staples
Hej!

Jag behöver er hjälp!
Jag har ca 40 plantor av olika paprika- och chilisorter och det är alltså något som är fel …

Plantorna har bara stått inomhus i min lägenhet och det enda jag vet säkert att jag har i ohyreväg är sorgmyggor, men sådana har jag haft förut utan att det blivit skador på bladen av paprika och chiliplantor vid förkultiveringen. Plantorna är omplanterade en gång i Hasselfors P-jord.

På ”bild 3 baksida” tycker jag att det ser ut som att någon slags ohyra sitter och suger växtsaft, men jag vet inte vad det är? Storleken på gynnarna är mindre än en mm och så där har det endast sett ut på ett enstaka blad – hittills ...
Annat jag lagt märke till – förutom de skador som syns på bilderna - är mycket, mycket små svarta prickar (flugskit?) på bladen, men dessa prickar är alltför små för att min kamera ska kunna fånga dem överhuvudtaget.
Det har också dykt upp ganska många missformade blad, men inte på alla plantor och definitivt inte på alla olika sorter. Jag har inte någon bild på de missformade bladen just nu.

Samtliga paprika- och chiliplantorna har idag fått bada i en blandning av vatten, såpa och rödsprit och jag håller tummarna för att det ska räcka. Än så länge är det i alla fall endast paprika- och chiliplantorna som är drabbade. Frågan är om jag måste bada samtliga småplantor jag har på gång, eller om det här är ett paprika- och chiliproblem. Kan det vara så att paprika- och chiliplantorna är mer mottagliga för viss sorts ohyra än t ex tomatplantor, eller är det bara en tidsfråga innan jag har ohyra överallt?

Tyvärr så kan inte min kamera (eller jag) ta bättre närbilder. Jag hoppas att någon här på odla ändå kan känna igen skadorna på mina plantor och hjälpa mig lösa problemet - eller problemen.

/Maria

PS. Nemablom är beställt, men jag tror som sagt inte att det är sorgmyggorna som är problemet här.
PPS. Jag drar upp sådderna i lägenhet och på inglasad balkong – de här plantorna har ännu inte varit på balkongen.
Crazy4Flowers
Leta efter smala små saker på stammen och vid bladfästet, trips är rätt vanligt, kan vara gröna, bruna eller svartaktiga, rätt snabba.
Kan det inte vara brännskador? Tycker det ser ut som det.
Dom gröna "blåsorna" under bladen är rätt vanligt, sägs vara övergödning som orsakar det.
aromata
"Bild 3 baksida" ser ut som växthusspinnkvalster. Kan angripa tomat men föredrar gurka. Såpvatten kväver dem.

Bild 4 ser ut som minerarfluga. Larven äter gångar i bladet. Tittar man noga kan man se larven. Har den redan lämnat bladet kan man se hålet som den tog sig ut genom. Flugan attraheras av gul färg så om du har gula fångstskivor (gula klistriga pappersark) kommer flugan att landa där för gott. Minerarflugan gillar tomat.

Jag kan inte garantera att jag har sett rätt på dina bilder.
Åsa, mälardalen zon 2
Knottrorna under bladen är ödem orsakas av icke optimalt odlingsklimat. De missbildade bladen visar at det inte var optimalt odlingsklimat då de bildades
staples
Tack ska ni ha!!

Tyvärr så är det väl antagligen så att mina plantor har blivit angripna av flera sorters ohyra - samt att jag inte sett till att odlingsklimatet har varit optimalt. Det senare är lite svårt i en lägenhet, men något jag önskar att jag hade gjort mer regelbundet är att duscha plantorna - det hade kanske kunnat gjort det svårare för ohyran att få fäste. Lätt att vara efterklok ...

Har läst på lite nu efter era tips:

Trips: kan lämna efter sig svarta små prickar som är deras avföring; om tripsen sitter i tillväxtpunkten på plantan så kan de orsaka missbildningar på nya skott, och fläckarna som blir efter att de sugit växtsaft kan se korkaktiga ut. Ja, det stämmer väldigt väl tycker jag. Tyvärr. Jag har dock inte sett någon levande trips än.

Brännskador: Tror jag inte att det är för plantorna har inte stått i solen utan under lysrör, och jag har som sagt slarvat med att duscha plantorna.

De gröna blåsorna under bladen: Oj då - de har jag inte ens sett. ohmy.gif Jag har tidigare år råkat ut för ödem på basilika, men det var riktiga gropar i bladen. Bladen på paprika- och chiliplantorna ser gröna och friska ut ... ja, förutom där fläckar och håligheter finns då förstås. Plantorna är än så länge robusta i övrigt.

Växthusspinnkvalster: Ja, något slags kvalster ser det ut som på bild 3 baksida, men jag har haft för mig att spinnkvalsterna ska vara röda? Läste precis att de är röda i dess viloformsstadie men det står inte vilken färg de har annars? Är de vita vid andra stadier? Någon spinnvävnad har jag inte lagt märke till någonstans än dock. Sådana här "korkliknande" fläckar kan tydligen spinnkvalstret också ge upphov till - precis som tripsen. Men, den övriga skadebilden som ett blad som spinnkvalstret varit på uppvisar - jämnt vitstrimmig - det har jag inte sett här hos mig. Inte än i alla fall ...

Minerarfluga: Tror jag inte att det är av den anledningen att jag har haft sådana skador på tomatblad tidigare. Det har i alla fall då sett annorlunda ut än som det ser ut hos mig idag. Gula klisterlappar har jag uppsatt lite varstans p g a sorgmyggorna och om det landar en minerarfluga där också, så vet jag.

Knottrorna under bladen: Oj då igen - har som sagt inte ens lagt märke till dessa. Jag antar att Crazy4Flowers och Åsa Mälardalen zon 2 har sett exakt samma sak - som jag inte har sett. ohmy.gif
Var ser ni dessa knottror/ödem/blåsor?

Missbildningarna på bladen kan mycket väl ha att göra med ett ogynnsamt odlingsklimat ... det vore mycket bättre än om det är trips som orsakat dem. Hoppas kan jag ju alltid göra.

Och nu ikväll dök en till ohyra upp ... spottstrit tror jag. Två nya bilder uppladdade; en med spottet och en när jag rensat bort spottet och tittat vad som fanns däri. Eller finns det någon annan ohyra som bäddar in sina avkomlingar i sekret/spott?

Jag kör min såpablandning på allt nu, men det börjar kännas tröstlöst. Vad har ni för erfarenheter av att få bukt med trips, kvalster och spottstritar med såpavatten+rödsprit? En sorts ohyra hade ju varit helt tillräckligt kan jag ju tycka ... Vad gör man??

/Maria
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon