qorneliz
Kan någon enkelt och rakt på sak svara på min fråga: ÄR DETTA ETT TRÄD ATT HOPPAS VIDARE PÅ, eller skall vi byta ut det mot något annat? Planterat 2008. Riklig blomning 2009.Bilder 2010, vi skyllde då på vinterns karaktär. och 2011 där en hel del, till synes döda grenar klippts bort. De kvarvarande är gröna när man skrapar. Inga blommor än på de friska. Mycket stamskott som vi omedelbart avlägsnar. Rätt eller fel? Tips ev. om något härdigare träd. Zon 4.
[attachment=61214:jap.k_rs...r_d_2010.jpg] [attachment=61215:jap.k_rsb._2011_2.jpg] Tacksam för svar av någon som vet!
Shabbadang
Om trädet står i en zon där det ska vara härdigt och på en lämplig plats (ej för fuktig) så finns det all anledning att spara det. Klipp bort grenarna utan blad och pyssla om trädet genom att hålla öppet runt det och vattna lite lagom när det behövs.
Moralo
Precis så ser mitt också ut! Planterade det i maj i fjol och då blommade det fint, men nu är det flera grenar som inte har några löv på sig. Däremot är det ju knopp, men de är helt torra... Det verkar dessutom ha blivit angripet av något, för bladen är håliga. Ska man alltså kapa alla grenar som inte har löv? Vad kan det vara som äter på det? Trädet står ganska i ett ganska blåsigt läge på västkusten, zon 3.
qorneliz
Tack för tipset! Skall man , trots att det är friskt inunder barken, klippa bort grenarna? Jag är tveksam men gör naturligtvis så, om det är det enda rätta.
Shabbadang
CITAT (qorneliz @ 03-06-2011, 13:34) *
Tack för tipset! Skall man , trots att det är friskt inunder barken, klippa bort grenarna? Jag är tveksam men gör naturligtvis så, om det är det enda rätta.

Om de inte grönskar så kommer de ändå att dö. Om det nu finns något friskt att bygga på så gör det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon