kerstin555
[size="2"][/size]

Köpte en Magnolia Sieboldii för ca 2 veckor sedan.Jag har nu upptäct små bleka och röda fläckar på vissa blad som också verkar vara söndertuggade i kanten. I vissa "blad och grenveck" kan man ana små,små rödaktiga konstiga bollar,liksom skott.
Begriper någon vad jag menar?
J dag tänker jag spreja med såpvatten. Men jag misstänker det är ROST.
Vadska jag då göra ? Lämna tillbaka busken? Kan jag plantera en ny på samma plats ? Kan Rost sprida sig till mina andra Magnoliabuskar som står på 3-5 m avstånd?

Tacksam för goda råd !
Kerstin 555
Gunilla T
Jag planterade också en sieboldii i våras som har fått liknande skador på bladen. Jag vet inte vad det är men jag gör inget åt det...det brukar rätta till sig med tiden. Svaga plantor angrips ju lättare av ohyra och jag räknar med att sieboldii själv fixar till det så småningom...när den får kraft och börjar växa.
kerstin555
[size="3"][/size]
Tack ! Jag är mest orolig för spridning till andra växter. Jag meddelar hur det går.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon