Full version: Eländes gröna larv
Gåsis
Jag har fått ett litet problem vid avhärdningen av mina plantor. En grön larv, som ser ut som den som brukar bo i riddarsporrsknopparna, äter och äter. Jag plockar och klämmer. Kan jag spruta något på plantorna? Det är bara perenner så dom ska inte ätas.

/Åsa
Margith
Prova med Myrr , det fungerar mot mina gröna larver 000.gif
Gåsis
Myrr???
Pudra över allt då? Hjälper det dina riddarsporrar med, mina brukar se rätt malätna ut i knopparna.

/Åsa
Margith
Jag har inga Riddarsporrar smile.gif
Mina gröna larver äter Aklejor, både blad och blomknoppar.
Jag pudrar myrmedel över jorden. En gång på våren och en gång under sommaren och nu får jag ha mina Aklejor i fred.
Det kanske inte fungerar på dina larver, men det är kanske värt att prova? Det är ju hyfsat billigt och hyfsat enkelt.
Maggan H
Myrr hjälper mot många insekter, inte bara myror. Liljebaggar tex, sägs det, jag har aldrig haft sådana så jag vet inte men Spirean blev helt kaläten ett år, året efter pudrade jag hela plantan och allt blev räddat mot de små små larverna.
Gåsis
Bertil blev blixtsänd till Granngården för myrrinköp. Nu är det lite missbruksvarning på min balkong, jag visste ju inte riktig var jag skulle pudra så det blev lite här och där. Riktigt glupska maskar det där, min grekvädd har dom bara under natten helt knaprat i sig, det var som bara nerverna kvar. Nu hoppas jag myrr hjälper annars får det bli någon motsvarighet till rotinon eller så. Giftfritt crying.gif Men jag har klämt minst 25...

/Åsa
Margith
Lite missbruksvarning tror jag inte är nån större panik. Mina Aklejor har då inte protesterat., fast det är klart, de är ju inte nysådder... och jag försöker att träffa jorden, inte växten....
Just det att du skriver att det bara var bladnerverna kvar, det är exakt så mina små gröna monster beter sig = myrmedel på jorden hjälper tummenupp.gif
Mitt förslag blir:
Myrmedel på öppen jord, vänta ett dygn eller två och sen är jag rätt säker på att den här är rätt devil.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon