Full version: Konstiga mejl
Inga från Närke
Hej Min sambo har fått 2 mejl med konstig innebörd.
Är det någon mera här som har fått samma sak?
Kan det vara spam inkl. virusvarning på detta?
Mejl 2 har ju lite konstigt datum också som vid Sent.

Mejl 1.
----- Original Message -----
From: Telia Sonera
To: undisclosed-recipients:
Sent: Tuesday, May 10, 2011 6:33 PM
Subject: Bekräfta ditt konto

Bäste Telia e-postanvändare

Du har nått din e sändningsgräns. Du kanske inte kan skicka eller ta emot meddelanden förrän du bekräfta din e-post. För att bekräfta din e-klicka eller kopiera denna länk http://helpdeskservicecenter.co.cc

Och login för att kontrollera vårt konto. Eftersom underlåtenheten att verifiera ditt konto inom 48 timmar ditt konto ska tas bort och du kan inte ta emot eller skicka meddelanden.

Tack
Telia Sonera Group

Mejl 2.
----- Original Message -----
From: "Telia Admin" <sdelacru@kennesaw.edu>
To: <undisclosed-recipients:>
Sent: Tuesday, March 22, 2011 1:28 PM
Subject: bekräfta din adress telia e

Bäste Telia e-postanvändare

Vi håller på att uppgradera vår databas nd alla Telia e-postkonto behöver kontrolleras.
Underlåtenhet att komma tillbaka till oss kommer du inte att kunna skicka eller ta emot meddelande.

För att slutföra din kontoaktivering med oss, är du skyldig att svara på
detta meddelande och ange korrekt information som krävs av dig

Fyll i din e-postadress och lösenord i rutan ................

Namn.....................
Födelsedatum.............
E-postadress.............
Lösenord.................
Upprepa lösenord.........

För att bekräfta ditt email kan du logga in på:

Tack för att du använder Telia wemail

Telia Admin
Webmail.telia.com
19X45HANJ4453VXTM334M 21-03-2011
Lokan
SPAM!!! Lurisar! thumbdown.gif Telia och liknande ber aldrig att få lösenordet per mail!!!
*Stintan*
Det där skulle jag radera direkt! Det lyser skräppost lång väg tycker jag.
pejori
SKRÄP!!!!! thumbdown.gif
Alba
Kolla länken till Telia
Telia
KRT
Kallas phishing (fiskning) och det finns alltd folk som fyller i och skickar in. Det är BARA bluff och mailen bör du radera direkt. Seriösa företag kräver aldrig någonsin ut denna typ av uppgift och aldrig via mail!!!! Släng omedelbart!!!
Gossen Ruda
Så länge folk går på det kommer mail att skickas. Det finns en grundregel när det gäller såna mail och det är att kolla avsändaradressen. Det gör man genom att(i Outlook) markera mailet, tryck på egenskaper och sen information. Där ser man i adresshuvudet varifrån mailet kommer och returadress mm. Det är bara att kontrollera om adresserna verkar ok eller mystiska. I det första mailet här var landskoden cc, det är väl Kina om jag inte missminner mig. Telia skickar inte mail från Kina. Där skulle det stått teliasonera.com eller något ditåt.

Jag har fått ett mail från Twitter som säger att jag har ett meddelande som väntar. Lustigt eftersom jag inte är med i Twitter. Mailet ser fö ok ut med adresser och liknande men jag tänker inte twittra ändå.
mamamaggan
Jag fick i dag ett mail som påstods vara från Blocket .

Har sålt ett par saker där åt en kompis och för enkelhetens skull så betalade jag med mitt kort , som då måste " säkras " . Gjorde det men i dag påstods det att jag använt fel inloggning tre gånger och nu måste jag säkra om kortet .

Fanns en länk också.

Varningsklockorna slog till direkt. Inte sjutton mailar Blocket om att jag ska säkra mitt kort igen.

Sonen kollade och det visade sig att de redan blivit " avstängda " , det var bedrägeri.
malarmaster
jag erhåller med jämna mellanrum mail med ett namn,olika varje gång men utländska(afrika,arabien m.fl.) med ärende RE. öppnat en gång(första gången) o det var bara rappakalja på otroligt dålig engelska men går att utläsa att de vill ha mejladresser o kontouppgifter. Öppnar aldrig mejl med okänd avsändare utan raderar direkt. betalar inte heller med kontokort på nätet,föredrar banköverföring till konto som är registrerat på kontohavare/säljare.finns lite mer säkerhet då. mitt tips om man får okända mail,öppna inte utan radera direkt.som det skrivits innan kolla om avsändaradressen ser okej ut annars....Ulf
Alba
I dag pratade man om problemet med falska mail i ett IT-program i radion.
Han tispade om att kopiera en liten del av texten i mailet och sen googla på texten.
Nästan alltid hittar man fler med samma mail och ser att det är en bluff.
Det bästa är naturligtvis att inte öppna okända mail.
gnon49
Känns gött att spamfiltret alltid sållar bort sådana mejl. Får nästan aldrig skräpmejl numera. Är nog ytterst få som går på dessa ,oftast dåligt skrivna, mejl.
Inga från Närke
Tack för alla svar och för länken till Telia. Var inne och kollade men då hade det inte dykt upp något tidigare innan jag la in frågan här.
Vi har raderat och trodde också att det var spam.
Gossen Ruda
Fick detta mail som verkar vara ett meddelande från YouTube men som redan Telia markerat som skräppost.

YouTube Administration has sent you a message:

Your video has been approved
To:xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

http://www.youtube.com/watch?v=xxBotWsEfb&feature=topvideos_entertainment
You can reply to this message by visiting your inbox.

© 2011 YouTube, LLC
901 Cherry Ave, San Bruno, CA 94066

Jag har x:at min mailadress. Det som jag rödmarkerat är klickbara länkar som egentligen borde gå till YouTube men som båda pekar på ett Canadensiskt näthandelsbolag inom medicin som vill kränga potenshöjande medel och liknande. Typiskt spam, fast jag undrar vad YouTube tycker om saken? Den biten bryr jag mig inte om för jag misstänker att fler än jag fått skiten och det är nog redan anmält dit. Jag fattar dock inte hur företaget tänker. Jag blir bara förbannad om och när jag blir lurad och skulle aldrig för mitt liv handla hos dessa krämare. Kanske är det någon idiot som handlar ändå och gör det hela lönsamt.
Gunilla T
Dethär fick jag i natt - kl. 03.33 - naughty.gif hoppas ingen faller för lurendrejeriet...
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej,

Detta mail har skickats för att informera er om att vi inte kan behandla din inbetalning faktura nyligen.

Detta kan vara en av al eller något av följande skäl:

1. En nyligen genomförd ändring av din personliga information. (Till exempel: faktureringsadress, telefon)

2. Skickar in rätt information under processen med att betala räkningar.

3. En oförmåga att korrekt kontrollera ditt alternativ val av betalningssätt på grund av ett internt fel i vår.

På grund av detta, att se till att din tjänst s n inte avbryts, inbjuder vi dig att bekräfta och Uppdatera din faktureringsinformation idag:


>>>Klicka här<<<

Tack för ditt förtroende,
Din kund tjänsten Telia



skånepåg
Haha andra gången jag får detta, (windows live team) juliebessine@msn.com haha....Undrar om nån går på det egentligen tongue.gif




Dear Account User,


Our email address is changing! To ensure you continue to receive important emails regarding your Hotmail / Msn service, you’ll need to please confirm your E-mail by filling out your Login Info below after clicking the reply button or your account will be Automatically changed and suspended within for security reasons.


No one likes getting SPAM (unsolicited email), and email filters and SPAM blockers can be working overtime to protect you. However, aggressive SPAM filters can sometimes block legitimate emails — emails you really want.


* Full name:..............................
* Username : ………………………..
* Password: ………………………….
* Date of Birth: ………………………
* Country Or Territory: ……………


Play audio and enter the 10 numbers you hear.
Image with 8 characters

Characters:

Enter the 8 characters you see




Warning!!! Account owner that fails to verify his/her account after two weeks of receiving this warning will lose his or her account permanently.


Sincerely,
The Windows Live Hotmail Team
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon