Full version: Blåståliga växter
zasil
Har ny trädgård som det blåser massor i. Det fanns inget utom rabarber när vi flyttade hit i april och jag älskar blommor och växter smile.gif

Önskar nu tips på växter som är blåståliga så jag inte behöver köpa massa växter i onödan wink.gif

Bor utanför Norrköping smile.gif
Krolliljan
Jag bodde på ett blåsigt ställe förr. Jag fick först ordning på mina växter när jag satt upp lite plank och häckar och buskar som skyddade växterna lite. Många växter hann blåsa sönder innan dess.Så mitt tips är att först skapa lite lä.

kerstin z5-6
Skapa lä i trädgården är en bästa utvägen.
zasil
Tack för svar men det var mest växter som jag kan plantera för att läa för andra.
Tomten gränsar till en kohage på tre sidor så plank eller liknande är inte aktuellt biggrin.gif
Orkidétjuven
Gå runt kohagen och se vad som växer där. Funkar det där så funkar det säkert på din tomt.
KatteLatte
Granhäck för läskydd? Kan bli tät och fin om man håler efter den med klippningen.
zasil
CITAT (Orkidétjuven @ 15-06-2011, 08:30) *
Gå runt kohagen och se vad som växer där. Funkar det där så funkar det säkert på din tomt.

Då får det bli nyponrosor och hassel biggrin.gif
Orkidétjuven
Om nyponrosorna är vresrosor, rosa rugosa så bör du undvika dessa. DÅ dessa numera betraktas som en invasiv art i svenska naturen. DÄr bör du då hellre gå ut och ta bort den. Hassel är dock ett mycket bra alternativ och det är många djur som drar fördelar av dessa.

Om det finns hassel så är det inte helt omöjligt att det tidigare fanns ek i ormådet. VArt i Norrköpingstrakten bor du?
Med lite efterforskningar så kan du ta reda på vad som växte förr på platsen och om detta kanske var tidigare ekbackar. Isåfall kanske det kan vara ngt att plantera tillbaka.
Om det inte är alltför långt ifrån linköping så kanske Ekologisk landskapsplan för Linköpings eklandskap kan vara ngt att läsa typ.
KRT
Du kanske kan skapa lä genom strategiskt utplacerade spaljéer, någon tät buske eller ett kortare avsnitt plank? Man behöver absolut inte omgärda hela trädgården m ett 1.8 m högt plank för lä smile.gif

Tex, antar att ni har en altan eller uteplats - sätt ett luftigt plank/staket runt denna och vips har ni lä och bra förutsättningar för växter.
Gör en hörna till "vild", plantera tex hassel, hagtorn och liknande, bland buskarna blir det lä och du kan plantera "vilda" blommor.

Förstår du hur jag menar? Arbeta m olika rum/sektioner i trädgården. Ett hörn kan ju faktiskt få vara blåsigt och där kan då plantera växter man vanligen ser vid havet, tex olika sorters gräs, violer (lågvuxna), kanske slån och havtorn, nyponros etc
kerstin z5-6
Även låga buskar kan göra mycket för microklimatet.Vad vi menar är -börja inte med pyntet utan med väggarna o taket".Dvs plantera något eller några, fina träd, malus -prydnadsäpple tex,finns i buskform blommar vacket och ger lä.Behöver ej beskäras,tål blåst.Syrener eller andra blommande buskar som kan bli en bas för perenner och vara vindskydd,låga spaljeer med klätterväxter som tål blåst tex humle
Större stenar
Min trädgård såg likadan ut när jag flyttade hit.
De flesta låga växter -under 50 cm är blåståliga och de flesta torpväxter, som akleja tål en hel del
Orkidétjuven
Om du bor i närheten till Ingelsta området i Norrköping så ta dig en tid på deras ekbackar och tillhörande hagar som restuareras. Det kan ge dig bra information vad du bör plantera biggrin.gif Hassel är tex ett bra förslag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon