Full version: Bredband åt alla?
Sidor: 1, 2
Gunvor Nilsson
Ny Teknik har hållit koll på utbyggnaden av bredband och meddelar att det endast är Ydre och Ödeshög som saknar möjlighet till bredband. Till sommaren skall även dom få bredband. Läs här:
Ny Teknik
Det var en nyhet för mej, jag har trott att det var bara runt storstäderna som bredbandet löpte! Har ni bredband alla här på forumet?
/Gunvor
Ewa L
Nej, som framgår av artikeln har vi inte fått det ännu. tongue.gif

Kommer nog ändå att fortsätta med mitt 56K modem ett tag till. Vem har väl bråttom?
*Felix matte*
Vi har sedan drygt 2 år tillbaka äkta Bredband med 10Mbit/ps som levereras av Bredbandsbolaget.
Har också surfat med Telias Adsl.... godkänd men ack så mycket söligare.
Monica M zon 4
Vi har tillgång till falskt bredband. Telias Adsl (tror jag) 2 Mbit/ps. Äkta bredband finns inte hos oss.

Men anslutningskostnaden ligger på en dryg 1000-lapp och månadskostnaden går väl på ca 200-300 spänn så jag nöjer mig med mitt modem än så länge. Tycker det är alldeles för dyrt. Surfar (hemifrån) för ca 100 kr i månaden och betalar 245 kr per år för abonnemanget. smile.gif
ThomasJ
Detta handlade ju om att komunen fått "bredband". Inte att alla invånare kan få möjlighet till det. Jag tycker det är en riktigt stor skillnad.

Som ett exempel. Min bror flyttade hem till den ort där vi vuxit upp. Han har byggt ett nytt hus. Orten har haft möjlighet till ADSL sedan länge då "backbone-ledningen" går igenom samhället. (backbone är den kabel som förbinder sverige, mycket kraftig). Men när han ringer telia för att få ADSL inkopplat så säger de att "det inte går för sig", han har en för gammal telestation. Annars är det inga problem att få (avstånd å sånt). Och de har inga planer på att uppgradera denna station heller. Fastän det är i det området som det har de senaste åren byggts mycket och det kanske finns 75-100 familjer.. Det är också det enda område i samhället som inte kan få?!?

Visst är det bra att alla komuner har möjlighet att få. Men innan de ansvariga slår sig för bröstet tycker jag att alla som har den "tekniska" möjligheten (via avståndet, max 3.5km - 5km) skall kunna välja om de vill ha det eller inte..

Men vi får hoppas att dessa östergötska svarta fält får större möjlighet att ansluta sig än de som är i klorna på telia..

//Thomas - som har bredband..
Gunvor Nilsson
CITAT (ThomasJ @ 25-02-2004, 09:51)
Detta handlade ju om att komunen fått "bredband". Inte att alla invånare kan få möjlighet till det. Jag tycker det är en riktigt stor skillnad.

Hmmm, tänkte väl också att det låg en hund begraven här!
/Gunvor
Posse
CITAT (Gunvor Nilsson @ 25-02-2004, 08:37)
Ny Teknik har hållit koll på utbyggnaden av bredband och meddelar att det endast är Ydre och Ödeshög som saknar möjlighet till bredband. Till sommaren skall även dom få bredband. Läs här:
Ny Teknik
Det var en nyhet för mej, jag har trott att det var bara runt storstäderna som bredbandet löpte! Har ni bredband alla här på forumet?
/Gunvor

Ny Teknik skriver i ingressen:
CITAT
Till sommaren kommer bredbandet till både Ydre och Ödeshög. Kommunerna är de enda där ingen innevånare i dag har bredband. Det visar den kartläggning som Ny Teknik har gjort för tredje året i rad.


Rätt fånig karläggning om man jagar kommuner där ingen invånare har bredband. wacko.gif

Det intressanta måste väl vara huruvida alla innnevånare kan få bredband till sin bostad. Och det hänger väl på om just den telestation man är kopplad till, har nödvändiga installationer. (Om man bortser från "trådlöst" bredband.) Telestationer kan det väl finnas kanske hundratals i en kommun. unsure.gif
renate
tongue.gif Jag har spray ADSL sedan juni 2003,väldigt smidigt jag är nöjd.Det är inte så förfärligt dyrt,jag kan inte surfa på jobbet,där använder vi datorn till arbete inte till privat surfande.Jag går i pension den 1.april då är det skönt att kunna kopplar upp si på morgonen och inte tänker på telefonräkningen. laugh.gif laugh.gif smile.gif
Renate
yla
sonens stuga har rätt avstånd till telestationen men telia vägrar förnya stationen så att det går att få bredband
fler användare har tryckt på men telia tycker inte att de kommer att bära sej det kommer bli för dyrt säger dom
så som sagt det finns massor me sådana stationer'
dottern bor på ett annat ödeställe o där e hon tvungen att dela ledning med grannen på telefonen hehe de ni snacka om omodernt
så där går de ju inte heller att få bredband
så som sagt alla har inte möjlighet ÄN
Zanna
Där jag bor finns endast en leverantör av ADSL och det förhandlade ett engagerat gäng från orten fram. Jag har inte anslutit mig för jag tycker det är alldeles för dyrt men det är verkligen frusterande att surfa hemifrån.

Där jag jobbar nu (jobbar på bemanningsföretag) har jag så lite att göra så jag kan surfa stor del av dagen - otroligt - så jag har kopplat upp mig ett fåtal gånger hemifrån sedan mitten av december.
Fialotta
Här i skärgården finns inge bredband, jag har modem...
telia bromsar som vanligt, fast det ligger en kabel klar i viken runt ön
och massor med kursgårdar o företag som kämpar.

Dessutom är vi bara 20 minuter från stan unsure.gif
katti
I byarna runt min stad är det inte helt ovanligt att de gått ihop och grävt själva..... fast jag vet inte om det hjälper om man har en gammal telestation sad.gif
ariana
Här har de dragit kablar rakt förbi samhället
jag skulle gärna ha bredband, det är mycket dyrare så här med tele 2
Gossen Ruda
Bredband åt alla var parollen men sen när räkningen skulle betalas blev det tyst från statsmakterna. Att bara hacka på Telia gör inte saken bättre. Om det är så att någon missat saken så är det nu konkurrens på telemarknaden. Telia kan alltså inte försämra sin konkurrenskraft genom att satsa på en massa olönsamma projekt. Alla tittar på sin lönsamhet. That´s life. Att byta ut gamla stationer bara för att några vill ha bredband lönar sig icke.

Jag kan bara drömma om bredband eftersom alla i området knappast vill ha trädgårdarna uppgrävda. ADSL möjligen. Telianen Åke.
andersen
Åke det finns andra allternativ till att inte få trädgårdarna uppgrävda, nämligen bredband via satelit eller radiovåg, om det är ett bra allternativ det vet jag inte, vet bara att det finns.
*Felix matte*
CITAT (Gossen Ruda @ 25-02-2004, 18:59)
Jag kan bara drömma om bredband eftersom alla i området knappast vill ha trädgårdarna uppgrävda. ADSL möjligen. Telianen Åke.

Varför skall man gräva upp trädgårdarna bara för att få Bredband wink.gif

Ett enda smalt, ca 50 cm, dike fram till fastigheten är vad som behövs för att få ner kabeln. smile.gif
Gossen Ruda
Visserligen men sen skall gatan grävas upp också. Skall man göra sånt här så krävs det nästan att alla i området skall ansluta sig. För några år sen kom det upp funderingar på kabel-TV men det var för få som var intresserade. Bredband, nix. Medelåldern är nog för hög för det. Jag med mitt drygt halvsekel på axlarna tillhör ungdomarna.
*Felix matte*
CITAT (Gossen Ruda @ 25-02-2004, 21:50)
Jag med mitt drygt halvsekel på axlarna tillhör ungdomarna.

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
jag också laugh.gif men här var även "de gamla" intresserade tongue.gif
Därför fick vi bredband biggrin.gif
Posse
CITAT (Felix matte @ 25-02-2004, 21:26)
CITAT (Gossen Ruda @ 25-02-2004, 18:59)


Jag kan bara drömma om bredband eftersom alla i området knappast vill ha trädgårdarna uppgrävda. ADSL möjligen. Telianen Åke.

Varför skall man gräva upp trädgårdarna bara för att få Bredband wink.gif

Man kanske kan få en luftkabel istället.... rolleyes.gif
Ewa L
CITAT (Gossen Ruda @ 25-02-2004, 21:50)
Visserligen men sen skall gatan grävas upp också. Skall man göra sånt här så krävs det nästan att alla i området skall ansluta sig. För några år sen kom det upp funderingar på kabel-TV men det var för få som var intresserade. Bredband, nix. Medelåldern är nog för hög för det. Jag med mitt drygt halvsekel på axlarna tillhör ungdomarna.

Jag var i precis samma sits förra året. Men trots min — i detta sammanhang — ringa ålder, var jag en av dem som tackade nej. Tyckte fördelarna inte stod i proportion med priset.
Gunvor Nilsson
Intressant läsning det här!
Regeringen lever i teorin och vi andra i verkligheten! Som i allt annat
sad.gif
/Gunvor
Posse
CITAT (Gunvor Nilsson @ 26-02-2004, 08:37)
Intressant läsning det här!
Regeringen lever i teorin och vi andra i verkligheten! Som i allt annat
sad.gif
/Gunvor

Aftonbladet skrev i artikeln Bredband åt alla
CITAT
– Inom några år ska alla svenskar ha till gång till bredband, säger Björn Rosengren som tekniskt definierar bredband till två megabit per sekund.


Och det var var för 4 år sedan... sad.gif
Susanne i Linköping
CITAT
CITAT
– Inom några år ska alla svenskar ha till gång till bredband, säger Björn Rosengren som tekniskt definierar bredband till två megabit per sekund.

Och det var var för 4 år sedan... sad.gif

Undrar hur han definierar "några". blink.gif
Posse
CITAT (Susanne i Linköping @ 26-02-2004, 18:09)
CITAT
CITAT
– Inom några år ska alla svenskar ha till gång till bredband, säger Björn Rosengren som tekniskt definierar bredband till två megabit per sekund.

Och det var var för 4 år sedan... sad.gif

Undrar hur han definierar "några". blink.gif

Ur artikeln Ny IT-politik!:
CITAT
....näringsministern deklarerade att 98 procent av den svenska befolkningen ska ha tillgång till bredband senast 2002.


Från det ena till det andra: Så har mitt "gratisabonnemang" hos Utfors blivit allt sämre de senaste veckorna. Rätt vare det är kopplas jag ned - och ibland dör även förbindelsen fastän modemet inte kopplas ned automatiskt, först sitter man bara och väntar, och väntar, och väntar.... och tror att det det är högst tillfälligt stopp, men det "lossnar" aldrig sedan. mad.gif

De andra abonnemang jag har, fungerar bra så det kan knappast vara fel här eller på telefonnätet.

Har någon mer av er märkt tilltagande strul med Utfors? unsure.gif
bollkrille
Hej!

Bor ute på landet och har sedan ett par månader tillbaka 1,2mbit via radiolan. Funkar väl sådär, uppkopplingen är inte helt stabil men nätet är under uppbyggnad.

Hos oss är det bönder, företagare och privatpersoner som gått samman och fått en bredbandsleverantör intresserad. Om man bor utanför stan eller någon av kommunens centralorter så tror jag att det är enda vägen att gå. Vi försökte med det kommunala bolaget först med de var ointresserade, för liten vinstmariginal...

Bredband åt alla!

//Krille
TeliaNet
hej.
nedgrävdkabel?
det är alltså optofiber vi pratar om.
de kör oftast SynchronousDigitalHearki (fr. TeliaSonera Network sales[Skanova]) protokoll på sådant och(tittar i mina papper)stöder hastighet STM16/64 alltså 2.5 och 10GBit.
ingen privat person i det här landet kan utnyttja det själv.
jag rek. i så fall DSL.
Posse
CITAT (Posse @ 26-02-2004, 19:35)
Från det ena till det andra: Så har mitt "gratisabonnemang" hos Utfors blivit allt sämre de senaste veckorna. Rätt vare det är kopplas jag ned - och ibland dör även förbindelsen fastän modemet inte kopplas ned automatiskt, först sitter man bara och väntar, och väntar, och väntar.... och tror att det det är högst tillfälligt stopp, men det "lossnar" aldrig sedan. mad.gif

De andra abonnemang jag har, fungerar bra så det kan knappast vara fel här eller på telefonnätet.

Har någon mer av er märkt tilltagande strul med Utfors?  :unsure:

Kör ingen av er Utfors (numer övertaget av Glocalnet), eller funkar allt bra för er? unsure.gif

Idag t.ex. när jag kopplade upp mig hann jag bara lagom ta emot ett enda email - sedan kopplades jag helt sonika bort. mad.gif
TeliaNet
hej.
någon stans i win under modem finns en grej som kopplar ner när inte anslutningen används, kolla där.
själv har man ju rix telecom och är mer än nöjd, mycket billig taxa och inga abonnemangsavgifter mm.
Posse
CITAT (TeliaNet @ 27-02-2004, 09:55)
hej.
någon stans i win under modem finns en grej som kopplar ner när inte anslutningen används, kolla där.

Tack för tips - men som sagt... mina andra uppkopplingar fungerar perfekt, så felet lär inte ligga lokalt.

Nyss när jag igen försökte koppla upp via Utfors kom jag fram till stadiet med de typiska modemljuden, sedan avbröts det hela utan att någon riktig uppkoppling etablerats. sad.gif

Skönt att att jag även har de andra abonnemangen att köra på istället!
Virgo
CITAT (TeliaNet @ 27-02-2004, 09:55)
hej.
någon stans i win under modem finns en grej som kopplar ner när inte anslutningen används, kolla där.
själv har man ju rix telecom och är mer än nöjd, mycket billig taxa och inga abonnemangsavgifter mm.

Va?!
jobbar din farsa eller du på telia, och har "gratis" abonnemang?

hutlöst dyrt är det, men snart har vi oxå fiber in i huset, bara "några månader" kvar
Posse
Apropå priser så surfar jag huvudsakligen med Spray Fastpris 299:- för 70 timmar per månad.... och har börjat "dra över" varje månad. sad.gif

För samma pris erbjuder de ADSL.... för de som kan få det , vill säga. sad.gif
Virgo
I mitt abonnemang ingår 2 timmar /dygnet och sen 10öre per minut övertid,

Det blir minst lika mycket övertid som abonnemangstid.

Men snart är det bredband på fiber och då kan man surfa snabbt dygnet runt.
Fast dåkanske man inte surfar så mycket, eller?
*Felix matte*
Jag har Dygnetrunt Bredband för 320kr/mån och måste erkänna att det numera blir sååå mycket mer surf än då jag hade Spray 50tim/mån 200kr.
Nu kan jag börja dagen med att läsa morgontidningarna, sedan ta en titt på Odla och därefter se till att de små musklerna i kroppen också kommer igång genom att ta en omgång Bitch eller DX Ball tongue.gif laugh.gif

Skamligt är det att inte alla får tillgång till bredband som utlovat.
Posse
CITAT (Felix matte @ 27-02-2004, 21:39)
Jag har Dygnetrunt Bredband för 320kr/mån och måste erkänna att det numera blir sååå mycket mer surf än då jag hade Spray 50tim/mån 200kr.
Nu kan jag börja dagen med att läsa morgontidningarna, sedan ta en titt på Odla och därefter se till att de små musklerna i kroppen också  kommer igång genom att  ta en omgång Bitch eller DX Ball tongue.gif   laugh.gif  

Skamligt är det att inte alla får tillgång till bredband som utlovat.

Som jag nämnt har jag börjat att överskrida även mina 70 timmar per månad och man kan undra hur många timmar ytterligare jag skulle "slänga bort" vid datorn om jag verkligen finge bredband. huh.gif

Dock går ju stor del av tiden som det nu är bort på att allt går så himla långsamt, särskilt om man ska bläddra i stora tidningar där det känns som om varje sidbyte tar minst en minut. Och det verkar finnas en tendens att många webbsidor blir allt "tyngre" med tiden, antagligen beroende på att konstruktörerna själva använder bredband. Så kanske skulle inte bredband behöva innebära ännu mer tid vid datorn, eftersom tiden vid den antagligen/förhoppningsvis då skulle bli betydligt mer effektiv. unsure.gif

Jag tycker det är ganska förfärande hur stora surfkostnader jag har, men försöker trösta mig med, typ "tänk hur mycket pengar många andra slänger ut på prenumeration av dagstidning(ar)" och "tänk vad det skulle ha kostat mycket om jag skickat alla epostmeddelanden med brevporto istället...". Naturligtvis skulle bara en försvinnande liten andel av meddelandena verkligen ha blivit skickade i vanlig snigepostform, men ändå... rolleyes.gif
TeliaNet
hej.
varken jag eller farsan jobbar på telia, men jag har en relation som jag inte vill ska komma ut.
är en av få som har varit i telestationen och än mindre där de styr AXE växel.
nån sade tidigare att felet inte var lokalt.
Skanova(TeliaSonera Network Sales) hyr ut telias nät till de andra operatörerna på marknaden.
dvs de hyr även in sig på DSLAM, AXE och Modempool.
så de använder oftast Skanova Pooler.
Posse
CITAT (TeliaNet @ 28-02-2004, 13:29)
hej.
varken jag eller farsan jobbar på telia, men jag har en relation som jag inte vill ska komma ut.
är en av få som har varit i telestationen och än mindre där de styr AXE växel.
nån sade tidigare att felet inte var lokalt.
Skanova(TeliaSonera Network Sales) hyr ut telias nät till de andra operatörerna på marknaden.
dvs de hyr även in sig på DSLAM, AXE och Modempool.
så de använder oftast Skanova Pooler.

Vad krävs för att även telestationerna ute på vischan ska kunna tillhandahålla ADSL? Måste Telia gräva ner fiberkabel dit från närmsta ställe där det finns bredband... eller behöver bara själva telestationerna kompletteras på någe vis? unsure.gif
*Felix matte*
CITAT (Posse @ 28-02-2004, 13:54)
CITAT (TeliaNet @ 28-02-2004, 13:29)
hej.
varken jag eller farsan jobbar på telia, men jag har en relation som jag inte vill ska komma ut.
är en av få som har varit i telestationen och än mindre där de styr AXE växel.
nån sade tidigare att felet inte var lokalt.
Skanova(TeliaSonera Network Sales) hyr ut telias nät till de andra operatörerna på marknaden.
dvs de hyr även in sig på DSLAM, AXE och Modempool.
så de använder oftast Skanova Pooler.

Vad krävs för att även telestationerna ute på vischan ska kunna tillhandahålla ADSL? Måste Telia gräva ner fiberkabel dit från närmsta ställe där det finns bredband... eller behöver bara själva telestationerna kompletteras på någe vis? unsure.gif

Det behövs ingen kabel, däremot måste stationen "byggas om" dvs. moderniseras.
Detta gäller inte bara ute på vischan... ett par km från mig kan de
inte få Adsl pga att stationen ligger för långt ifrån "centralstation" och Telia vill inte satsa pengar på modernisering.
Så även inne i stan finns det ännu folk som tvingas anv. modem.
TeliaNet
hej.
jo så här går det till: det beslutas att det ska förberedas för A,H,S,el VDSL .
sen väljer man om vilken överföringsteknik som ska användas: PDH eller SDH.
om opto inte finns läggs detta på entreprenad hos Skanova.
en DSLAM inkopplas efter AXE.
vilka och vilken hastigeghet som ska anslutas programmeras genom fjärrstyrning.
detta gäller följande teknik
ADSL
ADSL+
ADSL ATM
VDSL
SDSL
HDSL
VHDSL
mfl
Posse
CITAT (TeliaNet @ 28-02-2004, 16:50)
hej.
jo så här går det till: det beslutas att det ska förberedas för adsl.
sen väljer man om vilken överföringsteknik som ska användas: PDH eller SDH.
om opto inte finns läggs detta på entreprenad hos swedia networks alt flextronics.
en DSLAM inkopplas efter AXE.
vilka och vilken hastigeghet som ska anslutas programmeras genom fjärrstyrning.
detta gäller följande teknik
ADSL
ADSL+
ADSL ATM
VDSL
SDSL
HDSL
VHDSL
mfl

Hmmm... kan du skicka med en "ordlista" förklarande förkortningarna? wink.gif unsure.gif
TeliaNet
de finns på skanova.se.
Posse
Idag fann jag en webbsida med uppgift om att "min" telestation (uppskattningsvis högst 1 km härifrån) planeras anslutas till bredband via radiolänk på 34 Mbps, och att det verkar som om jag möjligen skulle kunna erbjudas ADSL-tjänst senast nästa år. Alltid något! smile.gif
Ti bee
Har också Radiolan. Fungerar sådär! Stundtals släpar det långsammare än vanligt modem, stundtals lika bra som stads-bredband som vi hade innan. Ibland lägger det av helt. Det skulle alltså kunna finslipas lite, men fungerar godkänt i brist på andra alternativ.
Posse
CITAT (Ti bee @ 08-03-2004, 00:46)
Har också Radiolan. Fungerar sådär! Stundtals släpar det långsammare än vanligt modem, stundtals lika bra som stads-bredband som vi hade innan. Ibland lägger det av helt. Det skulle alltså kunna finslipas lite, men fungerar godkänt i brist på andra alternativ.

Det "radiolan" du menar är väl kanske ett system där varje användare är indiviuellt ansluten via varsitt radio-LAN-nätverkskort? unsure.gif
Tesa
Hurra, nu blir det bredband ända hit! (ADSL)
Kommunen har tillsammans med några andra kommuner köpt tjänsten att ordna bredband till ALLA..... iaf om man bor närmare än 5,5 km från telestationen redan i höst... dom få hushåll som blir utan ska få nån sorts lösning i nästa steg.....
Kostnaden ska inte bli högre för oss här ute i "bushen" än för dom i storstan.
Inte för att jag egentligen begriper så mycket av det här men det låter BRA!! rolleyes.gif
*Felix matte*
CITAT (Tesa @ 18-03-2004, 22:49)
Hurra, nu blir det bredband ända hit! (ADSL)
Kommunen har tillsammans med några andra kommuner köpt tjänsten att ordna bredband till ALLA..... iaf om man bor närmare än 5,5 km från telestationen redan i höst... dom få hushåll som blir utan ska få nån sorts lösning i nästa steg.....
Kostnaden ska inte bli högre för oss här ute i "bushen" än för dom i storstan.
Inte för att jag egentligen begriper så mycket av det här men det låter BRA!! rolleyes.gif

ADSL är himmelriket jämfört med modem wub.gif
och det bästa av allt... du slipper snegla på klockan biggrin.gif
Posse
Hur var det nu...

Måste varje "operatör på marknaden" installera egna speciella ADSL-prylar i resp telestation för att kunna erbjuda ADSL-abonnemang? Eller räcker det med att någon gjort det, för att alla sedan ska kunna göra det? unsure.gif
Ti bee
CITAT (Posse @ 08-03-2004, 10:26)
CITAT (Ti bee @ 08-03-2004, 00:46)
Har också Radiolan. Fungerar sådär! Stundtals släpar det långsammare än vanligt modem, stundtals lika bra som stads-bredband som vi hade innan. Ibland lägger det av helt. Det skulle alltså kunna finslipas lite, men fungerar godkänt i brist på andra alternativ.

Det "radiolan" du menar är väl kanske ett system där varje användare är indiviuellt ansluten via varsitt radio-LAN-nätverkskort? unsure.gif

Njäh, vårt RadioLan fungerar som så att vi tar emot signalerna via en antenn på taket, dessa går vidare genom ett modem och sedan till ett nätverkskort. Det är alltså inte direktkopplat från nätverkskortet.
Så fungerar vårt Radio Lan.
Om jag skulle rekommendera det är osäkert.
Posse
CITAT (Ti bee @ 19-03-2004, 11:49)
CITAT (Posse @ 08-03-2004, 10:26)
CITAT (Ti bee @ 08-03-2004, 00:46)
Har också Radiolan. Fungerar sådär! Stundtals släpar det långsammare än vanligt modem, stundtals lika bra som stads-bredband som vi hade innan. Ibland lägger det av helt. Det skulle alltså kunna finslipas lite, men fungerar godkänt i brist på andra alternativ.

Det "radiolan" du menar är väl kanske ett system där varje användare är indiviuellt ansluten via varsitt radio-LAN-nätverkskort? unsure.gif

Njäh, vårt RadioLan fungerar som så att vi tar emot signalerna via en antenn på taket, dessa går vidare genom ett modem och sedan till ett nätverkskort. Det är alltså inte direktkopplat från nätverkskortet.
Så fungerar vårt Radio Lan.
Om jag skulle rekommendera det är osäkert.

Ert hus har alltså en egen liten antenn... det kanske blir mera driftstörningar då än i det fallet som jag läste om planeras här, dvs att kommunen skulle fixa en (som jag förmodar, kraftig) radiolänk till vår telestation, och att vi sedan kan köra ADSL via våra telefonjack. unsure.gif
Posse
CITAT (Tesa @ 18-03-2004, 22:49)
.... iaf om man bor närmare än 5,5 km från telestationen redan i höst...

Nedan ur ett pressmeddelande från Telia, 040316:
CITAT
Hittills har den geografiska begränsningen för vissa bredbandstjänster varit 5,5 kilometer. Nu förlängs räckvidden till 9 kilometer.
yla
från början va det 3 kilometer vill jag minnas så dom slingrar sej tydligen unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon