KRT
Ska man beskära eller ej i samband m plantering? Har hittat spridda åsikter i frågan och funderar på argumenten för och emot beskärning.
Vad är egentligen fördelarna/nackdelarna med att klippa nu och vad talar för/emot att vänta?

Kanske ska säga att det är vintergrön liguster , 50-80 cm, barrotad som planterades för en vecka sedan och inte är klippt (än).....
fvd
Jag har tränat på att klippa häckar i många år nu men tyckte att det var svårt att begripa sig på i början. Så här i efterhand kan jag säga att risken snarare är att klippa för litet än för mycket. Det verkade så läskigt och slutgiltigt att göra fel och alla sade olika. Nu är jag rätt haj på det om jag får säga det själv. Mina häckar är höga täta och fina nu. I början fegade jag och fick klippa ännu mer året efter och därmed tog det längre tid innan jag fick upp dem på höjden. För att få en tät häck tycker jag att det är lagom att klippa ned till ca 10 cm från början om det inte redan är gjort när du köpte dem. Därefter kan man fortsätta att släppa upp dem 10 cm i taget men inte röra den nedtill för om man kan titta igenom den när man sitter ner är det inte kul.
Om häcken växer bra kan man klippa både två och tre gånger per säsong. Däremellan håller jag koll på att alla kvistar växer rakt upp och inte på tvären då går jag in och kapar just den kvisten eller om det är någon som växer rakt upp utan blad. Jag har sett ligusterhäckar som trasslat till sig rejält och då ser det risigt ut. Numera klipper jag med häcksax och det blir jättesnyggt. Lycka till !
Aqvakul
De flesta anser numera att man ska vänta en säsong med att klippa för att rotsystmet ska tillföras maximalt med kraft via bladmassan.
Det innebär att häcken blir lite lägre de första åren, men förhoppningsvis har man igen det senare i en friskare och starkare häck...



fvd
Det går nog att göra både ock med en så tålig växt det är inte så petigt. Jag har alltid lyckats på det här sättet men man kanske skall ta hänsyn till klimatet. Jag bor i södra Halland är nog nog bortskämd med värme.
idali
CITAT (fvd @ 14-05-2011, 22:21) *
Jag har tränat på att klippa häckar i många år nu men tyckte att det var svårt att begripa sig på i början. Så här i efterhand kan jag säga att risken snarare är att klippa för litet än för mycket. Det verkade så läskigt och slutgiltigt att göra fel och alla sade olika. Nu är jag rätt haj på det om jag får säga det själv. Mina häckar är höga täta och fina nu. I början fegade jag och fick klippa ännu mer året efter och därmed tog det längre tid innan jag fick upp dem på höjden. För att få en tät häck tycker jag att det är lagom att klippa ned till ca 10 cm från början om det inte redan är gjort när du köpte dem. Därefter kan man fortsätta att släppa upp dem 10 cm i taget men inte röra den nedtill för om man kan titta igenom den när man sitter ner är det inte kul.
Om häcken växer bra kan man klippa både två och tre gånger per säsong. Däremellan håller jag koll på att alla kvistar växer rakt upp och inte på tvären då går jag in och kapar just den kvisten eller om det är någon som växer rakt upp utan blad. Jag har sett ligusterhäckar som trasslat till sig rejält och då ser det risigt ut. Numera klipper jag med häcksax och det blir jättesnyggt. Lycka till !

Hej!
Du verkar kunnig så jag måste fråga...
Min ligusterhäck jag planterade juni förra året har många kvistar det inte kommer blad på ännu men längst ner kommer det. Ska jag klippa bort dessa? Kanske kommer några blad här och där men väldigt glest. Har klippt lite i år och klippte ner den vid planteringen. Man är ju som du skrev lite larvig med att klippa för mycket men det kanske man inte ska vara eller...?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon