökning upphör, du motionerat ”lagom” och är normalviktig så finns det bra och effektiva blodtryckssänkande läkemedel att ta till.

Lagom motion för oss som som blivit lite äldre lär visst vara en timmes rask promenad/dag och ett i övrigt aktivt liv.

/Anki

Slutade röka för lite drygt tre år sedan. Även om jag själv tycker att jag är överviktig så börjar jag tappa byxorna

CITAT (Meriona @ 23-06-2011, 22:26) *
Jag tror nog att det är vovven som är "skulden" till de flesta promenaderna hemma hos Ingrid, är det inte så?

Hoppas att trycket går ner snart, med eller utan medicin.

Visst är det så! Men samtidigt mår jag ju bra av komma ut och röra mig och att träffa folk

CITAT (kerstin z5-6 @ 23-06-2011, 22:16) *
>Jissus.. ta det lugnt! tvinga sej att promenera 3 tim är galet.Trivs du gör det-om inte strunta i det ..
Du ska komma till att inte ha en sprängande känsla i huvudet? och det är banne mej inte alltid motion o kost!Kan vara att bara ta det lugnt.

Hur lyckas man med att bara ta det lungt?
Efter tre år med att ta hand om en sjuk anhörig så har jag slutat sova på ett normalt sätt och trots att han dött sover jag fortfarande på helspänn, det är nog mitt problem - att jag fått leva på tåspetsarna så länge och fortsätter göra det
Anki V
Ibland hjälper inget mot det höga blodtrycket och man måste bita i det sura äpplet och börja medicinera. Jag har två exempel från min egen familj.

Mannen i mitt liv har aldrig rökt en enda cigarett, är väldigt måttlig med alkohol och äter ”sunt” (min mat). Han är en så kallad ”elitmotionär” som kör vasaloppet vare år och gör ”klassikern” för att ha ett mål att träna mot. Längd 185 cm, vikt 74 kg. För två år sedan upptäcktes högt bodtryck hos honom och där fanns det inget att göra mer än börja medicinera.

Min mamma rökte som en skorsten och vid 64 års ålder fick hon högt blodtryck. Alternativet för henne var att sluta röka eller medicinera. Hon valde rökstopp. Idag är hon 79 år och äter inte en enda medicin.

Det tar tid att ”varva ner”….Att vårda en svårt sjuk anhörig är som att ha en bebis i huset. Djupsömnen försvinner! Är man ung så klarar man det under några år men i mogen ålder får man fysiska symptom som t.ex. högt blodtryck och sömnstörningar.

/Anki
Platinum
Det övre trycket bör ligga mellan 120-140, det undre mellan 80-100...ligger man över 90 på undertrycket så bör man kolla regelbundet ifall det behövs medicin. Det är så mamma lärt mig, hon äter hjärtmedicin liksom syster moder etc...så jag väntar...
Cacki
CITAT (ingrid fuxwall @ 23-06-2011, 22:37) *
Slutade röka för lite drygt tre år sedan. Även om jag själv tycker att jag är överviktig så börjar jag tappa byxorna
Visst är det så! Men samtidigt mår jag ju bra av komma ut och röra mig och att träffa folk
Hur lyckas man med att bara ta det lungt?
Efter tre år med att ta hand om en sjuk anhörig så har jag slutat sova på ett normalt sätt och trots att han dött sover jag fortfarande på helspänn, det är nog mitt problem - att jag fått leva på tåspetsarna så länge och fortsätter göra det


Den spiralen är nog viktig att bryta. Tar du inte redan någon sorts sömn-/insomningstabletter så kan det vara idé att be din läkare skriva ut för en kortare period. Jag har själv alltid varit väldigt nejjig till allt vad sådan medicin heter men lät mej övertalas en gång då sovit väldigt dåligt under en lång tid. Jag tog en insomningstablett varje kväll under en veckas tid och lyckades genom det hitta tillbaka till mina gamla sovvanor. Skulle jag drabbas av sömnsvårigheter igen hade jag inte tvekat att testa igen.
malcolm
Det brukar sägas att det övre trycket skall var 100 + åldern men konstigt nog har jag lägre blodtryck nu (130/80) äen vad jag hade i 20-årsåldern, kanske för att jag inte är lika stressad längre.
Platinum
Fass säger:
För att få kalla trycket för "högt blodtryck" krävs att blodtrycket överstiger 140/90 mmHg vid minst 3 tillfällen under 3 månader.
anne-li i olofstorp
Käraste du! Stressa inte upp dig för detta! Ta emot hjälp och be att få medicin, sen kan du i lugn och ro fasa ut den!!!! Du har haft för mycket nu och det reagerar kroppen på! Ine konstigt alls, men ta emot den medcinska hjälp du kan få så skall du se att om ett år är du utan den och frisk!!!
Kramar till dig!!! smiley_small_hug.gif trostar.gif
Gossen Ruda
Finns inget som är så effektivt att få blodtrycket att stiga som stress. Det finns lugnande tabletter som Atarax att ta under en tid för att få kroppen att varva ner. Allt sånt liksom sömntabletter är dock lätt vanebildande så man får inte käka dessa för länge, eller acceptera att man måste ta kontinuerligt. Har själv tagit blodtryckssänkande mediciner i ca 10 år. Obehandlat ligger trycket runt 160/105. Inte väldigt högt men inte bra i längden. Varför är svårt att veta, jag rör mig, röker inte, dricker inte och är inte överviktig. Kolesterolen ligger på 5,7 tror jag, kanske lite högt men inte onormalt högt. Jag är dock lång vilket ofta höjer trycket.

Det bästa rådet jag kan ge är att skaffa en egen blodtrycksmätare. Jag köpte en Omron när mitt tryck började stiga för att kolla själv. Kostade då 800, vet inte prisläget nu. Fördelen med att ha en egen mätare är att man kan ta trycket när man vill i lugn och ro. Har man högt tryck blir det en stressituation bara att gå till doktorn med påföljande tryckökning. Min läkare litade på mig så han bara skrev ut tabletterna och jag doserade själv. Då och då gick jag på kontroll. Tyvärr har han nu pensionerat sig så jag är läkarlös sen några månader. Jag har dock mediciner för något år framåt så jag behöver inte leta läkare på ett tag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon