Full version: Valdag i dag
Blomstertanten
I dag är det val här i den nordöstra valkretsen i Örebro.
Ett historiskt val på flera sätt, första gången med omval och för mej blir det tredje gången jag röstar i samma val!
Röstade ju i det ordinarie valet och har förtidsröstat, men har nu kommit på att jag vill ändra min röst. Ska rösta på samma parti, men kryssade en person som redan är invald av de övriga 3 valkretsarna så nu ska jag använda mitt "kryss" där det kan göra nytta tongue.gif Synd att bara "kasta bort" ett kryss!

Ett historiskt val som jag kan sitta på ålderns höst och berätta för barnbarnsbarnen om: Gammelfarmor var med!
Håll tummarna för att rätt parti vinner!
Jag håller tummarna för er som röstar i västra Götaland att rätt parti vinner hos er också !
andersen
Första gången som jag inte känner någon delaktighet i valen, men jag har ju inte heller rösträtt i det valet.
Huggorm
Självklart har man varit och röstat igen! tummenupp.gif
anne-li i olofstorp
Samma här, förutom det där med förtidsröstningen då.....

[attachment=60647:15_maj.jpg]
Piccante
har förtidsröstat yes.gif
Blomstertanten
CITAT (Markus_H @ 15-05-2011, 14:17) *
har förtidsröstat yes.gif

Det hade jag också gjort! Men ville ändå rösta på valdagen biggrin.gif Det ÄR kul att rösta! tummenupp.gif
Meriona
Jag var och röstade vid 11.30-tiden. Ingen trängsel alls, jag och ett pensionärspar. Blir nog inte nåt högt valdeltagande i regionen gissar jag. sad.gif
Cacki
Klart att man varit och röstat idag! Tyvärr var det så folktomt så det ekade i lokalen....fast iofs är väl chansen liiiite större att jag får som jag vill då! wink.gif
gnon49
Ja nu är det över tack o lov. Nu blir det lugnt fram tills 2014 då politikerna åter poppar upp som svampar ur jorden. Gott att slippa se o höra deras politiska pladder för ett tag nu.
Gossen Ruda
Senaste nytt från V Götaland. Valdeltagandet 34 % just nu. S, C och SD går framåt, övriga backar. S framåt 2 %, M backar lika mycket. Rödgröna blocket fram 2 %, skakningar kan märkas från M-toppen. biggrin.gif
Anma
Sossarna har 47,1% i kommunvalet Örebro.
netha
Har rätt så stor del av släkten i Västra Götalands Region.
Efter att ha sett vad S,V & MP försöker göra i vårt län så avråder jag alla från att rösta på dem.
Mantrat i valrörelsen = Vård Skola Omsorg ... Men sedan när vardagen tar vid så är allt glömt. sad.gif
gnon49
Vänstern gick i alla fall bakåt. Man får vara glad för det lilla w00t.gif Miljöpartiet gick ju framåt, vilket känns ok. Dom har ju i stort lämnat vänstersidan.
Men eftersom det var ett landstingsval så kvittar det nog vem som sitter vid makten. Som patient märker man ändå ingen skillnad.
Red Top
Saxat från twitter:

Johnny Magnusson (m) i valvakan om vägval 2011: "Vi utesluter inte samarbete med sd."



När makten rinner en ur händerna kan man till och med dagtinga med sitt samvete och samarbeta med djävulen. devil.gif
netha
.
Blomstertanten
Är så glad idag! biggrin.gif

Men det är ju inte helt klart förrens på onsdag, en enda röst kan ju vara avgörande för var ett mandat hamnar. Men S vann i 22 av 23 valdistrikt!!!
Tyvärr verkar SD få en vågmästarroll och en av deras kandidater deklarerade redan före valet att han hoppar av SD och kommer rösta med Koalitionen (M, C, KD, Fp, Mp)
Det är bara att hoppas att S vinner ett mandat till genom poströsterna!
Huggorm
CITAT (Blomstertanten @ 16-05-2011, 16:15) *
Är så glad idag! biggrin.gif

Men det är ju inte helt klart förrens på onsdag, en enda röst kan ju vara avgörande för var ett mandat hamnar. Men S vann i 22 av 23 valdistrikt!!!
Tyvärr verkar SD få en vågmästarroll och en av deras kandidater deklarerade redan före valet att han hoppar av SD och kommer rösta med Koalitionen (M, C, KD, Fp, Mp)
Det är bara att hoppas att S vinner ett mandat till genom poströsterna!

Det var intressant. Var kan man läsa om den avhoppande SD-kandidaten?
Piccante
CITAT (netha @ 15-05-2011, 22:40) *
Har rätt så stor del av släkten i Västra Götalands Region.
Efter att ha sett vad S,V & MP försöker göra i vårt län så avråder jag alla från att rösta på dem.
Mantrat i valrörelsen = Vård Skola Omsorg ... Men sedan när vardagen tar vid så är allt glömt. sad.gif

Tror du det blir bättre om Moderaterna får styra och säljer ut alla mindre sjukhus till riskkapitalister?
Huggorm
CITAT (Markus_H @ 16-05-2011, 18:15) *
Tror du det blir bättre om Moderaterna får styra och säljer ut alla mindre sjukhus till riskkapitalister?

Vad som helst är väll bättre än det som varit här i västra götalands län. Borås lasarett och NÄL är landets i särklass sämsta akutmottagningar vad gäller väntetider. Samtliga akutmottagningar som inte ligger i själva västergötland har lagts ner. Följden är att invånarna i norra bohuslän får resa till norska akutmottagningar i stället, eftersom de blir så långt till de västgötska. Och det pågår en konstant skytteltrafik med ambulanser och helikoptrar med patienter som fraktas fram och tillbaka. Av de som jobbar i NU-sjukvården kan enbart 3% rekommendera den som arbetsgivare.
netha
CITAT (Markus_H @ 16-05-2011, 18:15) *
Tror du det blir bättre om Moderaterna får styra och säljer ut alla mindre sjukhus till riskkapitalister?

Markus ... idag tror jag att allt utom Rödgröna är bättre än vad som väntar oss om de får sin vilja igenom.
Just nu tänker jag på min egen situation och mina medboende i Sveriges största kommun till ytan ... en kommun som dessutom är den mest närande i hela landet/Europa.... som om den skulle kollapsa ... gjorde Sverige fattigt.
Normalt sett är jag inte egoist ... men någonstans går gränsen då propparna går!
netha
CITAT (Huggorm @ 16-05-2011, 19:40) *
Vad som helst är väll bättre än det som varit här i västra götalands län. Borås lasarett och NÄL är landets i särklass sämsta akutmottagningar vad gäller väntetider. Samtliga akutmottagningar som inte ligger i själva västergötland har lagts ner. Följden är att invånarna i norra bohuslän får resa till norska akutmottagningar i stället, eftersom de blir så långt till de västgötska. Och det pågår en konstant skytteltrafik med ambulanser och helikoptrar med patienter som fraktas fram och tillbaka. Av de som jobbar i NU-sjukvården kan enbart 3% rekommendera den som arbetsgivare.

Här har, sedan BB lades ner och flyttades 12 mil bort (av S,V & MP)... våra mammor fått färdas minst ett varv runt jorden vid födslar. Allt istf att ha kvar vårt BB och ta hit mindre antal från närliggande.
Kostnaderna skjuter i höjden ... men det spelar ingen roll för styret ... bara de får som de vill.
Förresten så låg vårt BB på topp vad gäller säkerhet. Vi hade den lägsta barnadödligheten i Europa!

Vi har ett ... förhoppningsvis numera efter behandling, nyktert S Landstingsråd som erkänt att personliga motsättningar och prestige styrt hans handlande! Ändå får han sitta kvar!
herkules
CITAT (netha @ 16-05-2011, 23:08) *
/.../Vi har ett ... förhoppningsvis numera efter behandling, nyktert S Landstingsråd som erkänt att personliga motsättningar och prestige styrt hans handlande! Ändå får han sitta kvar!


fast om landstingsrådet är en inkompetent alkoholist så spelar det kanske ingen roll wink.gif
jag tror inte att dåliga beslut har med partifärg att göra om "den som bestämmer" har stora egna problem.
personligen skulle jag kräva av mitt parti att fanskapet skulle bort istället för att rösta fram ett parti vars ideologi jag i vardagslag inte stödjer.
thumbdown.gif
Cacki
CITAT (netha @ 16-05-2011, 23:08) *
Här har, sedan BB lades ner och flyttades 12 mil bort (av S,V & MP)... våra mammor fått färdas minst ett varv runt jorden vid födslar. Allt istf att ha kvar vårt BB och ta hit mindre antal från närliggande.
Kostnaderna skjuter i höjden ... men det spelar ingen roll för styret ... bara de får som de vill.
Förresten så låg vårt BB på topp vad gäller säkerhet. Vi hade den lägsta barnadödligheten i Europa!

Vi har ett ... förhoppningsvis numera efter behandling, nyktert S Landstingsråd som erkänt att personliga motsättningar och prestige styrt hans handlande! Ändå får han sitta kvar!


Men sjukvård (sjukvård förresten...) är väl mer än BB? Jag förstår problemet och håller med om att det är för jäkligt, men det verkar som att skrota förlossningskliniker är något nästan varenda region håller på med och gärna tar till i tidigt skede när det blir tal om omorganisation och nerdragningar.
Inte för att jag har någon som helst koll på hur det är där du bor men vad lovar resterande partier då? De förändringar som en gång genomförts har ju en tendens att kvarstå oavsett politiskt styre. Man gör bara små justeringar inom något annat område istället än att starta upp något som redan blivit nerlagt igen.
(Håller för övrigt med om att det är helknas när transportkostnaderna nästan får överstiga kostnaderna för att behålla vissa mindre mottagningar/kliniker/inrättningar. Gillar inte alls centraliseringsidén.)
Huggorm
Förlossningskliniker och akutmottagningar är vad jag anser viktigast att ha nära till hands. Sedan struntar jag i om man måste resa tjugo mil för att bli opererad, för det är något som planerats lång tid i förväg. Tyvärr håller inte politikerna med, de tycker det är okej med 10+ mil för att ta sig till akuten eller för att föda. Resultatet är att folk dör av sina skador och att barn föds i baksätet på bilen. Satsa pengar på dessa båda funktioner, och låt bli att satsa enorma summor på specialappartur som av princip skall hålla liv i folk som ändå inte kommer återvända till ett normalt liv om de ens överlever sin dyra behandling.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon