Peztis
Om man planterar en murgröna så att den kan få svinga sig upp i t ex en asp, hur kommer aspen att må?
Murgrönan är ju ingen parasit men har dock sugfötter som ju borde kunna skada barken och där med öppna för andra kryp och svampar.
Huggorm
Nere i Europa är det vanligt med träd helt täckta i murgröna, och de verkar tåla det. Å andra sidan har jag sett träd här i Sverige som strypts av kaprifol.
Peztis
Fast det kanske har att göra med hur de klättrar?

En murgröna har ju sugfötter eller vad de nu heter, medan en kaprifol tvinnar sig framåt och snurrar sig runt runt... och därmed stryper.
Huggorm
Bra poäng. Då vill jag nog hävda att det är helt ofarligt att låta murgrönan klättra i en asp
Peztis
biggrin.gif
Gossen Ruda
I Trollskogen på norra Öland finns det tallar vars stam är helt täckt av murgröna.
Fågelvägen
Tallar tycks tåla murgröna bra. Det har vi sett i grannars trädgårdar.
Men en stor och vacker rönn i vårt woodland dog efter ca 4-5 år med småbladig murgröna längs stammen. Barken där murgrönans luftrötter satt fast fläktes långsamt upp runt hela nedre delen av stammen. Förra sommaren vissnade rönnens blad och i år kom det inga nya blad. Sorgligt!
Både asp och rönn har ju ganska tunn bark. Murgrönsvarning!
Peztis
OK, det låter som att jag inte var helt fel ute då alltså...

Kanske bättre att låta en clematis eller ros svinga sig upp i trädet då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon