Full version: Billarm
malcolm
Idag hade jag en tid för ett läkerbesök och det var inget märkvärdigt med det, jag åkte dit och parkerade bilen som vanligt men när jag skulle därifrån fungerade inte den lilla dosan jag har för att låsa upp bilen och när jag försökte låsa upp den med nycklen började tjuvlarmet att tjuta. Ett hemskt oväsen blev det men ingen reagerade, misstänkte att det hade något med den lilla dosan att göra så jag ringde till sonen och han kom med den andra dosan men det fungerade inte det heller. Vi höll på och strulade ett tag men kom ingen vart så till slut ringde jag efter en bärgare men inte heller han kunde komma fram till varför bilen vägrede att starta. Var i valet och kvlet huruvida jag skulle låta frakta bilen hem eller till en verkstad, beslöt mig dock för att ta hem bilen och så blev det. Väl hemma bytte jag batterier i den lilla dosan och vips så kunde jag stänga av larmet och få igång bilen igen. Efter det åkte jag direkt till Clas Ohlson och köpte en hel karta av dessa batterier (2016) och lade i bilen vilket kostade mig 59:- men det var i alla fall bra mycket billigare än vad de 1100:- som bärgningen hem kostade. Det vill jag ha sagt med detta är att om ni har en bil med dosa för centrallås ch larm, ha extra batterier i hendskfacket! Det har jag numera, att det tjuter när man öppnar med nyckel bryr sig ingen om och ingen reagerade trots att min bil stod och tutade. Trodde polisen skulle komma men icke.
andersen
CITAT (malcolm @ 20-05-2011, 23:32) *
Idag hade jag en tid för ett läkerbesök och det var inget märkvärdigt med det, jag åkte dit och parkerade bilen som vanligt men när jag skulle därifrån fungerade inte den lilla dosan jag har för att låsa upp bilen och när jag försökte låsa upp den med nycklen började tjuvlarmet att tjuta. Ett hemskt oväsen blev det men ingen reagerade, misstänkte att det hade något med den lilla dosan att göra så jag ringde till sonen och han kom med den andra dosan men det fungerade inte det heller. Vi höll på och strulade ett tag men kom ingen vart så till slut ringde jag efter en bärgare men inte heller han kunde komma fram till varför bilen vägrede att starta. Var i valet och kvlet huruvida jag skulle låta frakta bilen hem eller till en verkstad, beslöt mig dock för att ta hem bilen och så blev det. Väl hemma bytte jag batterier i den lilla dosan och vips så kunde jag stänga av larmet och få igång bilen igen. Efter det åkte jag direkt till Clas Ohlson och köpte en hel karta av dessa batterier (2016) och lade i bilen vilket kostade mig 59:- men det var i alla fall bra mycket billigare än vad de 1100:- som bärgningen hem kostade. Det vill jag ha sagt med detta är att om ni har en bil med dosa för centrallås ch larm, ha extra batterier i hendskfacket! Det har jag numera, att det tjuter när man öppnar med nyckel bryr sig ingen om och ingen reagerade trots att min bil stod och tutade. Trodde polisen skulle komma men icke.


Är det inte bara att lyfta av pluskabeln på batteriet, och sedan sätta tillbaka den och köra därifrån? då är väl alarmet ur funtion.
Huggorm
CITAT (andersen @ 21-05-2011, 00:42) *
Är det inte bara att lyfta av pluskabeln på batteriet, och sedan sätta tillbaka den och köra därifrån? då är väl alarmet ur funtion.
Det sitter ett litet batteri inuti larmet, som håller igång det även om strömmen skulle försvinna. Larmproducenterna har tänkt på det mesta vid det här laget, även om de sällan lyckas ligga något steg före biltjuvarna.
CITAT (malcolm @ 20-05-2011, 23:32) *
Det har jag numera, att det tjuter när man öppnar med nyckel bryr sig ingen om och ingen reagerade trots att min bil stod och tutade. Trodde polisen skulle komma men icke.

http://www.wimp.com/stealingbike/
malcolm
CITAT (andersen @ 21-05-2011, 00:42) *
Är det inte bara att lyfta av pluskabeln på batteriet, och sedan sätta tillbaka den och köra därifrån? då är väl alarmet ur funtion.

Så enkelt är det inte, försökte med det också.
Tapio
Halaj!

Du har en immobilizer i din bil. Samtidigt som larmet går ger immobilizern en signal till bilens ”svarta låda” att inte sätta på tändning/insprutning. Det går inte att starta bilen förrän larmet stängs av på rätt sätt. Konstigt att inte bärgaren kände till detta.
Himla bra grej, för det går inte att stjäla bilen.
Dock väldigt B att ditt system är beroende av batterier.
Såhär är det på min bil: när batteriet i centrallåsfjärkan är död drar man ut en manuell nyckel som man stoppar i dörrlåset. Jag har dragit ut den halvvägs i bilden. När man öppnar dörren går larmet. Men när man stoppar i tändningsnyckeln (den tjocka svarta klumpen) i tändningslåset känner bilen igen den och den kan startas.

Jag har en ”nödstartnyckel” (den platta till V) som inte ens innehåller batterier.
Nån som vet hur den funkar?
Alltså, om jag jämför med ett chip på ett bankomatkort så tror jag att det sitter några metallbleck i kortläsaren som den utbyter info med kortet med.
Men min nödstartnyckel är helt plastomsluten!?
Hur kan min bil läsa av en bit plast??

//T
Tapio
Halaj!

Nu har jag funderat lite till på detta.

1. nödnyckeln har ingen igenkänningsfunktion utan passar bara i låset. Tror inte på detta. I så fall går det ju att starta bilen med en sån där plastpinne man märker sina sårader med. Då blir den ju ännu lättare att sno!
2. ekolod? Njääe.
3. radar? Låter som en ruskigt dyr lösning.
4. radioaktivitet? Alfa och kanske betastrålning går bort, men gammastrålning borde ju kunna penetrera plasten? Det kanske sitter någon grunka gjord av något med tillräckligt lång halveringstid där inne i nyckeln? Vet inte om det känns helt hundra dock. Jag har ju mitt skrev precis där. Sitter min tändningsnyckel och grillar mina bollar medans jag kör?! Man kan ju få kastrationsångest för mindre!

//T
mamamaggan
Malcolm , hur länge har du haft en SAAB utan att känna till det här ? Ta inte illa upp , inte så illa menat som det kan verka.

Vad var det för bärgare ? Var han bara intresserad av att tjäna pengar ? Var han helt ny ? Sådnat här måste en bärgare bara veta.

Vi har haft olika SAAB-modeller under årens lopp och alla med larm. I de äldre modellerna fanns en " stoppa-larmet-knapp" på en hemlig plats. Den platsen var ofta samma från bil till bil så den varianten tog man bort.

Har själv råkat ut för samma sak som dig , i snöstorm blev jag tvungen att gå nästan 5 km för att skaffa nytt batteri till dosan. Då var jag inte glad kan jag upplysa om !!!!
*Stintan*
Inte underligt att Saab krisar wacko.gif
mamamaggan
CITAT (*Stintan* @ 21-05-2011, 13:42) *
Inte underligt att Saab krisar wacko.gif




Inte krisar SAAB för det här med larm , det talar i stället om att det är en bra bil som många vill ha så det är bäst att skydda den. flirting.gif

Jag tycker inte det är det minsta konstigt med larmet men man måste ju sätta sig in i hur det funkar precis som med allt annat .

Hur funkar larmen på andra bilmodeller ?
*Stintan*
CITAT (mamamaggan @ 21-05-2011, 15:23) *
Inte krisar SAAB för det här med larm , det talar i stället om att det är en bra bil som många vill ha så det är bäst att skydda den. flirting.gif

Jag tycker inte det är det minsta konstigt med larmet men man måste ju sätta sig in i hur det funkar precis som med allt annat .

Hur funkar larmen på andra bilmodeller ?


Försökte skämta men.....sorry blush.gif
mamamaggan
CITAT (*Stintan* @ 21-05-2011, 16:00) *
Försökte skämta men.....sorry blush.gif



Men snälla Stintan , jag skämtade jag också !!! smiley_small_hug.gif


Men jag undrar fortfarande hur larmet på andra bilar funkar för det vet inte jag , inbiten SAAB-ägare som jag är.
Huggorm
CITAT (mamamaggan @ 21-05-2011, 15:23) *
Hur funkar larmen på andra bilmodeller ?

På samma vis. Lite beroende på om det är originallarm eller något eftermonterat. Det värsta som finns är när någon hemmafixare installerat larm själv, där har man en garanterad felkälla.
Myosotis
CITAT (Huggorm @ 21-05-2011, 07:49) *

Skrämmande! Jag lånar länken till fördomstråden.

För övrigt har jag varit med om samma sak själv, hade cyklat några kilometer och plockats upp där av en bekant som senare skjutsade mig hem. På kvällen tog jag bilen för att hämta cykeln. När jag höll på och lastade in den i bilen (ödsligt ställe, grustag, inga hus) råkade det komma en bil som stannade, och föraren frågade vad jag höll på med. "Ja jag vet att det ser konstigt ut men det är faktiskt min egen cykel (bla bla bla föga trovärdig historia osv)", förklarade jag. "Jaha okej", tyckte han och körde sin väg. Jag kunde lika gärna ha varit en tjuv. dunno.gif
mamamaggan
CITAT (Huggorm @ 21-05-2011, 18:31) *
På samma vis. Lite beroende på om det är originallarm eller något eftermonterat. Det värsta som finns är när någon hemmafixare installerat larm själv, där har man en garanterad felkälla.



TACK! Det var det jag misstänkte för inte uppfinner man väl hjulet igen ?!



Måste bara berätta något som hänt oss. För c:a 10 år sedan hade vi en SAAB där larmet krånglade. Sonen och jag försökte fixa det . Vi stod inne i garaget med öppen motorhuv , hade kopplat bort batteriet och trodde att vi fixat larmet. Sonen ansluter till batteriet igen stående med huvudet under huven .

Gissa vad som hände ?? Jo just det , larmet gick igång , d v s signalhornet . Att inte sonen blev döv är ett under !!!!
Myosotis
-fear-.gif Han fick inte tinnitus väl?
malcolm
Innan jag kontaktade bärgaren ringde jag även till Svenska bil (SAAB) och fick tala med en larmtekniker och han sa att enda chansen var att öppna bilen med dosan för att det inte skulle larma. Bärgaren (larmassistance) gjorde så gott han kunde för att hjälpa mig men även han gick bet och det "enda" jag behövde betala var självrisken till försäkringsbolaget. Min förra SAAB hade en nyckelbrytare med en konstig nyckel som man kunde stänga av larmutrustningen med men det var ditmonterat efteråt vilket det inte var i min nuvarande bil. Tog bort larmet och startspärrarna i min förra bil då det krånglade så mycket och det tog mig tre dagar att återställa allt till original. Tydligen hade det varit extrapris på eltejp när larmet blev monterat för det var tejp överallt.
mamamaggan
CITAT (Myosotis @ 22-05-2011, 09:06) *
-fear-.gif Han fick inte tinnitus väl?



Nejdå inte av det men han har lite av att ha varit förste skrikare i ett rockband ett tag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon