gillarblommor
Har en två år gammal victoria rabarber som vuxit enormt i höjd den sista tiden, undrar om jag skall klippa av blomman högst upp, det är mycket vit blom på den, eller vänta tills nästa säsong,samt märkte jag genomskinliga kristaller som satt fast nere i rabarbern, någon som vet vad det kan vara?
Åsa, mälardalen zon 2
Blomman SKA klippas/brytas bort ända nere vid marken.
ingrids
Såna där kristaller har jag också haft, de känns mjuka. Förstod nog aldrig vad det var.
malcolm
Håller med Åsa, blommorna skall brytas av ända nere vid marken annars slutar den att ge rabarber och koncentrerar sig på att föröka sig.
smuleborg
Denna säsong har vi låtit plantannblomma. Vilket myller av insekter! Men om du vill ha skörd, klipp ner blomstänglarna vid marken.
HelénE
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 08-06-2011, 06:52) *
Blomman SKA klippas/brytas bort ända nere vid marken.

En dum fråga kanske, men varför ska man klippa ner blommorna? Jag har aldrig gjort det och mina rabarber är enorma, men beror det på att rabarbern inte blir god efter blomning eller?

Jag äter inte så mycket av mina rabarber, det blir nån paj i början men jag är inte så jätteförjust i rabarber och eftersom jag tycker rabarbern är så pampig (speciellt i blom) så är jag mycket snål med vad som får tas av den så därför så bryr jag mig inte om den blir mindre god. Men många har sagt till mig att man ska klippa blommorna, men ingen har kunnat svara på varför. '

Helén
*Stintan*
Ja fast antagligen skulle den vara ännu större och utveckla ännu fler stjälkar under längre tid om du kontinuerligt tog bort blommorna som kommer. De flesta vill väl kanske kunna skörda mer än vad du gör och göra paj, kräm eller saft mm. Blommorna tar alltså för mycket kraft av plantan för att den ska kunna utveckla maximalt med rabarberstjälkar.
octachoron
Nyplanterade rabarber rekommenderas det att ta bort blommorna på så de inte lägger för mycket energi på frösättning. Etablerade bestånd (jag har 40+ år gammalt här) gör det ingen större skillnad för plantorna.
Rabarber kan ge oerhört mycket frö.
fvd
Apropå rabarber så växer mina dåligt i år kan jag gödsla med något? Det är en gammal sort som fanns när jag flyttade in för många år sedan, den söt och god och jag äter upp vartenda dugg.
smuleborg
Vi gödslar (rätt rejält) om senvåren med brunnen hästskit. Rabarber är näringskrävande.
HelénE
CITAT (octachoron @ 09-06-2011, 11:28) *
Nyplanterade rabarber rekommenderas det att ta bort blommorna på så de inte lägger för mycket energi på frösättning. Etablerade bestånd (jag har 40+ år gammalt här) gör det ingen större skillnad för plantorna.
Rabarber kan ge oerhört mycket frö.

OK det förklarar kanske att mina fortsätter att vara enorma trots blomning, de är nämligen gamla säkert sen 50-talet. I år har jag bara än så länge en blomma, det brukar vara fler. Frön ger de i massvis.

Tack för svar, nu vet jag i alla fall varför man rekommenderas att ta bort blommorna.

Helén

CITAT (fvd @ 09-06-2011, 12:21) *
Apropå rabarber så växer mina dåligt i år kan jag gödsla med något? Det är en gammal sort som fanns när jag flyttade in för många år sedan, den söt och god och jag äter upp vartenda dugg.

Dels så behöver de mycket näring (fast mina gödslar jag aldrig, vet inte varifrån de får sin näring) men sen har jag hört att man inte ska skörda allt utan lämna en del kvar om de ska växa bra.

Helén
gillarblommor
Tackar för svaren, det var det jag tänkte,men eftersom plantan är rätt ung tänkte att jag inte rör den i år,men nu tänker jag ta bort blomman, man skall väl vrida / rycka upp rabarbern,
Janbanan
Jag har rabarber på tomten, och en bekant vill gärna ha rabarber också, men hon hade varken hittat frön eller små plantor att köpa...kanske för att man tar bort blommorna som ni säger? Om jag ska ge henne en egen planta, kan man låta den blomma å ta från den eller ska man gräva upp en planta å ge i det formatet?
fvd
Tack för svaret. Här skall gödslas ! Jag har ingen hästskit går det bra med höns i
stället ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon