Full version: Behöver tips!
Metok
Hej!

Har bara smygläst innan men har nu tagit tag i saken och reggat mig.

Just nu står jag inför ett vägskäl där jag har bestämt att ge min stora dröm en chans: efter fem år bakom skrivbordet vill jag omskola mig och sysselsätta mig med det som får mig att må allra bäst, nämligen växter/odling/blommor. Helst av allt vill jag naturligtvis öppna den där fantastiskt idylliska handelsträdgården som folk vallfärdar till rolleyes.gif Inser ju att jag bör börja något mer småskaligt som tex med att skafffa mig någon form av utbildning...

Varför skriver jag om det här? Jo, jag vill naturligtvis ha en massa tips på vägar att gå för att nå nånstans i närheten av drömmen. smile.gif
gammelnalle
Vad väntar du på!!!

Inte behöver du tips från oss.... Det är din DRÖM som DU skall uppfylla.

Fånga dagen (fast just nu är det MITT i natten..)
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns flera olika utbildningar man kan gå för att lära sig om odling ex. många naturbruksgymnasier med trädgårdsinriktning har vuxenutbildningar.
http://www.blomsterframjandet.se/lankar/la...Trädgårdsskolor

+Det finns även utbildningar med trädgårdsinriktning på lantbruksuniversitetet i Alnarp.
http://www-alnarp.slu.se/

+Om du har tänkt starta eget kan det ju även passa med någon form av utbildning i företagande och ekonomi ifall du inte redan har den kunskapen.

Det är inte för sent att utbilda sig ex. på trädgårdsingenjörsutbildingen är ofta medelåldern bland studenterna runt 30år.
Fredi
Om du behöver råd vad gäller företagande (uppstart, ekonomi och juridik) så ställer jag gärna upp i utbyte mot några plantor från din kommande handelsträdgård smile.gif
TeliaNet
hej.
det änklaste är väl att köpa en beg. handelsträdgård.
men så var det det här med företagande.
om du ska vara själv kan du ju välja enskild näringsidkare.
skulder från företaget går på din privata ekonomi.
eller aktiebolag där man måste satsa minst 100 000kr
i företaget. AB påverkar inte den privata ekonomin.
har du frågor så kan du kontakta mig.
Hannele
I höstas var Jimmefors Örtagård -på Västkusten till salu.
Ägarna är gamla och stället kanske försvinner...?

http://w1.523.telia.com/~u52309250/
Tittiluringen
Hejsan!

jag har samma dröm... vi kanske ska slå ihop nåt? smile.gif

fast några år till det egna stället är det ju, även jag behöver först en utbildning... och har en låååång utlandsresa framför mig först laugh.gif

Kram T-luringen wub.gif
Metok
TACK allihopa wub.gif

En massa bra tips och pepping. Funderar på några kortare kurser i kombination med praktik. Fats det bästa vore ju trädgårdsingenjörsutbildningen...
Jag har i alla fall bestämt mig för vart jag vill komma. Kanske blir det en floristutbildning och liten blomaffär till att börja med?
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns många floristutbildningar runt Göteborg ex. denna http://www.ifacademy.com/ifacademy/html/info.html en av mina fd. klasskompisar från blomsterskolan (nuv. floristgymnasiet) i Norrköping är lärare i binderi där.


Testa att söka lite olika utbildningar, vet att många kommuner numera är mycket ovilliga att betala för komvuxutbildningar. De flesta som går på vuxenutbildningar numera är sådana som kommunen ändå får betala för ex. långtidssjukskrivna som ska ta sig tillbaka till arbetslivet. Så ifall din kommun säger nej till den typen av utbildningar så är det nog universitetet som gäller där har kommunerna ingenting att säga till om eftersom det är staten som betalar.
Almabama
Men, komvuxutbildningar som är riksrekryterande kan inte kommunen säga nej till, det har jag lärt mig och utnyttjat! smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Tyvärr kan kommunen säga nej det verkar vara någon ny regel den där riksintagningen där kommunen var tvungen att betala verkar vara borttagen. Jobbar själv på naturbruksgymnasium, på vårterminen brukar vi ta in runt 45 komvuxelever i år fick de flesta nej utav sina kommuner enbart 17st lyckades få sin kommun att betala. Undervisar en klass komvuxelever som togs in i höstas de flesta har varit sjukskrivna, har svåra problem med nacken och ryggarna mm. Kanske inte riktigt den typ av arbetskraft företagen vill ha bland det första de brukar fråga är ju Har du bra kondition? Har du några problem med rygg eller nacke??

Därför arbetar de flesta naturbruksgymnasier även där jag jobbar hårt på att få godkända KY-utbildningar inom trädgård istället. Då är det staten som betalar precis som på universitet.
Fredi
CITAT (TeliaNet @ 22-02-2004, 09:11)
om du ska vara själv kan du ju välja enskild näringsidkare.
skulder från företaget går på din privata ekonomi.
eller aktiebolag där man måste satsa minst 100 000kr
i företaget. AB påverkar inte den privata ekonomin.
har du frågor så kan du kontakta mig.

Och så har vi ju handelsbolag också. Det liknar enskild firma på det sättet att vinster och förluster tas upp hos delägarna. Man måste vara två sådana, men den ena kan välja att satsa ett begränsat kapital (sk kommanditbolag). Fördelen med ett HB är att det är en egen juridisk person. Nackdelen är att delägarna (eller ena delägaren) är fullt ut ansvarig för bolagets skulder.

Ett AB är dock att rekommendera om man skall starta ett företag. Om man inte startar i väldigt liten skala handlar det om minst 100 000 kr i investeringar och då kan man lika gärna starta ett AB och låta bolaget köpa inventarier för de pengarna. I princip riskerar man inte mer än sin insats (tex 100 000 kr) i ett AB, men om saker och ting går snett kan man i alla fall få personligt ansvar för skulder. Skall man låna pengar på banken kräver banken oftast att man personligen går i borgen för en del av de pengar som företaget lånar och då riskerar man personligen det beloppet också.

Fast det bästa tipset jag kan ge till den som startar företag (och som inte är säker på vilka regler som gäller) är: se till att få hjälp! Låt en kunnig person sköta registreringar, juridiken och ekonomi mm så kan du lägga din energi på det du vill syssla med.
solkatten
Jag har precis läst att det finns en trädgårdsmästarutbildning på Skärfva utanför Karlskrona i Blekinge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon