venstahed
Hej,

För en månad sen (sista helgen i april) inhandlade och planterade maken sitt efterlängtade japanska körsbärsträd, ett Bergskörsbär. Lyckan var stor när det blommade nästan genast, inte så många blommor men desto finare. 6-8 maj reste vi bort och när vi kom (den helgen var det varmt och soligt) hade blommorna torkat in.

Vi bor i Uppsala och har lerjord men maken blandade upp den rätt rejält med barkmull och satte ner trädet, inte för djupt. Han satte ner en rotvattnare också och vattnade ganska mycket som han hört att man ska göra. Rotvattnaren tryckte han ner rätt långt, i efterhand har han insett att det nog var FÖR långt (så han vattnat under rötterna?) och lyft upp den.

Jag har gjort ett fotoalbum som heter Körsbärsträd där jag tagit några bilder på trädet. Som ni förhoppningsvis kan se så kommer det nu gröna blad nerifrån på stammen, men på grenarna sitter fortfarande de vissna blommorna.

Det här är det första träd vi planterar...

Finns det någon som av mina bilder kan gissa om det rör sig om:
- för lite vatten
- för mycket vatten (dräneringen är nog inte jättebra men vi satte rhododendron samtidigt på samma ställe och de trivs, fast de kanske inte är lika känsliga)
- grentorka som jag lärt mig lite om och blivit rädd för
- frysskada (visst var det första veckan i maj som temperaturen plötsligt gick ner till noll?)

Och vad ska vi göra, vattna och se, beskära genast...? Jag har läst att man inte ska vattna mer än 1-2 ggr per vecka så det försöker jag tämja maken till.

Fråga om ni behöver mer info så ska jag försöka svara. Tacksam för råd och tips!!!!!


IMG_0875_1.JPG


IMG_0876_1.JPG


IMG_0877_1.JPG


IMG_0878_1.JPG

Shabbadang
Svårt att säga, det finns många variabler här. Men om ni hade frost och trädet var utslaget så kan det mycket väl ha tagit hårt. Sedan blåste det väl mycket och var allmänt dåligt väder? Ibland får man hem träd som är väldigt drivna och inte i takt med årstiden på platsen. Då kan det bli känsligt.
Om det nu är frosten som är boven så bör trädet grönska igen, men det kan ta ett ordentligt tag. Jag föreslår att ni kolla med inköpsstället och hör vad ni ska göra.
Skrapa ytligt i barken med nageln och se om det finns grönt under, i så fall är trädet vid liv och bör skjuta nya skott. Man behöver inte vattna om jorden är fuktig eftersom trädet inte drar vatten utan löv. Sant är ju dock att vattnet ska tillföras rotklumpen när det är nyplanterat eftersom rötterna finns där.
Cilla
Jag håller med. Tilläggas kan att 1 juni brukar vara sista datum för att lämna tillbaka och få träd ersatta.

Ni har gjort en bra och vid växtbädd, och det är helt rätt att vattna eftersom detta är en liten plats som ser mycket torr ut. Bästa bevattningen är den som efterliknar regn, dvs uppifrån och med lite i taget. Kan göras med droppslang eller vattensäck. Det är inte helt ovanligt att bevattningsrör vattnar under trädets rötter, och i början skerr hela trädets vattenupptag precis där krukan/klumpen sitter, innan de hinnerr växa ut och sprida sitt upptagningsområde.

Träd behöver stöd, mer än den bambupinne som det har när det står i kruka. Ställ några pålar i ytterkant av växtbädden och bind under halva stammens höjd med mjuka, breda band. Det är rötterna som behöverr stödet i början. Kronan ska vaja.

Ytterligare en möjlig orsak kan vara att trädets rötter var dåliga, växte med rotsnurr t ex.

De pytteblad som trädet nu har och den energi som det lagrat i stam, gren och rötter, är det soom nu är överlevnaden. Det kan gå men fler problem klarar inte trädet. Vattna ovanifrån en gång så att ni vet att jordklumpen blir genomvåt, och sedan ingenting om trädet fäller alla blad. Det är genom bladen avdunstningen sker så ett träd som inte har blad ska heller inte vattnas. Låt trädet ha alla blad kvar, också om de blir lite angripna.
venstahed
Tack för svaren!

Vi var tillbaka till plantskolan och visade bilderna, de trodde det var frosten som varit boven och trodde det skulle ta sig med tiden. Vi har 3 månaders etableringsgaranti så 1,5 månad kvar att hoppas.

Nu har dock de nya gröna bladen skrumpnat bort... ska försöka lugna makens vattnande lite, jorden blir lätt torr ovanpå men vi tycker det verkar som att den håller fukten längre ner.

Cilla, vi ska absolut staga upp det mer, men vi väntar nog tills vi ser att det överlever.

Tack igen!
Shabbadang
CITAT (venstahed @ 07-06-2011, 19:40) *
Tack för svaren!

Vi var tillbaka till plantskolan och visade bilderna, de trodde det var frosten som varit boven och trodde det skulle ta sig med tiden. Vi har 3 månaders etableringsgaranti så 1,5 månad kvar att hoppas.

Nu har dock de nya gröna bladen skrumpnat bort... ska försöka lugna makens vattnande lite, jorden blir lätt torr ovanpå men vi tycker det verkar som att den håller fukten längre ner.

Cilla, vi ska absolut staga upp det mer, men vi väntar nog tills vi ser att det överlever.

Tack igen!

Det verkar inte så lovande. Jag skulle köpa ett nytt, om de har några fräscha kvar, och sedan gå tillbaka med detta och få pengar tillgodo sedan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon