Eva Swahn
Statliga Vattenfalls vinst 2003: 12 MILJARDER!

Hutlöst.

mad.gif
Susanna
Håller fullständigt med! Vad ska de med alla dessa pengar till? Näten trasslar och elen är dyr och ändå har de mage att ta ut så mycket pengar från oss. Det är verkligen HUTLÖST mad.gif

Susanna
Åsa K, zon 1
Håller också med sad.gif

Säger jag som är anstäld av VATTENFALL AB och som ägs av Svenska folket, det vill säga du och jag.

Regeringen KRÄVER att VATTENFALL och dess bolag skall prestera en vinst! Sedan går alla pengar direkt in i stadskassan för att där sedan användas till....ja allt vad som behövs, sjukvård, skolor...u-hjälp, migrationsverket, hela stadsapparaten.


Men visst, vi som jobbar där tycker ju också att det är enorma pengar.

Att elen är dyr beror till största delen på skatterna sedan har vi nätleverantörerna som skall ha betalt för att leverera strömen och dom sätter sina egna priser. Jag skall inte skriva här vad jag tycker om vissa nätleverantörer mad.gif
Tommy
Man har ganska stora investeringar framför sig där hela sveriges elnät kommer att bli gammalt och behövas bytas ut. Helst skall ju alla ledningar ner i backen för att minimera driftstörningar, men det går åt lite pluring för detta.

Inget försvar, men åtmingstone en fingervisning.

Själv anser jag mig betala åt helsike för mycket skatt på elen.
Tommy
... vi skäller på en vinst, men tänk om det hade varit förlust med dessa priser. Hur hade skällan låtit då?
TeliaNet
ironiskt nog så gick teliasonera med 30 miljarder i vinst
Tommy
CITAT (TeliaNet @ 19-02-2004, 22:00)
ironiskt nog så gick teliasonera med 30 miljarder i vinst

... och aktien gick ner för att man tror att vinsten blir mindre nästa period.

Är det inte härligt? wacko.gif
MRLINDELL
Svenskarna äger ingenting.

Det beror mest på skatterna. Det är de svenska skatterna som ställer till problem med priserna.
Sverige har totalt +27% högre konsumentkostnader än genomsnittet inom EU.
Sverige har svårt att rätta till detta pga man redan har andra problem med alkoholskatten för att ta ett aktuellt exempel.
Kostnadsläget i Sverige är horribelt med tanke på skatterna. Vi betalar mycket mera än andra länder i total skatt men får det inte bättre för det.
Ibland undrar man var alla skattepengar tar vägen. Svaret är nog administration.

Jag hatar själv Telia & Vattenfall. Men de är inte skyldiga till de höga priserna.
Klaga inte när ni själva röstat på de politiker som fullständigt rånar er på era slantar.

För att göra det enkelt, se på Min egen elräkning!

Visste ni att era kompisar lägger på totalt 370% i avgifter (läs skatter) på elen?


Mälarenerigi AB (ett jäkla bra elbolag)
==================================================================
Elhandel 2004-01-01 -- 2004-02-29

Fast avgift 60 dagar (180:-/år dvs lägst i landet) < 29:51 >
Elcertifikat administrativ avgift 60 dgr (36:-/år) < 5:90 >

Förbrukningsavgift 2.824 kWh á 26.4 öre / kWh < 745:54 >
Elcertifikat förbrukning 2.824 kWh á 2.1 öre / kWh < 59:30 >
Energiskatt 2.824 kWh á 24.1 öre / kWh < 680:58 >

Moms 25% på 1.520:83 < 380:22 >
===================================================================
Totalt < 1.901:- >

Jag har ett bra 3-årsavtal med 26.4 öre per kWh.

Har en mycket låg abonnemangskostnad 180:-/år.

Lika förbannat har även jag dyra elräkningar.

Notera att bara ENERGISKATTEN är nästan lika mycket som förbrukningen.

======
Tillägg som jag glömde! NÄTAVGIFTEN.

Vattenfall
=======
Abonnemangsavgift 1.012:25 per år. 60 dgr 166:-
Nätavgift 19 öre / kWh 0.19 x 2.824 = 536:-
Moms 25% 175:-
============================================
Totalt nätavgift 878:-

745 SEK i el med påslag på hela 2.034 sek eller 370 PROCENT!!! (JA man blir upprörd).
MRLINDELL
Den snabbe konstaterar att min el kostar 67.3 öre / kWh på förbrukningen när alla kostnader är medräknade. PLUS nätavgiften 23.75 öre / kWh PLUS fasta avgiften 1.012:-

Det blir faktiskt 91.05 öre plus 1.012 / 15.400 = 6.57 öre = 97.62 öre / kWh.

Man kan tydligen räkna med runt 1 sek var man än bor. Så kolla elmätaren och man ser hålet i plånboken framför sig ohmy.gif)

Har man inte elavtal får man skylla sig själv.

Min årsförbrukning ligger på 15.400 kWh (140 kvm/2-plan + 8 kvm förråd +10 grader).

15.400 sek /12 = ca 1283 sek/månad.

Mera på vintern, mindre på sommaren så klart, men i genomsnitt 1.200-1.300 sek/månad med nätavgifter.

PUH!
Det kostade t o m mera än vad jag redan var lite förbannad på.
MRLINDELL
Notera att regeringen vill att man skall kunna höja nätavgiften ytterligare för att kompensera nätbolagen för ökade kostnader när man nu äntligen byter ut gamla ledningar mot nya som inte skall orsaka en massa avbrott.

Så höjs cert avgiften och så kommer det moms på skatten, hej & hå ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon