Full version: Tvättmedelsfläckar?
VitaFingrar
Jag tvättade två kuddar, inga huvudkuddar utan sånadär man har liggandes i soffan. Tyckte de verkade klara tvätten bra, tills de hade torkat, då såg jag vita fläckar på ena sidan av båda kuddarna som inte var där innan jag slängde ner dem i tvättmaskinen. Farbror google lärde mig att jag förmodligen överdoserat tvättmedlet och
fått tvättmedlesfläckar på kuddarna. Jaha, tvättmästarn' har slagit till igen, bara att försöka lösa problemet.

Enligt ett mycket elegant utformat fläcklexikon skulle fläckarna försvinna om jag tvättade kuddarna igen, utan förtvätt. Det gjorde jag, men fläckarna satt envist kvar. Nu undrar jag om det bara är att slänga skiten, eller om någon här har någon mirakelmetod som kanske kan funka för att få bort fläckarna?

Tack på förhand!

Motti
Hej smile.gif ja billiga tvättmedel är ofta så kallat "blåsta"!alltså väldigt finkorniga och de har en tendens att klumpa sig i tvätten då blir det lätt tvättmedelsfläckar:( Prova Willys "Lina "finns både till kulörtvätt och vitvätt blir aldrig några tvättmedelsfläckar av det .En sak är viktig !att bara annvända Kulörtvättmedel till färgat och vittvättmedel till vitt,i kulörtvättmedel finns inget blekmedel det gör det i tvättpulver för vittvätt.
PS!Granngården har ett tvättmedel som heter Ocean som är för kulörtvätt sedan kan man köpa blekmedel bredvid och blanda i när man kör vittvätt,dessutom är det godkänt av Astma och allergiföreningen och Svanenmärkt;)blev mycket info där rolleyes.gif Kanske du kan färga plagget som fick fläckar !finns tvättfärg i färgbutiker som är jätte smidiga att annvända .
KRT
Har du provat att lägga kuddarna i blöt i varm-ljummet vatten över natt eller så?
När jag fått den typen av fläckar brukar jag försöka m det, verkar som att en ny tvätt är för kort tid för att lösa upp fläcken, medan en längre blötlädggning gör susen. Fungerar tyvärr inte alltid, men om inget annat funkar kan det ju vara värt att testa!
VitaFingrar
Motti: Att försöka färga om en hel kudde känns lite overkill, speciellt som överdraget inte går att ta av så man måste färga om hela stoppningen också då. Men tack för tvättmedlestips, det är inget område jag har speciellt bra koll på! tongue.gif

KRT: Har inte provat en längre blötläggning! Absolut värt ett försök! smile.gif Bör man tillsätta något till vattnet som kan hjälpa lösa upp fläckarna eller är det vanligt vatten som gäller?
KRT
CITAT (VitaFingrar @ 17-06-2011, 23:56) *
KRT: Har inte provat en längre blötläggning! Absolut värt ett försök! smile.gif Bör man tillsätta något till vattnet som kan hjälpa lösa upp fläckarna eller är det vanligt vatten som gäller?


Nej, jag tror inte det, iaf gjorde inte jag det. Lyckades göra samma sak på kuddar m mönster i mörklila (där syntes fläcken väl kan jag lova smile.gif). Jag lade dem i blöt över natten och lite till sedan tvättade jag dem igen men utan tvättmedel i maskinen. Fläckarna gick inte bort helt, men det mesta försvann tillräckligt bra för att det skulle gå att använda igen!!!
merlin68
Lidl's tvättmedel är superbra. Har tvättat de mest känsliga linnedukar utan att de har blekt eller missfärgats. Dessutom gå även svåra "trädgårdsrelaterade" fläckar bort yes.gif .

CITAT (VitaFingrar @ 17-06-2011, 23:56) *
Motti: Att försöka färga om en hel kudde känns lite overkill, speciellt som överdraget inte går att ta av så man måste färga om hela stoppningen också då. Men tack för tvättmedlestips, det är inget område jag har speciellt bra koll på! tongue.gif

KRT: Har inte provat en längre blötläggning! Absolut värt ett försök! smile.gif Bör man tillsätta något till vattnet som kan hjälpa lösa upp fläckarna eller är det vanligt vatten som gäller?

Vilken färg har dina kuddar? Är de vita kan du tillsätta salt i vattnet som "blekmedel".
VitaFingrar
Tyvärr är de svarta, surt för det syns så himla tydligt! Om det inte funkar att få bort dem med långtidsblötläggning för jag väl kanske använda dem som innerkuddar och köpa överdrag till dem.

Jag måste verkligen lära mig att tvätta, har på kort tid lyckats krympt en ziptröja också och missfärgat en skjorta. En hel vetenskap det där med tvättning. tongue.gif
merlin68
När jag flyttade hemifrån i unga år lyckades jag krympa samtliga!!!! tröjor min mor hade stickat till mig whistling.gif Första gången tvättade jag dem för varmt och resterande la jag över ett hett element för att de skulle torka snabbare....Så ta det inte så hårt det är helt normalt att göra fel. Om dina kuddfordral var dyra kan du kanske färga om dem i svart (minns att jag färgade om en hel dröse kläder i svart efter att ha missfärgat dem i tvätten coolgleam.gif ). Annars = köp nya
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon