Sidor: 1, 2
merlin68
Ännu ett skäl att odla eget mad.gif Tror jag kommer slänga gurkorna jag har i kylskåpet - vet inte om de kommer från Spanien? -fear-.gif

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttny...icle13087718.ab


Minns ni skandalen med de förgiftade tomaterna på 80-talet tror jag det var? Tydligen har man inte lärt sig någonting. Mammon styr. Arbetsförhållandena är hemska också:

http://www.foodmonitor.se/index.php/bransc...a-tomatodlingar

Är less på giftiga paprikor, vindruvor etc. främst från Spanien och Israel. Varje år blir det värre känns det som...undrar om de äter skiten själva eller om allt skickas på export mad.gif
*Stintan*
Finns det annat än svenska gurkor i affärerna nu? Jag har iallafall köpt svenska sedan ett par månader tillbaka och jag tror inte att dom är farliga.
Meriona
Den här tiden på året är tackochlov alla gurkor jag hittat svenska.
Åsa, mälardalen zon 2
Och då kanske man ska satsa på icke KRAV gurkor eftersom EHEC främst sprids med gödsel från djur (svenska djur är ju inte 100% fria från EHEC). Konstgödsel är ju sterilt.

Tycker det låter som överdrift och vinkling av journalisten. Vinklar man till saker och ting kan det ju vara jättefarligt att äta egna grönsaker i trädgården ifall grannarna har katter (jag tänker på toxoplasmosrisken) men man kan ju inte bli rädd för allt här i världen.
merlin68
Tycker att fyra döda på två dagar ( i tyskland) samt hundratals svårt sjuka på sjukhusen är alarmerande help.gif
Ehec är extremt smittsamt och viruset har muterat. Fruktar att fler kommer att dö även i Sverige finns smittan i många delar av landet. Hälsovårdsmyndigheten tror att man har använt sig av gödsel från djur i icke-krav-odlingar...
andersen
Det är väl bara att skölja grönsakerna?
merlin68
Ikväll är det tacos. Jag skölde grönsakerna typ 6 ggr och tomaterna skållades och skinnet togs bort. För säkerhets skull - är rätt hypokondrisk av mig -fear-.gif Hör ni inte av mig framöver så vet ni vad som har hänt giggle.gif
Red Top
Ja. Du ligger på sjukhus på grund av ett kraftigt anfall av hypokondri. giggle.gif
*Stintan*
Samtliga som insjuknat i Sverige har varit i Tyskland.
merlin68
CITAT (Red Top @ 27-05-2011, 19:11) *
Ja. Du ligger på sjukhus på grund av ett kraftigt anfall av hypokondri. giggle.gif



rotfl.gif
Motti
´Men vilken hysteri då !hur många Tyska gurkor får vi här ? ja möjligtvis på Lidel .Willys har just nu Svenskodlade Gurkor.Det dör fler i Sverige av cancer än av Ehech.Men man ska alltid tvätta alla grönsaker i ljumet vatten eller het vatten , vara noga med handhygeienen mm.Många sköljer inte sina grönsaker alls .
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Motti @ 27-05-2011, 23:52) *
´Men vilken hysteri då !hur många Tyska gurkor får vi här ? ja möjligtvis på Lidel .Willys har just nu Svenskodlade Gurkor.Det dör fler i Sverige av cancer än av Ehech.Men man ska alltid tvätta alla grönsaker i ljumet vatten eller het vatten , vara noga med handhygeienen mm.Många sköljer inte sina grönsaker alls .


Motti läser du egentligen vad som skrivs här?

Läs rubriken en gång till......

Dom har hittat EHEC bakterier på 4 gurkor. 3 är från Spanien och dom vet vem som är odlaren.

Den 4. gurka tror dom ( 99% ) är från Holland. Nu undersöks även många holländska grönsaker.

Men den spanske odlaren påstår att bakterierna har kommit på gurkorna under transporten. Då kan man ju undra i vilka bilar skickar dom sina grönsaker?????? Han påstår också att i Hamburg välte en pall med gurkor i hallen.
Men jag tror ju knappast att dom har gödsel i grönsakshallarna där..........Jag förstår ju att han inte vill förlora en stor marknad där.

I alla fall undersöks flitig i Tyskland. Och trots att tyska odlare är oskyldiga so måste dom nu slänga tonvis med grönsaker

Elisabeth


officinalis
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 26-05-2011, 22:11) *
Och då kanske man ska satsa på icke KRAV gurkor eftersom EHEC främst sprids med gödsel från djur (svenska djur är ju inte 100% fria från EHEC). Konstgödsel är ju sterilt.

Tycker det låter som överdrift och vinkling av journalisten. Vinklar man till saker och ting kan det ju vara jättefarligt att äta egna grönsaker i trädgården ifall grannarna har katter (jag tänker på toxoplasmosrisken) men man kan ju inte bli rädd för allt här i världen.

Men då ska man inte glömma bort att konventionella odlare är storkonsumenter av även djurgödsel. Så det är knappast någon garanti.
Vad gäller just växthusodlingen är jag dock osäker eftersom de konventionella odlarna vanligtvis inte odlar i jord över huvud taget.
melgbg
Hej!
Vill bara säga att vi har EHEC i min familj och blev smittade slutet av mars. Det är en annan typ än den i Tyskland och verkar inte vara lika aggressiv. Vi har i högsta grad blivit smittade i Sverige och just ekologisk mat har vi blivit mycket tillfrågade om. Vi har inte hittat källan än, men en sak som är säker är att detta är absolut inget man kan skylla utlandet för. Vi är väldigt noga med vad vi köper så att det är mycket möjligt att det är ekologiska grönsaker bakom. Tycker bara att det känns snett att det nu läggs fram som att ehec inte finns i Sverige utöver dessa fall från Tyskland. Ca 200 fall varje år är den uppgift jag fått av dessa 5-10% får HUS. Vill inte skrämma bara upplysa :-)
mamamaggan
Håller tummarna för att ni ska bli friska melgbg !

Hörde nyss på TV att de nu inte är säkra på att det var just den spanska gurkan som är orsaken . Man ska undvika tomater och sallad också om man åker till Tyskland.
Elisabeth-Västkustkolonisten
1 eller 2 av dessa gurkor från spanien war ekologiskt odlade gurkor.

Men nu undersöker Robert Koch Institutet även grönsaker från Danmark. Dom söker och söker i tyskland även efter andra smittkällor eftersom det är så många sjuka.

Varje år insjuknar ju några i ehec, även här i Scerige men inte så många.

Anki på Öland
Från smittskyddsinstitutet

"I Sverige rapporteras cirka 300 fall bland människor varje år och av dessa är ungefär hälften inhemskt smittade. Den vanligaste åldersgruppen bland fallen är barn under fem år. EHEC-fallen rapporteras med en geografisk skillnad, med flest fall från länen i södra Sverige. Flest inhemska fall anmäls under sommarmånaderna."
gnon49
En undran. Kan det finnas i kogödseln man köper eller är den "steriliserad" på något vis?
Gossen Ruda
CITAT (merlin68 @ 26-05-2011, 22:27) *
Tycker att fyra döda på två dagar ( i tyskland) samt hundratals svårt sjuka på sjukhusen är alarmerande help.gif
Ehec är extremt smittsamt och viruset har muterat. Fruktar att fler kommer att dö även i Sverige finns smittan i många delar av landet. Hälsovårdsmyndigheten tror att man har använt sig av gödsel från djur i icke-krav-odlingar...

Bara en rättelse, det är frågan om en bakterie.

CITAT (gnon49 @ 31-05-2011, 22:24) *
En undran. Kan det finnas i kogödseln man köper eller är den "steriliserad" på något vis?

Jag har läst en gång att kogödsel på säck kan vara smittoförande. Tvätta händerna efter att de kommit i kontakt med gödseln för säkerhet skull. Däremot blir säkert inte det odlade smittat, bakterierna sprids inte i växter.
melgbg
Åh det där med gödsel har jag också undrat. Min 3-åring blev smittad först och hon stoppar fortf diverse i munnen sen följde 1 åringen. En gödslad gräsmatta skulle således vara jättefarlig för småbarn att vara på..
Tack för omtanken mamamaggan ;-) Vi har haft eländet i snart 2 månader så det är nog borta snart.
andersen
CITAT (Gossen Ruda @ 31-05-2011, 22:42) *
Bara en rättelse, det är frågan om en bakterie.
Jag har läst en gång att kogödsel på säck kan vara smittoförande. Tvätta händerna efter att de kommit i kontakt med gödseln för säkerhet skull. Däremot blir säkert inte det odlade smittat, bakterierna sprids inte i växter.


Är inte det självklart! att tvätta händerna efter kontakt med gödsel? överhuvudtaget så är handhygien något som tydligen har glömtsbort idag, idag så går folk till matbordet utan att tvätta händerna, mycket har vi nog att ge skulden till snabbmaten typ hamburgekedjorna där folk äter med händerna utan att tvätta dom först.
merlin68
Vad tror ni om konspirationsteorin som säger att det kan vara ett sätt för terrorister att testa regeringars handlings(o)förmåga? Man tar ett litet virus och testar så att säga i liten skala innan man tar till storsläggan??? ninja.gif
Christa
CITAT (andersen @ 01-06-2011, 00:43) *
Är inte det självklart! att tvätta händerna efter kontakt med gödsel? överhuvudtaget så är handhygien något som tydligen har glömtsbort idag, idag så går folk till matbordet utan att tvätta händerna, mycket har vi nog att ge skulden till snabbmaten typ hamburgekedjorna där folk äter med händerna utan att tvätta dom först.


Jag tvättar händerna så mycket så dom blir uttorkade men när det gäller mat så undrar jag ibland om man kan vara FÖR noga. Självklart är jag noga med kyckling och EHEC vill jag ju inte heller bli smittad av men jag har en kompis som är supernoga och en som är väldigt slarvig och dom var på restaurang tillsammans. Dagen efter blev den noggranne kompisen så magsjuk så han fick läggas in på sjukhus med dropp medan den slarvige bara blev lite orolig i magen.

Om man aldrig utsätts för dåliga bakteri i någon form så kanske man får dålig motståndskraft mot elaka bakterier. Det sägs ju att det tar minst ett halvår efter en antibiotikabehandling innan man får normalt immunförsvar igen.

Skulle vara intressant om någon vet något om detta.

När det gäller EHEC utbrottet så tycker jag det vore konstigt om smittad kommer från något annat land när det bara är dom som varit i Tyskland som blivit smittade. Spanska odlare borde väl sälja till andra än tyskar. Om inte annat så borde de äta av sina egna produkter.
merlin68
CITAT (Christa @ 02-06-2011, 14:56) *
Jag tvättar händerna så mycket så dom blir uttorkade men när det gäller mat så undrar jag ibland om man kan vara FÖR noga. Självklart är jag noga med kyckling och EHEC vill jag ju inte heller bli smittad av men jag har en kompis som är supernoga och en som är väldigt slarvig och dom var på restaurang tillsammans. Dagen efter blev den noggranne kompisen så magsjuk så han fick läggas in på sjukhus med dropp medan den slarvige bara blev lite orolig i magen.

Om man aldrig utsätts för dåliga bakteri i någon form så kanske man får dålig motståndskraft mot elaka bakterier. Det sägs ju att det tar minst ett halvår efter en antibiotikabehandling innan man får normalt immunförsvar igen.

Skulle vara intressant om någon vet något om detta.

När det gäller EHEC utbrottet så tycker jag det vore konstigt om smittad kommer från något annat land när det bara är dom som varit i Tyskland som blivit smittade. Spanska odlare borde väl sälja till andra än tyskar. Om inte annat så borde de äta av sina egna produkter.


Det är nog precis som du säger att man får sämre immunförsvar ju renligare man är däremot inte sagt att man inte bör hålla en viss renhetsnivå. Tvätta händerna när man har varit ute och handlat och rört en massa grjejer gör jag alltid exempelvis. Och tvättar händerna innan man lagar mat såklart. När vi var barn lekte vi alltid i stallet där vi hade kor och getter och höns mm och vi var alltid skitiga men nästan aldrig sjuka. Där fanns nog en himla massa ehec bakterier....kanske blev vi oemottagliga för dem? Enda gången jag hde ont i magen var när jag hade förätit mig på omogna plommon rolleyes.gif
Piccante
CITAT (melgbg @ 01-06-2011, 00:41) *
Åh det där med gödsel har jag också undrat. Min 3-åring blev smittad först och hon stoppar fortf diverse i munnen sen följde 1 åringen. En gödslad gräsmatta skulle således vara jättefarlig för småbarn att vara på..
Tack för omtanken mamamaggan ;-) Vi har haft eländet i snart 2 månader så det är nog borta snart.

Det är alla gånger farligare att korsa en väg än att gå på en gräsmatta...
Man ska inte drabbas av hysteri när "larmet går" i media. Gödsel på en trädgårdsmatta torkar ut snabbt. Bakterier behöver precis som allt annat vatten för att leva. Både temperatur och fukt ska vara optimalt för att de ska överleva. Dessutom är solljus i sig bakteridödande.
Platinum
Helt klart blir man mer mottaglig mot basilusker ju mer kliniskt ren dagsmiljö man har, den som utsätts för basilusker bygger ju upp ett immunförsvar (se bara på dagisfröknar, oftast kärnfriska medan den ena förkylningsvågen avlöser den andra).

Egentligen förstår jag inte hysterin för EHEC är ju egentligen inget nytt bara att termen EHEC i sig som nyhetsgrepp är ny, infektioner orsakade av E. coli har man nog hört talats om tidigare om man tänker efter?

I övrigt är det bara att beklaga sig över de komplikationer som EHEC för med sig för de smittade och dess anhöriga.
gnon49
Såg en artikel om att våra husdjur får sjukdomar som kopplas till den alltför rena mat vi ger dom. Vi är väl inte så olika i det avseendet. Sjukdomar kopplade till smuts o otillräcklig kost är ju sällsynta idag men undrar om vi inte gått lite för långt i vår strävan att ha näst intill kliniskt rent omkring oss. För att inte tala om vår användning av antibiotika. Vi ser ju hur EHEC tydligen förändrats till en farligare variant än tidigare. Nya virus o bakterier kommer alltid att dyka upp.
Undrar hur många som avlider i Sverige på grund av resistenta bakterier.
Motti
Personligen tycker jag att vi jagar upp oss för mycket !all sin da vi dör väl fler i cancer än i EHEC och just nu så kan vi köpa Svenskodlade grönsaker i alla affärer ,men man ska se till att skölja alla grönsaker i ljumet vatten innan man annvänder dom.Tänk förr innan vi fick Internet och Mobiltelefoner mm så många som dog i "mystiska sjukdommar" men vi andra inte hade en aning om .I dag har det en tendens till att bli "skräckpropaganda" som tex nu med EHEC smittan,en persom har dött i Sverige efter att besökt Tyskland och ätit gurka där.Troligtvis hade den här personen någon slags sjukdom innan som gjorde personen i fråga kännslig för EHEC och därmed inte fixade det en redan nersatt person med dåligt imunförsvar.
Cacki
CITAT (Motti @ 02-06-2011, 22:42) *
Personligen tycker jag att vi jagar upp oss för mycket !all sin da vi dör väl fler i cancer än i EHEC och just nu så kan vi köpa Svenskodlade grönsaker i alla affärer ,men man ska se till att skölja alla grönsaker i ljumet vatten innan man annvänder dom.Tänk förr innan vi fick Internet och Mobiltelefoner mm så många som dog i "mystiska sjukdommar" men vi andra inte hade en aning om .I dag har det en tendens till att bli "skräckpropaganda" som tex nu med EHEC smittan,en persom har dött i Sverige efter att besökt Tyskland och ätit gurka där.Troligtvis hade den här personen någon slags sjukdom innan som gjorde personen i fråga kännslig för EHEC och därmed inte fixade det en redan nersatt person med dåligt imunförsvar.


Om jag fattat en av hennes väninnor rätt så var hon fullt frisk innan.
Platinum
CITAT (Cacki @ 02-06-2011, 22:48) *
Om jag fattat en av hennes väninnor rätt så var hon fullt frisk innan.


Och frisk är dom flesta som åker utomlands.

Lider någon av hypokondri så är mitt tips att skala gurkan, köpesgurka blir dessutom godare utan skal och bara det är ett skäl tycker jag.

Motti
Jo men hon hade nog ett dåligt imunförsvar eller hur !det var ju fler svenskar som fick EHEC men som klarat sig .har man otur så kan man dö av ett hundbet eller en rostig spik.
mamamaggan
Ingen här som hört på nyheterna att det här är en ny sorts E-HEC ? En muterad sort.

Nu säger man också att den inte kommer från Spanien utan man vet inte var den kommer ifrån.

Säg det till de spanska odlarna , ursäkta vi trodde det var ni . Hur kom det sig att man skyllde på de spanska gurkorna från början ?

Jo jag vet att man hittade E-HEC på dem men att det kom ut att det var spanska gurkor innan man var klar med all provtagning är ju en stor miss.
Motti
Jo jag såg det på Nyheterna !problemet är visst att de gödselvattna med koskitt mm .Vi har nog haft sådana utbrott för men det var nog innan vi hade all denna media och komunikation med omvärlden ,nu får vi info direkt och kanske inte alltid så korrekt heller.Människor dör varje dag av svält krig minor malaria mm,men får vi en gurka som vi dör av då jäklar blir det förstasidostofft och ett ilskrik i pressen !vi västerlänningar lever allt bra ett skyddat liv.
mamamaggan
Nja vi kan nog inte ha haft utbrott av just den här sortens E-HEC , den är ju ny som jag nyss påpekade.


Kan nog vara bra ändå att slå på trumman i sådana här fall , det kan ju vara bra även för andra västländer och utvecklingsländerna att få veta vad det beror på så de inte behöver göra samma misstag . Onödigt att det ska dö fler även om det " bara " skulle röra sig om några tusen i varje land .

Man vet ju aldrig heller , det kan ju sprida sig så att folk dör som flugor om vi skulle tiga ihjäl det.

Motti
Personligen tycker jag inte man ska måla Fan på väggen och dra igång en hysteri ,som sakt det dör fler människor i Cancer än i EHEC,naturligtvis ska man iakta en försiktighet men man ska inte dra igång en hyster och skrämselpropagandai det gynnar ingen.Tänker på hysterin med Fågelinfluensan tex .
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag hörde igår presskonferensen som dom hade i kliniken i Hamburg Eppendorf.

Enkelt förklarat är det 2 kända Ehecbakterier som har blivit en ny bakterie.

Att dom gick ut med att dom spanska gurkor hade ehec akterier på sig förstår jag. Dom gurkorna hade ehec bakterier i sig och tänk om dom hade inte sagt nåt och kanske ännu fler hade dött?

Nu frågas ju varje sjuk människa vad dom har ätit. Men det tar 2 - 10 dagar tills det bryter ut och hur många vet vad dom har ätit exact för 10 dagar sedan???

Sedan Januari planerar vi en kortresa till Kiel med Stena. Men alltid kom der sjudomar och sjukhusvistelse emellan. Nu när vi hade tänkt att åka, ja då kommer Ehec. Hörde några dagar hur många sjuka det var i Kiel i kliniken. Vi hade visserligen inte tänkt att gå till kliniken men jag tänker det är säkert många människor på stan som bär på det.

Så jag vågar inte åka

Elisabeth
Myosotis
Men de sa på radion att det INTE smittar från människa till människa. Om du är noga med handhygienen och inte äter något som det kan vara bakterier på, borde det väl inte vara någon risk.
andersen
Jag förstår inte er som menar att "vi" är för renliga idag, och att det är en orsak till att vi blir sjuka.

Om det nu är så, så borde man få bestämma själv om man vill bli utsatt för bakterier, det kan inte livsmedelsarbetare ha vetorätt på utan jobbar man med livsmedel så skall man följa dom regler och lagar som finns för att skydda alla som köper livsmedel, dvs det skall inte vara ett lotteri om man blir sjuk av maten eller inte. det samma gäller inom andra yrken som tex inom sjukvården.
merlin68
En av kassörskorna på mitt snabbköp är sjuk i sommarinfluensa med hög feber och hosta (fick världens host-attack idag nar jag stod i kassan) men tvingas ändå arbeta som ensamstående mamma med tre barn. Hon har inte råd att vara hemma för då rasar hela familjens ekonomi. Om man tog bort karensdagen hade hon kunnat ligga i sin säng så hon slipper smitta folk. mad.gif Många är ju tvungna att gå sjuka till jobbet numera fast de vet att de smittar...På samma sätt kan även värre sjukdomar än influensan spridas fort.
Platinum
CITAT (andersen @ 03-06-2011, 17:05) *
Jag förstår inte er som menar att "vi" är för renliga idag, och att det är en orsak till att vi blir sjuka.

Om det nu är så, så borde man få bestämma själv om man vill bli utsatt för bakterier, det kan inte livsmedelsarbetare ha vetorätt på utan jobbar man med livsmedel så skall man följa dom regler och lagar som finns för att skydda alla som köper livsmedel, dvs det skall inte vara ett lotteri om man blir sjuk av maten eller inte. det samma gäller inom andra yrken som tex inom sjukvården.


Jag har aldrig påstått att de som handlar med livsmedel inte skall följa gällande regler vad gäller hantering.

Det jag menar när jag säger att många är för renliga idag som du valde att formulera det, det är att människor som konstant lever i en kliniskt ren bakteriefri miljö är mer emottagliga mot bakterier än de som utsätts för bakterier lite nu och då. Det är min fasta tro att den som utsätts för bakterier av olika slag lite nu och då har ett högre immunförsvar än den som inte utsätts för dem, därmed inte sagt att man inte ska tvätta händerna efter toalettbesök eller innan man lagar mat eller låta bli att skölja grönsaker man odlat eller handlat.

mamamaggan
CITAT (Motti @ 03-06-2011, 00:10) *
Personligen tycker jag inte man ska måla Fan på väggen och dra igång en hysteri ,som sakt det dör fler människor i Cancer än i EHEC,naturligtvis ska man iakta en försiktighet men man ska inte dra igång en hyster och skrämselpropagandai det gynnar ingen.Tänker på hysterin med Fågelinfluensan tex .



Så du tycker inte att man ska varna folk för smittor ? Du tycks sitta inne med en massa kunskaper om vad som är farligt och inte , eller ?

Elisabeth , de spanska gurkorna hade E-HEC men inte den som man blir så sjuk av. Man borde kanske ha väntat lite , tills man var absolut säker.

gnon49
Renlighet är A och O. Men oftast räcker det med tvål o vatten. Inte en massa konstiga kemikalier som troligen tar både dåliga o bra bakterier. Att bilda antikroppar är kroppens reaktion på att skydda oss i framtiden. Kroppens eget vaccin kan man väl säga. Själv har jag t.ex diskmedel till allt möjligt, inte bara till att diska. Det funkar utmärkt och är både drygt o billigt. Frukt o grönt sköljer jag givetvis eftersom det ofta finns rester av någon kemikalie på dom.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Myosotis det är inte så enkelt att låta bli att äta det man blir sjuk av om man inte vet vad det är......

Mamamaggan så här i efterhand kan man tycka att dom gick ut för fort. Men tänk om det hade varit samma EHEC abkterier..... Dom hittade EHEC i dom spanska gurkor och fler och fler blev sjuka i tyskland. VAd hade hänt om dom hade haft rätt men inte sagt nåt????

Nu va<r det ju en grupp kvinnor och en grupp danskar i en restaurang i Lübeck och en del av dom blev sjuka. Inget fel på restaurangen men vad var det somm alla åt av? Det försöker dom nu får fram så att dom kan undersöka det.

Det är ett pussel att få fram en gemensam nämnare på vad folk åt.

Jag följer det i tysk TV och nyheter, inte bara för att vi vill åka till Kiel utan för jag familj och många vänner där.

Jag är förvånad att folk inte har fått panik där, dom tar det än så länge bra.

Man skall inte sprida panik och man skall definitivt inte sprider rykten

Gnon många läkare säger att tvål och vatten räcker. Man sakll inte ta död på alla bakterier.

Men när man ser folk nyser i handen och sen ta ut färska frallor med samma hand, ja då är man inte förvånad längre att det sprids sjukdom. Har sett det här i vår ICA affär. Eller varför måste folk klämma på alla tomater när dom sen köper en (1 !)


Elisabeth
Gunilla T
Fler och fler bakterier blir resistenta mot antibiotika - mycket bekymmersamt.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/tyska-s...n-har-nya-gener
Mårbacka
En sak jag funderar över när man hör skölj ordentligt: finns det bajs på grönsaker i vanliga fall eller?
*Stintan*
CITAT (Mårbacka @ 05-06-2011, 11:48) *
En sak jag funderar över när man hör skölj ordentligt: finns det bajs på grönsaker i vanliga fall eller?



Folk har ju plockat med grönsakerna innan dom hamnar hemma hos dig och vem vet vad dom händerna varit i kontakt med.
*Stintan*
Nu misstänker dom böngroddar som orsak, producerade i norra Tyskland,
Mårbacka
CITAT (*Stintan* @ 05-06-2011, 12:01) *
Folk har ju plockat med grönsakerna innan dom hamnar hemma hos dig och vem vet vad dom händerna varit i kontakt med.

Fortfarande konstigt att konsumenterna blir sjuka före arbetarna i sådana fall.
Anja Danmark
CITAT (Mårbacka @ 06-06-2011, 11:44) *
Fortfarande konstigt att konsumenterna blir sjuka före arbetarna i sådana fall.


Ikke hvis man kun bliver syg ved at spise dem - men der er faktisk også en medarbejder på stedet, der er blebet syg.

Men det er jo herligt, hvis de har lokaliseret smittekilden - så kan grønsagsavlerne få solgt deres afgrøder igen!

mvh
Anja
Elisabeth-Västkustkolonisten
Idag skulle ju provsvaret kommer ang. groddorna, måste nästan läsa nyheterna från tyskland

Men i restaurangen som 3 olika sällskap åt och en del blev sjuk, blev ingen av personalen sjuk trots att dom åt samma mat. Alla tog dom ju prover på.

Man kan ju bara hoppas att man hittar snabbt den verkliga källan.

Elisabeth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon